Mitä pitää tehdä, kun äiti ei suostu luovuttamaan lasta isälle sovittuna ajankohtana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hapannaama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ei muu auta,niin sitten oikeuteen. Sitä kautta voivat sitten laittaa äidille sakonuhkan ja polisii tulee tarvittaessa luovuttamaan lapsen.
Olkaa nyt ihmeessä lakimieheen yhtetydessa,osaavat neuvoa.

hankala juttu, varsinkin, jos äiti on lähihuoltaja. siis tietysti sopimusta pitäisi noudattaa, mutta jos äiti päättää näin, niin aika vähän on tehtävissä :/ oikeudelta voi hakea täytäntöönpanoa, mutta prosessi on pitkä.

Sopimus käteen,soitto poliisille ja näyttää lapun niin joutuu luovuttamaan lapsen.Eri asia kuka sitten hakee lapsensa noin inhottavalla tavalla.Toisaalta tehoaa kyllä.Olen ollut seuraamassa tilannetta jossa toimittiin näin.

[QUOTE="akka";24776611]Sopimus käteen,soitto poliisille ja näyttää lapun niin joutuu luovuttamaan lapsen.Eri asia kuka sitten hakee lapsensa noin inhottavalla tavalla.Toisaalta tehoaa kyllä.Olen ollut seuraamassa tilannetta jossa toimittiin näin.[/QUOTE]

poliisit ei yleensä lähde tuohon, tiedän työni puolesta. ei niille kuullu yksityiset asiat sinänsä. tietenkin, jos tilanteessa on väkivaltaa tai sen uhkaa tms, niin sitten voi olla poliisiasia, mutta ei ne muuten voi puuttua tapaamissopimuksen täytäntöönpanoon.

[QUOTE="vieras";24776613]Isällä ei täällä suomen maassa paljon oikeuksia ole.[/QUOTE]

Isällä on kyllä oikeutensa,eri asia haluaako sitten toteuttaa ne oikeutensa.Kyllä mun on naisena sanottava että jos joutuisin poliisien kanssa hakemaan lapsen,se onnistuisi mutta miettisin kaksi kertaa millainen tilanne se on lapselle joten hakematta jäisi.Kusipäitä on sekä miehissä että naisissa ja jos lapsen äiti sanoo etten anna lasta ja lapsen isä on täysin kykenevä huolehtimaan lapsesta niin annettava on.Kun sen lapsen kerran hakee poliiseiden kanssa ja lyö ämmälle luun kurkkuun niin jatkossa se luovuttaa lapsen siten kuin on sovittu koska saa uhkasakon jos ei luovuta.Etävanhempi yleensä vaan helposti luovuttaa siinä vaiheessa ja antaa asian olla.Silloinhan mitään muutosta ei koskaan synny.

[QUOTE="akka";24776627]Isällä on kyllä oikeutensa,eri asia haluaako sitten toteuttaa ne oikeutensa.Kyllä mun on naisena sanottava että jos joutuisin poliisien kanssa hakemaan lapsen,se onnistuisi mutta miettisin kaksi kertaa millainen tilanne se on lapselle joten hakematta jäisi.Kusipäitä on sekä miehissä että naisissa ja jos lapsen äiti sanoo etten anna lasta ja lapsen isä on täysin kykenevä huolehtimaan lapsesta niin annettava on.Kun sen lapsen kerran hakee poliiseiden kanssa ja lyö ämmälle luun kurkkuun niin jatkossa se luovuttaa lapsen siten kuin on sovittu koska saa uhkasakon jos ei luovuta.Etävanhempi yleensä vaan helposti luovuttaa siinä vaiheessa ja antaa asian olla.Silloinhan mitään muutosta ei koskaan synny.[/QUOTE]

Puhun kokemuksesta, usko pois.

hankala juttu, varsinkin, jos äiti on lähihuoltaja. siis tietysti sopimusta pitäisi noudattaa, mutta jos äiti päättää näin, niin aika vähän on tehtävissä :/ oikeudelta voi hakea täytäntöönpanoa, mutta prosessi on pitkä.

Väärin! Äitiä lähihuoltajana itse asiassa koskee tapaamissopimus paljon tarkemmin kuin etähuoltajaa. Etähuoltajallahan ei ole mitään velvollisuuksia, mutta lähillä on. Lähin on PAKKO luovuttaa lapsi sovittuna ajankohtana, vaikka poliisin uhalla. Oikeuteen tuskin tarvii mennä.

Oikein:

[QUOTE="akka";24776611]Sopimus käteen,soitto poliisille ja näyttää lapun niin joutuu luovuttamaan lapsen.Eri asia kuka sitten hakee lapsensa noin inhottavalla tavalla.Toisaalta tehoaa kyllä.Olen ollut seuraamassa tilannetta jossa toimittiin näin.[/QUOTE]
Juuri näin. Eli jos lastenvalvoja on voimaton, niin sitten yhteys poliisiin. Ensin toki uhkailet poliisila.

Yhteistyössä