Kertokaa mulle mitä tarkoittaa VAMPPI???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hieman aikaansa jälessä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hieman aikaansa jälessä?

Vieras
Iltalehti uutisoi: Näin Pia Pakarinen on muuttunut: Kiltistä naapurintytöstä vampiksi!

Mä oon AINA ollu siinä uskossa, että vamppi on ruma haukkumanimitys vammaselle. Näin meillä ainakin lapsena oli. Mikä se siis on nykysin???

Se on sitö samaa kun se ollut jo 70-luvulla ja ennen sitäkin... eli nainen, joka ulkoisella olemuksellaan pyrkii houkuttelemaan miehiä. Ei mikään maksullinen nainen (välttämättä) kuitenkaan.

Te ette voi olla tosissanne!!! Miestennielijän ymmärrän, samoin munahaukat ja kaikki.

Mutta jos kuulisin/kuulen jonkun huutavan jollekin, että vamppi, niin minusta se on edelleen törkeä haukkumasana vammaselle, jota ainakin meidän lapsena itseasiassa käytettiin ihan "tavalliselle" ihmisille eikä vammasille. Vaan kun joku pelleille ja pöljäili, niin joku saatto sanoa "v...n vamppi". Ja se oli ruma haukkumasana. En vois kuvitellakaan sanovani jotain munahaukkaa vampiksi!

Lapin läänistä olen kotosin, kolunnut savoa ja pohjois-pohjanmaata... Enkä ole ikinä törmännyt tuohon sanaan.

En oo ikinä kuullut, että sanaa käytettäisiin vammaisesta. Miestennielijä se vamppi on.
Ehkä se oon vain mä, mut mun mielestä kuulostaa törkeältä sanoa jotain naista vampiksi, sama jos sanoisi horoksi. Outoa, jos Iltalehti otsikoi noin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hieman aikaansa jälessä?;24647914:
Lapin läänistä olen kotosin, kolunnut savoa ja pohjois-pohjanmaata... Enkä ole ikinä törmännyt tuohon sanaan.

Oiskohan kannattanut enemmän lukea kirjoja ja lehtiä... sanavaraston suppeus on kurja juttu. Ehkäpä ymmärrät, että murteellisia sanoja on monenlaisia eikä niitä silti käytetä yleiskielessä. Meilläkin päin tarkoitetaan tuimalla jotain ihan muuta kuin suolatonta ja pallikin on istuin... Ymmärrän silti niiden muidenkin murteiden merkitykset. Lisäksi tosiaan vamppi on englismi, eli myös vieraiden kielten osaaminen laajentaa sanavarasoa.

Oiskohan kannattanut enemmän lukea kirjoja ja lehtiä... sanavaraston suppeus on kurja juttu. Ehkäpä ymmärrät, että murteellisia sanoja on monenlaisia eikä niitä silti käytetä yleiskielessä. Meilläkin päin tarkoitetaan tuimalla jotain ihan muuta kuin suolatonta ja pallikin on istuin... Ymmärrän silti niiden muidenkin murteiden merkitykset. Lisäksi tosiaan vamppi on englismi, eli myös vieraiden kielten osaaminen laajentaa sanavarasoa.

Tuskin se olis auttanu, jos en sitten olis lukenu jotain horolehteä ;)

Tuiman toisen merkityksen opin asuessani Savossa. Kotiseudulla ymmärrettäs se ihan toisin. Usko vain, olen vain ihminen enkä voi tietää kaikkia murre sanoja.

Kerro sinä minulle, mitä tarkoittaa (kerro ihmeessä useampi merkitys jos tiedät)
-mutka kylillä
-vaihdetaan hehku
-köykänen
-täräkät
-tujakka
-rössipottu
-pahki
-huru

On se hyvä, että tiedän nyt olevani sivistymätön, kun en tuollasta horo sanaa tiennyt. Olitko sinä sivistymätön, kun et tiennyt sen vampin toista merkitystä? Hmm...

Niin ja toki jossain hesassa tää on voinu tarkottaaki ihan toista, mut ei mun kotiseudulla ikinä. Meillä ne munahaukat kulki aina nimellä pi..u-(naisen nimi), horo ym. Ikinä ei kukaan sanonu vampiksi, koska sillä oli ihan eri merkitys. Eli kyse lienee murteesta. Enkä kyllä ennen tuota iltalehden otsikointia ole edes uutisissa koskaan törmännyt tuohon sanaan!

Femme fatale on ehkä paras "suomennos". Kohtalokas viettelijätär...

Ja totta, jotkut vähemmän tietävät sanovat vammaisia vampeiksi. Se vasta noloa onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hieman aikaansa jälessä??;24653388:
:D Ootko tosissas? Se, että vanhemmat puuttu toisten nimittelyyn? Ehkä mun sivistyssanavalikoima pyörii hieman eri asioiden parissa, kuin noissa sanoissa ;) :D Saatiinpahan hauska ketju aikaseksi, voi elämä!

Noloa on se, että ei tiedä mitä sanoo ja tuossa tapauksessa aikuinen "opettaa" vampin tarkoittavan haukkumasanaa vammaiselle. Noloa ei olisi ollut korjata ja kertoa mitä vamppi tarkoittaa. Ja puuttua nimittelyyn.

Ei "vamppi" ole mitenkään kummallinen sivistyssana. Aku Ankkaa lukemallakin luulisi oppivan.

Noloa on se, että ei tiedä mitä sanoo ja tuossa tapauksessa aikuinen "opettaa" vampin tarkoittavan haukkumasanaa vammaiselle. Noloa ei olisi ollut korjata ja kertoa mitä vamppi tarkoittaa. Ja puuttua nimittelyyn.

Ei "vamppi" ole mitenkään kummallinen sivistyssana. Aku Ankkaa lukemallakin luulisi oppivan.

Lapsena luin paljon aku ankkaa, 80-90 luvulla. En ikinä törmännyt tuohon sanaan siellä enkä missään muuallakaan. Äitini ei todella ole koskaan tiennyt tuota sanaa. Hän ei osaa englantia, johtuuko siitä. Tuskin. Nimittäin mun lapsuudessani meidän seudulle ei tuo murresana ollut kantautunut. Miksi sinulla on niin vaikea uskoa, että meillä se ihan oikeasti tarkoitti muuta. Ihan niinkuin tuo tuima sana, minkä opin savossa asuessani, että se tarkoittaa suolatonta. Jos joku olisi meillä kotiseudulla sanonut ruuan olevan tuimaa, olisi JOKAINEN paljasjalkanen paikkakuntalainen ajatellut sen tarkoittavan todella mausteista. Kumpi on oikeassa, oikeasti? Kumpikin. Toiselle merkitys on toinen.

Entä mitä teke ihminen, joka torsottaa?

Vamppi ei ole murresana, jos sillä tarkoitetaan femme fatalea.

Jos sillä tarkoitetaan jotain muuta, se on murresana. Ja minusta on aina yhtä outoa, että olemassaolevaa sanaa käytetään tarkoittamaan jotain muuta, erityisesti, jos toinen merkitys onkin uudempi ja täysin asiaan liittymätön. Kuten vamppi ja vammainen.
Molemmille on jo sana: vamppi ja vammainen.

Mun mielestäni vamppi ei ole synoniimi munahaukalle; munahaukka vetää eivaatteet päälle ja lähtee pokaamaan sen kyrvänkantajan baarista kun taas vamppi pystyy pokaamaan miehen kaulasta nilkkoihin pukeutuneenakin.

Tää on sit vaan mun mielleyhtymä

Yhteistyössä