"Mäkin poltin koko raskauden ajan ja ihan terve toi lapsi on,

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
Tämä oli juuri sellainen tarina, jollaiseen tuossa ylempänä ihmetellen viittasin. Viis siitä, mitä lääkärit ja muut asiantuntijat ovat maailmanlaajuisesti mieltä, kun löytyy tällainen poikkeus! Voi luoja.

Raskaana polttaminen on väärin. Jos kuitenkin niin päättää tehdä, niin ansaitsee tulla tuomituksi.
Ja se oli esimerkki tarina, voi käydä myös toistepäin.
Sinäkö olet se jumala jolla on oikeus tuomita??
Niin kauan kun ette itse ole täydellisiä niin älkää tuomitko muita!!!
 
mutta
En ota kantaa puoleen enkäö toiseen haluan vaan kertoa yhden tarinan.
On Äiti jolla on kolme lasta, kaksi vanhinta ovat terveitä ja heistä löydy moitetta, ei keskittymishäiriöitä jne..Äiti tupakoi raskauden aikana, eikä imettänyt lapsia.
Äit rupesi odottamaan kolmatta lastaan ja päätti lopettaa tupakoinin, raskaus aikana hän myös päätti yrittää imettää lasta.
Noh lapsi syntyi ja lasta imettettiin 8kk, vähän ennen vuoden ikää lapsella oli todettu astma, ja pitkä lista ruoka-aine allergioita, lisäks alkoi flunssa ja korvakierre!

Älkää te tupakoitsijat tuomitko äitejä jotka kauhistelevat tupakan polttoa raskausaikana, ja älkää te äidit jotka ette polta, myöskään tuomitse koska jokainen ihminen tekee virheitä ja ei aina elä "täydellisesti".
Huolehtikaa ensisijaisesti omat asianne joka ikinen.

Eikös tämä sivu ole sitä varten että jokainen voi kertoa mielipiteensä täällä puhuttaviin asioihin?
 
tiuh
Auttaako se syyllistäminen jotenkin??
No ei välttämättä, joku tosin ehkä voi yrittää jättää ne röökit väliin kun tietää yleisen asenteen asiaa kohtaan. Se, että joku käy puolustamassa sitä tupakointia voi taas olla yksi tekosyy jatkaa.

Minusta silloin on kyse ihmisen omista asioista, joihin ei sovi puuttua, kun seuraukset koituvat vain ja ainoastaan itselle. Raskausajan tupakointi taas on niitä asioita, joiden seuraukset kantaa lapsi. Silloin on yksi ja sama, tuleeko äidille mahdollisesti paha mieli vai ei, mutta onhan jonkun yritettävä takoa sinne päähän, että polttaminen ei ole ok valinta. Jos hän kokee asian syyllistämisenä, silloin se omakin omatunto jo kolkuttelee ja asialle sietäisi tehdä jotakin.
 
  • Tykkää
Reactions: SeInka
"Hymytyttö"
Oon samaa mieltä, syyllistäminen ei auta, mutta auttaako sekään että tupakoinnille raskausaikana saadaan jokin siunaus ja ei tarvitse kestää niitä omantunnontuskia että oma vauva pyörii siellä nikotiinissa ja savussa? Ja jotain saattaakin tulla?
 
Että ketään ei saisi syyllistää mistään? Riehukoot kaikki vapaasti, tehkööt mitä huvittaa?
Jos haluaa, että naiset oikeasti onnistuisivat lopettamaan tupakoinnin raskauden aikana, heitä tulee kannustaa, ei syyllistää. Syyllisyys -> häpeä -> lipsuminen -> syyllisyys -> häpeä... Monille tuntuu olevan tärkeämpi tuomita ja lydä lyötyä kuin oikeasti koittaa auttaa sitä syntymätöntä lasta. Yleensäkin pelkkä syyllistäminen ei auta missään, aina kannattaisi miettiä mitä muuta voisit tehdä, miten oikeasti voisit vaikuttaa johonkin, etkä vain mollaisi koska itse pikkumaisuudessasi nautit siitä.

Minun mielestäni on ehdottoman typerää höpistä näitä "poltin ja ei siitä mitään tullut", siitä olen samaa mieltä. Pitäisi nyt jokaisen normaaliälyisen tajuta, että tupakoinnista voi olla vain haittaa, ja vaikka se tuuri kävisikin, että haitat ovat minimaalisia, niin ei kyllä tupakoinnilla kannata rehvastelemaan käydä tai suosittelemaan sitä muille. Mutta ihmiset ovat kovia kieltämään omia ongelmiaan, niin se on kaikissa asioissa. Sinänsä inhimillistä, mutta - kuten todettu - typerää.

Kuitenkin suurin osa mollaajista ei rajoita mollaamistaan tähän omituiseen faktankieltäjäryhmään, vaan ulottaa sen vittuilunsa myös niihin äiteihin, jotka haluavat ja yrittävät lopettaa, mutta kokevat sen vaikeaksi ja saattavat lipsua. Apua tarvitsevan ihmisen lyttääminen on sitten taas paljon pahempaa kuin typeryys, se on tahallista ilkeyttä ja ymmärtämättömyyttä.

Ja ei, en ole tupakoinut tietoisesti raskauden aikana. Ensimmäinen lapsi oli yllätys, niin ehdin muutaman viikon tupakoida ennenkuin huomasin mitään. Mutta sain lopetettua helposti, enkä ole sen jälkeen tupakoinutkaan. Ymmärrän silti, että toisille se lopettaminen on vaikeampaa ja he saattavat tarvita apua.
 
  • Tykkää
Reactions: zenn
aaappp
Ja se oli esimerkki tarina, voi käydä myös toistepäin.
Sinäkö olet se jumala jolla on oikeus tuomita??
Niin kauan kun ette itse ole täydellisiä niin älkää tuomitko muita!!!
Voi noi mennä miten päin hyvänsä. Mut mä en silti näe noin paljon sairastelevaa lasta esimerkkinä siitä ettei tupakoinnilla ole vaikutusta lapsen terveydelle ja en pidä fiksuna tossa kannusta tupakointia lopettanutta odottajaa aloittamaan uudestaan.

On mulla omassa äitiydessäkin juttuja jotka ei ole tehty viimeisen päälle ja mä osaan myös nähdä niissä omat virheeni. En mä tohon ole enempää puuttunut, mutta kyllä mua ärsyttää tuollainen. Aion todellakin jatkaa tätä mielessäni tapahtuvaa tuomitsemista.
 
No ei välttämättä, joku tosin ehkä voi yrittää jättää ne röökit väliin kun tietää yleisen asenteen asiaa kohtaan. Se, että joku käy puolustamassa sitä tupakointia voi taas olla yksi tekosyy jatkaa.

Minusta silloin on kyse ihmisen omista asioista, joihin ei sovi puuttua, kun seuraukset koituvat vain ja ainoastaan itselle. Raskausajan tupakointi taas on niitä asioita, joiden seuraukset kantaa lapsi. Silloin on yksi ja sama, tuleeko äidille mahdollisesti paha mieli vai ei, mutta onhan jonkun yritettävä takoa sinne päähän, että polttaminen ei ole ok valinta. Jos hän kokee asian syyllistämisenä, silloin se omakin omatunto jo kolkuttelee ja asialle sietäisi tehdä jotakin.
No sitten varmaan kannattaa sanoa äidille joka esim. kävelee talvella ulkona: "kuinka sä siinä voit kävellä aiheutat koko ajan sikiöllesi riskin kuolla"
Tai "älä vain kulje portaita että et kaadu"
Ei sitä tulevaa elämää voi suojella kaikelta, jokainen yrittää parhaansa, ei sinä syyttelyt auta!
 
Sä vissiin oikeen toivot pahaa sellaiselle äidille joka tupakoi, kun olet valmis syyllistämään, mutta et valmis auttamaan tätä äitiä??!!
Missä mä olen sanonut, että en olisi valmis auttamaan? Ihan eri asia sitäpaitsi sanoa, että haluaisi lopettaa, mutta se on vaikeaa, kuin paasata, että ei se polttaminen mitään haittaa kun ei meidän kummin koiraskusettajan siskopuolenkaan vauvalla ole astmaa, vaikka polttaa kymmenen askia päivässä. Vaikea on sellaista auttaa, joka ei apua halua.
Ja mä nyt en ylipäänsä ottanut kantaa siihen, että miten näitä tupakoivia äitejä saisi autettua vaan siihen, että on mun mielestä kovin yksinkertaista ajatella yksittäisen päinvastaisen esimerkin perusteella tutkittu fakta epätodeksi.
 
tiuh
Kuitenkin suurin osa mollaajista ei rajoita mollaamistaan tähän omituiseen faktankieltäjäryhmään, vaan ulottaa sen vittuilunsa myös niihin äiteihin, jotka haluavat ja yrittävät lopettaa, mutta kokevat sen vaikeaksi ja saattavat lipsua. Apua tarvitsevan ihmisen lyttääminen on sitten taas paljon pahempaa kuin typeryys, se on tahallista ilkeyttä ja ymmärtämättömyyttä.
Peesi tälle.
 
"ämmä"
Tiedätkös on eriasia syyttääkö ja tuomitseeko, vai kertooko mielipiteensä!
Ja mä väitän että tällä palstalla ei ole yhtään naista tai miestä joka olis niin täydellinen että olisi varaa tuomita toisia.
Onko sulla sitten varaa tuomita ne jotka tuomitsee tupakoitsijat tai syyttää muita siitä että ne tuomitsee jonkun jostain? Kyllä täällä on kaikilla oikeus sanoa mitä haluavat.
 
No sitten varmaan kannattaa sanoa äidille joka esim. kävelee talvella ulkona: "kuinka sä siinä voit kävellä aiheutat koko ajan sikiöllesi riskin kuolla"
Tai "älä vain kulje portaita että et kaadu"
Ei sitä tulevaa elämää voi suojella kaikelta, jokainen yrittää parhaansa, ei sinä syyttelyt auta!
Mä olen tästä vaan ihan eri mieltä. Ulkona kävelemisestä on raskaana olevalle myös hyötyä (liikunta on hyväksi, raikas ilma on hyväksi, työssäkäynti on hyväksi jotta on rahaa vauvalle, ruokakaupaan pääsy on hyväksi, jotta saa ravintoa jne. jne.) portaiden kulku on joskus välttämätöntä päästäkseen paikkaan x´, joka voi olla vaikka se ruokakauppa. Tuoakanpoltosta ei ole yhtään mitään hyötyä ja sen lopettaminen ei vaadi muuta uhrausta kuin omaa itsekuria.
 
Kuitenkin suurin osa mollaajista ei rajoita mollaamistaan tähän omituiseen faktankieltäjäryhmään, vaan ulottaa sen vittuilunsa myös niihin äiteihin, jotka haluavat ja yrittävät lopettaa, mutta kokevat sen vaikeaksi ja saattavat lipsua. Apua tarvitsevan ihmisen lyttääminen on sitten taas paljon pahempaa kuin typeryys, se on tahallista ilkeyttä ja ymmärtämättömyyttä.
Ihan totta, mutta tämän ketjun aiheena oli äiti, joka levittää asennetta, että tupakointi on ihan ok eikä siis edes aio lopettaa saati auttaa muita lopettamaan.
 

Yhteistyössä