Mies kertoi 90 000e:n säästöistä,nyt minua suututtaa ja itkettää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eshanns
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä ei ole tullut vielä ilmi miehen firman yritysmuotoa.
Jos kyseessä on esimerkiksi osakeyhtiö niin yrityksen varojen siirto omistajan yksityiskäyttöön ei ole ihan pelkkä tilisiirtojuttu.
Mutta jos firma on vaikkapa toiminimi niin silloin kaikki rahat ovat miehen yksityistä rahaa.

Mammat ei taida ymmärtää, että se on kuitenkin pikkasen eri asia, että mies siirtää säästöön omasta palkastaan erilliselle tilille. kun että miehen yrityksellä (vaikka kuin yksityisyrittäjä) on säästöjä. Ehkä hänellä on niitä säästöjä myös sitä varten, jos yritykselle täytyy ostaa uusia koneita, laitteita yms. mitä nyt miehesi yritys tarvitsee. Vai onko kenties miehelläsi haaveena kasvattaa yritystä ja joku päivä palkata lisää väkeä. Myös sitä varten on hyvä olla ylimääräistä. Ylipäätään olisin tyytyväinen tuossa tilanteessa, että yksityisyrittäjämiehelläni menee niin hyvin, ettei tarvitse sitä konkurssia pelätä. Moni yrittäjä elää ihan kädestä suuhun, eivätkä pysty joka kuukausi edes palkkaa nostamaan.

Komppaan tätä. Ymmärrän joo, että harmittaa kun miehesi ei kertonut asiaa mutta toisaalta ymmärrän kyllä miestäsi, kun sinun suhtautumisesi vaikuttaa vähän lapselliselta. Mies kuitenkin ilmoitti, että rahoja voidaan käyttää uuden asunnon ostoon. Eli toisin sanoen olisi valmis käyttämään yrityksen tuottoa teidän hyvinvointiinne. Sitä paitsi tuollainen summa voi olla yritykselle tärkeä pesämuna huonoja aikoja vastaan, yksityisyrittäminen ei ole mitään ruusuilla tanssimista. 90 000 saa hassattua aika nopeasti jos ei ole tarkkana.

Mieluummin noin ku niin et velkaa ois se 90tonnii.Se meinaan kirpas, ku sellasen uutisen kuulin.
Mäkö tiesin et ollaan hyvä tuoloisia, ihmettelin vain et miten niin rahaa ei muka ole.Eikait ku toinen eka pelas, sit makso velkojaan

Kuule, perustapas oma firma ja hanki sille 90 000 ja tule sitten tänne määkimään.

Raha-asiat eivät koskaan ole yksiselitteisiä.

Kasva aikuiseksi.

Sinulle riittää se, että tiedustelet, mitä rahoilla on kenties tarkoitus tehdä!

Jos ap olet loukkaantunut vain siitä, että mies on salaa sinulta säästänyt rahaa, niin se on ymmärrettävää. Jos taas olet loukkaantunut siitä, että olette eläneet vaatimattomasti ja olet "joutunut" käyttämään omia tulojasi elämiseen, niin se on mun mielestä pikkusieluista. Varsinkin kun miehesi on omilla tuloillaan todennäköisesti maksanut suuremman osan kuluistanne ja samalla mahdollistanut sinun kotona olemisen.

Ja jos teillä olis uusia mööpeleitä, reissuja ja ties mitä, niin eipä olisi samaa summaa säästössäkään.

Tokihan se varmasti loukkaa, että sinulle ei olla asiasta aikaisemmin kerrottu. Siinämielessä ymmärrän hyvin, että säästöjen kertymisestä ollaan oltu hissukseen, koska ne ovat kuitenkin melko lyhyessä ajassa kerääntyneet ja ovat yrityksen rahaa. Firman tilanne voi hyvinkin muuttua, lakata tuottamasta yhtä hyvin ja silloin taas on hyvä olla jemmassa varoja.
Ehkä miehesi on ollut asiasta hiljaa, koska on halunnut seurata mihin suuntaan firman kehitys jatkuu ja kuinka paljon sitä tuottoa oikein kertyy. Ovatko miehesi vanhemmat muutenkin hyvin perillä yrityksen asioista, ehkä mukana toiminnassa jollain tavalla ja sitä kautta tietoisia kertyneistä säästöistä?
Itse olen yrittäjä perheestä kotoisin ja olen oppinut, että firman asioita tulee katsoa pitkältä aikaväliltä. Vuoden periodi on vielä aika lyhyt aika, pari vuotta, jonka mainitsit, ei sekään vielä pitkä aika ole. Entäs seuraava vuosi, tuottaako yritys edelleen samaa tahtia. Tarkoitan vain sitä, että miehesi on varmaankin varovasti kuulostellut mitä tuleman pitää. Vasta tilanteen ja tuoton varmistuessa alkanut puhumaan, että tällainen raha voisi olla käytettävissä. Kun hän sanoi, että EHKÄ rahaa voisi hyödyntää kodin hankintaan, niin ymmärtäisin sillätavalla, että yrityksen varat eivät suoraan ole omia ja noin vain käytettävissä. Jokaisella vakavaraisella yrityksellä tulee olla nappulaa jemmassa hiljaisempien aikojen varalle, investoihin yms. EHKÄ ei ole järkevää koko summaa laittaa kiinni asuntoon, vaan kenties vielä kerryttää lisää säästöjä ja jättää osa jemmaan. Ehkä miehesi ajattelee näin pitkälle tämän asian.

aika moni "mamma" haluaisi ehkä kokea, että on miehelleen se henkilö jolle hän puhuu ja kertoo asioista. jos puoliso ei ole se henkilö, niin mikä idea koko avioliitossa edes on. mulle avioliiton ainoa merkitys ei ole suvunjatkaminen vaan se, että vierelläni on rehellinen, luotettava aikuinen ihminen, jota saan rakastaa ja johon saan tukeutua sekä toisinpäin. jos mieheni salailee multa asioita, niin meidän avioliitolta menee pohja... nähtävästi teidän avioliitoissa on ihan ok jos kerrotte asiat vanhemmillenne mutta ette puolisoillenne?? vaikea kuvitella että ap:tä harmittaisi kaikki menetetyt Ikean matkat vaan enemmänkin menetetty luottamus ja tunne siitä, että ei ole miehelleen se ihminen jolle asiat kerrotaan.

Nuo tosiaan ovat firman rahoja, eivät mitään "säästöjä" missään mielessä. Ilmeisesti firma on tuottanut voittoa tuon verran. Eihän sitä voittosummaa varmuudella ja kunnolla edes tiedä, ennenkuin on tilinpäätös kultakin tilikaudelta tehty. Eikä niillä firman rahoilla ole helppo jokapäiväistä elämää helpottaa. Jos ottaa rahaa palkkana, menee sossumaksut + verot lisätuloprosentin mukaan, käteen saa ehkä kolmanneksen rahoista. Jos ottaa osinkona, se onnistuu vasta tilinpäätöksen jälkeen, ja silloinkin jos/kun ottaa enemmän kuin 9% firman tuloksesta/taseesta osinkoa, menee verot viimeisen päälle.

Jos ap olet loukkaantunut vain siitä, että mies on salaa sinulta säästänyt rahaa, niin se on ymmärrettävää. Jos taas olet loukkaantunut siitä, että olette eläneet vaatimattomasti ja olet "joutunut" käyttämään omia tulojasi elämiseen, niin se on mun mielestä pikkusieluista. Varsinkin kun miehesi on omilla tuloillaan todennäköisesti maksanut suuremman osan kuluistanne ja samalla mahdollistanut sinun kotona olemisen.

Ja jos teillä olis uusia mööpeleitä, reissuja ja ties mitä, niin eipä olisi samaa summaa säästössäkään.

peesailen

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24707813:
Hmmm... jospa mies on salannut rahat siksi ettei vaimo vaatisi jatkuvasti uusia mööpeleitä ja lomamatkoja? :saint:

Niinpä. Tai loogisempi vaihtoehto on tietty se, ettei mies halunnut kertoa asiasta ennen kuin näyttäisi varmalta että rahaa on tulossa.

Mun mielestä aika ihana mies kun haluaa säästää perhettään suurelta asuntolainalta, painaa niska limassa duunia mahdollistaakseen tuon ja sitten kun tilanne näyttää hyvältä, kertoo sen vaimolleen.

• Tykkää
Reactions: Jaska-
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24707813:
Hmmm... jospa mies on salannut rahat siksi ettei vaimo vaatisi jatkuvasti uusia mööpeleitä ja lomamatkoja? :saint:
Vaimo kyllä antoi ymmärtää jo ensimmäisessä viestissä, ettei näin ole. Tietysti miehen käsitys asiasta voi olla vallan toinen :)

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24707759:
Tässä ei ole tullut vielä ilmi miehen firman yritysmuotoa.
Jos kyseessä on esimerkiksi osakeyhtiö niin yrityksen varojen siirto omistajan yksityiskäyttöön ei ole ihan pelkkä tilisiirtojuttu.
Mutta jos firma on vaikkapa toiminimi niin silloin kaikki rahat ovat miehen yksityistä rahaa.

Puhut asiaa, mutta ei toiminimelläkään toimiva voi ottaa tililtä määräänsä enempää ajatellen tulevia menoja.

Eikös ne ollutkin yrityksen rahoja? Oletkos sinä kyseisen yrityksen toiminnassa mukana?

Juu, mun mies on myös yrittäjä, yritys kuuluu myös hänen vanhemmilleen. Mutta mä en ole edes ajatellut, että sen yrityksen raha-asiat mulle kuuluis.. Kyllä minäkin olen lähes 247 lastenkanssa sen takia kun mies painaa yötä päivää töitä. mutta siltikään ei kuulu.

Oleppas vaan iloinen, että niin paljon rahaa teille irtoo..

[QUOTE="vieras";24707858]Vaimo kyllä antoi ymmärtää jo ensimmäisessä viestissä, ettei näin ole. Tietysti miehen käsitys asiasta voi olla vallan toinen :)[/QUOTE]

Miksi vaimo kitisee "salattuja" rahoja jos ei ole aikomusta käyttää niitä?

Muakin kiinnostas tuo yhtiiömuoto. Mun miehellä yritys ja voittoa esim viime vuonna tuli päälle 100 000. Osinkoja ei olla tuosta summasta saatu vielä yhtään ja tuskin tänä vuonna saadaankaan. Osakeyhtiö siis kyseessä. Raha menee firman pyörittämiseen et näin.
Tiukkaa on meilläkin. Ei todellakaan ostella huonekaluja tai matkoja tuosta vaan.

[QUOTE="vieras";24707862]Puhut asiaa, mutta ei toiminimelläkään toimiva voi ottaa tililtä määräänsä enempää ajatellen tulevia menoja.[/QUOTE]
Näin on. Jollain pitää ostaa työkaluja tai myytäviä tuotteita tai alihankintapalveluita tai tai tai...

Mikä ihmeen poru ja loukkaantuminen tuollaisesta asiasta! Mun miehen firman asiat on firman asioita, enkä tosiaan ole kauheen kiinnostunut tietämään saatikka loukkaantumaan mahdollisista rahoista. Yleensä menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos nuo firman asioiden selitykset.

[QUOTE="vieras";24707524]Yritykset rahat ovat yrityksen rahoja. Ette voi käyttää niitä noin vain. Hienoa, että miehelläsi on menestyvä yritys eikä näkyvissä ole konkurssin varaa, vaikka huonot ajat ovat käsillä.

Oletteko muutoin puhuneet yrityksen asioista? Jos olette, niin ihmettelen, ettei mies ole puhunut sinulle säästöistä aiemmin. Jos taas mies ei yleensäkään puhu työasioistaan, niin silloin on ymmärrettävää, ettei hän ole maininnut rahoistakaan.[/QUOTE]

No jos on toiminimi, niin ne yrityksen rahat on ihan miehen rahoja!

Miehen OMALLA SÄÄSTÖTILILLÄ on nuo rahat. Ei ole yrityskäytössä vaan ihan vaan jemmassa. Tämä on siis summa, mitä on jäänyt ylimääräistä. En kai minä nyt niin idiootti ole, että yritystoimintaan käytettävistä rahoista vetäisin pulttia.

Ei, en ole katkera siitä miten on eletty, minusta säästäminen on erittäin fiksua. Olen katkera siitä, että miehen yritys on tuottanut koko ajan todella hyvin ja minä olen ymmärtänyt ihan muuta. Olen katkera siitä, että miehellä on ollut taloa varten kiva pesämuna ja olen itse hikoillut ajatusta, että joudutaan ottamaan todella iso laina. Tästä PIMITYKSESTÄ olen katkera. Ja miehen vanhemmat ei liity yritykseen mitenkään, mutta mies on heille kertonut näistä summista ja ovat olleet tietoisia miehen säästöistä. SE loukkaa.

Mutta tokihan minä olen tässä se joka on väärässä, kusipääakka, eiks je.

No joo, jos on ollut talon ostamisesta puhetta ja nainen on ilmaissut huolensa isosta velkataakasta, jonka se tuo ja ollut muutenkin stressaantunut raha-asioista, niin on se minusta mieheltä jotain kummaa vallankäyttöä pimittää noin isoja rahoja.

On tiestysti mukavaa, että haluaa olla jakamassa yrityksen voittoja heti, kun niistä saa tietää. Onko ap toisaalta ollut mukana yrityksessä tekemässä sitä tulosta vai ainoastaan kärkkymässä mihin sen voisi tuhlata. 90.000,- € ei todellakaan ole monelle yritykselle iso summa puskurina mahdollisien huonojen päivien varalle tässä tilanteessa. Onko teillä avioehto?

Yhteistyössä