Sikailevat lapsiperheet

  • Viestiketjun aloittaja Loppu
  • Ensimmäinen viesti
Loppu
Ihan vaan mietin kun työskentelen ravintolassa että sikailetteko te LAPSIPERHEET samalla tavalla kotona kun meillä ravintolassa? Lapset saa sotkea paikat miten haluaa, repiä pöytäliinoja pöydistä ja käyttäytyä miten lystää. Jos juoma kaatuu lattialle niin mun pitää ensin liukastua siihen ennen kun sen huomaan ja siitä ei voi sanoa meille työntekijöille mitään. Tiedän etten ole superhienossa ravintolassa töissä, mutta kyllä loukkaa välillä ihmisten välinpitämättömyys ja töykeys. Meille kiukutellaan kassalla kunm lasten kanssa on mennyt huonosti kauppakeskuksessa ja sit jätetään se sotku jälkeen kun ei ole millään väliä.. Kyllä välillä oikein itkettää et tuossako nuo meidän tulevat kansalaiset sit on tapoja opettelemassa kun vanhemmat jättää jälkeensä tuollasta mallia..
 
"nanne"
Mä en ole ikinä työskennellyt tarjoilijana/ravintola-alalla, mutta vaikka me käytäisiin vaan mäkkärissä syömässä, niin pyyhin kyllä pöydältä lapsen sotkut lähtiessä. Oon itse huomannut monesti, millaisen sotkun perheet tosiaan jättävät jälkeensä, enkä mä vaan kehtaisi.
 
"nanne"
Ja siis meille on ihan lapsesta opetettu esim se, että ravintolassa kun alkusalaatit on syöty, niin lautaset kerätään valmiiksi pinoon ja haarukat ja veitset päälle. Helpottaa sekin kai hiukan tarjoilijan työtä.
 
Nöf?
Meidän jäljiltä on välillä jäänyt aikamoinen sotku, mutta milläs siivoat? Yksivuotiaan ruokailu ei ole siistiä, ja tilanne on se, että joko lapsi syö itse ja sotkee tai sitten se huutaa kun syötetään. Mitään tahallista sotkemista ei tietenkään sallita, mutta pöydän alle päätyy kyllä ruokaa aika lailla. Pyyhin serveteillä mitä pystyn, mutta oletan myös, että henkilökunnalla on rikkalapio käytössään meidänlaistemme ruokailijoiden varalta.
 
Tätä en kyllä ymmärrä. Jos olen lapsieni kanssa julkisilla paikoilla niin ihan itse siivoan lapsieni sotkut,ja lapset siivoaa myös. Eipä ole koskaan tullut mieleen huutaa paikalle tarjoilijaa :/
Mulle on joskus käynyt niin et lapsi oksensi koko ruokapöydän ja isä vaan lähti lapsensa kanssa pois eikä sanonut mitään. Sillon mua vähän kyllä harmitti siivota sitä sotkua kun ei edes pahoitellut asiaa. Yleensä kyllä perhe siivoaa meidän kanssa laspen oksennuksia, mut onneksi noin käy tosi harvoin.
 
"vieras"
meidän lapset eivät sikaile, suttaavat kylläkin niinkuin suttaavat kotonakin.
Siksi, jos menemme ravintolaan syömään, menemme kiinalaiseen. Siellä ei tarjoilijat ole happamia ja valita. Maksan ilomielin siitä!
 
Lapselta (1,5v) saattaa tippua jotain leivänpaloja ja lihapullia joskus lattialle, mutta kyllä korjaan ne pois. Samoin maidot jos kaatuu niin korjaan itse, en odota että joku liukastuu siihen ja lyö päänsä. Kerään kaikki pullanpalaset jne lopuksi yhdelle lautaselle, en jätä siis edes pöydälle niitä lojumaan, tiedän että mua ei ainakaan ällötä mitkään oman lapsen mössöjen keräämiset, pieni vaiva ja samalla opetan lapselleni että tuollaiset kuuluu siivota pois eikä jättää.

Olen kyllä huomannut miten karmean maitomössöpaperisotkun perheet jättävät pöytiin/lattioille ja ihmettelen suuresti, mä en kehtaisi! :D
Olen joskus voinut huomaamattani jotain unohtaa, mutta varmasti korjaan jos huomaan.
 
mä kyllä olen tosi tarkka siitä ettei meillä "sikailla" kotona saati ravintolassa, en siinä niinkään mieti tarjoilijoita vaan ihan omaa viihtyvyyttä... ja koko perheen... vahingoille ei tietenkään voi mitään. kauniit tavat kuuluu ihan normaaliin arkeenkin ja kuulostaa aika hurjalta tuo 90 % ...
 
..
Kotona on rätti ja rikkalapio käytössä melkein jokaisen ruokailun jälkeen, mutta valitettavasti en kanna niitä mukanani ravintolaan :) Toki pyyhkäisen servetillä pöydältä pahimmat pois, mutta ei sitä ilman kunnon välineitä paljon enempää ole tehtävissä. Ja ymmärrän senkin, jos joltain joskus jää tarjotin pöytään tms, koska joskus vaan on parempi liueta paikalta kiljuvan lapsen kanssa, kuin antaa kanssaruokailijoiden kärsiä vielä pidempään huutoa sen takia, että siivoan ja lajittelen jätteitä.

Sen sijaan ärsyttää kovasti, jos tarjoilija ei voi tuoda laskua suht vauhdikkaasti erityisesti silloin, kun huomaa, että pikkulapsilta meinaa hermo mennä just niillä minuuteilla. Ja se, että edellisten lapsiperheiden sotkujen siivous vie tunteja. Viimeksi katselin pitkästi puolen päivän jälkeen Ikeassa lattialle kaatuneita mehuja yms ruokia AAMIAISkattauksesta ja aivan lasten leikkipaikan vieressä. En tiedä moneenko Ikea tarjoaa aamiaista... Mutta olipa kiva pitää omaa puolitoistavuotiasta erossa niistä lattialla lojuvista ruoista.
 
"alma"
[QUOTE="nanne";24850916]Ja siis meille on ihan lapsesta opetettu esim se, että ravintolassa kun alkusalaatit on syöty, niin lautaset kerätään valmiiksi pinoon ja haarukat ja veitset päälle. Helpottaa sekin kai hiukan tarjoilijan työtä.[/QUOTE]

Useimmiten ei helpota. Harvoin niitä lautasia on ihan tyhjikis syöty vaan pinon väliin jätetään vähän leivänjämiä ja muuta mukavaa. Lopputulos on sitten sellainen huojuva torni.
Itsekin olen töissä ravintolassa, ja kyllä niitä lapsiperheitä on kaikenlaisia, ihan niinkuin muitakin asiakkaita. Riippuu kyllä paljon lasten iästä, millaisia pöytätapoja heiltä voi vaatia. Ei se 1-vuotias syö kovin siististi kotonakaan.
En kyllä itsekään lähde konttamaan lattialta mitään ruoanjämiä ravintolassa,
vaikka alalla olenkin. Pahoittelen kyllä sotkua, ja koitan kompensoida sitä jättämällä tippiä.
Sinällään olen kyllä sitä mieltä, että ihan saman lailla ne lapsiperheet "ansaitsevat" palvelua kun muutkin. Ei kukaan oleta, että lasinsa vahingossa kaatava daami siivoisi pöytänsä, miksi siis lapsen pitäisi ?
 
  • Tykkää
Reactions: roosanäiti
Meillä ei sikailla kotona eikä sikailla myöskään ravintolassa. Lautaset kasataan pinoon ja roskat siihen päälle.

Kouluissa on ihan sama meininki, näkisittepä miten lapsenne käyttäytyvät :( Kotoahan ne tavat (tai niiden puutos) tulee...
 
"nenna"
[QUOTE="alma";24851029]Useimmiten ei helpota. Harvoin niitä lautasia on ihan tyhjikis syöty vaan pinon väliin jätetään vähän leivänjämiä ja muuta mukavaa. Lopputulos on sitten sellainen huojuva torni.
Itsekin olen töissä ravintolassa, ja kyllä niitä lapsiperheitä on kaikenlaisia, ihan niinkuin muitakin asiakkaita. Riippuu kyllä paljon lasten iästä, millaisia pöytätapoja heiltä voi vaatia. Ei se 1-vuotias syö kovin siististi kotonakaan.
En kyllä itsekään lähde konttamaan lattialta mitään ruoanjämiä ravintolassa,
vaikka alalla olenkin. Pahoittelen kyllä sotkua, ja koitan kompensoida sitä jättämällä tippiä.
Sinällään olen kyllä sitä mieltä, että ihan saman lailla ne lapsiperheet "ansaitsevat" palvelua kun muutkin. Ei kukaan oleta, että lasinsa vahingossa kaatava daami siivoisi pöytänsä, miksi siis lapsen pitäisi ?[/QUOTE]

Jos joltain jää salaattia, ne tulee siihen päälimmäiseen lautaseen, ei sinne väliin. :) Joo, mun äiti on aina ollut hiukan tarkka siivoukseen liittyvissa jutuissa...
 
Tiedän mistä puhut. Olen katsellut välillä ihan järkyttyneenä, miten toiset käyttäytyy/antavat lastensa käyttäytyä. Ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä onko ruokapaikka hieno vai pikaruokapaikka. Kyllä lapsilla pitää olla tavat ja vanhemmat siinä tärkeimpänä esimerkkinä.

Se on toinen asia sitten kokonaan, mitä tässäkin ketjussa jotkut kertoo, että pieni sotkee tahattomasti syödessään.

Kauniit tavat tulee kotoa ja ei voi ihmetellä lasten käytöstä jos vanhemmat toimii itse ihan sivistymättömästi.
 
alkuperäinen
Toki lattioille tippuu jotain enkä tarkoita ettei jälkiä saa jäädä, mutta lähinnä sellainen et lapsi saa sotkea juomat pitkin pöytäliinoja leikkiessään ja syödfä pöydältä ruokansa vaikka lautanen olisi vieressä. Sitten revitään papereita ja sotketaan ja kaadetaan se juomakin ja se ei haittaa jos siitä mainittaisiin meille työntekijöille niin sen saisi siivota.

Sitten meille tulee sellainen kauhea kiire päivä ja juostaan koko ajan ja kun tullaan sotkemaan paikat ja meillä olisi mahdollisuus olla avulias ja viedä vaikka lautaset palautustiskiin niin sinne jäävät pöytään ja kiireessä sitten meille kiukutellaan kun ei heti ole ehdittys iivoomaan ja perhe haluaa juuri siihen pöytään joka on sotkuinen. Sitten siivotaan ja siihen jäävä perhe jättää sotkun taakseen.

Onneksi meillä käy siistejäkin asiakkaita ja iso kiitos pitänee antaa nuorille teini-ikäisille nuorille miehille jotka raivaavat jälkensä pois lähes aina ja kiittävät vielä ruoasta, paras palkinto päivään :)
 
palveluammatti
juu ei sikailla, mutta lasten syöminen on ihan toivttpman sottaista. Kana saisi olla joka söisi pöydänalusen puhtaaksi. Toki yritän jättää pöydän niin hyvään kuntoon kuin mahdollista, mutta en kyllä liinoja käy pesemään enkä lattioita lakaisemaan.

Parissa ravintolassa on lapsille annettu piirtelyvälineet, mitä arvostan suuresti. Lapsi syö nopeasti ja sitten iskee tekemisen puute ja alkaa touhuamaan, ja tietenkin häntä kiinnostaa se mitä pöydällä on ja siitä ilon repii. Aikuinenkin on tullut sinne ravintolaan syömään ja niillä kerroilla myös syöminen onnistui hyvin, kun lapsella oli tekemistä.

Tämän saa ottaa vapaasti käyttöön minun puolestani myös teidänkin ravintolassa.
 
Siis en mä ainakaan ymmärtänyt että ap olisi tarkoittanut, että lattioita pitäisi alkaa lakasemaan ja pöytäliinoja pyykkäämään. :O
Vaan että ei ole ok heitellä lihapullia pitkin ravintolaa, heittää maitoja pöydille ja jättää kauheeta mössöpaperikasaa jälkeensä kun lähtee sanomatta yhtään mitään..niin mä ymmärsin. Leivänmuruille nyt harva voi mitään joita väistämättäkin tulee pienellä, isommallakin. :D
 
"vieras"
kyllä tosiasia on kuitenkin se, että paremmissa ravintoloissa henkilökunta katsoisi ihmeissään, jos ryhdytään lautasia pinoon kasaamaan, saati sitten lautasliinoilla pöytiä pyyhkimään. Se ei ole kohteliasta ja herättäisi huomiota. Hampurilais- ja pizzapaikoissa ehkä, mutta ei kyllä juuri muualla... Ja toki syödään siististi koko perhe. Kotona ja ravintoloissa oli paikka mikä hyvänsä.
 
"mona"
No meillä ei ainakaan tahallisesti sikailla. Käydään paljon ulkona syömässä ja lapsi syö samoin kuin kotona. Ikää pojalla reilu 2v eli ruokaa tippuu lattialle jonkun verran, mutta ei tahallisesti. Pienempänä (1v) saattoi joskus vetästä lautasen lattialle ruokineen kun ei enää ruokailu kiinnostanut. Isoimmat ruoat saatan lattialta kerätä, mutta en sen enempää rupea lattialat ruokia keräilemään. Mahdolliset servetit tmv. kyllä.

Niin ja mitä parempi leikkipaikka, sitä siistimpään kuntoon pöytä jää, kun lasta ei tarvi pakolla pitää pöydässä.. :)
 
asiakaspalvelija
Olen samaa mieltä kuin "palveluammatti", tekemisen puutteesta taitaa sotkeminen johtua, ennemmin kuin kasvatuksen puutteesta. Pienet eivät malta istua tekemättä mitään ja vanhemmat eivät saa syötyä, jos lapset eivät jaksa istua... Silloin revitään vaikka servettiä.

Tiedän itsekin ravintolatyöntekijänä, miten ärsyttävää on jynssätä kuivunutta limsaa tuoleilta ja lattialta, kun kukaan ei ole vaivautunut kertomaan sen kaatuneen. Meillä lapsiperheasiakkaista suurinosa ilmoittaa tällaisista vahingoista ja tarjoutuvat jopa itse siivoamaan sotkut, mutta aikuiset, lapsettomat/ilman lapsia liikkeellä olevat ovat useimmiten niitä jotka eivät ilmoita jos vahinko sattuu. Muuten olen sitä mieltä että tarjoilijan/ravintolatyöntekijän toimenkuvaan kuuluu muiden jälkien siivoaminen. Itse sanon aina sotkuaan pahoitteleville asiakkaille, että meille maksetaan siitä että siivotaan asiakkaiden jäljet, tervetuloa vaan uudelleen. Miksi sitä muuten maksettaisiin törkeitä hintoja keskinkertaisista pöperöistä, kuin siksi että päästään itse edes joskus helpommalla, ilman että tarvitsee heti alkaa siivoamaan jälkiä ja tiskaamaan astioita... Noh, jokainen tavallaan, mutta mielestäni tärkeintä ravintolassa on ottaa huomioon muut asiakkaat, ei niinkään sitä että tarjoilijoilla olisi helpompaa, jos lapset käyttäytyvät muita häiritsevästi, niin silloin on vanhempien toki syytä puuttua.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
..
no voi vitsi kun jos haluaisin siivota ja tiskata yms, niin pysyisin kotona. kyllähän se harmittaa asiakastakin jos ravintolassa on niin kiireistä että kukaan ei ehdi kattomaan pöytien tai lattioiden siisteyttä ennenko päivän päätteeksi.
 
---
[QUOTE="mona";24851286]
Niin ja mitä parempi leikkipaikka, sitä siistimpään kuntoon pöytä jää, kun lasta ei tarvi pakolla pitää pöydässä.. :)[/QUOTE]

Mä en taas tajua näitä hemmetin leikkipaikkoja joita on nykyään vähän joka paikassa. Ei kai ne lapset opikaan käyttäytymään ja olemaan kun vaihtoehtona on leikkipaikka. Eli ei tarvitse jaksaa olla juuri missään enää ilman viihdykkeitä...
 
Nöf?
Mä en taas tajua näitä hemmetin leikkipaikkoja joita on nykyään vähän joka paikassa. Ei kai ne lapset opikaan käyttäytymään ja olemaan kun vaihtoehtona on leikkipaikka. Eli ei tarvitse jaksaa olla juuri missään enää ilman viihdykkeitä...
Sulla ei taida olla lapsia, ainakaan yli 2-vuotiaita:D

Se vaan nyt menee niin, että lasten keskittymiskyky on rajallinen ja energiaa enemmän kuin aikuisilla. Ruokaa joutuu joskus odottamaan kauan ja taaperoiän jälkeen harva lapsi puolen tunnin ajan a) jaksaa kiinnostua haarukasta ja suolasirottimesta, tai b) pystyy seurustelemaan verbaalisesti kauniisti paikallaan istuen. Niin vanhemmat, lapsi kuin muutkin ruokailijat nauttivat taatusti enemmän siitä, että nälkäinen lapsi voi odotella ruokaansa mielekkään tekemisen parissa. Turhautumiselta säästynyt lapsi jaksaa syödä asiallisesti.
 

Yhteistyössä