Perintö päänvaivana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Minä ajattelen tuon tuostakin, minkä verran meidän tulisi jättää nettoperintöä lapsellemme. Meillä on omaisuutta ja velat miinustettuna tällä hetkellä n. 200 000. - Toisaalta me tulemme tarvitsemaan uuden auton lähivuosina ja keittiömmekin kaipaisi remonttia. - Mitä mieltä olette lastenne perinnöistä?

Mä ajattelisin, että pitäis jättää lapsille suunnilleen saman verran kuin mitä itse on saanut.

Esim. äiti saa 100t€ ja isä 50t€ perintöjä ja heillä on 2 lasta. Olis kiva jos kumpikin lapsi perisi noin 75t€.

Mä ajattelisin, että pitäis jättää lapsille suunnilleen saman verran kuin mitä itse on saanut.

Esim. äiti saa 100t€ ja isä 50t€ perintöjä ja heillä on 2 lasta. Olis kiva jos kumpikin lapsi perisi noin 75t€.

Niin, teoriahan tuokin on. Minä en saanut kotoani mitään, mutta äitini isältä 7000 €. Mieheni sai vanhemmiltaan yhteensä n. 75 000 €. Nyt sitten olemme liittomme aikana kartuttaneet omaisuuttamme nollasta 200 000 egeen.

No sen verran, että käteisvaroja riittää kodista tulevan perintöveron maksamiseen (oli lapset sitten alaikäisiä tai leski jää asumaan kotiinsa lasten ollessa täysi-ikäisiä ja omillaan) ja hautajaiskulut yms saa maksettua, etteivät joudu maksumiehiksi. Kaikki muu on sitten plussaa.

Itselläni on tällä hetkellä yksi lapsi, ja miehen kanssa olemme perintöasioita puhuneet lähinnä niin, että koitetaan huolehtia että velkoja ei jää jälkeen (en tosin tiedä kuinka velat periytyy). Tottakai sitä lapselleen haluaa jättää omaisuutta jos sitä on, mutta kyllä luulisin että remontoisin keittiön kuitenkin ennemmin kuin jemmaisin rahat perinnöksi.

Mun vanhemmat ajoittain pohtii perintöasioita, ovat kohtuu hyvin toimeentulevia ja ilmeisesti omaisuutta löytyy. Minä ja sisarukseni yritetään patistaa heitä käyttämään itseensä kaiken mahdollisen, nyt kun ovat eläkkeellä ja hyväkuntoisia. Näyttää olevan vain todella voimakas tuo vietti jättää jälkeläisilleen mahdollisimman hyvä perintö. Minusta vain se paras perintö on saatu tässä vuosien aikana kotona. Siihen pyrin omankin lapsen kohdalla.

Itselläni on tällä hetkellä yksi lapsi, ja miehen kanssa olemme perintöasioita puhuneet lähinnä niin, että koitetaan huolehtia että velkoja ei jää jälkeen (en tosin tiedä kuinka velat periytyy). Tottakai sitä lapselleen haluaa jättää omaisuutta jos sitä on, mutta kyllä luulisin että remontoisin keittiön kuitenkin ennemmin kuin jemmaisin rahat perinnöksi.

Mun vanhemmat ajoittain pohtii perintöasioita, ovat kohtuu hyvin toimeentulevia ja ilmeisesti omaisuutta löytyy. Minä ja sisarukseni yritetään patistaa heitä käyttämään itseensä kaiken mahdollisen, nyt kun ovat eläkkeellä ja hyväkuntoisia. Näyttää olevan vain todella voimakas tuo vietti jättää jälkeläisilleen mahdollisimman hyvä perintö. Minusta vain se paras perintö on saatu tässä vuosien aikana kotona. Siihen pyrin omankin lapsen kohdalla.
velat ei periydy..

[QUOTE="mä";24751404]Kyllä kuolinpesästä velat maksetaan vai kuka ne muka maksaa?[/QUOTE]

Kuolinpesä maksaa velat mutta perillisille velka ei periydy. Eli jos kuolinpesän varat ei riitä velkojen maksuun niin silloin velkoja jää nuolemaan näppejään.