Lastensuojelu ilmoitukset nykypäivän "riesa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tirppana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tirppana"

Vieras
Oon kuullu useammasta tapaturmasta jonka seurauksena vanhemmista on tehty lastensuojelu ilmoitus.. siis ensin kehoitetaan että lasten pitää antaa kiipeillä puussa ja sitten ku sinne puuhun kiivetään ja tipahdetaan yli 1m korkusselta (kuitenki alle 1½m) ja käsi murtuu ni sanotaan "tästä pitää tehdä lastensuojelu imoitus".

Samoten omalla 8kk ikäisellä konttaavalla vauvalla jäi sormi ulko-oven väliin (ovessa pumppu ja isosisko tuli ovesta sisälle eikä huomannu vauvaa), lääkäri oli todella ihmeissään miten tallainen on voinu tapahtua.

Ymmärrän että lastensuojeluilmoitus on HYVÄ asia, ja vaik meidän perheestä sellainen tehtäiskin ni saa tehdä ja tervetuloa katsomaan ei ole mitään peiteltävää.. mut mietin jäävätkö oikeastiapua tarvitsevat vaille huomiota..

Lasten pitää antaa liikkua ja valitetaan ku nykypäivän lapset eivät liiku niin kuin ennen (esim. kiipeile), mutta mitään ei saisi sattua..

Mä luulen, että sen jälkeen kun viranomaisten ls-ilmoituksen tekemisestä tehtiin lakisääteinen, jotkut pelkäävät syyllistyvänsä virkavirheeseen, jos eivät ilmoitusta tee. Siis jos myöhemmin paljastuisi, että ilmoitus olisikin pitänyt tehdä, mutta se on jätetty tekemättä. Ls- ilmoituksia tehdään ehkä "varmuuden vuoksi", jotta asianomaiselle ei tulisi mitään jälkiseurauksia.

Mut pahoinpideltiin kadulla kun olin illalla menossa kotiin YKSIN. satuin tietämään henkilöt nimeltä poliisikuulusteluissa joten asiasta tehtiin lastensuojeluilmoitus koska olen äiti ja lapsi olisi VOINUT olla mukana. Jouduin sitten neljä kertaa käydä vakuuttelemassa sossussa olevani hyvä äiti ja yhdellä kerralla ottamaan lapsen mukaan että näkivät että hän on normaali. Myös päiväkotiin soitettiin ja tarkistettiin että lapsi käyttäytyy siellä normaalisti. Ja lapsi ei ollut edes nähnyt minua pahoinpideltynä tai millään tavalla erilaisena kuin yleensä vaan oli vanhempieni kanssa vajaan viikon mittaisella mökkireissulla kun tämä tapahtui.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24579549:
Mä luulen, että sen jälkeen kun viranomaisten ls-ilmoituksen tekemisestä tehtiin lakisääteinen, jotkut pelkäävät syyllistyvänsä virkavirheeseen, jos eivät ilmoitusta tee. Siis jos myöhemmin paljastuisi, että ilmoitus olisikin pitänyt tehdä, mutta se on jätetty tekemättä. Ls- ilmoituksia tehdään ehkä "varmuuden vuoksi", jotta asianomaiselle ei tulisi mitään jälkiseurauksia.

tätä mäki epäilen!! Ku tuntuu et nuiden ilmoituksia kuulee tehtäneen ihan normi perheistä..

se nyt vain on ikävä tosiasia et lasten kans sattuu ja tapahtuu eikä kaikkia onnettomuuksia voi estää vaik kuin haluais!

Ajattelee meidän tilannetta, joku toinen 8kk ikäinen ei vielä liiku mitenkään, ku taas meillä kävellään puutavaste ja kontataan melkosta kyytiä..

Mut pahoinpideltiin kadulla kun olin illalla menossa kotiin YKSIN. satuin tietämään henkilöt nimeltä poliisikuulusteluissa joten asiasta tehtiin lastensuojeluilmoitus koska olen äiti ja lapsi olisi VOINUT olla mukana. Jouduin sitten neljä kertaa käydä vakuuttelemassa sossussa olevani hyvä äiti ja yhdellä kerralla ottamaan lapsen mukaan että näkivät että hän on normaali. Myös päiväkotiin soitettiin ja tarkistettiin että lapsi käyttäytyy siellä normaalisti. Ja lapsi ei ollut edes nähnyt minua pahoinpideltynä tai millään tavalla erilaisena kuin yleensä vaan oli vanhempieni kanssa vajaan viikon mittaisella mökkireissulla kun tämä tapahtui.

no huh huh.. jos joku pahoinpidellään kadulla, ni harvoin siihen liittyy äitiys (jos ei ole kyseessä ex-mies tms). Huumejengien jne pahoinpitelyt taas on luku erikseen, mut ne harvoin tapahtuu kadulla tai saati et niistä tehtäis rikosilmoitusta

ei nykyisin tahdo uskaltaa viedä enää lasta lääkäriin, jos se on kolhinut itsensä, koska lääkäri heti epäilee pahoinpitelyä. sama sääntö näkyy pätevän jos nainen menee lääkäriin mustelmilla ja ruhjeilla. ystäväni putosi portaista ja meni lääkäriin, niin lääkäri oli suoraan sanonut, että ukkoko nuo jäljet teki

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24580092:
ei nykyisin tahdo uskaltaa viedä enää lasta lääkäriin, jos se on kolhinut itsensä, koska lääkäri heti epäilee pahoinpitelyä. sama sääntö näkyy pätevän jos nainen menee lääkäriin mustelmilla ja ruhjeilla. ystäväni putosi portaista ja meni lääkäriin, niin lääkäri oli suoraan sanonut, että ukkoko nuo jäljet teki

kieltämättä on itelle tullu monesti tuo mieleen ku lasten kans on sattunu jotain et uskaltaako soittaa esim. myrkytystietokeskukseen tai mennä päivystykseen jos on jotain ihmeellistä sattunu joka johtuu kokonaan tai osittain omasta huolimattomuudesta.. kuten meillä 3v joi vettä lattian pesuainepurkin korkista jossa lukee et "karvasainetta" kuulemma ei ollu pahaa eli oli ensin pessy sitä purkin korkkia.. oma vika jätin purkin pöydälle lattian pesun yhteydessä

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24580092:
:D Mä jouduin aikoinaan reumapolin lääkäriltä kysymään, otanko seuraavalla kerralla meidän malamuutin (joka kuvitteli olevansa sylikoira) vastaanotolle mukaan, kun mulla oli reidet aina mustelmilla koiran hypättyä mun syliini.

Mikä se tapaturman takia tapahtuva ls-ilmoituksen tekovelvoite täsmälleen on ja miten se kuuluu? Osaako joku kaivaa sen?

Koska sen takia meistä kyllä ennemmin tai myöhemmin joku tekee ilmeisesti viran puolesta ilmoituksen, sen verran elävä tuo 4-vuotias on. Ihme kun ei ole tullut tikkauksia ja muita liimauksia vielä.

[QUOTE="Piika-äiti";24580214]Mikä se tapaturman takia tapahtuva ls-ilmoituksen tekovelvoite täsmälleen on ja miten se kuuluu? Osaako joku kaivaa sen?

Koska sen takia meistä kyllä ennemmin tai myöhemmin joku tekee ilmeisesti viran puolesta ilmoituksen, sen verran elävä tuo 4-vuotias on. Ihme kun ei ole tullut tikkauksia ja muita liimauksia vielä.[/QUOTE]
Tapaturman vuoksi EI tarvitse tehdä ls-ilmoitusta. Velvoite hoitohenkilökunnalla on silloin, jos on aihetta epäillä kyseessä olevan tapaturman sijasta tahallinen teko. Ja tämä on sitten se kompastuskivi eli kuka mitenkin ajattelee, milloin on "aihetta epäillä". Onko se silloin, jos vamma olisi voinut syntyä myös tahallisesti? Vai onko se jotain muuta? Ei läheskään kaikki lääkärit ala tekemään ls-ilmoitusta, jos lapsi kaatuu pyörällä tai jättää sormensa oven väliin. Onneksi. Mutta joku voi tehdä ja jos vaikka vanhempi vaikuttaa sekavan oloiselta ( voihan sitä olla ihan vaan hätääntynytkin, jos esim lapselta tulee paljon verta), niin jonkun lääkärin mielestä se voi olla "epäilyttävää".

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24580258:
Tapaturman vuoksi EI tarvitse tehdä ls-ilmoitusta. Velvoite hoitohenkilökunnalla on silloin, jos on aihetta epäillä kyseessä olevan tapaturman sijasta tahallinen teko. Ja tämä on sitten se kompastuskivi eli kuka mitenkin ajattelee, milloin on "aihetta epäillä". Onko se silloin, jos vamma olisi voinut syntyä myös tahallisesti? Vai onko se jotain muuta? Ei läheskään kaikki lääkärit ala tekemään ls-ilmoitusta, jos lapsi kaatuu pyörällä tai jättää sormensa oven väliin. Onneksi. Mutta joku voi tehdä ja jos vaikka vanhempi vaikuttaa sekavan oloiselta ( voihan sitä olla ihan vaan hätääntynytkin, jos esim lapselta tulee paljon verta), niin jonkun lääkärin mielestä se voi olla "epäilyttävää".

näinpä juuri.. ja silloin esim. tehdään aina ilmoitus jos alle 1v:llä on murtuma

Ilmoitusvelvollisuus koskettaa laajasti eri tahoja, jotka ovat tehtävässään saaneet tietää lapsesta, jonka hoidon ja huolenpidon tarve, kehitystä vaarantavat tekijät tai oma käyttäytyminen edellyttää lastensuojelun tarpeen selvittämistä. Ilmoitus on tehtävä salassapitosäännösten estämättä. Ilmoitusvelvollisuus siis syrjäyttää säännöksessä mainittujen henkilöiden salassapitovelvollisuuden. Ilmoitusvelvollisuus koskettaa laajasti eri viranomaistahoja Lastensuojelulaki 25§.

Ilmoitusvelvollisia ovat:

sosiaali- ja terveydenhuollon, opetustoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen ja seurakunnan palveluksessa tai luottamustoimessa olevat
rikosseuraamuslaitoksen sekä palo- ja pelastustoimen palveluksessa olevat
muun sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottajat
opetuksen tai koulutuksen järjestäjät
terveydenhuollon ammattihenkilöt
seurakunnan tai muun uskonnollisen yhdyskunnan henkilöstö
koululaisten aamu-/iltapäivätoimintaa harjoittavan yksikön toiminnassa olevat
yksityisellä sektorilla toimivat palveluntuottajat
turvapaikan hakijoiden vastaanottotoiminnan palveluksessa olevat
hätäkeskustoiminnan palveluksessa olevat

Ilmoitusvelvollisuus liittyy tehtävän hoitamisessa saatuihin tietoihin riippumatta siitä, onko tiedot saatu virka- tai työsuhteessa taikka itsenäisenä ammatinharjoittajana. Lisäksi ilmoitusvelvollisuus koskee luottamustointa hoitavia henkilöitä tai vastaavissa toimeksiantosuhteessa tai itsenäisinä ammatinharjoittajina toimivia henkilöitä.

Ilmoitusvelvollisuus koskee sitä tietoa, jonka työntekijä on saanut omassa työssään. Kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus ei saisi olla liian korkea. Jos työntekijällä on vaikeuksia arvioida, onko lapsesta herännyt huoli riittävää lastensuojeluilmoituksen tekemiseksi, asiasta voi tarvittaessa yleisellä tasolla kysyä lapsen asuinkunnan sosiaaliviranomaisilta. Lapsen henkilöllisyyttä ei tällöin paljasteta.

LÄHDE http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/#otsikko2

Minä vedin kerran "vähän" liikaa viinaa ja jouduin vatsahuuhteluun. Oli siis vapaa viikonloppu, lapsi hoidossa toisaalla. Lääkäri teki lastensuojeluilmoituksen koska olen äiti. Siinäpä sitten vannottelemaan palaverissa soskun kanssa että EN MINÄ SITÄ VIINAA TUOLLALAILLA OLE IKINÄ ENNEN JUONUT, ENKÄ JUO.

meidän neidin solisluu murtui kun putosi sohvalta. Oli silloin 3v ja kovin tapaturmaaltis muutenkin. Kolme lääkäriä tenttäsi minut mitä on tapahtunut. toisaalta hyvä, koska onhan tuo aika harvinaista solisluun murtumat tuon ikäisellä, mutta tuli siinä vähän kylmä hiki otsalle.

Mun kahdelta lapselta on murtunut lapsena solisluu, toiselta vuoden ikäisenä, toiselta 1,5 vuoden iässä ja sama solisluu uudestaan 7-vuotiaana. Ei meitä tentattu eikä tehty ilmoituksia. Tietysti me oma-aloitteisesti selitettiin, miten tapaturmat olivat sattuneet.

Mun kahdelta lapselta on murtunut lapsena solisluu, toiselta vuoden ikäisenä, toiselta 1,5 vuoden iässä ja sama solisluu uudestaan 7-vuotiaana. Ei meitä tentattu eikä tehty ilmoituksia. Tietysti me oma-aloitteisesti selitettiin, miten tapaturmat olivat sattuneet.

niin jos lapsi on nyt 7v ni ei 6v sitten vielä tentattukkaan, eikä nykystekkään kaikki lääkärit tenttaa..

Viime perjantaina 2 v. 4 kk poika vetäisi keittiön laatikon auki sen verran lujaa, että se kahva osui häntä poskeen, ja siihen tuli mustelma.

Sitten sunnuntaina poika laski lähi-leikkipuistossa liukumäkeä, pienten lasten mäki jota on laskenut varmaan sadat kerrat. Jalka tökkäsi mäen laitaan, ja poika kiepsahti nurin, lyöden naamansa liukumäen reunaan. Olin 2 m päässä mutta kaikki kävi niin nopeasti etten ehtinyt estää haaveria. Alahuuli halki, ja leuasta sekä ylähuulesta nahat pois, niihin tuli isot ruvet.

Oli maanantaina melkoisen ikävä fiilis viedä poika päiväkotiin, ja toivon että uskovat selitykseeni tapaturmista eivätkä tehneet ls-ilmoitusta.

Viime perjantaina 2 v. 4 kk poika vetäisi keittiön laatikon auki sen verran lujaa, että se kahva osui häntä poskeen, ja siihen tuli mustelma.

Sitten sunnuntaina poika laski lähi-leikkipuistossa liukumäkeä, pienten lasten mäki jota on laskenut varmaan sadat kerrat. Jalka tökkäsi mäen laitaan, ja poika kiepsahti nurin, lyöden naamansa liukumäen reunaan. Olin 2 m päässä mutta kaikki kävi niin nopeasti etten ehtinyt estää haaveria. Alahuuli halki, ja leuasta sekä ylähuulesta nahat pois, niihin tuli isot ruvet.

Oli maanantaina melkoisen ikävä fiilis viedä poika päiväkotiin, ja toivon että uskovat selitykseeni tapaturmista eivätkä tehneet ls-ilmoitusta.
Kyllä se on kohta sosku ja poliisi pamppuineen oven takana :)

Ihan on metsään menty tämän lasten"suojelun" kanssa :( Siitä on tullut ase tavallisia vanhempia vastaan. Teet niin tai näin, jokainen on potentiaalinen lastensuojelun asiakas. Hullu maailma, hullu Suomi. Ja ne jotka lastensuojelua eniten tarvitsevat, jäävät jo varmaan näiden lukuisten ls-ilmoitusten jalkoihin. Ja kukaan ei tee asian muuttamiseksi mitään?! Hieno laki mutta metsään mentiin.

Mutta miksi pelkäätte lastensuojeluilmoitusta? Mulla ainakaan ei ole mitään syytä sitä pelätä. Jos lapseni satuttaa, hänet viedään lääkäriin. Jos rutiinilla tulee lastensuojelutarkastus, niin pidän sitä vain lastensuojeluna, en itseeni kohdistuvana loukkauksena.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Mä en ole kyllä kokenut mitään epäilyksiä, vaikka lapset ovat käyneet lääkärissä tapaturmien vuoksi. Tytär ei niinkään, mutta poika on useamman kerran. Nenäkin on tuolta pojalta murtunut kertaalleen ja hampaat on kuvattu, kun iski ne pöytään. On siis ollut ihan isojakin tapaturmia ja poika on vasta 6 v.

Mä en ole kyllä kokenut mitään epäilyksiä, vaikka lapset ovat käyneet lääkärissä tapaturmien vuoksi. Tytär ei niinkään, mutta poika on useamman kerran. Nenäkin on tuolta pojalta murtunut kertaalleen ja hampaat on kuvattu, kun iski ne pöytään. On siis ollut ihan isojakin tapaturmia ja poika on vasta 6 v.

Mutta miksi pelkäätte lastensuojeluilmoitusta? Mulla ainakaan ei ole mitään syytä sitä pelätä. Jos lapseni satuttaa, hänet viedään lääkäriin. Jos rutiinilla tulee lastensuojelutarkastus, niin pidän sitä vain lastensuojeluna, en itseeni kohdistuvana loukkauksena.

Mieli voi muuttua kun joudut siihen rumbaan ensimmäistä kertaa. Sitä odotellessa elä rauhassa pumpulimaailmassas ja kuvittele pelkkää hyvää lastensuojelusta ;)

[QUOTE="heh";24581092]Mieli voi muuttua kun joudut siihen rumbaan ensimmäistä kertaa. Sitä odotellessa elä rauhassa pumpulimaailmassas ja kuvittele pelkkää hyvää lastensuojelusta ;)[/QUOTE]

Mä en kyllä osaa moista pelätä. Mulla ei ole mitään salattavaa ja mun lapsista näkee sokeinkin, että ovat onnellisia ja tasapainoisia - ja hyvin hoidettuja ja kasvatettuja. Mä en osaa oikeesti kuvitella kuin hyvää lastensuojelusta. Täytyyhän jonkun tahon yrittää pitää näiden pienempien puolta!

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep

Yhteistyössä