Kuppiin sylkeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä se tarkoittaa????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä se tarkoittaa????

Vieras
Mitä kuppiin sylkeminen tarkoittaa? Kun puhutaan joidenkin ihmisten juomisesta niin siinä yhteydessä tollanen sanonta usein tulee. Tarkoittaako se oksentamista??

[QUOTE="aapee";24672939]Okei. Onko varmaa tietoa?[/QUOTE]

Hahhaaa ei ole varmaa tietoa - kuten sanoin, mina olen sen aina ymmartanyt nain. Kun jostain ihmisesta sanotaan 'ettei han kuppiin sylje' se tarkoittaa etta tykkaa juoda.

[QUOTE="noo";24672947]Mun ymmärrys on että jos "sylkee kuppiin" niin silloin ei juo alkoholia![/QUOTE]

Ja sitte kun se maistuu niin sanotaan "Ei munkaan suu tuohesta ole"

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24673042:
täällä se tarkoittaa ainakin sitä, että ihminen joka ei sylje kuppiin käyttää paljon alkoholia

No en sylje kuppiin, eli en kieltäydy alkoholista jos sitä mulle tarjotaan. Enkä käytä paljon alkoholia.

Nimenomaan asia ilmaistaan negatiivisen kautta, "ei hänkään lasiin sylje" tarkoittaa, että käyttää alkoholia. Usein ilmeisesti halutaan vielä ilmaista, että alkoholia käytetään melko paljon, etenkin jos puhutaan toisista ihmisistä. Jos puhutaan itsestä, annetaan ymmärtää, että joskus vähän saatetaan nauttia alkoholia. Koskaan en ole kuullut, että sanottaisiin "hän sylkee lasiin" tarkoittaen, että joku ei käytä alkoholia.

Kuppiin sylkeminen tarkoittaa siinä olevan juoman halveksimista, joten ihminen joka ei sylje kuppiin ei halveksi siinä olevaa juomaa. Kupilla tarkoitetaan alkoholin nauttimisen yhteydessä astiaa, oikeastaan lasia, josta alkoholi nautitaan. Käytössä on sanonta: "Ottaa kuppia", kun puhutaan alkoholin nauttimisesta. Sanonta tulee vanhasta tavasta juoda alkoholia kupissa olevaan kahviin sekoitettuna.

Lapset ottavat vertauskuvalliset sanonnat usein konkreettisina. Tyttäreni kuljetti joskus viisivuotiaana mukanaan pientä vesivärikuppia ja sylki siihen vähän väliä. Me tietysti ihmeteltiin miksi hän niin telee.. Oli kuullut jollekin ihmiselle koituneen terveyshaittoja, kun ei ollut sylkenyt kuppiin.

Jospa sanonta juontaa juurensa viininmaistelusta. Siellähän syljetään maisteltava viini yleensä kuppiin. Tosi alkoholistihan nielee eikä sylje kuppiin. Tämä on mielestäni loogisempaa kuin se, että joku sylkisi lasiin kun ei pidä juomasta. En ole nähnyt, että kukaan sylkisi lasiin alkoholijuomaa, joka ei maistu. Eikä ainakaan jatkaisi lasiin sylkemistä harrastuksenaan :)

Eli itse käytän kovista juomareista sanontaa: ei sylje kuppiin.

Yhteistyössä