Pph:t tai päiväkodin hoitajat, mielipide 2 veen päiväuniasiaan?

• Viestiketjun aloittaja väsynyt äitee
  • Ensimmäinen viesti
a.p.
Kerronpa miten tämä päivä meni. Ei siis laitettu poikaa päiväunille, ei tuntunut olevan niiden tarpeessa. Pihkana vaan, nukahti autoon joskus kolmen maissa 5 minuutiksi mutta heräsi kun tultiin kotipihaan. Tämä taisi vesittää koko homman, mutta myöhäistä nyt murehtia... Laitettiin vasta 21.20 sänkyyn. Ei nuku vieläkään, mutta pysyy ainakin siellä. Yritti kerran tulla juomaan, mutta oli saanut vettä nukkumaan mennessään joten en antanut. Isoveli nukahti yli tunti sitten. Aamulla on taas herätys kuudelta.

Aikoinaan ekan lapsen kohdalla neuvolassa oltiin vähän epäileväisiä kun kerroin, että hieman alta 2-vuotiaana alkoi olla vaikeuksia nukahtaa päiväunille (jos ei tunninkaan sängyssä pysymisen jälkeen nukkunut, aloin jossain vaiheessa antaa tulla pois.) Sitten ne jätettiinkin kokonaan pois ja jälkikäteen ovat sanoneet, että taisi olla hyvä ratkaisu.

Itselläni on taustalla tämän lapsen kanssa synnytyksen jälkeinen masennus, joka saatiin hoidettua pois kun poika oli n. 4kk- 1 v. Senkään takia en halua nyt polttaa itseäni loppuun uudestaan ja mies on kyllä ollut hyvin mukana tässä kuviossa, haistaa kyllä minusta jos on raskasta. Koen, että se masennus ja uupumus on tyystin taakse jäänyttä elämää, mutta haluan pitää tuntosarvet sen suhteen kuitenkin pystyssä.

Jotenkin tuntuu hassulta, kun tässä moni peräänkuuluttaa ettei saa stressata rutiineista ja aikatauluista ja kuitenkin ne on aika tärkeitä perheen arjessa lapsen hyvinvoinnin kannalta. Mielestäni en ole enkä ole ollut mitenkään liian tarkka tässä asiassa. Toistan edelleen, että perheen hyvinvointi ei vaan kauan enää kestä tätä nykytilannetta.

Huomenna pitäisi sitten yrittää keskustella asiasta hoidossa.. Se vaan on tuo nukkumisen ajankohta hankala, koska tosiaan muun hoitoryhmän aikataulut määrittelee pitkälti sen nukkumisajankin tuolla hoitajalla. Ovat noin 3 päivänä viikossa muualla leikkimässä tai toiminnoissa aamupäivisin ja tulevat vasta niin, että saavat juuri puoliltapäivin tai sen jälkeen lounaan syötyä.

a.p.
Niin ja siis niille, jotka peräänkuuluttavat hoitajan tarvetta lepotaukoon, meidän hoitajan neljästä lapsesta vain kaksi nukkuu unia eli siellä on kaksi joka tapauksessa koko ajan "hoidettavana". Meidän pojan unet ei varsinaisesti muuttaisi asiaa. Tietty hän tosin on pienempi kuin ne muut hereillä kukkujat.

"just"
Alkuperäinen kirjoittaja ikävää mutta totta;24648883:
Yritätte saada pojan liian aikaisin unille. Ei päiväunet nukkuva 2,5-vuotias vaan nukahda iltakahdeksalta, vaikka vanhemmat kuinka toivoisivat omaa aikaa. Tuo klo 22 kuulostaa realistisemmalta. Eli mielestäni ongelmaan ei ole muuta ratkaisua kuin päiväunten poisjättö, vaikkakaan tuon ikäinen mielestäni ne vielä tarvitsee. Meillä 2,5-v menee nukkumaan 21.30-22 koska nukkuu ne päikkärit.
Meillä 2,5v neiti nukkuu päikkärit, ja menee klo 20. nukkumaan ilman ongelmia. Herää 7 maissa aamulla. Yksilöllistä on unen tarve lapsilla.

Itse hoitajana näkisin kuitenkin niin että minun ensisijainen tehtävä on taata lapsen paras ja sitten tulee oma lepotauko, jos tulee.. Mulla ei kaikki nuku unia aina ja lapsi joka ei nuku lepäilee muuten (katsomalla elokuvaa tai lukemalla,piirtelee jne.), kyllä siinä voi itselle kahvit keittää ja jutustella hissuksiin sen valvovan lapsen kanssa. Kaikkea muuta on nyt kokeiltu paitsi sitä, että lapsi nukkuu kunnon unet niin kauan kun nukkuu hoidossa? Yliväsymys on oikeasti olemassa, jos lapsi ei nuku tarpeeksi vuorokaudessa, tulee nukahtamis vaikeuksia. Mielestäni hoitajan TULEE JÄRJESTÄÄ menonsa niin, että lapsi pääsee aikaisemmin unille. Mulla vuosikas nukkuu kahdet päiväunet. Käytännössä mulla nukkuu koko ajan joku. Ja sen mukaan mennään!!

Juuh
[QUOTE="just";24657991]Meillä 2,5v neiti nukkuu päikkärit, ja menee klo 20. nukkumaan ilman ongelmia. Herää 7 maissa aamulla. Yksilöllistä on unen tarve lapsilla.[/QUOTE]

Meillä 3,5 v menee suunnilleen samalla aikataululla. Joskus saattaa valvoa klo 21 asti jos päikkärit on nukuttu myöhään, eli herännyt lähempänä neljää. :whistle:

Juuh
Se vaan on tuo nukkumisen ajankohta hankala, koska tosiaan muun hoitoryhmän aikataulut määrittelee pitkälti sen nukkumisajankin tuolla hoitajalla. Ovat noin 3 päivänä viikossa muualla leikkimässä tai toiminnoissa aamupäivisin ja tulevat vasta niin, että saavat juuri puoliltapäivin tai sen jälkeen lounaan syötyä.
Eikö pph:n pitänyt olla juuri se hoitomuoto jossa pystytään huomioimaan lapsi yksilönä jne? Ihmeellistä että päiväkodissa päikkäriajan muutos onnistuu, mutta ei pph:lla! Aika myöhään menee jos vasta puolen päivän jälkeen saavat ruuan syötyä, eihän ne pääse unille ennen puoli yhtä, yhtä.

hellsbells
Ehkä antaisin ton ikäsen nukkua päikkärit kuitenkin, ja mieluummin ilman herättelyjä, ellei nyt kauheesti yli 2 tuntia nukkuis..

Meillä 2v3kk nukkuu näin;
6.30-6.45 herätys
12-15 välillä päikkärit, noin 2 tuntia
21.15-22.15 yöunille.
Näin siis hoitopäivinä.
Vapaapäivinä
7.30 herätys
12-15 välillä päikkärit, noin 2tuntia
22-22.30 yöunille.

Myöhään meilläkin mennään nukkumaan, mutta aikasemmin ei vaan nukahda. Silti en nyt kauheen pahana pidä, että nukkuu parin tunnin päikkärit. Omaa aikaa on sitten joskus..

pktäti2
Niin ja siis niille, jotka peräänkuuluttavat hoitajan tarvetta lepotaukoon, meidän hoitajan neljästä lapsesta vain kaksi nukkuu unia eli siellä on kaksi joka tapauksessa koko ajan "hoidettavana". Meidän pojan unet ei varsinaisesti muuttaisi asiaa. Tietty hän tosin on pienempi kuin ne muut hereillä kukkujat.
Minua henkilökohtaisesti ärsyttää suunnattomasti se, että monet peräänkuuluttavat hoitajien tarvetta lepotaukoon. Näitä kuulee sekä alalla työskenteleviltä, että muilta. Kyllä se vaan on niin, että tällä alalla lasten tarpeiden pitäisi määritellä se päivä ja kaikki ratkaisut pitäisi tehdä lasten edun mukaan. Yhdenkään lapsen EI tarvi levätä siksi, että täti saa kahvitauon, palaveri saadaan pidettyä tai muuta. Levon tarve määrittyy ihan muilla (lapsen hyvinvointiin liittyvillä) asioilla.

Täältä palstalta olen lukenut vakavasti kirjoitettuja tekstejä, joissa lasten pitää maata kaksikin tuntia valveilla lepohetkellä siksi, että päiväkodin iltapäivä on ohjelmoitu täyteen palavereja..? Oikeasti, miten se on mahdollista? Miten ammatti-ihmiset kehtaavat toimia niin. Tällä alalla tauot otetaan silloin, kun lapset leikkivät kivasti keskenään, ja palaverit pidetään niin ettei se ole lapsilta pois. Niin se pitäisi olla.

Anteeksi ap, meni vähän nyt ohi aiheen.

pktäti2
Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä kuulee!;24658002:
Itse hoitajana näkisin kuitenkin niin että minun ensisijainen tehtävä on taata lapsen paras ja sitten tulee oma lepotauko, jos tulee.. Mulla ei kaikki nuku unia aina ja lapsi joka ei nuku lepäilee muuten (katsomalla elokuvaa tai lukemalla,piirtelee jne.), kyllä siinä voi itselle kahvit keittää ja jutustella hissuksiin sen valvovan lapsen kanssa. Kaikkea muuta on nyt kokeiltu paitsi sitä, että lapsi nukkuu kunnon unet niin kauan kun nukkuu hoidossa? Yliväsymys on oikeasti olemassa, jos lapsi ei nuku tarpeeksi vuorokaudessa, tulee nukahtamis vaikeuksia. Mielestäni hoitajan TULEE JÄRJESTÄÄ menonsa niin, että lapsi pääsee aikaisemmin unille. Mulla vuosikas nukkuu kahdet päiväunet. Käytännössä mulla nukkuu koko ajan joku. Ja sen mukaan mennään!!
Olen täysin samaam mieltä siitä, että pph:n pitäisi järjestää menonsa niin, että lapsi pääsee aiemmin unille.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24658096:
Olen täysin samaam mieltä siitä, että pph:n pitäisi järjestää menonsa niin, että lapsi pääsee aiemmin unille.
Kysyvä ei tieltä eksy eli siis ap, kysy hoitajalta tätä.
Voisivatko vaikka lähteä aiemmin menoista (minusta on kyllä positiivista että on ohjelmaa) tai syödä eväslounaan kerhossa tms.? Tai voisiko lapsesi nukkua vaunuissa jo matkalla? Tai sitten vain yksinkertaisesti menoista on tultava aiemmin kotiin. Harmi kyllä sikäli, että tosi kivaahan tuo on, kun on kaikenlaista tekemistä.

a.p.
Viime kädessä tämä meidän hoitajan tilanne on ongelmallinen siksi, että kyse ei ole suoranaisesti hänen menoistaan vaan muun hoitoryhmän aikatauluista ja tulemisista ja menemisistä. En usko hoitajan vastustavan aikataulumuutoksia, mutta muiden lasten vanhemmat saattaa älähtää. Mutta siis, turha sitä on nyt spekuloida ennen kuin asiasta on keskusteltu. Jaahas, pakko mennä nukkumaan kyllä itse... Ja poika sammahti aika pian sen jälkeen kun olin kirjottanut ettei nuku :)

On muuten kyllä työnantajan homma järjestää niin, että henkilökunnalla on aikaa suunnitelmiin ja palavereihin yms. ilman että lapsista on saatava "pakkotauko". Tämä vaan lienee silti se todellisuus, jossa töitä monessa päiväkodissa tehdään eikä sille tunnuta voivan mitään kun kaikesta pitää säästää... Ystäväni lasten on mm. pakko maata hiljaa sängyssään päiväkodissa tunti 5-vuotiaiden ryhmässä vaikkei uni tulisi:( Ja totuushan on, että sillä makaamisella monelle aikuisellekin tulisi...

Alkavan viikon ajan siis katsotaan, miten suureksi lapsemme vuorokausiunimäärä menee jos saa nukkua niin pitkään päivisin kun huvittaa. Menneenä kahtena viikkona lapsi on nukkunut vuorokaudessa noin 9,5 tuntia, mikä on parivuotiaalle kyllä kauhean vähän... Toisaalta, eipä hän ennen päiväuniajan rajoittamistakaan nukkunut kuin sen max 10,5 tuntia. Nähtäväksi jää!!

"huu"
Kyllä minusta on kumma että hoitajalla ei saa olla yhtään taukoa päivän aikana. Kaikissa muissakin töissä on 1-2 kahvitaukoa n.12 minuuttia ja lisäksi ruokatunti. Se taas on eri asia että pitääkö lapsen makoilla pitkään taukojen takia. Kaikkien kodeissa ei sen hereilläolevan pitämiseen ole hyvää tilaa, eli usein kotona äänieristys ei ole hyvä ja kaikki pienet ei osaa olla hiljaa, vaikka kuinka muistutetaan. Myös se että hereilläolija saa muut hereille pölinällään saa sitten toisten perheiden päiväjärjestyksen sekaisin(esim. vauva joka ei saa tarpeeksi päikkäreitä, nukkuu sit illalla kotona toiset unet ja ei malta nukahtaa yöunille). Asioissa on niin monta eri puolta ja hoitoryhmässä hyvin erilaisilla tarpeilla olevia lapsia, kenen tarve on sitten se tärkein??

a.p.
Tänään sitten poikamme sai nukkua miten pitkään huvitti ja oli nukkunut 12.15-14.15. Katotaas nyt sitten miten illan nukahtaminen sujuu... Ja aamun herääminen :)

En kuitenkaan jutellut vielä tuosta nukahtamisen aikaistamisesta. Katsotaan tämä viikko ainakin näin vielä. Jos pojan nukahtaminen siirtyisi aiemmas, koko jengin tulemiset ja menemiset pitäisi järjestää sen mukaan. Rattaissa ei oikein varmaan voi nukkua kotimatkalla jumpasta tai muskarista tai kerhoista, koska ne on kaksostenrattaat jotka ei kallistu lainkaan. Tai voihan hän nukahtaa, mutta herää varmaan kun rattaat pysähtyy pihaan ja kaveri napataan vierestä, enkä usko hänen nukahtavan enää uusiksi sänkyyn. Kotona ainakin herää aina, kun tullaan pihaan autolla tai rattailla.

[QUOTE="huu";24658371]Kyllä minusta on kumma että hoitajalla ei saa olla yhtään taukoa päivän aikana. Kaikissa muissakin töissä on 1-2 kahvitaukoa n.12 minuuttia ja lisäksi ruokatunti. Se taas on eri asia että pitääkö lapsen makoilla pitkään taukojen takia. Kaikkien kodeissa ei sen hereilläolevan pitämiseen ole hyvää tilaa, eli usein kotona äänieristys ei ole hyvä ja kaikki pienet ei osaa olla hiljaa, vaikka kuinka muistutetaan. Myös se että hereilläolija saa muut hereille pölinällään saa sitten toisten perheiden päiväjärjestyksen sekaisin(esim. vauva joka ei saa tarpeeksi päikkäreitä, nukkuu sit illalla kotona toiset unet ja ei malta nukahtaa yöunille). Asioissa on niin monta eri puolta ja hoitoryhmässä hyvin erilaisilla tarpeilla olevia lapsia, kenen tarve on sitten se tärkein??[/QUOTE]

Eipä sitä kahvitaukoa ja ruokataukoa kaikilla ole. Ei meillä ravintolassa ainakjaan oo aina aikaa istua kahvilla 10 minuuttia, hyvä ku pystykaffeet kerkee hörppimään tiettyinä päivinä. Meillä ei myöskään oo virallista ruokataukoa, vaan mahdollisuus ruokailla työnohella, jos keerkee/ haluu, koska se on työaikaa, silti meiltä pidätetään tilistä ruokaraha, vaikket kerkeis edes syömään. Mut ei niitä asiakkaita voi jättää ilman ruokaa, eiköhän hoitaja kerkee istuskeleen varmasti jossain vaiheessa sen kahvin verran,vaikkei lapset nukkuiskaan päikkyjä.

Sitäkään en ymmärrä miksei hoitajien palaveria voi pitää töiden jälkeen, kun se monella muullakin alalla onnistuu, esim. meillä on aina palaverit työpäivän päätyttyä ja saadaan tietty palkka sit siltä ajalta.

harmi kyllä mutta
Hoitajien palavereja ei varmaan just sen takia pidetä työpäivän jälkeen kun työnantaja ei ole valmis maksamaan niistä palkkaa. Lienee sama monella muullakin alalla :(

Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;24673175:
Eipä sitä kahvitaukoa ja ruokataukoa kaikilla ole. Ei meillä ravintolassa ainakjaan oo aina aikaa istua kahvilla 10 minuuttia, hyvä ku pystykaffeet kerkee hörppimään tiettyinä päivinä. Meillä ei myöskään oo virallista ruokataukoa, vaan mahdollisuus ruokailla työnohella, jos keerkee/ haluu, koska se on työaikaa, silti meiltä pidätetään tilistä ruokaraha, vaikket kerkeis edes syömään. Mut ei niitä asiakkaita voi jättää ilman ruokaa, eiköhän hoitaja kerkee istuskeleen varmasti jossain vaiheessa sen kahvin verran,vaikkei lapset nukkuiskaan päikkyjä.

Sitäkään en ymmärrä miksei hoitajien palaveria voi pitää töiden jälkeen, kun se monella muullakin alalla onnistuu, esim. meillä on aina palaverit työpäivän päätyttyä ja saadaan tietty palkka sit siltä ajalta.
No meil esim talo on auki 6-18...jäätkö sinä sen jälkeen tai tuletko uudestaan töihin illalla kun sulla on vaikka ollu 6-12 vuoro? Ei se päivähoidossa niin vaan käy laittaa illalle töitä. Palaverit on pakko pitää työaikana ja miten taidetaan kun kaikki eivät tosiaan nuku sen lepohetken lisäksi. Lepohetken aikana ei kummosia kerkeä siltikään. Sitten taas onkin osa valvottavana.

a.p.
Palaanpa tänne taas kertomaan miten on mennyt viime päivät. Tämän viikon tulos on se, että poika on nukahtanut iltaisin samaan aikaan riippumatta siitä, onko herätetty kesken unien vai ei. Tän viikon on siis saanut nukkua niin kauan kun nukuttaa ja lukuunottamatta maanantain 2 tunnin unia on nukkunut hoidossa oman rytminsä mukaan joka päivä 1,5 ja iltaisin uni tulee aika tasaisesti 21.45. Hänhän nukahti tähän samaan aikaan sillonkin, kun hoitaja herätti tunnin päiväunien jälkeen. Ollaan alettu viedä hänet sänkyyn vasta noin tuntia myöhemmin kun isoveli, joka vetelee jo sikeitä siinä vaiheessa kun pikkuveli viedään huoneeseen. Ei enää temppuile yhtä pitkään ja paljon kuin aiemmin, muutaman kerran on joka ilta tällä viikolla viety takaisin omaan sänkyyn kun on tullut pois. Nukahtaa kuitenkin noin puolessa tunnissa aiemman tunnin tai kahden sijasta.

Enpä sitten tiedä. Ainakin vuorokauden unimäärä on lisääntynyt puolella tunnilla, mikä kyllä on muutos parempaan mutta kuitenkin aika vähän. 2,5-vuotias poikamme siis nukkuu nyt öisin n. 21.45-6.15 ja päivisin käsittääkseni 12.15-13.45. Yhteensä tästä tulee siis laskujeni mukaan 10 tuntia vuorokaudessa, mikä on kyllä aika paljon alle tuon ikäisen keskimääräisen unentarpeen joka on 12 tuntia. Edelleen ahdistaa se, että oma tai parisuhdeaika on minimaalista, kun yritetään itse päästä nukkumaan kympin maissa. Lapset on myös heräilleet jompi kumpi joka yö tälläkin viikolla, joten oma uni on repaleista edelleen vaikka vauva-ajat on takana. Ehkä olin tottunut liian hyvään ja helppoon, kun vielä viime talvena lapset nukahti kahdeksan ja puoli yhdeksän välillä ihan itsekseen. Tosin nuorempi on aina heräillyt paljon allergioiden ja sairauksien takia, mutta illat oli rauhallisia.

äjh
Kaksivuotiaan hermosto ei ole kypsä siihen, että hän ei nukkuisi. Ja koska ap:n lapsi nukahtaa, olisi väkivaltaa pitää häntä hereillä väkisin. Eli kaikkea sitä jotkut suunnittelevatkin. Lapsen pitää vaan tottua siihen, että kun illalla mennään nukkumaan niin yksinkertaisesti silloin ei enää riehuta.

äjh
Edelleen ahdistaa se, että oma tai parisuhdeaika on minimaalista, kun yritetään itse päästä nukkumaan kympin maissa. Lapset on myös heräilleet jompi kumpi joka yö tälläkin viikolla, joten oma uni on repaleista edelleen vaikka vauva-ajat on takana. Ehkä olin tottunut liian hyvään ja helppoon, kun vielä viime talvena lapset nukahti kahdeksan ja puoli yhdeksän välillä ihan itsekseen. Tosin nuorempi on aina heräillyt paljon allergioiden ja sairauksien takia, mutta illat oli rauhallisia.
Hyvä, että olette huomanneet kokeilla olla herättämättä kesken päiväunien. Harmi, että olette vaiheessa, jossa maksetaan hintaa liian varaisista heräämisistä ja omaa aikaa ei nyt järjesty illallakaan. Se on vaan kestettävä ja myöhemminhän molemmat lapset luonnollisesti valvovat pidempään. Oma aika on järjestettävä muuten kuin laittamalla lapset liian aikaisin nukkumaan.

"vieras"
Aika useilla on 2-vuotiaana tuo vaihe, että illat on vaikeampia. Itse oon kaikki kolme lastani laittanut silti päiväunille ja vaihe on mennyt itsekseen ohi, nytkin 3,5-vuotias kuopus nukkuu pari, kolme tuntia päiväunia ja menee yöunille 21, herää iloisena ja pirteänä aamulla 7:00.

"siili"
[QUOTE="vieras";24686974]Aika useilla on 2-vuotiaana tuo vaihe, että illat on vaikeampia. Itse oon kaikki kolme lastani laittanut silti päiväunille ja vaihe on mennyt itsekseen ohi, nytkin 3,5-vuotias kuopus nukkuu pari, kolme tuntia päiväunia ja menee yöunille 21, herää iloisena ja pirteänä aamulla 7:00.[/QUOTE]

Niin tuntuu olevan, ainakin meillä nyt 2-vuotiaan kanssa on aina vaikeaa unille meno. Tänään ei nukkunut päiväunia ja noin 17 aikaan meinasi nukahtaa istualteen. En antanut nukahtaa, ja piristyikin siitä. Sitten menikin illalla taas tosi vaikeaksi ja nukahti vasta noin klo 22. Johtuukohan tuo jotenkin siitä, että leikkiminen ja sosiaainen elämä alkaa olla lapsen mielestä niin kiinnostavaa, ettei millään malttaisi nukahtaa? On niin riemuissaan uusista taidoistaan ja koko maailmasta.

pktäti2
Kiva kun tulit kertomaan kuulumisia, ap. Sinuna antaisin vielä aikaa tälle unikokeilulle, ettet tee muutoksia niin nopeassa tahdissa ettei lapsi ehdi reagoida niihin. No, ei sinulle varmaan ole epäselvää, että minä kannatan niitä lapsen omanmittaisia päiväunia muutenkin.

Tsemppiä ap!

Leijona76:lle: Minun työpäiväkodeissani palaverit on aina pidetty töiden jälkeen (viikkopalaveri toki työajalla, pihalla lasten ulkoillessa, muut palaverit töiden jälkeen) ja niistä saa työtunnit. Aamuvuorolainen kiltisti palaa työpaikalle juu. Tylsää, mutta eipähän ainakaan ole lapsilta pois!

"shelly"
Tiedätkö AP.Meillä on taisteltu saman ongelman kanssa jo 8kk ja tänä syksynä olemme lopultakin saaneet tarhan myöntymään siihen ettei poikani tarvitse nukkua tarhassa päivä-unia.Meillä on lapset 3,6vuotta ja tytär kohta 6 vuotta.Aamuisin heräämme kello 06-06.30 ylös ja iltaisin lapsemme alkavat sippailla ennen kello seitsemää.Sängyssä peittojen alla pyrimme lapsien olevan kello 19.15 joitakin poikkeuksia lukuunottamatta,aamulla lapset heräilevät itsekseen ilman turhia maanitteluja ja houkutteluja,ovat levänneitä ja hyvän tuulisia.TOISTA oli vielä viime talvena kun päiväkoti vaati poikaamme nukkumaan päivä-unet joka päivä koska niin pienten ryhmässä kuuluu kuulema tehdä ja tästähän se itku/kiukku/rumba alkoikin. Poika nukkui päiväunia tarhassa arviolta alle tunnin verran,nukahtaminen ja unen houkuttelu kestää yleensä noin tunnin,joskus jopa puoltioista.Poika heräsi itkun kanssa joka kerta unilta,itkeskeli pahimmillaan tarhassa jopa tunnin ja yleensä jäi välipalat syömättä sitten kiukun takia.Illalla eskari ikäinen kömpi suihkun jälkeen seitsemän-kahdeksan välillä sänkyyn,yleensä nukahteli noin 20minuuttia sen jälkeen,mutta eipä pojalle unta kuulunut.Poika kiljui sängyssä,kiusasi isompaa sisarusta ja herätteli tämän,nukahteli yö-unille lopulta kymmene jälkeen,joskus jopa puoli yhdentoista maissa.Aamulla tytär heräili kello kuuden jälkeen ja pojan saimme lopulta kiskottua sängystä ylös vähän enen seitsemää jolloin saateltiin tarhaan itkun ja kiukun kanssa.Päivät oli taistelua tarhassa,illat ja yöt kotona,saatiinpa lopulta lähete jopa perheneuvolaan kun poika on niin vaikea ja tarvitsee erityisavustajan tai siirtoa pienryhmään.Kappas kummaa vaihdettiin tarhaa kesän jälkeen,poika edelleen pienryhmässä mutta pääsee päivä uni aikaan isompien puolelle kuuntelemaan satuja ja loikoilemaan,tyytyväinen tuhina kuuluu lastenhuoneesta poikkeuksetta melkeinpä päivittäin ennen kello 20.00.Poika voi hyvin,sisko voi hyvin ja vanhemmat huokaa helpotuksesta tämän loputtomalta tuntuneen kädenväännön jälkeen. Ja lastenlääkäri lasunnosta löytyy ainoastaan maininta että poika on huimasti jo kehitystään edellä,erittäin reipas ja omatoiminen.Ja isolla maininta VILKAS VILKAS POIKA :)

..
Meillä on aikalailla samanlainen alle kaksvuotias allerginen tyttö. Ensinä tulisi mieleen että, jos lapsesi heräilee vieläkin yöllä ei ruokavalio ole täysin kunnossa.

Minä olen sellainen että minun pitäisi päästä aina nukkumaan klo 22 ja uni ei tule jos en saa väh. puolituntia rauhoittua itsekseni. Meillä lapset on kotihoidossa, mutta isompien kuskaamisten vuoksi herätys on aamuisin 7-9 välillä. Päiväunille on aina päästävä viimeistään 11.30 ja jos ei 12 mennessä ole nukahtanut, ei tyttö nuku ollenkaan päiväunille. Jos nukahtaa päiväunille ei kesken herätetetä, yleensä nukkuu noin 1,5 tuntia.

Jos ei nuku päiväunia, menee yöunille 19-20 välillä. Jos nukkuu päiväunet tehdään iltapuuhat kaikille tuossa 19-20 ja sänkyyn 20-20.30. Jos ei nukahda kohtuullisessa asiassa tai vaan hömpöttelee, niin otetaan pois sängystä. Meillä nukutetaan eli isä makaa viereisessä sängyssä ja pitää kädestä.

Jos ei nukahda saa oleilla olohuoneessa, leikkiä, lueskella tai istuskelee sohvalla vanhempien kanssa. Illalla minä en enää viihdytä tai leiki lapsen kanssa vaan se on minun aikaa, vaikka lapsi on hereillä. Katson telkkaria tai touhaan omiani ja lapsi touhaa omiaan sen verran rauhallisia että muut saa nukuttua. Kun alkaa olla väsynyt tai ei viihdy itsekseen laitetaan uudestaan nukkumaan. Yleensä nukahtaa nopeasti 21-22.

Jos nukahtaa liian myöhään (klo 12 jälkeen) päiväunille niin yöunille nukahtaminen menee jopa yhteentoista.

Yhteistyössä