Mua ihan pelottaa miten meidän kodin käy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut matami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut matami

Vieras
nyt kun aloitan kokopäiväisen työn.

Mä olen meillä ollut ainoa kotitöiden tekijä kun olen ollut työttömänä, ja ihan mielelläni olen suurimman osan tehnytkin, kun mies on ainoana tuonut rahan meidän talouteen. Mies ei tee oikeastaan yhtään mitään kotihommia, paitsi joskus kun pyydän, ja silloinkin naama nyrpeänä. Monesti ihan pelottaa kysyäkin vaikka tiskauapua, kun mies suurinpiirtein suuttuu.

Mä hoidan meillä siis tiskit, pyykit, imuroinnit, pölyjen pyyhkimiset, vessanpesut, (olen myös ainoa joka viitsii tuoda vessapapruhylsyt pois vessasta), kerään lattioilta (miehenkin!) vaatteet. Siivoan kissojen vessan, ruokin kissat, maksan laskut. Haen postit, vien roskat.

Mies osaa joskus ottaa omat pyykkinsä narulta. (joskus olen monta päivää putkeen pyytänyt, mutta kovin vaikea on ollut saada vaatteet omaan kaappiin)

miten mä voin saada miehen oikeasti ymmärtämään että sitten kun mäkin olen töissä, niin en todellakaan jaksa tehdä kaikkea yksin?

eilen yritin jo hieman keskustella asiasta niin vastaus oli vaan tympeä "JOOJOO!"

Jos ei aikuinen mies sanomalla ymmärrä niin jätät sen vaatteet keräämättä,pyykit pesemättä,ruuat laittamatta.Eiköhän se jossain vaiheessa herää toimimaan.Elukat pois jos niistä ei jaksa huolehtia,niitä ei ole pakko pitää.

[QUOTE="akka";24720448]Jos ei aikuinen mies sanomalla ymmärrä niin jätät sen vaatteet keräämättä,pyykit pesemättä,ruuat laittamatta.Eiköhän se jossain vaiheessa herää toimimaan.Elukat pois jos niistä ei jaksa huolehtia,niitä ei ole pakko pitää.[/QUOTE]

no kyllä mä jaksan eläimistäni huolehtia, miestäni en niinkään jaksa palvella.

[QUOTE="akka";24720448]Jos ei aikuinen mies sanomalla ymmärrä niin jätät sen vaatteet keräämättä,pyykit pesemättä,ruuat laittamatta.Eiköhän se jossain vaiheessa herää toimimaan.Elukat pois jos niistä ei jaksa huolehtia,niitä ei ole pakko pitää.[/QUOTE]

Minä en kyllä usko tuon toimivan. Moni mies syö ihan suosiolla pakastepizzoja vaikka viikkotolkulla eikä välitä sotkusta. Naisen hermo menee ennemmin kuin mies kyllästyy asioiden toimimattomuuteen.

Minä olen juuri palannut töihin ja harmittaa tietysti vähän kun töiden jälkeen menee 1,5-2 h kotitöihin, mutta toisaalta en minä muutenkaan pystyisi rentoutumaan, kun lapsi on sitä mieltä, että äidin ei kuulu olla koneella tai löhötä sohvalla. Touhuan siis lapsen kanssa yhdessä semmoisia hommia mitä pystyn tekemään hänen kanssaan ja muuten pyydän miestäni vahtimaan poikkaa sillä aikaa kun teen jotain mikä ei onnistu yhdessä. Poika nauttii yhdessä tekemisestä, joten tavallaan se on hänelle laatuaikaa. Minun omaa aikani alkaa sitten kun olen saanut lapsen nukkumaan. Sitten en enää tee kotitöitä.

P.s. Jos miehen haluaa saada tekemään jotakin, kannattaa ehdottaa hänen hoidettavikseen sellaisia hommia, jotka hän oikeasti kokee tarpeellisiksi. Meillä mies jostain syystä pesee välillä wc-pöntön oma-aloitteisesti ja pesee ja imuroi lattiat sitten kun on ihan oikeasti todella sotkuiset lattiat.

Tässä huushollissa mies ei ainakaan muuttunut missään vaiheessa tavoiltaan. Osallistumaton mies ei alkanut osallistumaan töideni myötä, lasten myötä tai minkään myötä. "Hänen armolleen" eivät kotityöt kuulemma sovi...

Mäkään en usko toimivan, jos jättää jäljet siivoamatta ja odottaa miehen huomaavan. Meillä ainakin mies voi elää aikamoisessa sotkussa ennen kuin alkaa häntä haittaamaan. Keskustelu (huom! ei nälkutus) taitaa olla ainoa keino

Kaikinpuolin helpommalla pääsee, jos tekee kotihommat itse, eikä turhaan toivo miehen niihin osallistuvan.

Jos mies siis on sitä sorttia, joka ei kotitöihin osallistu, ei hyvällä eikä pahalla.

En mä ainakaan jaksaisi tuulimyllyjä vastaan taistella. Jos äijä ei vuosiin ole mitään tehnyt, niin ei se varmaan ala tekemään silloinkaan kun vaimo palaa työelämään. Tekisin itse, kuten siihenkin asti.

Miks kenenkään pitäis YKSIN siivota omia/MUIDEN sotkuja? Asutaan yhdessä, sotketaan yhdessä, SIIVOTAAN yhdessä. Miten jotku miehet voi olla niin idiootteja, että ne pitää naista jonain piikana suorastaan???

Miten aikuinen mies voi kuvitella, että teillä on ikaantumattomat lattiat, itsestään puhdistuvat astiat ja pyykit, wc-paperiteline joka täyttää itse itsensä, kaappiin pinossa kävelevät puhtaat vaatekasat ja roska-astia, joka katoaa savuna ilmaan aina kun se on täysi??

Hei haloo. Totta kai miehesi tajuaa kotitöiden päälle. Totta kai jokainen aikuinen ihminen ymmärtää, mitä kodin siistinä pitäminen vaatii!!! On vaan iloinen kun sinä teet mukisematta kaiken eikä sen itsensä tarvitse koskea mihinkään.

[QUOTE="mintt";24720756]Poikalasten äidit huomio: Älkää tehkö pojistanne tälläisiä - eli passatko heitä vaimojensa passattavaksi.[/QUOTE]

Minulla on tarkoitus kasvattaa pojastani sellainen, joka tekee kotitöitä, mutta en tiedä onnistuuko, jos isä ei tee kovin paljon kotitöitä. Mies pesee kyllä pyykkiä, jos pyykkisaavi pursuaa, luuttuaa välillä lattioita ja tuota vessanpönttöä putsailee, joten ei hän ihan toimeton ole. Tällä hetkellä 1,5-vuotiaani tyhjentää innoissaan tiskikonetta (ojentelee astioita minulle), kuljettaa pyykkiä minun "avukseni" yksi vaate kerrallaan, tulee pyytämään talouspaperia, jos jotain sotkua on tippunut lattialle ja pyyhkii sotkut yllättävän tarkasti ym. Poika kerää myös oma-aloitteisesti roskia huushollista ja vie roskikseen (meillä on kadonnut yhtä ja toista tavaraa, joten roskikseen varmasti päätyy sellaistakin joka ei sinne kuulu) ja kuljettaa muualle huusholliin kulkeutuneita astioita keittiöön tiskipöydälle. Tämä vaikuttaa lupaavalta, mutta minua on varoitettu, että lapsen auttamishalu saattaa tyssätä kerrasta, kun vähän tuosta vanhenee...

Miten aikuinen mies voi kuvitella, että teillä on ikaantumattomat lattiat, itsestään puhdistuvat astiat ja pyykit, wc-paperiteline joka täyttää itse itsensä, kaappiin pinossa kävelevät puhtaat vaatekasat ja roska-astia, joka katoaa savuna ilmaan aina kun se on täysi??

Hei haloo. Totta kai miehesi tajuaa kotitöiden päälle. Totta kai jokainen aikuinen ihminen ymmärtää, mitä kodin siistinä pitäminen vaatii!!! On vaan iloinen kun sinä teet mukisematta kaiken eikä sen itsensä tarvitse koskea mihinkään.

No miten mä saisin sen sitten tekemään kotitöitä mun kanssa?
Mä en meinaan aio loppuelämääni yksin koko kotia hoitaa, ja jos hoidan, niin sit en kyllä tee töitä.

itse jännitän ihan samaa.. onneksi koti on vähän vähemmän sekaisin kun lapsikin on sitten hoidossa, joten siivottavaa on sentään pikkasen vähemmän. Mä ainakin kovasti toivon että oma mies tajuaa siinä vaiheessa hoitaa oman osansa (puolet) kotitöistä kun mulla ei enää ole sitä "ylimäärästä" aikaa.. mut saa nähdä kuin käy.

Mä en meinaan aio loppuelämääni yksin koko kotia hoitaa, ja jos hoidan, niin sit en kyllä tee töitä.

Sinuna minä tekisin ihan oikeasti LISTAN, jossa on kaksi pääotsikkoa. TEHDÄÄN KERRAN VIIKOSSA ja TEHDÄÄN JOKA PÄIVÄ.

Sitten keität kahvit, istut miehen kanssa alas ja vaikka valkkaatte mitä kumpikin tekee milloinkin. Meillä mies hoitaa pihan, pyykit ja tiskit ja minä eläimet, pinnat, wc:n, lattiat ja kaiken muun siivouksen. Mutta voi sen jakaa muutenkin. Me ollaan vaittu lempparit :)

Jos olet pitkään tehnyt kaikki itse niin kirjoita joka askareen perään paljonko aikaa se vie. Esim. pyykkien viikkaus 15 min, imurointi 20 min jne. Koska voi olla ettei mies tiedä paljonko ne vie aikaa...

Kysy mieheltäsi, onko hän oikeasti sitä mieltä että nyt kun sulla on mustaa valkoisella niin on oikeutettua, että sinä teet kaikki ja hän ei mitään.

Anna hermostua jos hermostuu. Koti on teidän yhteinen, niin on kotityötkin. Pysy hetki tiukkana, kyllä miehesi jo tajuaa, että ei teillä koti pysy siistinä itsestään.

Tsemppiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja En vaan ymmärrä;24720999:
Miks kenenkään pitäis YKSIN siivota omia/MUIDEN sotkuja? Asutaan yhdessä, sotketaan yhdessä, SIIVOTAAN yhdessä. Miten jotku miehet voi olla niin idiootteja, että ne pitää naista jonain piikana suorastaan???

Jotkut miehet ovat rumasti sanottuna sikoja tai hienosti sanottuna heillä on erilaiset siisteysstandardit kuin naisella:D Varmasti mies hakee uuden vessapaperirullan kaapista, jos vanha on loppunut ja itse tarvitsee paperia & pistää pyykkikoneen pyörimään kun vaatteet ovat loppuneet kaapista...tai sitten hän menee vaatekauppaan ja ostaa sieltä vinon pinon sukkia ja paitoja. Monen miehen mielestä naiset siivoavat ja touhuavat turhaan niin paljon, kun vähemmälläkin pärjäisi. Minun mieheni ajattelee juuri noin ja tekeekin vain välttämättömiksi katsomiaan asioita. Jos mies valittaa sotkusta tai loppuvista astioista, mutta ei tee itse asioille mitään, niin se on minusta naisen hyväkskäyttöä ja alistamista.

Tämä siivouskysymys taitaa kuulua niihin asioihin, joista olisi hyvä keskustella ennen yhteen muuttamista ja kyllähän poikamiesboksin kunnon pitäisi antaa osviittaa siitä, minkälaiseen siisteystasoon mies on tottunut ja kuinka paljon on valmis näkemään vaivaa.

Jätä tekemättä hommat...

Kun sotku alkaa kiristään hermojas, lähde vaikka viikon reissulle jonnekin lapsien kanssa tjms. Eiköhän sotkut ala sitten rasittaan miestäkin. Jätä pesemättä miehen pyykit, kyllä se hoksaa viimeistään silloin kun yhtään kalsaria ei ole pestynä ja viikattuna kaapissa...

Ja tuon lisäksi puhu puhu ja puhu.

Jos oisin sä, niin palkkaisin jonkun kalliin siivoojan ainakin 1krt/vko ja lykkäsiin laskun miehelle.

Jos (tai pitäiskö sanoa optimistisesti kun) pääsen taas töihin, palkkaamme varmaan ihan yhteistuumin siivousapua 3-5 tuntia viikossa. Silloin ei tarvitse itse tehdä varsinaista puunausta. Joskus, kun oikein on ollut kiirettä, olen myös vienyt autolastillisen pyykkiä pesulaan. Sieltä sen saa silitettynä ja viikattuna takaisin.

[QUOTE="kukkanen";24721106]Jotkut miehet ovat rumasti sanottuna sikoja tai hienosti sanottuna heillä on erilaiset siisteysstandardit kuin naisella:D Varmasti mies hakee uuden vessapaperirullan kaapista, jos vanha on loppunut ja itse tarvitsee paperia & pistää pyykkikoneen pyörimään kun vaatteet ovat loppuneet kaapista...tai sitten hän menee vaatekauppaan ja ostaa sieltä vinon pinon sukkia ja paitoja. Monen miehen mielestä naiset siivoavat ja touhuavat turhaan niin paljon, kun vähemmälläkin pärjäisi. Minun mieheni ajattelee juuri noin ja tekeekin vain välttämättömiksi katsomiaan asioita. Jos mies valittaa sotkusta tai loppuvista astioista, mutta ei tee itse asioille mitään, niin se on minusta naisen hyväkskäyttöä ja alistamista.

Tämä siivouskysymys taitaa kuulua niihin asioihin, joista olisi hyvä keskustella ennen yhteen muuttamista ja kyllähän poikamiesboksin kunnon pitäisi antaa osviittaa siitä, minkälaiseen siisteystasoon mies on tottunut ja kuinka paljon on valmis näkemään vaivaa.[/QUOTE]

Jos mun mieheltä loppuu sukat niin se vaan valittaa kun ei oo TAASKAAN puhtaita sukkia.

Vessapaperi osaa viedä vessan mutt hylsyä ei tuo pois. Niiden oon joskus antanut kertyä isoon kasaan vessaan, mutta ei se niitä oo tajunnut tuoda pois.

Ja meillä ei oo valitettavasti varaa tällä hetkellä ostaa uusia vaatteita kun vanha on likaisia.

Poikamiesboxiin en oo päässytkään tutustumaan, koska muutettiin molemmat pois lapsuuden kodeista yhteiseen.

Sinuna minä tekisin ihan oikeasti LISTAN, jossa on kaksi pääotsikkoa. TEHDÄÄN KERRAN VIIKOSSA ja TEHDÄÄN JOKA PÄIVÄ.

Sitten keität kahvit, istut miehen kanssa alas ja vaikka valkkaatte mitä kumpikin tekee milloinkin. Meillä mies hoitaa pihan, pyykit ja tiskit ja minä eläimet, pinnat, wc:n, lattiat ja kaiken muun siivouksen. Mutta voi sen jakaa muutenkin. Me ollaan vaittu lempparit :)

Jos olet pitkään tehnyt kaikki itse niin kirjoita joka askareen perään paljonko aikaa se vie. Esim. pyykkien viikkaus 15 min, imurointi 20 min jne. Koska voi olla ettei mies tiedä paljonko ne vie aikaa...

Kysy mieheltäsi, onko hän oikeasti sitä mieltä että nyt kun sulla on mustaa valkoisella niin on oikeutettua, että sinä teet kaikki ja hän ei mitään.

Anna hermostua jos hermostuu. Koti on teidän yhteinen, niin on kotityötkin. Pysy hetki tiukkana, kyllä miehesi jo tajuaa, että ei teillä koti pysy siistinä itsestään.

Kai tuon listan voisi tehdä, joskus ehdotin miehelle, mutta oli sen mielestä huono idea. (varmaan säikähti kun tajusi että sitten joutuukin oikeasti tekemään jotain)

Joskus oon siivouspäivänä tehnyt niin, että olen antanut miehelle kaksi vaihtoehtoa, mistä saa valita sen minkä tekee mieluummin.

[QUOTE="mintt";24720756]Poikalasten äidit huomio: Älkää tehkö pojistanne tälläisiä - eli passatko heitä vaimojensa passattavaksi.[/QUOTE]
En ole tehnytkään. Ja toivottavasti en saa miniää, joka torpedoi vuosien kasvatustyöni.

• Tykkää
Reactions: Harmaja Majakka

Aiemmin tuolla jo kirjoitinkin, että meillä mikään ei ole muuttunut vuosien myötä. Mies ei ole innostunut kotitöistä, kun eivät kuulu hänelle... Tällainen listakin tehtiin kymmenisen vuotta sitten. Tuon jälkeen mies istuikin iltamyöhään töissä, ja kotiin tullessakin piti töitä jatkaa aina koneella, joten eihän hän silloinkaan voinut tehdä kotitöitä. Lopulta listalla sai heittää vesilintua. Toivottavasti jollain muulla asiat muuttuvat. Meillä ei...

Kai tuon listan voisi tehdä, joskus ehdotin miehelle, mutta oli sen mielestä huono idea. (varmaan säikähti kun tajusi että sitten joutuukin oikeasti tekemään jotain)

Joskus oon siivouspäivänä tehnyt niin, että olen antanut miehelle kaksi vaihtoehtoa, mistä saa valita sen minkä tekee mieluummin.

Noni, listaa kehiin ja heti!! :)

Yhteistyössä