Katsoitteko äsken Silminnäkijän jutun lastenruokien turvallisuudesta?

• Viestiketjun aloittaja "xxxx"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24768837]Miksi ne pitäisi keittää :) Monet hedelmät on helppo pistää suoraan soseeksi. Valmiiksi pehmeät hedelmät on melekin naurettavan helppoja, kypsästä päärynästä esim. saa pintaa raaputtamalla juuri sopivaa, banaani on jo valmiiksi pehmeää jne.[/QUOTE]

Entäs mutsikat ja muut marjankaverit? Tarvitseeko niitä keittää, vai lykkäänkö vain pakkasesta blenderiin?

...
Meillä on kyllä sinne lähemmäs vuoden ikää syöty purkki ruokia ja sen jälkeen siirrytty samaan ruokaan kuin muu perhe. Pitääkö tässä nyt alkaa pelkäämään että mitä tuhoja se on tehnyt? |O

"annika"
No just katoin, kaapissa oli hedelmäsose ja yksi liharuokapurkki. Bona riisiä ja broileria:

vesi
peruna 23%
porkkana
keitetty riisi 12%
broilerin liha 10%
kasviöljyt (auringnkukka, rypsi)
sipuli.

Siinä se. Mikä tässä on nyt niin kamalaa? Valmistuspaikka Turku.
no tässäpä tuleekin se tärkein. pääainesosa on vesi, jota on noin puolet sisällöstä. kannat siis vettä kotii kaupasta steriileissä purkeissa. ja hieman porkkanaa ja perunaa.

ja sille joka puhui hedelmien keittämisestä, miks niitä pitäis keittää? miksei vauva voisi syödä tuoreita hedelmiä, iästä ja hedelmästä riippuen joko sormiruokana tai raasteena, marjoja tuoresoseena. miks se ruoka pitää keittämällä sterilisoida että sen voi syöttää vauvalle?

monet heelmäsoseet on ihan hyviä, mutta just monet piltit esim on semmoisia että hedelmää/marjaa on parikymmentä prosenttia, loput vettä. muksulla esim on 100% hedelmäsoseita. aina ei kannata suosia sitä suomalaista.

"muru"
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24768848:
Entäs mutsikat ja muut marjankaverit? Tarvitseeko niitä keittää, vai lykkäänkö vain pakkasesta blenderiin?
Sulata ja syötä lusikalla,tai jos haluat niin muussaa vähän haarukalla.
Jos haluaa niin toki sileäksi voi soseuttaa...

Meillä lapset napsineet marjat itse,heti kun pinsettiote on löytynyt.

Ja kotimaisia marjoja ei tarvi kuumentaa.
Toisin kuin esim. ulkolaista vadelmaa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24768848:
Kotimaisia ei tartte keittää. Mä en vauvalla käyttäisi kuin kotimaisia marjoja. Yksi ihana herku tulee pistämällä mustikkaa ja banaania tehosekoittimeen. Tulee tosi hyvää eikä sotke kuten pelkkä mustikka.

Aiempaan kommenttiin: ei ohjelmassa väitetty, että lastenruuat olisivat 'hirveää myrkkyä' vaan kyseenalaistettiin niiden soveltuvuus terveellisen ruokavalion pohjaksi kasvavalle lapselle. Ihan aiheesta, sillä nykyään uskotan, etä valmisruoka on jopa parempaa lapselle kuin normaali ruoka. Kannattaa katsoa ohjelma areenalta.

[QUOTE="muru";24768876]Sulata ja syötä lusikalla,tai jos haluat niin muussaa vähän haarukalla.
Jos haluaa niin toki sileäksi voi soseuttaa...

Meillä lapset napsineet marjat itse,heti kun pinsettiote on löytynyt.

Ja kotimaisia marjoja ei tarvi kuumentaa.
Toisin kuin esim. ulkolaista vadelmaa.[/QUOTE]

Tuotahan voisikin kokeilla tuota marjoilla sormiruokailua. Tykkää nyplätä spagetin paloja ruokalapusta ym. niin joku kuppi marjoja nenän eteen olis varmasti iso hitti. Taidan heti huomenna kokeilla. Kiitos vinkistä

Ja toivottavasti huomenna ei sitten tule dokkaria siitä, kuinka marjojen syöminen sulattaa aivot... :)

"vieras"
vielä 10 vuotta sitten marjamössöissä oli sokeria (ihan järkevä määrä) mutta sitten ilmeisesti ruotsalaiset saivat "sokeri on saatanasta" -kohtauksen ja sokeri korvattiin sillä riisi-limalla.

Mun mielstä jos kasvava lapsi saa pikkulusikallisen sokeria, se ei ole erityisen vaarallista... luonnollisempaa kuin se modifioitu tärkkelys. (joka siis on glukoosia)

..
[QUOTE="vieras";24768911]vielä 10 vuotta sitten marjamössöissä oli sokeria (ihan järkevä määrä) mutta sitten ilmeisesti ruotsalaiset saivat "sokeri on saatanasta" -kohtauksen ja sokeri korvattiin sillä riisi-limalla.

Mun mielstä jos kasvava lapsi saa pikkulusikallisen sokeria, se ei ole erityisen vaarallista... luonnollisempaa kuin se modifioitu tärkkelys. (joka siis on glukoosia)[/QUOTE]

juu ihan siinä äitiyspakkauksen mukana tulevassa opuksessakin(ei taida olla enää tässä uusimmassa pakkauskessa kyllä ku ne opukset lopetettiin) sanottiin että happaamiin marjoihin, esim puolukoihin, voi lisätä hieman sokeria. tarkotushn on että lapsi ei tottuis siihen että ruoka on liian makeaa, joten en usko että se pilalle menee jos hieman olisi sokeria puolukan seassa, kun kuitenkin esim päärynä, ananas yms on paljon makeampia jo luonnostaan.
tietty jos haluaa sen sokerin lisäämisen välttää niin tarjoaa puolukat aina sekoitettuna johnkin makeaan, esim päärynäraasteeseen.

vieras vieraampi vierain
selvisi ainakin että minkä takia meillä ei lapset ole suostuneet ikinä syömään kaupan valmisruokia.
olen itse tehny soseet koko sen ajan mitä niitä tarvitsivat.

[QUOTE="vieras";24768821]Vähän paremmasta päästä. Mutta tiedätkö esimerkiksi mistä osista broilerin liha on? Jos kattelee tarkemmin, huomaa myös että sisällöstä iso osa on pelkkää vettä.[/QUOTE]

Mikä siinä vedessä on niin kamalaa???

Jos minä laitan itse taaperolle ruokaa jossa on samoja aineita kuin purkkiruoassa, minä mössään sen ja lisään siihen vettä (tai maitoa) ja sitä periaatteessa menee aika paljon juuri siksi, että koostumuksesta saa parempaa, mössömpää joka painuu sihtikurkuillekin alas. Siksihän niissä on pakko olla nesteitä, että koostumus saadaan joka ikäkuukaudelle kohilleen. Kuka antaisi pienell lapselle tönkkiä ruokaa joka juuri ja juuri lähtee irti lusikasta kun olet saanut lapioitua sen pois purkista?

No nykyäänhän nyt ei voi syödä enää mitään, kaikkihan on myrkkyä mikäli on "asiantuntijoita" uskominen. jatkuvasti pukkaa uutista milloin mistäkin että se on epäterveellistä ja aiheuttaa sitä ja tätä. Ei siitä nyt kauan ole kun tuli dokumentti siitä että HM:n ja monen muun firman lastenvaatteet on täynnä myrkkyjä, jotka liukenee vaatteesta täysin pois vasta 20 pesun jälkeen, käyttöönottopesu ei riitä. Lasten lelut on toisen dokumentin mukaan täynnä myrkkyjä ja siitä sai sen käsityksen että kaikki muovilelut kannattais nakata ömappiin sekä myös valtaosa muista koska melkein kaikki lelut tehdään kiinassa ja niitä myrkytetään surutta siellä. Näiden muovilelujen sisältämät aineet mm aiheuttaa poikalapsille häiriöitä kivesten toiminnassa jne. Kertakäyttövaipatkaan ei yhden dokumentin mukaan oo terveellisiä. Että ketkä nyt lopettaa purkkiruuan syöttämisen niin muistakaa myös lopettaa ulkomailla tehtyjen vaatteiden ostaminen älkääkä missään nimessä antako lapselle muita leluja kuin käpylehmiä. Nimittäin ne myrkkyvaatteet ja -lelut on paljon vaarallisempia kuin se Turussa tehty Bona sose.

Miuh
Jos ketju käsittelee tiettyä ohjelmaa, lienee hyvä katsoa se ohjelma ennen kärkkäintä kommentointia.

Kyse ei täälä kertaa ollut yleisesti purkkiruoasta vaan siitä, että pienten lasten täsysäilykkeisiin sallitaan kymmeniä sellaisia lisäaineita, jotka ovat kiellettyjä lemmikkien ruoassa.

Akatemian professori oli ihan suomalainen joskin kansaisnvälisestikin nimekäs. Oli kyllä niin aidosti järkyttyneen oloinen siinä yhdessä kohdassa, että laittoi miettimään.

Idea kai oli, että yhdenkään lapsen ravinnon ei tullisi perustua pelkkiin purkkeihin, sillä vaikka unohtaisi/kyseenlaiastaisi kaiken muun, lapsi tottuu teolliseen makuun eikä kotiruoka enää koskaan maistu kivutta.

Ksantippa S.
Että ketkä nyt lopettaa purkkiruuan syöttämisen niin muistakaa myös lopettaa ulkomailla tehtyjen vaatteiden ostaminen älkääkä missään nimessä antako lapselle muita leluja kuin käpylehmiä. Nimittäin ne myrkkyvaatteet ja -lelut on paljon vaarallisempia kuin se Turussa tehty Bona sose.
Tulihan se käpylehmä-argumentti sieltä! Ilmeisesti mistään ongelmista ei saisi puhua julkisesti, kun aina löytyy maailmasta jokin pahempi ongelma. Tuolla logiikallahan niihin ruokiin voisi tunkea mitä vain, koska aina löytyy maailmasta kamalampia myrkkyjä, ja mitä väliä ruokavaliolla edes on jos lapsi jääkin auton alle...

Minä ainakin olen saanut kohun myötä uutta tietoa lasten säilykeruoista, ja minusta se on yksinomaan hyvä asia.

HUOH !
Täällä mamit vouhottaa purkkiruoasta, mutta silti sitä kessua voidaan vetää koko raskauden ajan. Ihan vaan siks, että Stressi tappaa vauvan.
Näin teki eräs kaverikin... kessua voi vetää raskaus ja imetysajan ketjussa, mutta purkkiruoka on myrkkyä mistä saa kaikki taudit... HUOH !

Ksantippa S.
Täällä mamit vouhottaa purkkiruoasta, mutta silti sitä kessua voidaan vetää koko raskauden ajan. Ihan vaan siks, että Stressi tappaa vauvan.
Näin teki eräs kaverikin... kessua voi vetää raskaus ja imetysajan ketjussa, mutta purkkiruoka on myrkkyä mistä saa kaikki taudit... HUOH !
Jokainen varmastikin tekee omat ratkaisunsa omien näkemyksiensä, mahdollisuuksiensa ja jaksamisensa mukaan. Vai pitäisikö lapsen koko myöhempi elämä lyödä läskiksi, jos äiti ei pystynyt raskausaikana lopettamaan kessuttelua?

Joten sovitaanko, että jokainen saa puolustaa eläinten oikeuksia, vaikka maailmalla tapahtuu joka päivä ihmisoikeusrikkomuksia, antaa rahaa suomalaisille köyhille, vaikka jossakin muualla köyhät ovat paljon köyhempiä, ja pyrkiä tekemään lapsensa elämästä niin hyvän kuin pystyy, niiltä osin kuin pystyy.

Se tosin vaatii sitä, että tieto liikkuu. Ja se taas tarkoittaa, että silloin tällöin "vouhotetaan purkkiruoasta" tai jostakin muusta kiusallisesta epäkohdasta, mistä ehkä tulee paha mieli jollekulle mielestään täydellisesti toimineelle.

"Kaiku"
Katsokaa se ohjelma ennenkuin tulette kommentoimaan. Kyse oli siis siitä, että purkkiruoka on ns. kuollutta ruokaa eli siinä ei ole bakteereita (hyviä sellaisia) lainkaan ja liharuoatkin säilyvät monta vuotta lämpimässä. Järjellisesti ajateltuna mielestäni ihan loogista - söisitkö itse hyvällä mielellä liharuokaa joka on kaksi vuotta sitten valmistettu? Ruoan kova kuumennus valmistusvaiheessa tuhoaa kaikki bakteerit - myös ne joiden on todettu olevan suolistolle ja elimistölle elintärkeitä.

Samoin lisäaineista oli juttua, että miksi lastenruoissa sallitaan monia sellaisia aineita, mitä esimerkiksi eläintenruoissa ei sallita.

Ja se, että purkeissa ei ilmoiteta esimerkiksi että mistä ruhon osista liha on (kananahka..) tai sen alkuperämaata. Samoin maissitärkkelys voi sisältää kymmeniä eri ainesosia.

Yhteistyössä