M
"minä"
Vieras
Sehän mulla tossa ideana olikin, että ei sitä aina tarvitse lähteä ratkomaan siitä päästä, että pitäis työtä tai kotia vaihtaa, vaan niillä asioilla, mihin voit helposti vaikuttaa. Mitä sellaisia asioita teet työsi jälkeen kotona, jotka ovat usein toistuvia tai yksittäisinäkin kovasti aikaa vieviä? Onko jotain sellaista, mitä toistat päivittäin, mutta jonka voisit tehdä esim. kaksi kertaa viikossa ja säästää sillä vaikkapa 10minuuttia aikaa? Sehän tässä jo olisi hienoa, että saisi laatuaikaa vaikkapa nukkumiseen tai lasten kanssa olemiseen alkuun edes 5 tai 10 minuuttia päivässä. Omia vinkkejäni, joista en tiedä ovatko sinulle tai muille avuksi, mutta ovat auttaneet itseäni:
- Työmatkat. Aiemmin kuvittelin säästäväni 10minuuttia, kun menin töihin autolla. Nykyään pyöräilen matkan, jolloin siihen menee 10 minuuttia autoa enemmän, mutta saan päivän liikuntatarvetta ja "omaa aikaa", jolloin minun ei tarvitse ottaa sitä erikseen. Jotkin työkaverini ovat myös siirtyneet julkisiin ja ottavat sillä aikaa esim. lukemiseen, kurssikirjojen kahlaamiseen, käsitöihin... Arvioin säästöksi omalla kohdallani noin 20min.
- Handsfree. Tutulta saadulla handsfreellä vapautuvat molemmat kädet puhelujen aikana esim. tiskaukseen, ruoanlaittoon jne, eikä tarvitse lösähtää sohvalle keskustelemaan. Säästöä noin 10-40min päivässä.
- Pyykkipusseja useita, jolloin vaatteet lajitellaan automaattisesti jo oikeisiin koneellisiin poisheitettäessä. Säästää noin 5min per pesukerta.
- Kukille säiliölliset ruukut (olen ovelasti hankkiutunut kaikista niihin soveltumattomista lajeista eroon) - kukkia tarvitsee kastella vain 1-2 viikon välein.
- Telkkari: Meillä ei ole telkkaria.
- Netin käyttö. "Palkitsen" itseäni naamis- ja palstavierailuilla kökköhommien jälkeen, mutten jää istuskelemaan tuntitolkulla, ja rajoitan sen käyttöä muutenkin.
- Voisivatko lapset auttaa jossain hommassa ja se olisi samalla teidän yhteistä aikaa niin, ettei sitä tarvitse ottaa erikseen?
Pikkuasioita on vaikka kuinka. Omaa tekemistään kriittisesti tiiraillen voi näitä asioita löytää. Toiset voivat vinkkailla, mutta valmiita vastauksia ei ole. Mielestäni ihmisen väsymisen tasostakin voi kertoa se, että jos ei tällaisia keksi, niin voi olla jo väsyminen sillä tolalla, että aivot eivät jaksa ja ei vain kiinnosta. Pilkkaa omaa nilkkaan, vaikkei omasta halusta - se on surullista. Tsemppiä!!!
Tässä oli painavaa asiaa!