Ei se kotiäitiys ole kuulkaa työtä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvatushenkilö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24671717]Mutteipä niitä opiskelijoita oteta ilman ohjaajan lupia. =)
Toki paikkoja tarjolla on vaikka ja kuinka, eikös se opiskelijan tehtävä ole harjottelupaikkansa etsiä? Kovin hankalaa olisi kunnan ohjaajille soittaa ja kysyä.[/QUOTE]

No olenkin jo todennut että tietotasostasi päätellen sulla ei ole tarpeeksi koulutusta opiskelijan ohjaamiseen.

Riippuu varmaan ihan koulusta ja koulutuksesta. Meillä ei saanut etsiä itse paikkaa, koska koulu oli etsinyt ja sopinut ne jo vuoden alussa ja ne piti täyttää.

Toisissa kouluissa olen nähnyt esim. ilmoitustaululla ilmoituksia joissa haetaan harjoittelijaa yritykseen. Nämä kouluissa joissa paikat etsitään itse.

t. kotiäiti

Samaa mieltä kun ap. Kotiäitiys ei ole mihinkään ammattiin verrattavissa vaan oma valinta. Kotona olo oli mukavaa ja voi tehdä asiat miten tykkää. Työssä olo on ihan eri asia. Itse olin kotiäitinä mutta kyllä työni on se mihin palasin sen jälkeen.

Miksi omien jälkeläisten kotona kasvattamisesta pitäs saada rahaa?
mikähän ois siittä kommentoijan kohtuullinen korvaus jota 280€ ei ole?
mä sain kotihoidontukea 3 lapsesta 320€+90€+60€ miinus siittä verot. mun mielestä se on ihan passeli korvaus siittä, että pitää ne pipanat pois päiväkodista.
jos ei oo yh, on mahdollisuus mennä tekeen iltatyötä saadakseen lisämassia.

[QUOTE="kotiäiti";24671641]No täällä se yks kotiäiti sieltä toisesta ketjusta, joka ilmeisesti tämän aloituksen sai aikaiseksi. En nyt todellakaan lukenut näitä juttuja kokonaan, mutta mitä helvettiä tämä kotona lasten hoito sitten on jos ei työtä???? Ei täällä ainakaan vaan loruilla ja kahvitella muitten mammojen kanssa. Enkä vaatinutkaan samaa palkkaa kuin koulutetut lastenhoitajat, vaan kohtuu korvausta, jota 280€/kk ei ole! Joku jossain muualla puhui lasten "katsomisesta". Ei oo ainakaan meiän muksut oppinu syömään, pois vaipoista, puhumaan, käytöstapoja jnejnejne, noin niinku esimerkkinä pari asiaa mainitakseni, pelkällä "katsomisella". Kyllä tää on ihan jatkuvaa kasvatustyötä!!!!! Ei pelkästään hoitamista, vaan myös sitä kasvatusta. Huoh, olen nyt vaan liian väsynyt tähän keskusteluun... Ei etes ole tapaistani tällasista provosoitua, mutta alkaa vaan nyppimään kuulla joka puolelta tuota paskaa, että kotiäitiys on jotain sohvalla makoilua.[/QUOTE]

Tuo on sitä vanhemmuutta ja sen elämän sinä valtset sillä hetkellä kun teet lapsia ja päätät jäädä kotiin niiden kanssa. Se on ehkä sinun työsi, mutta se on vaapaaehtoinen sellainen ja silloin siitä ei kuulu maksaa palkkaa. Pitäisi olla tyytyväinen että edes jotain irtoaa, kun siitä ei kuitenkaan oikeastaan ole pakko edes maksaa loppupeleissä.

[QUOTE="kotiäiti";24671641]No täällä se yks kotiäiti sieltä toisesta ketjusta, joka ilmeisesti tämän aloituksen sai aikaiseksi. En nyt todellakaan lukenut näitä juttuja kokonaan, mutta mitä helvettiä tämä kotona lasten hoito sitten on jos ei työtä???? Ei täällä ainakaan vaan loruilla ja kahvitella muitten mammojen kanssa. Enkä vaatinutkaan samaa palkkaa kuin koulutetut lastenhoitajat, vaan kohtuu korvausta, jota 280€/kk ei ole! Joku jossain muualla puhui lasten "katsomisesta". Ei oo ainakaan meiän muksut oppinu syömään, pois vaipoista, puhumaan, käytöstapoja jnejnejne, noin niinku esimerkkinä pari asiaa mainitakseni, pelkällä "katsomisella". Kyllä tää on ihan jatkuvaa kasvatustyötä!!!!! Ei pelkästään hoitamista, vaan myös sitä kasvatusta. Huoh, olen nyt vaan liian väsynyt tähän keskusteluun... Ei etes ole tapaistani tällasista provosoitua, mutta alkaa vaan nyppimään kuulla joka puolelta tuota paskaa, että kotiäitiys on jotain sohvalla makoilua.[/QUOTE]

Tuo kaikki luettelemasi on vanhemmuutta, ei työtä. Ja jokaisen lapsia tekevän velvollisuus hoitaa ja huolehtia, kävi vanhempi sitten töissä tai on kotiäitinä. Kotiäitiys/isyys ei ole työtä, useimmille se on haave joka ei toteudu ja monet kotiäidit osaavat arvostaa mahdollisuuttaan saada olla kotona. Nuo kaikki luettelemasi asiat ovat myös työssäkäyvien vanhempien vastuulla.

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä, että kotihoidontukea pitäisi korottaa. Kuitenkin siksi, että useammilla perheillä olisi mahdollisuus hoitaa lastaan pidempään kotona. Ja myös siksi, että kunnillekin tulisi edullisemmaksi jos pienet(alle 3-vuotiaat) lapset hoidettaisiin kotona. Ja tietysti myös siksi, että paras paikka pienelle lapselle on oma koti.

Mutta tosiaan. Mielestäni ongelma ei suinkaan ole se, ettei muut arvosta kotiäitiyttä. Pikemminkin ongelma on se, ettei vanhempi osaa arvostaa mahdollisuuttaan saada olla kotona. Jos siitäkin täytyy tehdä työtä.

Vanhemmuus

Työ

Mitä helvettiä hei ihmiset ihan oikeasti? Vanhemmuus on ihan oma valinta, ja kotihoitokin. Sulla on kaksi vaihtoehtoa, ole kotiäiti, tai mene töihin.

Eri asioita.

[QUOTE="vieras";24671669]Mitä sä ajattelit että se äitiys on kun lapsia aloit hankkimaan? Toi on vanhemmuutta. Ei kukaan muukaan saa palkkaa omien lasten hoitamisesta ja kasvatuksesta. Siis, sitten varmaan pitäisi maksaa jonkinlaista palkkaa myös työssäkäyville vanhemmille, hoitaahan hekin omia lapsiaan esim. joka ilta ja viikonloppu.

t. kotiäiti[/QUOTE]

Hoitoa, hoivaa, kasvatusta, rajojen asettamista, uuden oppimista ja opettamista, pyykin pesua, siivousta, ruuan laittoa, syöttämistä, juottamista ja ja ja. Noh, unohdetaan se palkka (en sitä palkkana ole etes vaatinut, vaan kohtuullista korvausta, joka kattaisi etes kuukauden ruokamenot,mitä se ei nyt tee). Mä tekisin tätä vaikka tästä ei tulis pennin hyrrää!! Mutta unohdetaan myös se, että kotiäidit vaan vetää lonkkaa. Ok, kai niitäkin on. Itse en ole. Ja olen vanhempi lapsilleni ja tämä on myös vanhemmuutta. Mutta minun työpäivä alkaa siitä kun mieheni lähtee töihin ja loppuu kun hän palaa kotiin. Vasta sen jälkeen alkaa se vanhemmuus, mitä on niissäkin perheissä joissa kummatkin vanhemmat käyvät kodin ulkopuolella töissä. En minä täällä päivän aikana ehdi siivoilla, siivoukset tehdään illalla ja viikonloppuna kuten työssäkäyvissä perheissäkin. Tai remontoida, tai sisustaa tai leikata nurmikkoo tai tehdä omia juttujani. Samoin kaikki muukin ylimääräinen tehdään illalla ja viikonloppuna. Päivä koostuu ulkoiluista, ruuanlaitosta, ruokahetkistä, päiväunista, kerhoon vienneistä ja hakemisesta, yhteisistä puuhasteluhetkistä. Ja kaikkiin noihin kuuluu se kasvattaminen ja kasvattaminen ja kasvattaminen ja asioiden opettaminen ja sata muuta asiaa nenän niistosta maitojen luuttuamiseen lattialta.

Piyäskö mun vaatia vapaaehtoistyöstä palkkaa?
Kukaan ei vaadi tekeen lapsia eikä jäämään niidenkanssa kotio.
Tottakai se on kivaa olla kotona niitä hoitelemassa ja varsinkin jos siittä sais 1500€ kouraankin vielä :D
Mä tietäisin paljon järkevämpiäkin asioita mitä valtio vois tukee!

Okei, alkaa tulla selväks, lopetan nyt. En ole missään kohtaa valittanut kohtaloani tai vaatinut mitalleja. Ihan on meidän perheen yhteinen valinta tämä. Ja ihan kuin olisi jotenkin synti pitää omien lasten hoitamista työnä. Mikä siinä nyt on niin pahaa? Sekö kun sitä tehdään ilman koulutusta ja sen takia en saa kutsua tätä työksi? Entäs ne kaikki ihmiset jotka tekee työtä johon heillä ei ole koulutusta? Eikö sekään ole työtä? Kyllä tää nyt vaan on niin työtä. En mitään muutakaan kuvaavaa sanaa keksi.

[QUOTE="kotiäiti";24671824]Hoitoa, hoivaa, kasvatusta, rajojen asettamista, uuden oppimista ja opettamista, pyykin pesua, siivousta, ruuan laittoa, syöttämistä, juottamista ja ja ja. Noh, unohdetaan se palkka (en sitä palkkana ole etes vaatinut, vaan kohtuullista korvausta, joka kattaisi etes kuukauden ruokamenot,mitä se ei nyt tee). Mä tekisin tätä vaikka tästä ei tulis pennin hyrrää!! Mutta unohdetaan myös se, että kotiäidit vaan vetää lonkkaa. Ok, kai niitäkin on. Itse en ole. Ja olen vanhempi lapsilleni ja tämä on myös vanhemmuutta. Mutta minun työpäivä alkaa siitä kun mieheni lähtee töihin ja loppuu kun hän palaa kotiin. Vasta sen jälkeen alkaa se vanhemmuus, mitä on niissäkin perheissä joissa kummatkin vanhemmat käyvät kodin ulkopuolella töissä. En minä täällä päivän aikana ehdi siivoilla, siivoukset tehdään illalla ja viikonloppuna kuten työssäkäyvissä perheissäkin. Tai remontoida, tai sisustaa tai leikata nurmikkoo tai tehdä omia juttujani. Samoin kaikki muukin ylimääräinen tehdään illalla ja viikonloppuna. Päivä koostuu ulkoiluista, ruuanlaitosta, ruokahetkistä, päiväunista, kerhoon vienneistä ja hakemisesta, yhteisistä puuhasteluhetkistä. Ja kaikkiin noihin kuuluu se kasvattaminen ja kasvattaminen ja kasvattaminen ja asioiden opettaminen ja sata muuta asiaa nenän niistosta maitojen luuttuamiseen lattialta.[/QUOTE]

Mää tunnen nyt itteni joko oudoksi tai supernaiseksi, koska tuo kaikki mitä sä jätät iltaan ni mä tein suurinpiiretin jo aamun parina ekana tuntina.
Aina, poikkeuksetta, imuroin ja tein ruoan ennen puoltapäivää.
Remonttia meillei ole sillon ollut ja ruohonleikkuun hoitaa mies.

[QUOTE="kotiäiti";24671824] Päivä koostuu ulkoiluista, ruuanlaitosta, ruokahetkistä, päiväunista, kerhoon vienneistä ja hakemisesta, yhteisistä puuhasteluhetkistä. Ja kaikkiin noihin kuuluu se kasvattaminen ja kasvattaminen ja kasvattaminen ja asioiden opettaminen ja sata muuta asiaa nenän niistosta maitojen luuttuamiseen lattialta.[/QUOTE]

Tämä on oikein hienoa, olet varmasti asiasi vakavasti ottava ja hyvä vanhempi. Silti se ei vielä tee äitiydestä palkkatyötä.

[QUOTE="kotiäiti";24671885]Okei, alkaa tulla selväks, lopetan nyt. En ole missään kohtaa valittanut kohtaloani tai vaatinut mitalleja. Ihan on meidän perheen yhteinen valinta tämä. Ja ihan kuin olisi jotenkin synti pitää omien lasten hoitamista työnä. Mikä siinä nyt on niin pahaa? Sekö kun sitä tehdään ilman koulutusta ja sen takia en saa kutsua tätä työksi? Entäs ne kaikki ihmiset jotka tekee työtä johon heillä ei ole koulutusta? Eikö sekään ole työtä? Kyllä tää nyt vaan on niin työtä. En mitään muutakaan kuvaavaa sanaa keksi.[/QUOTE]

Mä keksin sulle siihen sanan, jopa kaksi. Tuo on Vanhemmuutta ja Elämää.

Herää kysymys aina näitä keskusteluja lukiessa (jossa äidit kertovat vuorotellen että kukaan ei tiedä kuinka rankkaa on olla 4/10/16 vuotta kotiäitinä) Miksi ihmeessä te ihmiset teette lapsia, jos kotona olo ja niiden hoitaminen on sitten niin ylivoimasen rankkaa? Lapsien tekeminen on tietääksei ihan oma valinta, kuin myös se kuinka paljon niitä tekee tai kuinka monta vuotta niiden kanssa kotona pyörittää vaipparallia.

En minäkään osta 30 lehmää ja sitten valita kuinka rankkaa niiden hoitaminen on. Kannttaa varmaan ensin miettiä voiko ne lapset kunniallla ja valittamatta kotona hoitaa.

Siis MIKSI kotiäitiydestä tulisi saada PALKKAA?
Olet vain kotona ja hoidat sekä kasvatat omia mukuloitasi, samaa joudut tekemään vaikka olisit töissäkin.
Minäkin tunnen aivan liikaa näitä lorvijoita jotka inisevät tukien pienuudesta kotiäideille, ennemmin niitä tukia tulisi korottaa esim. opiskelevien äitien kohdalla!
Opiskelevat äidit eivät saa kuin sen about 200 e/kk, mikä ei todellakaan ole kohtuullinen korvaus.

Olla kotona tarkottaa, että on kotona hoitamassa lapsia. Tai pihalla, tai kierrellä sokosta, kunhan on muksujenkanssa.
Puhutaan ainakin täällä meilläpäin, kun kysytään mitä teet tms. että oon muksujen kanssa kotona. Vaikka ei kirjaimellisesti kotona 24/7 oiskaan :)

Mun mielestä kivointa oli "kotona olemisessa" se, kun pääsi ihan koska vaan shoppaileen sokokselle ja ideaparkkiin :D Ja se, että sai ihan itse huomata ensimmäisenä asiat mitä lapsi oppi.
Mä en edes aatellut, että tukee pitäs jotenkin korottaa.
Kun tuli tilanne, että tarvin lisää rahaa, niin mä rupesin tekeen iltavuoroja ja vkonloppuja töissä. Sai mieskin aikaa keskenään lastensa kanssa.

Lyhyesti sanottuna mulle työ tarkoittaa muutakin kuin sitä palkallista ansiotyötä. Töitä ovat esim. tiskaaminen, siivoaminen, ruoanlaitto, pihatyöt, yms. Niistä ei vaan saa palkkaa ja teen ne vapaa-ajallani mutta työtä se silti on. No kivat sille jonka mielestä se on pelkkää huvittelua ja ajanvietettä...esim. kun ei ole parempaakaan tekemistä. Elämä nyt vaan on pitkälle työtä, ei ihmistä ole tarkoitettukaan laiskottelemaan. Se on taas eri asia millä perusteilla kotiäidille pitäisi maksaa tukia.

Uskon että enemminkin kotiäitien aivot turtuvat siihen jatkuvaan toimettomana olemiseen/elämän yksinkertaisuuteen,eivät saa tarpeeksi haasteita joten ihan tavalliset arjen hoitamiset tuntuvat raskaalta TYÖLTÄ josta pitäsi saada palkkaa.

[QUOTE="vieras";24671922]Siis MIKSI kotiäitiydestä tulisi saada PALKKAA?
Olet vain kotona ja hoidat sekä kasvatat omia mukuloitasi, samaa joudut tekemään vaikka olisit töissäkin.
Minäkin tunnen aivan liikaa näitä lorvijoita jotka inisevät tukien pienuudesta kotiäideille, ennemmin niitä tukia tulisi korottaa esim. opiskelevien äitien kohdalla!
Opiskelevat äidit eivät saa kuin sen about 200 e/kk, mikä ei todellakaan ole kohtuullinen korvaus.[/QUOTE]

voihan ne tuet lakkauttaa kokonaan ja kaikki äidit joilla ei ole työpaikkaa jäävät työttömäksi ja jotka saavat työtä, vievät lapsensa hoitoon. Meiltäkin tulisi 4 hoitolasta lisää, ei se tekisi kunnalle kuin 4000 lisää budjettiin, josta itse maksettaisiin murto-osa. Siinä minun perusteluni, miksi olisi järkevää paremmin tukea kotihoitoa. Loppujen lopuksi siinä säästyisi rahaa.

Lyhyesti sanottuna mulle työ tarkoittaa muutakin kuin sitä palkallista ansiotyötä. Töitä ovat esim. tiskaaminen, siivoaminen, ruoanlaitto, pihatyöt, yms. Niistä ei vaan saa palkkaa ja teen ne vapaa-ajallani mutta työtä se silti on. No kivat sille jonka mielestä se on pelkkää huvittelua ja ajanvietettä...esim. kun ei ole parempaakaan tekemistä. Elämä nyt vaan on pitkälle työtä, ei ihmistä ole tarkoitettukaan laiskottelemaan. Se on taas eri asia millä perusteilla kotiäidille pitäisi maksaa tukia.

Kiitti :)

[QUOTE="jepjep";24671965]Uskon että enemminkin kotiäitien aivot turtuvat siihen jatkuvaan toimettomana olemiseen/elämän yksinkertaisuuteen,eivät saa tarpeeksi haasteita joten ihan tavalliset arjen hoitamiset tuntuvat raskaalta TYÖLTÄ josta pitäsi saada palkkaa.[/QUOTE]

"Toimettomana olemiseen/elämän yksinkertaisuuteen", onko sulla lapsia? Lasten saannin jälkeen elämäni ei ole hetkeäkään ollut toimetonta tai yksinkertaista. :D

"Toimettomana olemiseen/elämän yksinkertaisuuteen", onko sulla lapsia? Lasten saannin jälkeen elämäni ei ole hetkeäkään ollut toimetonta tai yksinkertaista. :D

On kyllä.
Mä taas olin kotona ollessa, en kokenut saavani tarpeeksi haasteita ja tekemistä vain kotia ja lasta hoitaessa.
Siispä myös opiskelin etänä ja jatkoin koulua kunnolla lapsen ollessa parivuotias, lisäksi tein töitä silloin tällöin.

Huh, kylläpä sitä taas kaikenlaisesta asiasta "väännetään kättä" Ihmisiä ja mielipiteitähän on erilaisia, mutta mä en rehellisesti sanottuna ymmärrä miten kotiäitiyttä edes verrataan työhön??? Siis TYÖHÖN!!! Se on arkea ja suuri etuoikeus meille vanhemmille.... niin kuin moni sen on täällä jo todennutkin. itse me ollaan ne lapset haluttu tähän maailmaan ja mikä ihaninta täällä Suomessa on mahdollisuus olla heidän kanssaan kotona muutama vuosi, jos talous sen sallii. Itse olin 7 vuotta kotona lasten kanssa ja KYLLÄ, ajoittain rankkojakin hetkiä, mutta pääasiassa vain normaalia arkea. Nyt työelämässä ja se on kyllä ihan toinen juttu se.....

Yhteistyössä