Onko oikein, että huostaanotetun lapsen vanhemmalle maksetaan siitä, että hän pitää omaa lastaan luona esim vkloppuisin tai lomilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tietysti vanhemmille maksetaan ruokarahaa. Saahan muutkin perheet lapsilisän. Se, että pienellä summalla voidaan taata paremmat olosuhteet lapsen ja vanhempien tapaamisen aikana, on pieni hinta siitä, mitä hyötyä se tuo.

Kas kummaa kun palstalla ei kitistä siitäkin, kun valtio kustantaa näille lapsille terapioita sun muita, joita nämä lapset tarvitsevat ja mitä oma ei saa (mutta saisi, jos olisi sama tilanne).

Että vanhempikin saa ruokarahaa lapsen läsnäolosta. Siinä vain raha vähennetään suoraan elatusavusta eikä raha liiku. Luonapidon määrä siis vaikuttaa elatuksen suuruuteen. Miksi etävanhemman pitäisi maksaa lähivanhemmalle 200e vai sen takia, jotta lähi sitten voisi maksaa tälle takaisin 50e ruokarahaa? Fiksumpaa kait se on, että etä maksaa suoraan 150e ja siinä se.

Mun miehen piti maksaa huostaanotetusta tytöstään elarit kaupungille. Sitä en oikein ymmärrä, että miksi hänen piti maksaa elareita, kun ei tytön äidinkään tarvinnut maksaa kaupungille mitään. Ja nyt sit mulle selvis, että tuo äiti on vielä saanut tytöstä jotain ruokarahaakin.

No ei, mutta kyllä kun lastenkodista muuttaa pois niin saa ihan hyvät "itsenäistymisrahat"

Tosi hulppeat joo, me saatiin 3000mk "alkuavustusta" huonekaluihin yms. omaan kotiin tarkoitettuihin hankintoihin. Nykyrahassa se on varmaan edelleen sen 500e, jolla ei oikeasti saa juuri mitään jos tilanne on se, että muutat omaan kotiin mukanasi ainoastaan vaatteesi ja henkilökohtaiset hygieniatarvikkeet. Esim. mua ei mun perhe tai sukulaiset auttaneet kuin sen verran että mummolta sain kolme kattilaa kun muutin laitoksesta omaan kotiin.

Tosi hulppeat joo, me saatiin 3000mk "alkuavustusta" huonekaluihin yms. omaan kotiin tarkoitettuihin hankintoihin. Nykyrahassa se on varmaan edelleen sen 500e, jolla ei oikeasti saa juuri mitään jos tilanne on se, että muutat omaan kotiin mukanasi ainoastaan vaatteesi ja henkilökohtaiset hygieniatarvikkeet. Esim. mua ei mun perhe tai sukulaiset auttaneet kuin sen verran että mummolta sain kolme kattilaa kun muutin laitoksesta omaan kotiin.

Nykyään se menee niin että sitä ruvetaan kerryttämään sinäpäivänä kun sut huostaanotetaan, tiedän ihmisiä joilal on kertyny esim 4000e, mutta mulla sitä ei alettu kerryttää niin se lähtö starttiraha on 1000e !

Nykyään se menee niin että sitä ruvetaan kerryttämään sinäpäivänä kun sut huostaanotetaan, tiedän ihmisiä joilal on kertyny esim 4000e, mutta mulla sitä ei alettu kerryttää niin se lähtö starttiraha on 1000e !

No, ehkä tääkin riippuu kaupungista missä on huostassa tai jostain. Tosin siitä on jo kymmenen vuotta aikaa kun muutin pois laitoksesta, ja meillä kyllä kaikki sai ton 3000mk. Ootko varma ettei toi kerrytetty raha oo esim jotain orvon tai puoliorvon eläkettä? Koska sellaisesta olen kyllä kuullut, mutta se ei liity millään tavalla laitoksessa vietettyyn aikaan. Meidän kaupungissa tosin oli järjestetty jälkihuolto 21-vuotiaaks asti, eli siihen asti sai sossurahat automaattisesti, sekä tuettiin opiskelussa ja harrastuksissa. Kaikissa kunnissahan tuota jälkihuoltoa ei välttämättä ole ollenkaan.

No, ehkä tääkin riippuu kaupungista missä on huostassa tai jostain. Tosin siitä on jo kymmenen vuotta aikaa kun muutin pois laitoksesta, ja meillä kyllä kaikki sai ton 3000mk. Ootko varma ettei toi kerrytetty raha oo esim jotain orvon tai puoliorvon eläkettä? Koska sellaisesta olen kyllä kuullut, mutta se ei liity millään tavalla laitoksessa vietettyyn aikaan. Meidän kaupungissa tosin oli järjestetty jälkihuolto 21-vuotiaaks asti, eli siihen asti sai sossurahat automaattisesti, sekä tuettiin opiskelussa ja harrastuksissa. Kaikissa kunnissahan tuota jälkihuoltoa ei välttämättä ole ollenkaan.

Meillä kyllä on tuo jälkihuolto ja vaikkei sitä jälkihuoltoa järjestetä niin että olisi tukihenkilö kaikille huostaanotetuille kuuluu aivan samat tuet eli kaikki huostaanotetut saa tuon jälkihuollon rahallisen tuen. Ja käsittääkseni tuon starttirahan kohalla on sama asia !

Laki määrää miten itsenäistymisvarat kerrytetään, se ei ole kunnasta kiinni. Joillekin kertyy tuhansia, joillekin ei juuri mitään. Jos itsenäistymisvarat eivät riitä niin kunta tukee lisää, siis näihin tarvikkeisiin mitä tarvitaan omaan asuntoon muutettaessa. Jälkihuolto on myös lakisääteinen, mutta sen sisältö vaihtelee paljon. Lastensuojelulaista voi jokainen ne pykälät lukea.

Alkuperäinen kirjoittaja epäreilua?;24809137:
Mun miehen piti maksaa huostaanotetusta tytöstään elarit kaupungille. Sitä en oikein ymmärrä, että miksi hänen piti maksaa elareita, kun ei tytön äidinkään tarvinnut maksaa kaupungille mitään. Ja nyt sit mulle selvis, että tuo äiti on vielä saanut tytöstä jotain ruokarahaakin.

Minulle sanoi meidän huostaanotetun tytön sossu,kun tätä samaa asiaa ihmettelin,notta samat elarit peritään MYÖS äidiltä...ja ku me iskät maksetaan ne elarit joka tapauksessa,tavalla tai toisella,ei siinä mitään..

Epäile pois vaan =) totta se valitettavasti on. Eikä toki vaan ottanu pois, vaan tää itse myös halus ja äiti vakuutteli että haluaa elää sen lapsen kanssa jne. ja toki ihminen joka oli pettyny ja pettyny ja pettyny elämässään halus luottaa ja olla äidin kanssa kun äitikin halus. No sellasta se on, myös työntekijät sossut ja muut halus luottaa. Karmee oli pettymys kyllä. Ja siis ihan tosi tarina on otettii sitte tää mun kaveri meille asumaan kun iltamyöhällä tuli oven taakse (tää oli ennen kännykkä aikoja asusti ilman mitään korvauksia tai sossun takauksia meillä kunnes pääs opiskelemaan ja sai oman kämpän.

En tiedä kuinka vanhasta asiasta on kyse mutta nykyään kotiutuvan lapsen perheelle maksetaan joitakin hankintoja kuten sänky ym. (vähävaraisille) ja se on sitten siinä. Vanhempi elättää oman lapsensa. Toimeentulotukeen ja asumistukeen tulee tietty korotusta niin kuin muillekin, jos on lapsia. Mitään "ylläpitokorvausta" ei ole.

Hmmm. Miksi se on eri asia? Etävanhempi maksaa jo elarit, ei saa lapsilisää, eikä mitään korvausta siitä että ottaa lapsensa (jonka huoltajakaan ei ehkä ole) luokseen.

Saahan etävanhempi korvauksen siitä. Luonapito huomioidaan elatusmaksua laskettaessa ja pienentää suoraan maksua. Miksi se raha pitäisi kierrättää, jotta se olisi takuuvarmasti korvamerkitty? Se on yks ja sama vaikka sen muutaman kympin vähentää suoraan siitä jokakuisesta elatusavusta.

kyllä maksetaan. hän saa rahaa siitä, kun lapsi on luona. niin sanottua "luonapitokorvausta".
Jokaiselle vanhemmalle joka EI OLE lapsen lähivanhempi on oikeutettu saamaan tukea siihen kun lapsi tapaa etä-vanhempaansa. Huostaanotto tapauksissa lapsen vanhempi on huostaanotosta huolimatta äiti lapsen LAILLINEN HUOLTAJA eli KYLLÄ HÄNELLE ON IHAN SAMAT OIKEUDET KUIN VANHEMMALLA JOKA TAPAA LAPSIAAN TAPAAMISSOPIMUKSEN MUKAISESTI.

Yhteistyössä