Onko oikein, että huostaanotetun lapsen vanhemmalle maksetaan siitä, että hän pitää omaa lastaan luona esim vkloppuisin tai lomilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no en tiedä, miten toi todellisuudessa menee, mutta eihän sen huostaanoton tarkoitus ole olla mikään rankaisukeino. saahan muutkin vanhemmat lapsilisän, eli esim siihen summaan suhteutettuna asia on mun mielestä ok.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
No eihän sille maksetakkaan!!

kyllä maksetaan. hän saa rahaa siitä, kun lapsi on luona. niin sanottua "luonapitokorvausta".

eikun hetkinen. miten mä nyt muistelenkin että mäkin sain jotain "ruokarahaa" kun kyläilin kotona..tms..sitäkö tarkoitat. muistankohan mä nyt ihan oikein. en muista, sori..unohda kokojuttu

Mutta se on väärin, että nämä lapset joutuvat ryntäämään sitten sunnuntai-iltana lastenkodin ruokakaapille ja syövät kuin hevoset, koska kotona ei ole ollut ruoaksi muuta kuin pari palaa näkkäriä ja yksi jogurtti... |O
Ruokarahat menee äiskän kaljoihin.

jos ne on muuten työttömiä jne. kai niillekkin joku korvaus kuuluu kun eivät tiettävästi lapsilisiä tai elatusapuja pääse nostelemaan....korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ai jaa, lapsilisät menee tietenkin kunnalle. No sitten on oikein.

Ja periaatteessa he maksavat lapselle myös elatusapua - jos vaan on tuloja. Eli ei ole väärin tuolloin, että maksetaan jotain kulukorvausta. ei se raha iso ole kuitenkaan.

Muistaakseni äidille maksettiin just jotain ylläpito/ruokarahaa, kun veli huostaanotettiin. Kai se on ihan hyväksyttävää, kyllähän se lapsi ruokaa tarvii yms muita menoja lomien aikana. Kuitenkin munkin vanhemmat olivat silloin pienituloisia ja perheessä monta alaikäistä lasta, jolloin rahasta on tiukkaa.

musta meni lapsilisät ja elatustuet kaupungille ja kun kotiin menin joka toinen v-loppu niin soska makso mutsille ( joka eli/elää) toimeentulotuella pienen lisän. ja en syönyt kotiviikonlopun jälkeen lastenkodin jääkaapista enempää kuin normaalistikaan

Mun ystävä nuoruudesta oli vauvasta saakka lastenkodissa ja äiti otti sen sitte teini-ikäisenä kotiin kun sai siitä rahaa sossuta, siis oman lapsen otti takas joka oli koko lapsuuden asunu lastiksessa ja tää sitte oli 14-15v kun äiti kekkas että sossu maksaa rahaa kun ottaa sen lapsen asumaan luokseen. Sai jonkun isomman kerta korvauksen ja sitte ylläpito rahaa :o :o omasta lapsesta jonka sitte nakkas pihalle tasan samana päivänä kun lapsi täytti 18v :( kaikkee sitä maa päällään kantaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta se on väärin, että nämä lapset joutuvat ryntäämään sitten sunnuntai-iltana lastenkodin ruokakaapille ja syövät kuin hevoset, koska kotona ei ole ollut ruoaksi muuta kuin pari palaa näkkäriä ja yksi jogurtti... |O
Ruokarahat menee äiskän kaljoihin.

Äläpäs yleistä. Itse olen lastensuojelulaitoksessa töissä, ja osalla on noita ongelmia kotona, mutta osa tulee ns. hyvistä perheistä, huostaanotto johtuu nuoren omista jutuista(lintsaus, huono kaveripiiri, päihteet etc)

Alkuperäinen kirjoittaja mio:
Mun ystävä nuoruudesta oli vauvasta saakka lastenkodissa ja äiti otti sen sitte teini-ikäisenä kotiin kun sai siitä rahaa sossuta, siis oman lapsen otti takas joka oli koko lapsuuden asunu lastiksessa ja tää sitte oli 14-15v kun äiti kekkas että sossu maksaa rahaa kun ottaa sen lapsen asumaan luokseen. Sai jonkun isomman kerta korvauksen ja sitte ylläpito rahaa :o :o omasta lapsesta jonka sitte nakkas pihalle tasan samana päivänä kun lapsi täytti 18v :( kaikkee sitä maa päällään kantaa :(

jos on ollut vauvasta saakka lastenkodissa niin ei se äiti sitä niin vaan "ota" takaisin, vähän epäilen juttuasi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äläpäs yleistä. Itse olen lastensuojelulaitoksessa töissä, ja osalla on noita ongelmia kotona, mutta osa tulee ns. hyvistä perheistä, huostaanotto johtuu nuoren omista jutuista(lintsaus, huono kaveripiiri, päihteet etc)

No en yleistä, tuo oli vain esimerkki siitä milloin ruokarahan maksaminen vanhemmille EI ole ok. Noita tapauksia on, ja osan vanhemmat ovat läpimätiä. Useampi läheiseni on töissä lastenkodissa, ja muutama ystävä taas on lastenkodissa asunut.

Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja mio:

jos on ollut vauvasta saakka lastenkodissa niin ei se äiti sitä niin vaan "ota" takaisin, vähän epäilen juttuasi

Epäile pois vaan =) totta se valitettavasti on. Eikä toki vaan ottanu pois, vaan tää itse myös halus ja äiti vakuutteli että haluaa elää sen lapsen kanssa jne. ja toki ihminen joka oli pettyny ja pettyny ja pettyny elämässään halus luottaa ja olla äidin kanssa kun äitikin halus. No sellasta se on, myös työntekijät sossut ja muut halus luottaa. Karmee oli pettymys kyllä. Ja siis ihan tosi tarina on otettii sitte tää mun kaveri meille asumaan kun iltamyöhällä tuli oven taakse (tää oli ennen kännykkä aikoja asusti ilman mitään korvauksia tai sossun takauksia meillä kunnes pääs opiskelemaan ja sai oman kämpän.

Yhteistyössä