Lastensuojelu ilmoitukset nykypäivän "riesa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tirppana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen aina vienyt lapset tarkastettavaksi, jos on jotain sattunut, ja kyllä sen huomaa, että siellä vähän tentataan, ja kysellään, mutta tietääkseni ei ole vielä tehty mitään ilmoituksia, kun ei ole perään soiteltu. Olen myös usein soittanut terveysneuvontaan ihan varmistaakseni, että onko syytä käydä näyttämässä lasta, vai ei. Siellä terveysneuvonnassa ottavat aina lapsen sotun ylös, ja kirjaavat kai nämä haaverit ylös mitä ilmeisemmin. Näitä ilmoitusjuttuja nyt lukeneena täältä alkaa kyllä arveluttamaan, että kuinka herkästi sitä uskaltaa enää ottaa yhteyttä asiantuntijaan... :O Taisi kyllä lain suunnittelijat ampua itseään peppuun. Eihän minua nyt niin pelota ottaa yhteyttä asiantuntijoihin, kun ei ole mitään salattavaa, mutta nyt ne, joilla voisikin olla salattavaa, jättävät varmaan herkemmin ottamatta yhteyttä noihin tahoihin tarpeen vaatiessa. Aika huolestuttavaa...

En KOSKAAN suostu pelkäämään lasten paikattavaksi viemistä tai arkailemaan mitään käytöstäni viranomaisten edessä.

Kun ei ole pelättävää, jokainen asiantuntija saa luvan uskoa että on kyse normaaleista loukkaantumisista. Ja KOSKAAN kukaan ei todellakaan ole epäillyt että minä jotain mustelmia lapsilleni aiheuttaisin. Voipi nimenomaan johtua juuri siitä, että en ole syyllisen oloinen.

No, minun elämääni helpottaa myös se, että olen ehjässä parisuhteessa, eikä tarvitse pelätä kauheita ja katkeria exiä. Ja naapureidenkin kanssa ollaan sen verran tuttuja, että heidän kanssaan voi jutella jos lapset kiljuvat kurkku suorana jostain syystä kotonamme.

No, minun elämääni helpottaa myös se, että olen ehjässä parisuhteessa, eikä tarvitse pelätä kauheita ja katkeria exiä. Ja naapureidenkin kanssa ollaan sen verran tuttuja, että heidän kanssaan voi jutella jos lapset kiljuvat kurkku suorana jostain syystä kotonamme.

Sä olet tosiaan onnekas juuri tuosta syystä. Mä taas luulen, etten pääse lapseni menettämisen pelosta enää koskaan. Narsistinen exäni sai kiusata minua mielin määrin ilman että sosiaalityöntekijät tajusivat yksinkertaisimpiakaan asioita. Exä tehtaili ilmoituksia ja aina todettiin että lapsi voi hyvin, mutta silmällä piti pitää koska minä voin niin huonosti, yllättäen...pyysin turhaan apua sanoen etten jaksa kauaa jatkuvaa kiusaamista ja piinaamista.

Minäkin luotin aikaisemmin viranomaisiin pitäen Suomea aina sivistyneenä ja oikeudenmukaisena maana, mutta oman ja monien muiden kokemusten kautta olen joutunut hämmästyksekseni huomaamaan ettei niin aina ole. Tuntuu myös, että viranomaisilla on todella suuri valta vailla juuri minkäänlaista vastuuta. Minullekin on useampi taho sanonut, että voisin yrittää hakea korvausta ja oikaisua tapahtumien takia, mutta en viitsi sillä en usko että tulisin oikeutta koskaan saamaan ja koska en jaksa enää ottaa turpaan niin antaa olla. Ajattelutapa että uhri olisi tapahtumiin jotenkin osasyyllinen, on sitkeässä tai sitten toisen kärsimystä vähätellään ja mitätöidään. Että ei kiitos enää.

[QUOTE="niin";24580709]Minä vedin kerran "vähän" liikaa viinaa ja jouduin vatsahuuhteluun. Oli siis vapaa viikonloppu, lapsi hoidossa toisaalla. Lääkäri teki lastensuojeluilmoituksen koska olen äiti. Siinäpä sitten vannottelemaan palaverissa soskun kanssa että EN MINÄ SITÄ VIINAA TUOLLALAILLA OLE IKINÄ ENNEN JUONUT, ENKÄ JUO.[/QUOTE]

Kuulunutkin tehdä tuossa kohtaa. Kun ei ole kristallipalloa, että et aio uusia moista typeryyttä. Ei tuo nyt ihan sivistyneeltä alkoholinkäytöltä kuulosta. Kaikki päihteistä johtuvat intoksikaatiot vanhemmilta johtavat tai niiden pitäisi johtaa ls-ilmoitukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;24583159:
Kuulunutkin tehdä tuossa kohtaa. Kun ei ole kristallipalloa, että et aio uusia moista typeryyttä. Ei tuo nyt ihan sivistyneeltä alkoholinkäytöltä kuulosta. Kaikki päihteistä johtuvat intoksikaatiot vanhemmilta johtavat tai niiden pitäisi johtaa ls-ilmoitukseen.

Itse kummastelen tätä tarinaa, koska jos lapsi on hoidossa, ei tuolla tapahtumalla ollut vaaraa lapselle ja se ei lastensuojeluun kuulu. Vähän sama, jos äiti kaatuu humalassa ja loukkaa jalkansa, hoidattaa sen tk:ssa ja lapsi hoidossa mummilla, niin ei se asia kuulu lastensuojeluun. Meillä muutenkin kädet täynnä töitä. Niin, itse olen töissä lastensuojelussa.

[QUOTE="vieras";24583205]Itse kummastelen tätä tarinaa, koska jos lapsi on hoidossa, ei tuolla tapahtumalla ollut vaaraa lapselle ja se ei lastensuojeluun kuulu. Vähän sama, jos äiti kaatuu humalassa ja loukkaa jalkansa, hoidattaa sen tk:ssa ja lapsi hoidossa mummilla, niin ei se asia kuulu lastensuojeluun. Meillä muutenkin kädet täynnä töitä. Niin, itse olen töissä lastensuojelussa.[/QUOTE]

Joka tapauksessa niitä ilmoituksia sinne tehdään tai sairaalaan sosiaalitantat haastattelee. Tiedän monta tapausta jossa lapselle on sattunu tapaturma,et vanhemmat on istunu kuullusteluissa. Meinasin itsekkin joutua kun romusin ja kompuroin. Sain tosissaan vakuutella että ne mustelmat on itse aiheutettuja selvin päin,eikä miehen eikä humalassa.

Mut pahoinpideltiin kadulla kun olin illalla menossa kotiin YKSIN. satuin tietämään henkilöt nimeltä poliisikuulusteluissa joten asiasta tehtiin lastensuojeluilmoitus koska olen äiti ja lapsi olisi VOINUT olla mukana. Jouduin sitten neljä kertaa käydä vakuuttelemassa sossussa olevani hyvä äiti ja yhdellä kerralla ottamaan lapsen mukaan että näkivät että hän on normaali. Myös päiväkotiin soitettiin ja tarkistettiin että lapsi käyttäytyy siellä normaalisti. Ja lapsi ei ollut edes nähnyt minua pahoinpideltynä tai millään tavalla erilaisena kuin yleensä vaan oli vanhempieni kanssa vajaan viikon mittaisella mökkireissulla kun tämä tapahtui.

Olikohan tässä nyt koko totuus? Jokseenkin oudolta kuulostaa lastensuojelun sotkeminen asiaan. Sittenhän pitäisi tehdä ilmoitus lastensuojeluun myös, jos joku ajaa kolarin, kun kotiin tulee varkaita, tai sinut ryöstetään kaupungilla!

[QUOTE="vieras";24583205]Itse kummastelen tätä tarinaa, koska jos lapsi on hoidossa, ei tuolla tapahtumalla ollut vaaraa lapselle ja se ei lastensuojeluun kuulu. Vähän sama, jos äiti kaatuu humalassa ja loukkaa jalkansa, hoidattaa sen tk:ssa ja lapsi hoidossa mummilla, niin ei se asia kuulu lastensuojeluun. Meillä muutenkin kädet täynnä töitä. Niin, itse olen töissä lastensuojelussa.[/QUOTE]

Kummastele vaan, onneksi nämä ei ole mielipidekysymyksiä. Lääkäri on toiminut tuossa alkoholi-intoksikaatiotapauksessa täysin oikein. Enkä viitsi kertoa, missä olen töissä :) Jääköön salaisuudeksi.

Olen huomannut sellaisen asian kanssa etta eronneet pariskunnat (tai siis lapsen vanhemmat sen jalkeen kun eivat enaa ole yhdessa) kayttavat lastensuojelu ilmoituksia aseina toisiaan vastaan. Isa ilmottaa aidin ja toisin pain - lapset siina poukkoilevat sitten valissa kun riidellaan siita kuka ne saa ja kella on huoltajuus. Systeemia kuormitetaan tarpeettomasti silla tosi tapauksia riittaa kylla pilvin pimein.

Nain siis meilla pain - ja kylla - olen tekemisissa lastensuojeluviranomaisten kanssa - edustan oikeuslaitosta.

Aliarvioidaanko vanhempia, etteivät he kykene itse suojelemaan lapsiaan nykypäivänä?? Melko varmasti jokainen äiti ottaisi ITSE yhteyttä lastensuojeluun jos perheessä olisi jostain syystä pahoja ongelmia. Avun hakeminen on vastuunkantoa. Jos taas ulkopuoliset ( tai aiheettomat) ls- ilmoitukset tulee vastaan, niin niistä on paljon pitkäkestoista haittaa perheen hyvinvoinnille. Ensin tulee järkytys ja shokki, sitten epämääräinen lasten menettämisen pelko pitkäksi aikaa. Täytyy juosta sossuissa, ja palaveerata. Tulee työstä poissaoloja, vanhempi masentuu koska hänen kykyään suojella omia lapsiaan epäillään. Äiti/ isä masentuu, ei etene urallaan, jää työkyvyttömäksi ylivoimaisen ls- stressin takia- ja tadaa! Perheen elämä pilattu, taloudellinen puoli heikentynyt. Miettikää oikeasti kannattaako pilata lapsen ja perheensä elämää noin törkeällä tavalla (kuin perättömät ilmoitukset- tai musta tuntuu- tai olen kuullut- tai -epäilen- ilmoitukset)

[QUOTE="tirppana";24579711]no huh huh.. jos joku pahoinpidellään kadulla, ni harvoin siihen liittyy äitiys (jos ei ole kyseessä ex-mies tms). Huumejengien jne pahoinpitelyt taas on luku erikseen, mut ne harvoin tapahtuu kadulla tai saati et niistä tehtäis rikosilmoitusta[/QUOTE]

Niinpä juuri. Kyseessä ei siis ollut ex-mies eivätkä pahoinpitelijät tunteneet minua.

Minusta on tehty täysin asiaton ja perätön ls-ilmoitus. Vaikka ilmoituksesta on jo yli vuosi aikaa, se silti tavallaan painaa mieltä.
Lapset olivat isänsä kanssa isän sukulaisten luona toisella puolen suomea. Minä olin koko viikonlopun töissä. Pe ilta, La ilta ja Su iltavuorot. Ja preapeid liittymästä oli laitettu tekstiviesti lastensuojelutyöntekijälle että minä ole humalassa ajanut autoa todella kovaa ylinopeutta ja että tämä ilmoituksen tekijä on käynyt kotonani katsomassa miten lapset voi mutta en ole päästänyt häntä sisälle taloon.
Tietysti tuo asia oli helposti selvitettävissä sossun kanssa, että olen todellakin ollut töissä, lapset ovat olleet isänsä kanssa ja koska autoni oli huollossa tuolloin ( vaihdelaatikko sökö) ei tietenkään minulle mitään seurauksia ilmoituksesta tullut.

Yritimme sossun kanssa selvittää kuka ilmoituksen teki, mutta poliisikaan ei voinut auttaa kun kyseessä oli prepaidliittymä.
Asun pienellä paikkakunnalla ja minua vaivaa todella se etten tiedä kenen aamiaismuroihin olen kussut.

[QUOTE="vieras";24583273]Olikohan tässä nyt koko totuus? Jokseenkin oudolta kuulostaa lastensuojelun sotkeminen asiaan. Sittenhän pitäisi tehdä ilmoitus lastensuojeluun myös, jos joku ajaa kolarin, kun kotiin tulee varkaita, tai sinut ryöstetään kaupungilla![/QUOTE]

No valitettavasti siinä on koko totuus.

Aliarvioidaanko vanhempia, etteivät he kykene itse suojelemaan lapsiaan nykypäivänä?? Melko varmasti jokainen äiti ottaisi ITSE yhteyttä lastensuojeluun jos perheessä olisi jostain syystä pahoja ongelmia. Avun hakeminen on vastuunkantoa. Jos taas ulkopuoliset ( tai aiheettomat) ls- ilmoitukset tulee vastaan, niin niistä on paljon pitkäkestoista haittaa perheen hyvinvoinnille. Ensin tulee järkytys ja shokki, sitten epämääräinen lasten menettämisen pelko pitkäksi aikaa. Täytyy juosta sossuissa, ja palaveerata. Tulee työstä poissaoloja, vanhempi masentuu koska hänen kykyään suojella omia lapsiaan epäillään. Äiti/ isä masentuu, ei etene urallaan, jää työkyvyttömäksi ylivoimaisen ls- stressin takia- ja tadaa! Perheen elämä pilattu, taloudellinen puoli heikentynyt. Miettikää oikeasti kannattaako pilata lapsen ja perheensä elämää noin törkeällä tavalla (kuin perättömät ilmoitukset- tai musta tuntuu- tai olen kuullut- tai -epäilen- ilmoitukset)

Komppaan.
Ja aihettomana tehty kalahtaa juurikin kuvatulla tavalla...

Peruskunnolliseen ihmiseen tuo vasta kilahtaakin.

Tosin - ilmoista kulunut 4 vuotta - olen normitöissä, oma asunto, auto - lapsi terve,taidoiltaan ikäistään edellä, suosittu pkodissa, ei syö karkkia - mitä vielä ?
Mutta vanhemmuuden yllä on varjo - koen etten koskaan tule olemaan tarpeeksi hyvä äiti. En ikinä.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;24583414:
Kummastele vaan, onneksi nämä ei ole mielipidekysymyksiä. Lääkäri on toiminut tuossa alkoholi-intoksikaatiotapauksessa täysin oikein. Enkä viitsi kertoa, missä olen töissä :) Jääköön salaisuudeksi.

Lastensuojelussa et ainakaan ole töissä. Meille sosiaalityöntekijöille ei kuulu, jos äiti tai isä telovat itsensä humalassa(vatsahuuhtelu, jalka poikki jne) JOS lapsi on sillä välin hyvässä hoidossa. Älä viitsi kertoa valheita julkisella palstalla, kiitos.

[QUOTE="vieras";24586857]Lastensuojelussa et ainakaan ole töissä. Meille sosiaalityöntekijöille ei kuulu, jos äiti tai isä telovat itsensä humalassa(vatsahuuhtelu, jalka poikki jne) JOS lapsi on sillä välin hyvässä hoidossa. Älä viitsi kertoa valheita julkisella palstalla, kiitos.[/QUOTE]

Täällähän voi kuka vain VÄITTÄÄ olevansa lastensuojelussa töissä. Kuten sinäkin... eikä mitään takuita ole. Ja kyllä alkoholin takia vatsahuuhteluun joutuminen kuuluu lastensuojelulle koska silloin voi jo epäillä alkoholiongelmaa joka vaikuttaa haitallisesti lapsiin. Normaali juominen, edes humalahakuinen satunnainen sellainen ei sossuille kuulu mutta aika rankasti saa juoda jos oikein VATSAHUUHTELUUN joutuu sen takia joten ei ole verrattavissa nilkan nyrjähdykseen.

[QUOTE="Juupajuu";24586907]Täällähän voi kuka vain VÄITTÄÄ olevansa lastensuojelussa töissä. Kuten sinäkin... eikä mitään takuita ole. Ja kyllä alkoholin takia vatsahuuhteluun joutuminen kuuluu lastensuojelulle koska silloin voi jo epäillä alkoholiongelmaa joka vaikuttaa haitallisesti lapsiin. Normaali juominen, edes humalahakuinen satunnainen sellainen ei sossuille kuulu mutta aika rankasti saa juoda jos oikein VATSAHUUHTELUUN joutuu sen takia joten ei ole verrattavissa nilkan nyrjähdykseen.[/QUOTE]

Vatsahuuhteluun voi joutua monesta eri syystä, esim. hyvin hoikka ihminen juo tyhjään vatsaan alkoholia nopeasti, se ei ole millään lailla alkoholismin merkki. On täällä typeriä ihmisiä. Itse olen absolutisti, mutta ystäväni, joka ottaa hyvin harvoin, joutui vatsahuuhteluun(hoikka ja pieni ihminen, joi nopeasti tyhjään vatsaan ja joutui vatsahuuhteluun. Lastensuojeluun ei mennyt ilmoitusta. Hänellä 3 pientä lasta, jotka tietenkin olivat hoidossa, olivat koko viikonlopun mummilassa. Ko. tapaus tapahtui vuosi sitten.)

[QUOTE="Juupajuu";24586907]Täällähän voi kuka vain VÄITTÄÄ olevansa lastensuojelussa töissä. Kuten sinäkin... eikä mitään takuita ole. Ja kyllä alkoholin takia vatsahuuhteluun joutuminen kuuluu lastensuojelulle koska silloin voi jo epäillä alkoholiongelmaa joka vaikuttaa haitallisesti lapsiin. Normaali juominen, edes humalahakuinen satunnainen sellainen ei sossuille kuulu mutta aika rankasti saa juoda jos oikein VATSAHUUHTELUUN joutuu sen takia joten ei ole verrattavissa nilkan nyrjähdykseen.[/QUOTE]

Vanhempien vatsahuuhtelusta ei mene ilmoitusta lastensuojeluun, jos äidillä tai isällä ei ole muuten papereissa merkintää alkoholiongelmasta, ts. tapaus on yksittäinen ja lapsi hoidossa tapauksen ajan. Asian varmistin äsken äidiltäni, joka on stt(Helsingissä) Että spekulaatiot voi lopettaa. Toki voi itse soittaa sossuun ja kysyä, jos asiaa ei usko. Minusta olisi uskomatonta, että tuollaisesta tehtäisiin, muutenkin sossuilla kädet täynnä töitä....Samoin siitä ei tehdä ilmoitusta lastensuojeluun, jos äiti tai isä pahoinpidellään ns. tuntemattomien toimesta esim. kadulla! Miten ihmeessä se liittyy edes lastensuojeluun millään lailla?

[QUOTE="vieras";24586929]Vatsahuuhteluun voi joutua monesta eri syystä, esim. hyvin hoikka ihminen juo tyhjään vatsaan alkoholia nopeasti, se ei ole millään lailla alkoholismin merkki. On täällä typeriä ihmisiä. Itse olen absolutisti, mutta ystäväni, joka ottaa hyvin harvoin, joutui vatsahuuhteluun(hoikka ja pieni ihminen, joi nopeasti tyhjään vatsaan ja joutui vatsahuuhteluun. Lastensuojeluun ei mennyt ilmoitusta. Hänellä 3 pientä lasta, jotka tietenkin olivat hoidossa, olivat koko viikonlopun mummilassa. Ko. tapaus tapahtui vuosi sitten.)[/QUOTE]

Toi on sitten susta ihan tervettä että pitää ryypätä tyhjään vatsaan? Joo... Eikä ihan parista keskikaljasta kuitenkaan tuohon tilaan joudu. Sä mikään sossu oo vaan joku friikki puolustelemassa juomista.

[QUOTE="Juupajuu";24586957]Toi on sitten susta ihan tervettä että pitää ryypätä tyhjään vatsaan? Joo... Eikä ihan parista keskikaljasta kuitenkaan tuohon tilaan joudu. Sä mikään sossu oo vaan joku friikki puolustelemassa juomista.[/QUOTE]

Hieman vainoharhainen olet. Vatsahuuhteluun joutuminen ei tarkoita automaattisesti, että on alkoholisti tai edes suurkuluttaja. Fiksua se ei ole, ja kukaan ei ole niin väittänytkään. Ystäväni potee asiasta vieläkin morkkista, vaikka on tosiaan hyvinkin kohtuukäyttäjä. Ja minä kerroin tuttavastani postauksessani, kannattaa hankkia lasit päähän.

Höpönlöpön mitään lastensuojeluilmoitukset ole riesa. Jos lääkäri tms. viranomainen katsoo aiheelliseksi tehdä lastensuojeluilmoituksen, on hänen se tehtävä lain mukaan. Ja korkea kynnys siihen on, uskokaa tai öälkää. Lastensduojeluilmoituksia pitäisi tehdä enemmän. On lukuisia esimerkkejä lapsista, jotka tulevat esim. 4-5. kallonmurtumansa kanssa päivystykseen, kunnes vasta sillä kuudennella kerralla aletaan miettiä, onko tämä ihan normaalia. Kuulkaa, totuus on usein taruakin ihmeellisempää ja ei, ei likikään kaikki vanhemmat ajattele lapsensa parasta ja tee aloitetta lastensuojelullisten toimenpiteiden käynnistämiseksi.

nimim. työssään kyynistynyt ja valtavasti kaikkea nähnyt.

Yhteistyössä