Oletteko varattuja vai vapaita?

No siinä mielessä varattu ettei mies varmaan laske mua sänkyyn kenenkään muun miehen kanssa.
Mutta muuten kyllä ihan vapaa ajattelemaan, toimimaan, liikkumaan, harrastamaan yms. ihan itsenäisesti.
Samalla tavalla haluan varata miehen itselleni, en halua et hänellä on ulkopuolsisia suhteita.
 
:-)
Minä lupauduin puolisolleni lähes parikymmentä vuotta sitten, kun yhdessä vannoimme rakastavamme toisiamme myötä ja vastamäessä. Vuosi sitten mieheni otti ja jätti. Katson siis olevani vapaa, vaikka olemmekin vielä virallisesti naimisissa hetken verran. Avioliittoon tarvitaan kaksi eli siihen, että ollaan "varattuja" - eroon tarvitaan vain yksi eli "vapauden" saa tuosta vaan.
 
Minusta kirjan, paikan tai tavaran voi varata. Ja vessa voi olla varattu, ainakin tässä
taloudessa. Ymmärrän kyllä, että parisuhteessa olevatkin käyttävät muotoa varattu
kuvamaan sitoutuneisuutta ja sitä ettei ole vapaa. Mutta silti sanalla varattu, on minunkin korvissani sellainen kaiku, josta en niin pidä- niinkuin ihminen olisi varattavissa ja lakkaisi olemasta vapaa.
Minä olen valittu, minut on valittu ja minä olen valinnut ja vapaaehtoiseen mutta vahvaan sitomumukseen se valinta perustuu.
 
Lunatic
Kyllä vapaa olen niin kauan kuin henki pihisee, ainakin kuvittelen olevani "vapaa"...
Mutta siis haluan kuvitella olevani vapaa suhteessakin. En osaisi olla "100% varattu" yhdellekään miehelle.. en ole mikään kahvikuppi.

Eikä se tarkota sitä että pettäisin tms tökeröä. En petä. Mutta varattu kuulostaa siltä, että on vanki ja jonkun käytettävissä 24/7.. tms.

Oon kyllä itsekin käyttäny varattu-sanaa, että turhan syvälliseksi tämä ny meni.:xmas:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"JEO"
Mitä vittua sä Mummeliisa sekoilet taas?

Varattu ja vapaa eivät ole toistensa vastakohtia. Enkä ymmärrä miksi varattu -sana aiheuttaa teille ahdistusta. Olen varattu, mitä sitten? Mikä siinä on niin kamalaa? Eri asia on sanoa, että olen kahleissa. Koittakaa jo miettiä, aikuiset ihmiset.
 
[QUOTE="JEO";24755597]Mitä vittua sä Mummeliisa sekoilet taas?

Varattu ja vapaa eivät ole toistensa vastakohtia. Enkä ymmärrä miksi varattu -sana aiheuttaa teille ahdistusta. Olen varattu, mitä sitten? Mikä siinä on niin kamalaa? Eri asia on sanoa, että olen kahleissa. Koittakaa jo miettiä, aikuiset ihmiset.[/QUOTE] ei sana minua ahdista sentäs.:D mutta kyllä minusta vapaa ja varattu sanoissa on tiettyä vastakohtaisuutta. .jos miettii vaikkapa istumapaikkaa.
Jos etsin vaikka täpätäydessa kahvilassa istumapaikkaa ja näen tyhjän tuolin ja tiedustelen onko se paikka vapaa.. se saattaa olla vapaa tai varattu. Silloin joku varaa sitä toiselle.
 
"vieras"
No minä olen vapaa. Ja vaikka olisin parisuhteessa, niin vapaudestani en tinkisi. Vapaus suhteessa on ehkä sitä, että vapaaehtoisesti haluaa olla "uskollinen". Ihan oma vapaa valinta, ei jotain, mitä ulkopuolelta edellytetään. Joo, ehkä parasta mennä nyt nukkumaan. Mutta mä luulen ymmärtäväni, mitä aloittaja ajaa takaa :) tai sitten en :D
 
Toisin sanottuna takaportti on auki kun et ole varattu?
Ei ole, mie olen sitounut sekä avioliittoon että mieheeni, täysin. Miusta sitoutunut on parempi sana kuin varattu.
kirjaston kirjoja varataan, vessa on varattu, voiko varata kumppanin ? Ei ehkä sama asia, mutta kuulostaa vähän siltä.
Omasta halustamme ollaan sitoutuneet toisiimme ja avioliittoon, ei meitä ole varattu.
 
Viimeksi muokattu:
"Vilukissa"
Mä koen olevani vapaasti sitoutunut parisuhteeseeni, mieheeni. Omasta tahdostani ja halustani, omasta valinnanvapaudestani. Rakkauteni ja elämäni on vapaasti sulautunut yhteen mieheni elämän ja rakkauden kanssa - myös hän on vapaasti, omasta halustaan kanssani. Mun on vaikea mieltää "varatut"- ajatusta, sillä siihen on niin kytköksissä ikään kuin jonkun eräpäivän tuleminen...olla varattuna tietyksi hetkeksi, ajaksi. Mun mielestä kuitenkin rakkaus itsessään on vapaa tulemaan ja menemään, miten haluaa - en voi pakottaa sitä olemaan tässä,en voi varata sitä tähän...Love sets you free....
 
Toisin sanottuna takaportti on auki kun et ole varattu?
mikä takaportti? Vapaaehtoisessa sitoutumisessa toiseen, ei mielestäni ole mitään portteja.
Tuli mieleen Nurmion biisi
" Sillä rakkauden talossa
Ei lukita ovia
Eikä rakkauden asunnoissa
Kätketä avaimia..."

Ei tarvita suljettuja ovia tai takaportteja. Sitoutuneisuus pitää siellä talossa sisällä, mutta siihen sitotuneisuuteen itsessään silti sisältyy se vapaus, että talosta on muukin kuin varauloskäytävä.
 

Yhteistyössä