Kyllä tää nostaa niskakarvat pystyyn, imetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piparnakkeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piparnakkeli"

Vieras
Professori: Imetys ja korvike samanarvoisia - Terveys - Kotimaa - HS.fi

"Savilahti huomauttaa, että imetyksen ihannointi voi johtaa siihen, että äidit pitävät lyhyttä imetystä epäonnistumisena.

"Tällainen kielteinen kokemus voi heijastua ikävällä tavalla lapsen kehitykseen ja perheen vuorovaikutukseen.""

Eli mitä, imetystäkö ei saisi pitää ihanteena koska ne joilla se ei suju tai eivät halua, pahoittavat mielensä?
Eikö lähtökohtana pitäisi olla lapsen paras, mikä on rintamaito, jos se aiheuttaa stressiä ja heijastuu perheeseen niin silloin se mielenterveys ajaa edelle ja lapsi voidaan ruokkia korvikkeellakin?

Käsittämätöntä millaista uutisointia. Mielestäni maassamme pitäisi pyrkiä parempiin tuloksiin imetyksen saralla eikä polkea niitä tällaisella uutisoinnilla. Motivaatio on jo iso tekijä kun ei se imetys kaikille ole niin helppo juttu että tissi suuhun ja voila.

Mutta sana on vapaa, niin Savilahdella kuin minullakin.

Tuo professori ei nyt ymmärtänyt että viimeistään 6 kuukauden iässä aletaan antamaan kiinteitä,sieltä sitä rautaa saa.Eiköhän siihen puututtas jo neuvolassa jos ennen yhden vuoden ikää ei oo muuta saanut kun maitoa.Jokainen tavallaan,mutta tuon professorin on turha viisastella kun ei ole itse imettänyt yhtään lasta. Rintamaitoa suosittelen,jos sitä ei tule tai muita syitä ettei halua imettää niin korviketta on annettava. Rintamaidosta vauva saa kuitenkin vastustuskykyä.

Ainahan se niin menee. Kellekkään kun EI saa tulla paha mieli...

Mammoille vaan pullot käteen niin onnistuu varmasti ne muksun ruokinta. Eikä mee tissitkä pilalle ja mieskin on tyytyväinen ja kaikki voittaa.. Jepjep.

Hyvin erikoisia kommentteja professorilla. Esimerkiksi tuo rauta, rintamaidossa sitä tosiaan on paljon vähemmin kuin korvikkeessa, mutta äidinmaidossa se on huomattavasti paremmin imeytyvässä muodossa. Ei se määrä vaan laatu.. Ja tosiaan puolen vuoden ikäisenä kyllä suositellaan jo muutakin ruokaa. Totuus on, että rintamaito sisältää aineita, joita ei koskaan teollisesti tuotettuun korvikkeeseen ole mahdollista saada ja siksi se on parempaa kuin korvike.

Samaa mieltä olen professorin kanssa siitä, että syyllistämisestä ja syyllisyyden tunteestakin tulisi korvikeruokinnan kohdalta päästä. Kaikilta imetys ei vaan suju syystä tai toisesta ja on hyvä, että tämän päivän korvikkeet kuitenkin ovat laadukkaita.

Minusta aivan asiallinen teksti, joka antoi paljon ajattelemisen aihetta.
Monilta nyt tietysti sädekehä himmeni, mutta eiköhän ne pian löydä muuta
pätemistä.
Omani imetin, ja seurasin samalla kuinka sisareni pulloruokitut
lapset olivat aivan yhtä terveitä ja älykkäitä...
Kaipa tätä kohta joku kiirehtii lyttäämään, mutta asioilla tuppaa olemaan kaksi puolta.

Minusta on itsestään selvää, että imetys on vauvalle parasta. Että äidinmaito on vauvalle parasta mahdollista ravintoa, ja korvike sitten toisiksi parasta.

Jos jollekin tulee paha mieli sen tosiasian takia, niin...no, se on voi voi sitten.

• Tykkää
Reactions: Empuuu ja Phoebsi
Joo, professori ja pitkän linjan lastenlääkäri ei tiedä mitään. Palstamamma tietää paremmin.

Ei tuon ole tarkoitus lytätä rintaruokinnan arvoa . Tutkimusten perusteella EI ole todettu rintaruokittujen olevan erityisen paljon terveempiä. Ihan hyvä tiedottaa tästä, ettei ole niin suurta painetta imettää.

Ihan hyvä tiedottaa tästä, ettei ole niin suurta painetta imettää.
Suomessahan imetetään ihan älyttömän vähän ja lyhyen aikaa...ei siis varmaan ole paineita ollut ennen tätä "uutistakaan".

Ihan maalaisjärki on ainakin mulle jo aikoja sitten kertonut, että korvikkeella kasvaa ihan yhtä lailla hyviä lapsia kuin rintamaidollakin. Mutta jos rintamaito ei olisi imeväisen ravinnoksi tarkoitettu, niin miksi meillä naisilla on tissit joihin nousee maitoa kun vauvan saamme?

Mulla itselläni on yksi imetetty ja yksi pulloruokittu lapsi. En siis ole fanaatikko kumpaankaan suuntaan.

Ilman muuta alan tutkija ja asiantuntija tietää mistä puhuu. Ihan hassua kyseenalaistaa tätä:) Molemmilla tavoilla ruokittuna kasvaa terveitä lapsia. Korvikkeet ovat nykyään koostumukseltaan varsin hyviä ja takaavat kasvun edellytykset vauvalle. Rintaruokinta on toki hyvä ja luonnollinen tapa ruokkia lapsi mutta kaikilla imetys ei onnistu, syystä tai toisesta. Turha syyllistää näitä äitejä sillä onneksi on olemassa hyvä vaihtoehto imetykselle:)

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24809600:
mun mielestä on ihan sama saako se vauva äidinmaitoa vai korviketta. itseni lapset on melkein korvikkeella kasvaneita, eivätkä sen sairaampia kuin imetetytkään. pääasia on että vauva saa ruokaa, ei se mistä sen saa.

Onko sitten ok ruokkia lapsi pelkästään einesruoilla? Ei ollenkaan kotitekoista, vaan pelkkää Saarioista, Atriaa ja mitä näitä nyt on. Kun tärkeintähän on, että lapsi saa ruokaa. Ruoan laadulla nyt ei väliä...

Mä olen täysimettänyt yhden ja toista en imettänyt päivääkään. ihan yhtä terveitä ja älykkäitä ovat molemmat. itseasiassa esikoinen sairasti enemmän kun tämä ei-imetetty kakkonen :).

Ihmettelen itsekin miksi joillekin tuntuu tulevan jonain henkilökohtaisena hyökkäyksenä se että terveitä ja normaaleja lapsia saa pullollakin ruokkimalla. Mitä väliä teille on sillä jos tuokin artikkeli sai jonkun naisen huokaisemaan helpotuksesta jos imetys ei syystä tahi toisesta onnistu. Teilläkin on sama vapaus valita imetättekö vaiko ette. Jos haluatte imettää niin siitä vaan niin paljon kuin sielu sietää. Ei ole teiltä pois jos joku niin ei tee, varsinkaan kun _tieteelliset_tutkimukset_ ovat osoittaneet että korvike on laadukasta ja se ei lasta pilaa.

Rinnat on toki imetystä varten olemassa, mutta kaikkein ärsyttävin pointti on että "niin on tarkoitettu", ihminen on jo vuosituhansia venyttänyt ja vanuttanut itseään ulos tarkoitusten ja luonnollisuuden rajamailta että nykymaailmassa on aika köyhää vedota luonnollisuuteen.

Onko sitten ok ruokkia lapsi pelkästään einesruoilla? Ei ollenkaan kotitekoista, vaan pelkkää Saarioista, Atriaa ja mitä näitä nyt on. Kun tärkeintähän on, että lapsi saa ruokaa. Ruoan laadulla nyt ei väliä...
sanoinko mä noin. meillä syödään eineksiä tosi vähän. maksalaatikkoa ehkä kerran kolmessa kuukaudessa ja saman verran jotain valmisruokia. tai muita vastaavia sotkuja. mä puhuin korvikkeesta, koska musta on turha listiä äitiä, joka ei imetä, olipa syy mikä tahansa. ja eikä tarvii osoittaa äitiä, joka imettää.

[QUOTE="Nana";24809891]Ihmettelen itsekin miksi joillekin tuntuu tulevan jonain henkilökohtaisena hyökkäyksenä se että terveitä ja normaaleja lapsia saa pullollakin ruokkimalla. Mitä väliä teille on sillä jos tuokin artikkeli sai jonkun naisen huokaisemaan helpotuksesta jos imetys ei syystä tahi toisesta onnistu. Teilläkin on sama vapaus valita imetättekö vaiko ette. Jos haluatte imettää niin siitä vaan niin paljon kuin sielu sietää. Ei ole teiltä pois jos joku niin ei tee, varsinkaan kun _tieteelliset_tutkimukset_ ovat osoittaneet että korvike on laadukasta ja se ei lasta pilaa.

Rinnat on toki imetystä varten olemassa, mutta kaikkein ärsyttävin pointti on että "niin on tarkoitettu", ihminen on jo vuosituhansia venyttänyt ja vanuttanut itseään ulos tarkoitusten ja luonnollisuuden rajamailta että nykymaailmassa on aika köyhää vedota luonnollisuuteen.[/QUOTE]

Niinpä... Minusta on hyvä, että näitä asioita tutkitaan. Ja mielestäni tämä kirjoitus toi asian neutraalisti esiin, ei lytännyt kumpaakaan ruokintatapaa.

Totuus kun on, että imetys ei aina onnistu syystä tai toisesta niin täytyyhän sitä tutkia mitä eroja korvikkeella ja äidinmaidolla ruokkimisella on. Tämä vain toi esille ne erot. Ei lytännyt ketään, eikä mitään.

En mäkään ottanut henkilökohtaisesti sitä, mitä tuossa mainittiin rintaruokinnan ja koulutuksen yhteydestä. Voihan se niin olla joissakin tapauksissa. Ei se kuitenkaan mikään absoluuttinen totuus ole, ihmisiä ja tilanteita on erilaisia.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Minusta on itsestään selvää, että imetys on vauvalle parasta. Että äidinmaito on vauvalle parasta mahdollista ravintoa, ja korvike sitten toisiksi parasta.

Jos jollekin tulee paha mieli sen tosiasian takia, niin...no, se on voi voi sitten.

Kyse taitaa nyt olla enemmänkin siitä kun etenkin meidän synnärillä jo synnyttämään mennessä käyrälle huoneessa lukee "sairaalamme tavoite on tukea ja ohjata äidit antamaan lapsellee vain rintaa" tms. jotenkin noin se meni.
Itselläni ei onnistunut esikoisen imetys (ei tullut maitoa vaikka onkin isot tissit kuten kätilö ihmetteli,miten ei noin isoista tule)
ja täytyy sanoa että moinen taulun ohje sai minulta karvat pystyyn. Jos maitoa ei tule niin sitä ei tule, nälässäkö lapsi kuuluu pitää vai olisiko pitänyt tehdä abortti vai antaa lapsi pois kun olen epätäydellinen ja en pysty imettämään.

No toisen lapsen kohdin maitoa sitten tulikin joten se siitä ;)

Mutta korviin särähtää se vieläkin jos jollakin ei imetys vaan onnistu (ei maitoa tai mitkä onkaan syynsä)
niin nämä mammat jotka imettää,tulee erittäin kuuluvasti hehkuttamaan kuinka et omaasi imetä ja etkö tajua kuinka se olisi helppoa ja kuinka sitä ja kuinka tätä.

Jokainen varmaan osaa hoitaa sen oman lapsen ilman että mamma joka onnistuu täysimettämään tulee siihen kovaan ääneen kauhistelemaan ja etenkin syyllistämään.

Jokaiselle suotakoot,hoitakoot vauvansa niinkuin parhaaksi näkee ja puuttukaamme sitten vasta jos lapsi on huonosti hoidettu (jätetty heitteille pahoinpidelty nälässä) eli puuttukaa vasta näihin oikeisiin ongelmiin,imeys ei ole sitä.

[QUOTE="hmm";24809992]
Mutta korviin särähtää se vieläkin jos jollakin ei imetys vaan onnistu (ei maitoa tai mitkä onkaan syynsä)
niin nämä mammat jotka imettää,tulee erittäin kuuluvasti hehkuttamaan kuinka et omaasi imetä ja etkö tajua kuinka se olisi helppoa ja kuinka sitä ja kuinka tätä.

Jokainen varmaan osaa hoitaa sen oman lapsen ilman että mamma joka onnistuu täysimettämään tulee siihen kovaan ääneen kauhistelemaan ja etenkin syyllistämään.

[/QUOTE]
Missä tuollaista tapahtuu?
Minä en kuullut mitään tuollaista kommenttia, vaikka esikoistani pullosta ruokin. Neuvolan täti kyllä halusi kovasti tietää, että onko pullossa pumppaamaani rintamaitoa vaiko korviketta, tms. Mutta hyvin pientä kaikenlainen kysely ja arvostelu oli.

Täysimetetyn ja taaperoimetetyn kuopuksen kohdalla kommenttia kyllä tuli muilta mammoilta. Yleensä sellaista, että imetätkö sä vieläkin, eikö vauva vieläkään saa soseita, kai edes iltaisin velliä annat, tms.

Niin tai näin, aina väärinpäin - mutta jutun juju onkin siinä, että muiden mielipiteistä ei kuulu välittää tai mieltään pahoittaa. Eikä niin käykään, kun on omien ratkaisujensa kanssa sinut :)

Varmasti se niskakarvat pystyyn nostaakin, jos sädekehä uhkaa tulla kolisten alas. Pitää äkkiä keksiä joku muu juttu, millä päteä ja lytätä toisia. Onnea vaan matkaan!

Jos minulle tämän tarkoitit niin ei toimi hassu kommenttisi.

Olen vain huolissani tulevien äitien kohtelusta, millaista tukea ja ohjeistusta saavat imetykseen. Tasavertaisuuden vuoksi korvikkeisiin päätyneitäkin tulisi tukea, ei sekään varmasti ole helppo tilanne etenkin jos ratkaisuun on päädytty imetyspettymysten kautta.

Mutta jos otetaan tilanne että nuori nainen saa tietää olevansa raskaana. Ei ole ennen uhrannut ajatustakaan millä ruokkii vauvan, pukeeko Tuttaan ja onko Pampers hyvä merkki. Hän alkaa selvitämään asioita ja törmää sitten uutisointiin jossa todetaan että korvike on yhtä hyvää kuin äidinmaito. Ja neuvolasta paukautetaan ensimmäisen ongelman tullen ehdotus korvikkeeseen. Lähipiiri elää 70-luvun opeissa ja hakee vahvistusta näistä uutisista. Joku siis ihan oikeasti voisi kaivata tukea, mutta eihän sitä saa antaa kun se on yhtä kuin syyllistäminen?

Mun mielestä tää oli aivan IHANA artikkeli, jossa puhuttiin kerrankin asiaa imetyksestä. Siitä, että se on suositeltavaa, muttei epäonnistuessaan pilaa lapsen ja äidin välistä vuorovaikutusta. Eli ne "rakkauden imetyksen sydänäänet" (suora sitaatti palstalta) on tasan tarkkaan olleet näiden fanaatikkojen pään sisässä, ja mun vauvani on kuullut ihan samat sydänäänet, kun mä sitä pullosta olen sylissäni ruokkinut.

Kannattais jo näiden imetyshullujen ymmärtää, että se on se perheen, äidin ja lapsen välinen suhde KOKONAISUUDESSAAN, joka antaa lapselle turvaa ja rakkautta. Ei pelkkä imetys.

Yhteistyössä