Suomalaisessa yhteiskunnassa statuksena saa pitää kotia, muttei vaimoa tai autoa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä kuulee!;24689048:
Taloa en saa hautaan mukaan, mutta rakennekynteni saan ;)
Ihana!!!! :D :D Mä en saisi edes rakennekynsiä, mut kun tuhkataan.

Mun mielestä ei ole mitään väärää, huonoa, pahaa tai kummallista siinä, jos haluaa investoida itseensä. Oleellista lienee se, tekeekö sitä itsensä vai jonkun muun takia. Jos tykkää olla huoliteltu, niin tykkäisikö olla huoliteltu silloinkin, jos olisi viimeinen ihminen maan päällä? Vai tekisikö silloin jotain ihan muita asioita itseään ilahduttaakseen?

Tunnen ihmisiä, joille muut ihmiset ovat peili ja ilman sitä peiliä he eivät ole olemassa. Suurin osa näistä ihmisistä on ollut nuorena hyvinkin kauniita tai ainakin saaneet ulkonäöstään paljon positiivista palautetta. Se on nostanut heidän itseluottamustaan ja ehkä myös sitä statustakin. Näille ihmisille kuitenkin ikääntyminen on ollut yhtä taistelua aikaa vastaan. Mitä enemmän vuosikymmeniä on tullut lisää, sitä enemmän omaan ulkokuoreen on pitänyt investoida niin aikaa kuin rahaakin. Kaikilla heillä on kuitenkin ollut sama kohtalo: tulee päivä, jolloin kukaan ei enää anna positiivista palautetta heidän ulkonäöstään. Olet vanha ja näytät vanhalta. Sitä päivää voi yrittää siirtää tulevaisuuteen, mutta se päivä tulee jokaiselle joskus. Joillekin on jopa käynyt niin, että ympäristö on heidän huomaamattaan alkanut hävetä tai naureskella heidän pakonomaiselle tarpeelleen yrittää olla edelleenkin ulkoisesti viehättäviä.

Okei, en nyt ihan saa ajatuksestasi, avauksesi tarkoituksesta kiinni. Saathan sinä olla sellainen kuin haluat ja oletkin. En ymmärrä otsikkosi ajatusta. Joko muuten, sivumennen kysyen; tankkaat nykyään autoasi?

En tankkaa, mieheni tekee sen, koska haluaa. Minä puolestani teen jotain muuta hänen puolestaan, esim. maksan kaikki laskut. Se on yhtä huvittavan kuuloista ihmisistä kun mieheni sanoo, että en tiedä olenko maksanut sen ja sen laskun, pitää kysyä 'sihteeriltäni'. Samalla tavalla ihmetellään kuin sitä asiaa, että minä en tankkaa autoani vaan mieheni tekee sen puolestani.

Olen pitkään seuraillut palstaa ja FdlC:n kirjoitukset ovat jääneet mieleen positiivisessa mielessä. Älä välitä kateellisista palstamammoista.

Harmi, että itse en napannut sinun kaltaista mimmiä. No ehkä vielä nappaan. Mulla on kyllä kaunis ja ulkonäköön yms. panostavana nainen, mutta siellä alla ei kyllä ole samanlaista fiksuutta kuin sulla. Pitäis olla molempia. No onneksi en ole vielä tuota kirkkoon kävelyttänyt.

Minkäs ikäinen oot, FdlC?

Hmmmm melko mielenkiintoinen näkökanta sinulla.. olen 35-vuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24688757:
Tarkoitatko tuolla vaimon statusarvolla sitä, että puolisosi pitäisi saada pitää sinua statussymbolina, vai että sinun itseni pitäisi saada pitää statussymbolina sitä aikaa/rahaa/materiaa/jne, jota olet itseesi panostanut?

Itse pidän aikaa ja rahaa statussymboleina, se miten sitä kuluttaa on jokaisen oma asia toki ja sitä tehdään mahdollisuuksien mukaan. Tässä yhteiskunnassa vaan on tapana arvostaa enemmän sellaisia asioita kuin koti ja asunto ja vielä jopa kesämökki, mutta heti kun ohitetaan sellainen niin katsotaan jo, että kylläpä sulla nyt on pakko olla sitten rahaa kun sitä tuolla tavoin näytät, saati sitten jos sen rahan tuhlaa itseensä. Miehelleni voin olla statussymboli jos hän niin haluaa, olisin ylpeänä sellainen, se miksi mainitsin asian vaimo statussymbolina johtuu siitä vertauksesta muihin yhteiskuntiin, joissa helpommin vaimoa pidetään statussymbolina. Tässä yhteiskunnassa se vaimo pidetään mieluiten vaatimattomana piilossa.

Juu, muualla Euroopassa, varsinkin idässä, statuksena nimen omaan pidetään vaatteita, näpsäkkää vaimoa ja autoa. Tunnen paljon tällaisia ihmisiä, yksikin osti itselleen hienon audin, mutta ei omista jääkaappia. Koti on pieni loukko huonolla alueella. Ulospäin, vieraille, kaikki näyttää todella fancyltä, joka on se tarkoitus. Kotia kun harva pääsee ihastelemaan.

Mä en käsitä, mistä se status vedetään näihin juttuihin. Eihän Suomessa saa olla statuksena yhtään mitään, ei mitään kallista, ei mitään huoletonta. Ystäväsikin puhuvat ja valittavat kuinka he niska limassa raatavat ja varaa ei oo enää mihinkään muuhun, se on ainoastaan hyväksyttyä. Ei siitä hienosta asunnostakaan saa olla ylpeä. Jossain on kuitenkin pakko asua, ei se remppaaminen kuitenkaan tarkoita että koti joku "status" olisi. Suomessa ihmisillä on niin vähän rahaa, että he useimmiten laittavat ne kotiin ja perusasioihin. Koska kaikki maksaa paljon, ulkona syöminen ja aikaansa viettäminen, kotona ollaan enemmän, jolloin sen on hyvä olla viihtyisä. Kuitenkin kaikki, joilla on hiukan ylimääräistä, kuluttavat sen myös itseensä, autoon ja palveluihin. Mutta se status on kyllä ihan siellä katsojan silmässä.

Juu näinkin asia on. Kumma kun se silti vaan hiipii ihmisten sivulauseisiin keskusteluissa.. Tämäkin asia siis tuli puheeksi ystävieni taholta.

Avasin suu vaahdossa tämän ketjun, mutta ei tarvinnut kuin tykätä muiden kommenteista. Kiitos :D

Mitä minuun tulee, niin olen oikein opettelemalla opetellut elämään vain itseäni varten. (Liitin tähän ajatukseen aiemmin myös poikani, mutta viisas äitini kertoi, että lapset ovat vain lainaa.)

Eli ei rahalla väliä, mitä tienaat, vaan sillä mihin sen pistät. Mitäs ihmettä tämä akateeminen vs. korkeakoulututkinto sitten edustat? (Jos halutaan nyt lähteä revittelemään sillä)

[QUOTE="vieras";24688953]Ap:lla on ollut ennenkin tämäntyyppisiä aloituksia. Eli häntä itseään tuntuu vaivaavan jollain tavalla se, kuinka paljon hän itseensä rahaa käyttää. Ei vaivaa minua, tuskin koskaan edes kadulla tulemme vastakkain. Jos on sinut sekä pään sisuksen että ulkopuolisen itsensä kanssa, ei tarvitse miettiä millainen statusarvo milläkin asialla on.[/QUOTE]

Ei kyllä ne on kaverit jotka puhuvat meidän rahankäytöstä. Ne, jotka ostavat tällä hetkellä sitä toista tai kolmatta asuntoa kun pitää vaihtaa isompaan, seuraavat yleensä melko tarkalla silmällä sitä mitä kaverit tekevät samaan aikaan.

Eli ei rahalla väliä, mitä tienaat, vaan sillä mihin sen pistät. Mitäs ihmettä tämä akateeminen vs. korkeakoulututkinto sitten edustat? (Jos halutaan nyt lähteä revittelemään sillä)

Kun onhan tässäkin ketjussa (tai muissakin ketjuissa) tullut ilmi, että ei se rahan määrä tavallaan onnea tuo vaan sen mihin sen pistät. Eli kaikki ollaan oikeilla, oman onnemme jäljillä :))

Kyllähän pysyvät asiat kuten asunnot ja talot ovat parempia statusesineitä järkevästi ajattelevien Suomessa, koska auton ja vaimon statusarvo vähenee nopeasti huolimatta ylläpitotoimista. Asunnon ja talon hankintaan tarvitaan pysyvä työ ja luotettavuutta pidempään lainaan ym. ja siksi ne ovat parempia merkkejä ihmisen asemasta.

[QUOTE="vieras";24689038]Hm, minä ajattelen, että jos pitää statustaan nostaa auton/ulkonäön/kodin avulla, niin ei ole itseensä tyytyväinen, vain haluaa saada muilta hyväksyntää. Minä jotenkin pidän jollain hienolla urheiluautolla ajelijoita vähän parkoina. Vaikka onhan ne voineet sen auton hommata vain siksi, että tykkäävät siitä oikeasti. Samoin ajattelen, että jos ihmisellä pitää kaikki vaatteet olla kalliita ja ulkonäön aina tiptop, niin se on epävarma. Sisustamisessakin pidän esim. blogin pitäjiä vähän outoina, ihan kuin haluaisivat tehdä kodistaan jonkun yleisen näyttelyn. "katsokaa nyt, tykkäättehän siitä, miten minä elän?".[/QUOTE]

Minä ostin oman autoni itseäni varten enkä ole katunut sen ostoa. Miksi ihmeessä esimerkiksi Gran Turismo pelisarja on suosittu? Ei ainakaan sen takia että se nostaisi statusta, vaan yksinkertaisesti on ihmisiä jotka tykkäävät tehokkaista ja kauniista autoista.

Jos elämä jotain on opettanut niin sen, että kovilla tutkinnoilla ei välttämättä tienaa. Eikä tutkinnoilla oikeen arkipäivän elämässä pääse kukaan pätemään. Jos niillä haluaa päteä tarvitsee yleisön, ja jos yleisösi ei ymmärrä sun jutuista mitään niin hukkaan menee, toisaalta myös sellainen yleisö joka oikeasti tietää mitä joudut tekemään sen kovan koulutuksesi kanssa palkkasi eteen voi myös ajatella, että siinäpä raadat sen duunisi kanssa, kannattiko koulutus.

• Tykkää
Reactions: Target
[QUOTE="vieras";24689982]Kyllähän pysyvät asiat kuten asunnot ja talot ovat parempia statusesineitä järkevästi ajattelevien Suomessa, koska auton ja vaimon statusarvo vähenee nopeasti huolimatta ylläpitotoimista. Asunnon ja talon hankintaan tarvitaan pysyvä työ ja luotettavuutta pidempään lainaan ym. ja siksi ne ovat parempia merkkejä ihmisen asemasta.[/QUOTE]

Kyllä se asunnonkin arvo vaan laskee. Laskeeko hyvin pidetyn vaimon arvo kuitenkaan lopulta??

Jos ajatellaan ulospäin tulevaa vaikutusta, niin omat ja lapsien käytöstavat merkitsevät hyvin paljon. Vai ajatellaanko tässä statuksella sitä miten rikkaana muut sinua pitävät? Onko sillä loppujen lopuksi merkitystä ja jos on niin missä?

Itse pidän aikaa ja rahaa statussymboleina, se miten sitä kuluttaa on jokaisen oma asia toki ja sitä tehdään mahdollisuuksien mukaan. Tässä yhteiskunnassa vaan on tapana arvostaa enemmän sellaisia asioita kuin koti ja asunto ja vielä jopa kesämökki, mutta heti kun ohitetaan sellainen niin katsotaan jo, että kylläpä sulla nyt on pakko olla sitten rahaa kun sitä tuolla tavoin näytät, saati sitten jos sen rahan tuhlaa itseensä. Miehelleni voin olla statussymboli jos hän niin haluaa, olisin ylpeänä sellainen, se miksi mainitsin asian vaimo statussymbolina johtuu siitä vertauksesta muihin yhteiskuntiin, joissa helpommin vaimoa pidetään statussymbolina. Tässä yhteiskunnassa se vaimo pidetään mieluiten vaatimattomana piilossa.
Jos tässä yhteiskunnassa on tapana arvostaa kotia ja asuntoa, niin eikö sen pitäisi myös yksilölle näkyä jollain tavalla? Tarkoitan sitä, että koska kotini ei ole milläään muotoa sisustettu statussymboliksi - pikemminkin päinvastoin - niin eikö yhteiskunnan pitäisi jollain tavoin osoittaa mulle, että nyt olet kuules Keittis menettänyt yhteiskunnan arvostuksen? Ja että jos alat sisustamaan kotisi tyylikkäämmin, niin sen jälkeen saat enemmän...saan mitä? Mä olen onnistunut elämään 50 vuotta tajuamatta lainkaan, että olen missannut jotain ihan oleellista ja tavoittelemisen arvoista vain sen vuoksi, että kotini on mitä on. Enkä edelleenkään ymmärrä, mitä parempaa yhteiskunta tarjoaisi mulle, jos alkaisin sisustaa kotiani sisustuslehtien mukaan. Missä se arvostus siis näkyy?

Niin - jos ajattelee rahan tuovan onnea.

Sekin on vähän kaksipiippuinen juttu tuoko se raha onnen. Kyllä minäkin olisin onnellinen jos olisi aina varaa hankkia esim. jotain harrastukseen liittyvää. Ei sekään ole kovin järkevää, että saa kaiken minkä haluaa välittömästi jos se vain on rahalla ostettavissa. "Raha ei tuo onnea". En ymmärrä koko käsitettä jos rehellisiä ollaan :)

Niitä on siltikin, vaikka itse ajattelisi ettei ole. Yhteiskunta ympärillä arvottaa sinua koko ajan. Suomessa vaan arvostus on aina asunnoissa enemmän ja enemmän. Olet hyvä perheenäiti kun sulla on kaunis koti. Kukaan ei ajattele, että onpas se hyvä perheenäiti kun sillä on taas uudet vaatteet ja niin hieno autokin. Ei kun se sanotaan negatiivisesti, että miks sekin nyt taas on hankkinut uudet vaatteet ja ajelee vaan tolla autollaan.

Jos ajatellaan sitä perheen kannalta, he eivät paljoa hyödy siitä että sinulla on uudet vaatteet tai tuliterä auto. Kodista hyötyy koko perhe.

Suomalainenhan arvostaa omistusasuntoa, ja jokaisella on vahva mielipide siitä, millainen kodin pitää olla. Mutta minusta tästä ollaan menossa jo poispäin ja hyvä niin. Jokainen panostakoon siihen alueseen elämässään, mihin tahtoo. Pääasia, ettei vahingoita muita ja niin edelleen.

Sitäpä ehkä, mutta toisaalta jos kysytään miehiltä mitä mieltä ovat 'kalliista' vaimoista.. Jos vaimolle kelpaa vain kallein ja paras niin onko hän parempi sijoitus kuin vaimo jolle kelpaa melkein mikä tahansa halpaversio? :D
Jos vaimolle kelpaavat halvemmat vaatteet, meikit ja kampaukset, niin on todennäköisemmin nuori ja kaunis tai tai vähän vanhempikin, mutta kaunis tai sitten ei ole, muttei koe tarpeelliseksi noita asioita. Monella on myös taito esim. sisustaa kotia nätiksi ilman hirveää määrää rahaa tai osaavat pukeutua edullisesti, mutta kauniisti.

Jos ajatellaan sitä perheen kannalta, he eivät paljoa hyödy siitä että sinulla on uudet vaatteet tai tuliterä auto. Kodista hyötyy koko perhe.

Suomalainenhan arvostaa omistusasuntoa, ja jokaisella on vahva mielipide siitä, millainen kodin pitää olla. Mutta minusta tästä ollaan menossa jo poispäin ja hyvä niin. Jokainen panostakoon siihen alueseen elämässään, mihin tahtoo. Pääasia, ettei vahingoita muita ja niin edelleen.

Nyt sinä toisin sanoen vihjasit, että perheeni on jäänyt vähemmälle kun minä näytän hyvltä ja ajan uudella autolla. Mun näkökulmasta perheeni ei kylläkään voi ollenkaan huonosti. Minä itse olen paremmalla päällä kun mulla on näitä asioita, en usko, että viimeisen päälle hienossa kodissa välttämättä asuu yhtään sen onnellisempia ihmisiä! Ja juu Suomessa arvostetaan omistusasuntoja.. paljonkohan sitä jätetään nykytahdilla jälkipolville perinnöksi velkaa? Tokihan voisin olla minäkin luottokelvoton yksilö, mutta en ole vaan ihan tähän mennessä olen käteisvaroin, tai siis debit-kortillahan nykyään toimitaan, itseeni satsannut.

Yhteistyössä