Miksei lapsen kaverille ruokaa? Aikuisten käytöstavoista.

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Onko oikeasti näin tiukalla monen perheen talous ja raha-asiat että jos tarjoaa vieraalle lapselle ruokaa, niin omat jäävät nälkään ?
Tai eivät seuraavana päivänä saa tarpeeksi ruokaa ?
Yllättävää..

Minä kun luulin että lastenkin ylipaino ja kerskakulutus ovat suurempia ongelmia...

Miten tää voi olla yllätys? Kotihoidontuki ei ole järin suuri, siihen kun ei ole laskettu myös toisten lasten elätystä.
Toisekseen, tuskin se siitä kaikilla on kiinni ettei ole varaa, vaan siitä ettei siinä ole järkeä. Ostaa aina varuiksi ylimääräistä ruokaa, jos nyt joku ylimääräinen sattuu syömään. Usein kuitenkin jäisi syömättä, mutta jäisi kuitenkin niin vähän ettei koko perhe syö siitä toista kertaa joten ruokaa pitää kuitenkin tehdä ja jämät menee roskiin. Ja sitten todennäköisesti myös siellä vieraan kotona menee ruokaa hukkaan, kun hekin ovat sitä tehneet ( ja vieläpä vieravaralla, kuten ilmeisesti jokaisen pitäisi)

ÄLYTÖNTÄ!

Kyllä tarjoan lämmintä ruokaa jos vanhempien kanssa asiasta sovittu, että ruokailee meillä eikö kotona. Tavaksi en silti ottaisi.
Välkkäriä ja juomista voin antaa kyselemättäkin, edellyttäen että tiedän onko ruoka-ainerajoitteita tms.

Noita
[QUOTE="vieras";24658298]Miksi et tarjoa lapsen kaverille ruokaa, jos on ruoka-aikaan teillä leikkimässä jostain syystä? Tarjoaisitko omalle ystävällesi?

Mun mielestä on aika alkeellinen käytöstapa, että kaikki kutsutaan pöytään. Ihme sitten, jos on lapsillakin käytöstavat hukassa, kun aikuiset noin niitä opettavat. Vissiin on lapset sitten aika alhaisessa arvossa teillä päin, kun eivät edes ruokapöytään kelpaa.

Oikeasti tuohduin tästä nyt vähän. Joten olkaa hyvät ja selventäkää. Raha? Perheen oma hetki? Vai mikä? Ymmärrän, jos lapsi lähetetään jo ennen ruoka-aikaa kotiin, jos perhe haluaa keskustella rauhassa ruualla. Mutta en ymmärrä, että lapsi odottaa huoneessa, kun muut syövät.[/QUOTE]

Eikö sun mussus saanut sisäfilettä perheen sunnuntaipäivällisellä? Oliskohan ollut ihan oma syy ettet pitänyt huolta siitä että haet mussusi pois kylästä ruoka-aikaan. Minä ainakin ajan kaikki mukulat pois meiltä silloin kun on ruoka-aika, enkä koe siitä yhtään huonoa omaatuntoa. Ei ole minun syyni jos heidän äitinsä ei huolehdi säännöllisistä ruoka-ajoista, ei minun pienellä palkallani ruokita naapurin lapsia. Eri asia jos nimenomaan kutsun syömään.

"mie"
No samat olisi säännöt niin omille kavereilleni kuin lasten kavereille:
Jos ruokana on jotain sellaista josta riittää tarjota, niin tervetuloa pöytään.
Mutta aina näin ei ole. Esim eilen olin ostanut tasan 5 lohimedaljonkia (ja tiedän että kaikki lapset tasan tarkkaan syövät omansa viimeistä murua myöten, sillä lohi on herkku nro 1). Silloin jos ruokana on tällainen ruoka, niin siitä ei tarjota - ei lapsille eikä aikuisille.

"Vieras"
Tama varmaan riippuu perheen vieraanvaraisuudesta enemman kuin mistaan muusta. Toiset antaa vahastakin, toiset miettii ainoastaan omaa napaa.
Että mua ärsyttää tälläinen, onko se sitten jaloa että omat lapset on jatkuvasti nälkäisiä? Ja sillä vieraan muksulla on napa täynnä ruokaa, kun syö ensin meillä ja mahdollisesti vielä kotona.
Ja miksi ja miten kehdataan olettaa, että jokainen on halukas ruokkimaan jokapäivä useampia ylimääräisiä suita?
Mä olen kotihoidontuella, meillä lapsia 3. Kahdella isommalla kavereita yleensä jokapäivä yht. 2-6, miten meidän rahojen pitäisi riittää heidän jatkuvaan ruokkimiseen?
Ja useimmiten tosiaan, meilä ollaan, koska kaverien vanemmat tykkää kun on aikuinen kotona ja meillä tilaa touhuta jne. Harvemmin meidän lapset käy kylässä muilla,leikkivät sitten enempi ulkona.

"Jmm"
Ja pahimmassa tapauksessa kun ruokit, niin saat lapsesi kaverin äidiltä haukut...

Meillä kävi juuri näin. Meidän ruokapöydässä on ollut yksi tytön kaveri lähes päivittäin viime vuoden elokuusta lähtien. Eli koulun jälkeen tulevat meille ja ottavat välipalaa. Sitten meillä syödään iltaruoka klo 16 ja kaverille ollaan tarjottu kanssa. Klo 18 tietämillä kyseinen kaveri on sitten soitettu kotiin.

Ja nyt ko kaveri on kuulemma lihonnut ja se on mun syytäni. Kun on syönyt meillä klo 16, kotonaan klo 18 ja sitten vielä iltapalan (ja joka ruoalla ISON annoksen), niin nyt on paino alkanut kohoamaan. Ja lapsen äiti syyttää siitä minua. Kivaa...

Mutta on muuten viimeinen kakara, jota meillä syötetään.

"saara"
Meillä ei oo rahasta kiinni se kavereiden syöttäminen. Mutta järki pitää täsäkin ottaa käteen. Meillä on 5 lasta ja päivittäin jokaisella on 1-4 kaveria. Siitä voi laskea, että kuinka paljon sitä ruokaa saisi tehdä että kaikille riittäis. Ja kun suurin osa on ihan naapureista, max 150metrin päästä, niin eiköhän se ole järkevintä jokaisen syödä omassa kotona.

"vieras"
Teen ruokaa sen verran, että siitä jää minulle huomisen luonas ja miehelle työeväät. Jos pöydässä onkin vieras lapsi, jompi kumpi meistä aikuisista jää ilman ruokaa.
Jeps, sama täällä.

Ei ole mun osalta kyse siitä, etteikö olisi rahaa tai vieraanvaraisuutta. Vaan siitä, että meillä ei laiteta ruokaa lähtökohtaisesti roskiin heitettäväksi, vaan juuri sen verran mitä sitä tarvitaan että kaikki tulevat kylläiseksi, ihan ympäristösyistäkin. Ei sen enempää Jos en etukäteen tiedä, että joku ylimääräinen on tulossa syömään, niin hänelle ei sitten ole ruokaa tarjolla. En aio kuitenkaan olla seuraavana päivänä työpäivää syömättä kunnon lämmintä ruokaa sen vuoksi, että naapurin lapsi, jolla olisi omassa kotonakin riittävästi ruokaa odottamassa, söi sen ylimääräisen annoksen, jonka tein tarkoituksella seuraavan päivän evääksi.

Joskus teen ruokaa reilusti enemmän, mutta silloinkin se on tarkoitettu omalle perheelle seuraavan päivänkin ateriaksi, jos tiedän että meillä on niin kiirettä, ettei ehditä ruokaa laittaa silloin. Tässäkin tapauksessa se vieraan syömä ruoka tarkoittaa sitä, että joku omassa perheessä jää sitten ilman. Jos tiedän, että ruokavieras on tulossa, silloin tietysti laitan ruokaa sen verran enemmän että hänellekin riittää.

Jos mulla olis tapana tehdä monta annosta ylimääräistä ruokaa ja heittää ne aterian jälkeen roskiin jos ylimääräisiä syöjiä ei ole ollut, niin kai sitten asenteeni olisi eri. En ole kuitenkaan ajatellut tällaista tapaa omaksua, koska minusta syömäkelpoisen ruoan pois heittäminen on synti.

no kyllä meillä syötetään lapsen kaveri, jos on meillä ruoka-aikaan. samoin näkyvät tekevän muutkin, jos meidän lapsi on jossain, niin kyllä se ruokaa ja välipalaa saa. meillä ei ainakaan ikinä laiteta ruokaa niin tarkkaan, etteikö sitä yhdelle lapselle ylimääräistä ole.

"vieras"
Kyllähän jokaisessa normaaliperheessä on ruoka-ajat. Mitä järkeä siinä olisi, että lapsi söisi vieraalla ja sitten menisi kotiin ja sanoisi, että söin jo. Jos joku harmittelee, ettei omalle lapselle tarjota ruokaa, niin sitten on omassa ajanhallinnassa tai lasten ruokkimisessa ongelmia.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24661538]Kyllähän jokaisessa normaaliperheessä on ruoka-ajat. [/QUOTE]
Tai siis ei ehkä säännöllistä ruoka-aikaa, mutta suunnitelma siitä, että tarjotaan ruokaa.

"vieras"
[QUOTE="Jmm";24661330]Ja pahimmassa tapauksessa kun ruokit, niin saat lapsesi kaverin äidiltä haukut...

Meillä kävi juuri näin. Meidän ruokapöydässä on ollut yksi tytön kaveri lähes päivittäin viime vuoden elokuusta lähtien. Eli koulun jälkeen tulevat meille ja ottavat välipalaa. Sitten meillä syödään iltaruoka klo 16 ja kaverille ollaan tarjottu kanssa. Klo 18 tietämillä kyseinen kaveri on sitten soitettu kotiin.

Ja nyt ko kaveri on kuulemma lihonnut ja se on mun syytäni. Kun on syönyt meillä klo 16, kotonaan klo 18 ja sitten vielä iltapalan (ja joka ruoalla ISON annoksen), niin nyt on paino alkanut kohoamaan. Ja lapsen äiti syyttää siitä minua. Kivaa...

Mutta on muuten viimeinen kakara, jota meillä syötetään.[/QUOTE]
Uskomaton pässi.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24661509:
no kyllä meillä syötetään lapsen kaveri, jos on meillä ruoka-aikaan. samoin näkyvät tekevän muutkin, jos meidän lapsi on jossain, niin kyllä se ruokaa ja välipalaa saa. meillä ei ainakaan ikinä laiteta ruokaa niin tarkkaan, etteikö sitä yhdelle lapselle ylimääräistä ole.
Jep jep, yhdelle ehkä, mutta entäs kun niitä kavereita tuppaa aina olemaan enemmän kuin se yksi?
Yhden ylimääräisen syöttäminen ei ehkä olisi o gelma, mutta entäs esim. Neljän?
Vai arvotaanko että kuka kavereista saa tänään syödä meillä? Meidän lasten kavereilla kyllä on kotonaankin ruokaa, joten nälissään tuskin ovat. Muutenkin luulisi että kaikki haluavat lapsensa jo tuossa iltaruuan aikaan kotiin?

"vieras"
[QUOTE="Vieras";24661747]Jep jep, yhdelle ehkä, mutta entäs kun niitä kavereita tuppaa aina olemaan enemmän kuin se yksi?
Yhden ylimääräisen syöttäminen ei ehkä olisi o gelma, mutta entäs esim. Neljän?
Vai arvotaanko että kuka kavereista saa tänään syödä meillä? Meidän lasten kavereilla kyllä on kotonaankin ruokaa, joten nälissään tuskin ovat. Muutenkin luulisi että kaikki haluavat lapsensa jo tuossa iltaruuan aikaan kotiin?[/QUOTE]

Ruoka-aika on samalla hyvä syy hätistellä kaverit välillä kotiinkin. Joskus odottavat meillä, mutta monesti ruoka on siihen aikaan, että on kiva rauhoittaa koti iltaa kohti. Välillä tarttee saada aikaa ihan sen omankin porukan kesken, perheen kesken syöminen on tutkitusti tärkeää lapsille.

Varmaan mielipiteisiin vaikuttaa pitkälti oma kokemus. Jos on vaikka yksi 4-vuotias lapsi niin eihän se ole konsti eikä mikään ruokkia pari kertaa viikossa joku kaveri siinä samalla. Mutta jos on olohuone täynnä 8-15-vuotiaita joka päivä kun tulet kauppakassin kanssa töistä kotiin, niin en vaan jaksa uskoa, että suurin osa hymy naamassa ruokkii koko katraan monta vuotta peräkkäin. Minulla ainakin palaisi pinna.

Mitä vanhemmaksi lapset tuevat, sen enemmän joutuu miettimään rajanvetoja eri asioiden suhteen. Mitä johdonmukaisemmin toimii, sen helpompaa on arki. Minusta on paljon fiksumpaa ilmoittaa, että meillä on nyt ruoka-aika, nähdään kohta/ huomenna kuin valmista 10 hlön aterioita joka päivä, 'jotta lapset oppisivat käytöstapoja'. Ei meille aikuisiakaan pakkaa ovesta sisään päivittäin ja oleta, että ruokahuolto on kunnossa vaan jokainen syö kotonaan jos ei ole muusta ollut puhetta.

Välillä on mukava syödä vaikka pihalla isommalla porukalla, mutta ei sen pidä kuulua kenenkään arkivelvollisuuksiin syöttää kulmakunnan lapsia. Tunnetusti lapset viihtyvät joissain kodeissa enemmän kuin toisissa, ja velvollisuus lankeaa hyvin helposti tiettyjen kotien harteille.

"vieras"
Miksi aikuisilla on huonot käytöstavat kun eivät tosta vain voi mennä kaverinsa luo ja olettaa että siellä saa päivän ruoan ja iltapalan päälle?

Miksi ostaa itse ruokaa jos voi syödä naapurissa?

Mihin se raja vieraanvaraisuudesta vedetään?

Täällä ei ole tapana ruokkia naapureidenkin muksuja, kaikki syövät kotonaan. Jos on yökylässä tai tullut kauempaa niin tarjoan ruuan tietenkin.

Yhtenä syynä myös se että meillä syödään ehkä hiukan tavallisuudesta poikkeavaa ruokaa ja todella harvalle vieraalle muksulle on ne ruuat maistuneet. Yksi lasten kaveri esim. nakkeli salaa ruokansa lattialle kun ei ilmeisesti kehdannut sanoa ettei tykkää. Kiva kiva : / Sillä kertaa ruokaa vielä oli tosi vähän eikä minulle riittänyt ollenkaan.

Omat kaverini eivät vieraile ruoka-aikaan ja jos tulevatkin niin annan ruokaa vain lapselle ja itse syön kun vieraat ovat lähteneet. En siis tarjoa aikuisillekkaan jos asiasta ei ole erikseen sovittu.

"Kata-76"
Omat kaverini eivät vieraile ruoka-aikaan ja jos tulevatkin niin annan ruokaa vain lapselle ja itse syön kun vieraat ovat lähteneet. En siis tarjoa aikuisillekkaan jos asiasta ei ole erikseen sovittu.
Kukin tyylillään, mutta meillä tarjoillaan ruokaa kaikille ruoka-aikana paikalla oleville. Oli vieras ilmoittanut aiemmin tulostaan ruoka-aikaan tai ei. Vielä ei ole ollut kuin 1 lapsi kerrallaan käymässä, mutta yleensä teen ruokaa reilummalti muutenkin, eli kyllä siitä riittää (ja jos ei riitä, niin itse voin olla syömättä tai ottaa pelkkää leipää).

"vieras"
Mielestäni omituisinta tässä keskustelussa on ruoan roskiin heittämisen hyväksyntä.
"En tarjoa lapsen kaverille ruokaa, mutta olen valmis heittämään ruokaa roskiin"- tyyli ihmetyttää. Eikö niitä ruoan tähteitä voi käyttää seuraavana päivänä kokkauksessa? Pitääkö nakkikastikkeen olla aina prikulleen samanlaista, vai eikö sinne sekaan voi heittää esim. eilistä kanaa? Kaikenlaiset uunipadat ja keitot, kastikkeet on mitä parhaimpia ruokia tähteiden käyttöön. Vähän vaan kun käyttää mielikuvitusta, niin saa tähteetkin häviämään ruoan sekaan, eikä sinne roskiin. ( ja epäilenpä useimpien asenteesta niiden tähteiden päätyvän sekajätteeseen eikä biojäteeseen )

Ketjun aiheeseen vielä sanon että on tietenkin jokaisen perheen oma asia ruokitaanko muita vai ei.

"vieras"
Meilläkin lasten kaverit asuvat tuossa ihan lähellä, osa samassa pihapiirissä. Ihan älytöntä minusta että kaikki kaveritkin pitäisi ruokkia päivittäin. Toisekseen en haluaisi että omat ruokailevat kaverilla ja sit kotona ei syödä kun kaverilla syöty. Tottakai tarjoan kavereille ruuan jos ovat kauempaa tulleet ja ruoka-aikaan meillä ovat.
Omasta lapsuudesta muistan että ei silloinkaan kavereille ruokaa tarjottu jos eivät olleet yökylässä.

vv
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24660573:
Ok, eli olivat vielä aika pieniä muksuja nuo eivätkä ole ymmärtäneet..
Ei varmaan olisi ollut kovin vaikeaa heille opettaa heti ekalla kerralla, että on epäkohteliasta mennä toisen jääkaapille? Ehkei siellä ole vanhemmillakaan tullut edes mieleen, että heidän lapsensa tekevät noin.
Voi kyllä vanhemmat tiesivät. Jos vanhemmat olivat myös meillä, eivät tehneet elettäkään kun lapset menivät meidän jääkaapille. Lapsi pyysi jotain sieltä löytämäänsä ja heidän vanhempansa sitä meidän kaapista antoivat...
Lisäksi jos meillä olo ruoka-aika ja lapset kysyivät saavatko syödä, vanhempi totesi että jos meillä on, niin syökää vaan. Pakkohan siinä oli sitten laittaa vaan lisää lautasia.

Isä
Voi kyllä vanhemmat tiesivät. Jos vanhemmat olivat myös meillä, eivät tehneet elettäkään kun lapset menivät meidän jääkaapille. Lapsi pyysi jotain sieltä löytämäänsä ja heidän vanhempansa sitä meidän kaapista antoivat...
Lisäksi jos meillä olo ruoka-aika ja lapset kysyivät saavatko syödä, vanhempi totesi että jos meillä on, niin syökää vaan. Pakkohan siinä oli sitten laittaa vaan lisää lautasia.
Kyllä mä ennemminkin kyrpiintyisin tuollaiseen toimintaan tai sitten tekisin heillä samoin, mentäisiin kaikki heidän kaapeille ja katsoisin heidän reaktion ja jos alkaisivat mussuttaa jotain, niin sanoisin, että eikös tämä olekkaan OK, kerta te käytte meiän kaapeilla, niin luulin sen olevan lupa meidän käydä myös teidän ruokakaapeilla. ;)

"vieras"
Lasten kavereille ei anneta lämmintä ruokaa, koska

- ei ole minun velvollisuuteni ruokkia muiden lapsia.
- rahat on tällä hetkellä tiukassa ja jokainen ruokaan käytetty sentti lasketaan tarkkaan. ylimääräinen suu pöydässä tietäisi, että joku omasta perheestä jäisi ilman.

Ja ennen kaikkea

- meidän ruokapöytään käyvät vain perheenjäsenet (kylässä olevat isovanhemmat yms. läheiset sukulaiset lasketaan näihin) tai erikseen syömään kutsutut vieraat. ruokailu on rauhallinen perhehetki, ei mikään kaveripiirin kokous.

Leivän ja mehun voin välipalaksi antaa, mutta keittolautaselle ei päivällisaikaan ole lasten kavereilla asiaa jos kyseessä ei ole yökylä tms.

"vieras"
Ap täällä hei!

Totta on, että meidän lapset ovat vasta allekouluikäisiä, joten eivät vieraile kaveritkaan sopimatta, mutta naapurin isoja lapsia on välillä käynyt meillä, kun tulevat koulusta.
Mutta silti aina tarjoaisin lapsille ruokaa ja tietenkin varmistan (olen varmistanutkin vanhemmalta), ettei ole allerginen millekään ruuan ainesosalle. Minusta ei ole iso juttu soittaa tai etukäteen kysyä sitä. Minusta pitää siis tietää tietenkin allergiat enkä ottaisi meille sellaista lasta leikkimään, jonka vanhempien nimiä en tietäisi (jotta voin soittaa).

Olen ehkä idealisti, mutta mielestäni tämä on ihan selvä juttu. Kutsun pöytään, varmistan allergiat (vanhemmalta tarvittaessa) ja lapsi syö jos syö tai jos saa syödä. Voin laittaa lapsen myös soittamaan kotiin ja kysymään, saako syödä meillä. Eikös lähes kaikilla ole jo puhelin mukana.

Minua ei haittaisi, jos oma lapsi söisi kylässä. Ja jos joku päivä haittaisi (kotona odottamassa jotain erityistä), sanoisin siitä etukäteen.

Meillä ei todellakaan lapset hyppisi jääkaapilla, sellaiseen puuttuisin heti. Mutta ruoka-aikaan kaikki saavat ruokaa, mikäli haluat. Allergiselle sitten keksitään jotain välipalaa, jos tarve.

Minusta ei ole epäkohteliasta lähettää lapsi kotiin ennen ruokailua, jos siihen on jokin syy. Mutta minusta on todella epäkohteliasta pyytää odottamaan, kun muut syövät. Omat ystäväni käyvät joskus yllätyskyläilyllä ruoka-aikaan ja tottakai kysyn, syövätkö he kanssani. Aina voi soveltaa ja jatkaa ruokaa jotenkin, keittää vaikka munia kaveriksi, jos ei muuta keksi. Noh, kukin tyylillään, mutta aina saavat kaikki varmasti meillä ruokaa, mikäli nälkäisiä ovat. Ja ovat saaneet lapsuudenkodissanikin.

Yhteistyössä