Tokihan se varmasti loukkaa, että sinulle ei olla asiasta aikaisemmin kerrottu. Siinämielessä ymmärrän hyvin, että säästöjen kertymisestä ollaan oltu hissukseen, koska ne ovat kuitenkin melko lyhyessä ajassa kerääntyneet ja ovat yrityksen rahaa. Firman tilanne voi hyvinkin muuttua, lakata tuottamasta yhtä hyvin ja silloin taas on hyvä olla jemmassa varoja.
Ehkä miehesi on ollut asiasta hiljaa, koska on halunnut seurata mihin suuntaan firman kehitys jatkuu ja kuinka paljon sitä tuottoa oikein kertyy. Ovatko miehesi vanhemmat muutenkin hyvin perillä yrityksen asioista, ehkä mukana toiminnassa jollain tavalla ja sitä kautta tietoisia kertyneistä säästöistä?
Itse olen yrittäjä perheestä kotoisin ja olen oppinut, että firman asioita tulee katsoa pitkältä aikaväliltä. Vuoden periodi on vielä aika lyhyt aika, pari vuotta, jonka mainitsit, ei sekään vielä pitkä aika ole. Entäs seuraava vuosi, tuottaako yritys edelleen samaa tahtia. Tarkoitan vain sitä, että miehesi on varmaankin varovasti kuulostellut mitä tuleman pitää. Vasta tilanteen ja tuoton varmistuessa alkanut puhumaan, että tällainen raha voisi olla käytettävissä. Kun hän sanoi, että EHKÄ rahaa voisi hyödyntää kodin hankintaan, niin ymmärtäisin sillätavalla, että yrityksen varat eivät suoraan ole omia ja noin vain käytettävissä. Jokaisella vakavaraisella yrityksellä tulee olla nappulaa jemmassa hiljaisempien aikojen varalle, investoihin yms. EHKÄ ei ole järkevää koko summaa laittaa kiinni asuntoon, vaan kenties vielä kerryttää lisää säästöjä ja jättää osa jemmaan. Ehkä miehesi ajattelee näin pitkälle tämän asian.