Nurinkurista: lapseton pari ok-talossa ja...

  • Viestiketjun aloittaja Ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Osaa ne miehetkin olla kateellisia. Esim mun mies ainakin kadehtii meidän naapureita tai meidän kavereita joilla on parempi tulotaso ja paremmat autot. Mä pyörittelen aina silmiäni kun kuulen sen marmattavan niistä...Ihan kun se ois siltä pois!
 
ulkonainen
Eikohan se lapseton pari ole ennemmin nettomaksajia tassa yhteiskunnassa kuin apn perhe? Heita varmaan arsyttaa suunnattomasti etta apn perheelle maksetaan lapsilisia ynna muita perhe-etuuksia.
 
"mari"
[QUOTE="vieras";24510857]Juu, kannattaa ehdottaa että vanhus muuttaa mukavaan palvelutaloon ja hassaa surutta kaikki varansa HYVÄÄN KOTIHOITOON :) Rahojaan kun ei saa hautaan mukaan. Ja ette te kumminkaan sinne vaivaistentaloonkaan ehtisi mummoa moikkaamaan, odotatte vaan kieli pitkällä taloa perinnöksi tai tukkua rahaa, että pääsette itse nauttimaan muiden uurastuksen tuloksista mahdollisimman pian.[/QUOTE]

Tässä on kyseessä ikääntynyt pari niin kuin alussa kirjoitin. On vaan todella työlästä käydä heidän luonaan, kun aina on hirveän pitkä lista tehtävistä asioista. Meillä on lisäksi päivätyö molemmilla ja pienet lapset, mitkä luovat lisähaastetta vierailuihin. Olisikin niin, että ne vierailut olisivat rentoja yhdessäolon hetkiä- meidän, lähimpänä asuvien sisarusten perheiden, kohdalla käynnit ovat täyttä työtä. Esimerkiksi 1-tasoinen rivitaloasunto pienellä pihalla olisi ihan toimiva. Minun puolesta haasatkoon rahansa mihin ikinä haluavatkin. Kotitalo ränsistyisi täysin ilman sisarusten käyntejä : / , mutta millä ikääntyneen parin silmät saisi aukeamaan, kun omat voimat ei enää riitä ihan niihin talon perustöihin? Ulkopuolinen työvoima maksaa- omat lapset tekevät työn ilmaiseksi :(
Tilanne rassaa kaikkia.
 
,
Millä ihmeen matematiikalla se lisäisi teidän neliöitä sentin vertaa jos se lapseton pariskunta muuttaisi vaikka koirankoppiin asumaan, kun ihan hyvin sinnekin mahtuisivat. Jos ei ole varaa, niin ei se, että toiset asuu ahtaammin lisää myöskään teidän rahoja pätkän vertaa. Valitettavasti (sinulle) se vain lisää sen lapsettoman pariskunnan säästöjä, kun ei mene asumiseen niin paljoa.

Itse olen tehnyt lapset vasta päälle kolmikymppisenä ja sitä ennen SÄÄSTÄNYT rahaa, joten nyt kun on pienet lapset, rakennamme sitä omakotitaloa, vaikka tulot ei mitkään kaksiset tällä hetkellä olekaan. Tosiaankin, elämä on täynnä valintoja. Toiset ostaa vaihtaa autoja, ostaa huonekaluja, matkustaa ym. Itse ajan 13 vuotta vanhalla autolla, ulkomailla käynyt viimeksi 6 vuotta sitten, mutta itse olen valinnut, että rakennan ensin kodin ja sitten katsotaan mihin jää varaa. Oma tulotasoni kun on sellainen, että kaikkea ei kuitenkaan voi saada. Valintoja, valintoja ihmiset.
Ja nyt päätän vuodatukseni. Kiitos, anteeksi... :)
 
"Mökkihöperö"
Olipa kiva lukea tätä ketjua.. aloituksesta huolimatta. Huomasi helposti, että suurin osa palstan äideistä kyllä on enempi kuin täysjärkisiä. :D Hetken mietin, et huhuhuh mikä aloitus ja millasta tekstiä mahtaa tullakaan.. mutta iloinen ylläri!

Onko ap joskus pohtinut, kateuden puuskissaan, millaista se elämä sitten lopulta olisikaan ok-talossa? Ei se aina mtn ruusuilla tanssia ole.. varsinkin jos on ostanut vanhan talon.
Esim. meillä oli halvin ja järkevin asumismuoto tämä verraten esim. saunalliseen kaksioon.. ei olis saatu mtn asumistukea vuokralla olles(ei järin suurituloisia olla silti), omana olis ollut yhtiövastike+työmatkat huomioiden kalliimpi kuin sähköt tässä nykyisessä.. ja talvella sitä pidetään osa huoneista "kylminä", kun niitä ei käytä.

Jos teillä on sama tulotaso kuin tuon lapsettoman pariskunnan kanssa, niin miksi ette myös itse hanki ok-taloa? Se oikea syy siis? Toivon ettei kyse ole asumistuesta. ;) Sitähän ei helpolla ok-taloon saa, vaikka tiedänkin monia pariskuntia, jotka silti saavat lapsiluvun ollessa riittävän korkea. Ei meilläkään lapsettomina ollut varaa(ei saatu tarpeeksi lainaa) rakentaa uutta.. vaan tyydyttiin vanhaan. Mutta valintakysymys.. itse joutuu paljon tekemään, jos haluaa asua tässä jatkossakin.

Tuo verotuksen kiristys.. Lapsettomat kyllä käsittääkseni maksavat veroja enempi, oli kyse sitten ansiotuloista tai vaikka bensasta. On toki helpompi kuluttaa itseensä, kun ei ole lapsia. Mutta veroja menee lähes kaikista kulutushyödykkeistä.. ehkäpä sekin pariskunta myös ostelee kaikkea tuttava- ja sukulaisperheiden lapsille? Kun ei ole omia, joille ostaa.

Ja hei, ne ei ainakaan ole niitä valittajia.. jotka rääpii päätä kerrostaloissa lasten itkusta ja muusta melusta. :) Monesti neuvotaan muuttamaan ok-taloon, jos lasten äänet vaivaa.. hih. Ja sekään ei sitten ole hyvä?

Olen tahattomasti lapseton, ikävä kyllä. Ja jos onni suo, niin ainakin meillä on sitten tilaa ja edullisempi asua, mikäli ihme tapahtuu. <3 ja kovasti nuo isoimmat "tädin rakkaat pikkuapinat" täällä lomilla viihtyvät.. ja tulevaisuudessakin saa moni pariskunta omaa laatuaikaa, kun tätilään mahtuu enempiki lapsia kerrallaan.. ja saa huutaa vaikka keskellä yötä kurkku suorana.. ei tule naapurin mummo valittamaan.

Toivon kyllä aloittajalle, että joskus saa sen ok-talon. :) Ehkäpä rupeisit säästään käsirahaa varten? Laina irtoaa kummasti helpommin sitten pankissa tulevaisuudessa..
 
"Mamma mia"
En jaksanut aivan koko ketjua lukea läpi, mutta lyönpä lusikkani soppaan ja hämmästelen ap:n viesteissä ja näillä keskustelupalstoilla yleensäkin esiintyvää vastakkainasettelua lapselliset - lapsettomat.

Itseäni tässä asetelmassa ihmetyttää erityisesti se, miten "sen toisen" ryhmän edustajat ovat aina niitä itsekkäitä ja oma valinta jotenkin jalompi ja epäitsekkäämpi. Minä näkisin niin, että sekä lasten hankkiminen että vapaaehtoinen lapsettomuus ovat itsekkäitä valintoja molemmat, eikä kumpikaan oikeuta jeesustelemaan oman elämänmuodon paremmuudella.

Itse olen oikeastaan kuulunut molempiin ryhmiin, kun lapset sain vasta 35 vuotta täytettyäni. Nyt pienten lasten äitinä en toki pääse harrastamaan, matkustelemaan ja muutenkaan toteuttamaan itsenäni samalla tavoin kuin lapsettomat ystäväni. Ilomielen kuitenkin suon heille tuon vapauden sillä itse koen lasten antavan niin paljon sisältöä elämääni, että kyllä siitä paitsi jäävän lapsettoman pitääkin saada nauttia elämästään muulla tavoin. Vaikkapa sitten asumalla väljemmin.

Ja kyllähän sekin on tosiasia, että lapsettomaksi jäävä on tässä yhteiskunnassa nettomaksaja. Itse käytän hyvillä mielin neuvola-, päivähoito- ja terveyspalveluita ja nostan vanhempainpäivärahoja kun olen vuosikaudet maksanut isoja veroja. Vähän epäreilulta tuntuu, että lapsettomaksi jäävät eivät pääse saamapuolelle missään vaiheessa. Toki toivon, että lapsistani kasvaa samanlaisia hyviä veronmaksajia kuin vanhempansa, mutta enpä nyt vielä lähtisi sillä liputtamaan, varsinkin kun he ennen työelämään siirtymistään kouluttautunevat yhteiskunnan varoilla 15-20 vuotta...
 
ulkonainen
Minusta on kummallista etta Suomessa ajatellaan etta omilla valinnoilla ei ole mitaan merkitysta vaan yhteiskunnan taytyisi tasoittaa tuloeroja niin etta jokaisella on se omakotitalo.

Sehan on selvio etta hyvalla koulutuksella, omalla fiksuudella seka lapsettomuudella voi parantaa omaa tulotasoaan. Jos huollettavia on, niin tulotason pitaisi sitten olla suhteutettuna haluttuun elintasoon.
 
"vieras"
No kun tiedän nimenomaan, että eivät aio hankkia lapsia. Niin siksi noita ajatuksia tulee. Oon kai sitten jotenkin erityisen kateellinen ihminen.

Noille, jotka kirjoittivat että lapsettomathan ne meidän lasten kulut maksavat veroissa, niin ihan samoja verojahan me lapsellisetkin maksetaan? JA lisäksi kaikki konkreettiset kulut.


Niin kyllähän lapsettomat siinä paljon halvemmalla pääsevät


, jos ajttelee kokonaisuutta, että ei se lapsettomien verotuksen kiristäminen mun mielestä mikään huono idea olisi. Eikä tuo yhteiskuntakortti mikään tuulesta temmattu ole vaan se nyt on ihan tosiasia että väestö ikääntyy.
Niin siis anteeks missä pääsevät halvemmalla? Teidät pikku räkänokkien kuluissa? Minkä ihmeen takia sun lapsettomien "ystävien" pitäisi olla maksamassa teidän erkki-tuulikin ja ari-marjatan takia vielä enemmän veroja kuin te itse??

Anna mun kaikki kestää.... :D

Ap! Koita nyt nähdä metsä puilta, ja ymmärtää se, että ihan itse olet itsesi tilanteeseesi saattanut! Ne valinnat, nääs!
 
"vieras"
Täh? Kyllä te kuitenkin luultavasti kulutatte lapsiperheenä enemmän valtion tukirahoja ja palveluita kuin lapseton perhe. Kuitenkin olet nostanut äitiysrahat, lapsilisät ja lastesi koulutus maksaa. Sitä paitsi olisiko sinusta hyvä asia luokitella lasten perusteella verojen suuruus? Sehän kannustaisi ihmisiä hankkimaan lapsia ilman että he sitä oikeasti haluavat. Tuskin sillä yhteiskunnanvaroja säästetään..
PEESI!!!! Tähän vielä kotihoidontuet, ilmaiset hammaslääkärit, neuvolat jne... Kiitä ap luojaas ettet ole syntynyt jenkkeihin, jossa maksetaan satasia kuukaudessa, jotta päästään pelkkään lääkäriin!! Puhumattakaan koulutuksesta :D
 
Koittaisitte nyt edes nähdä tuon kateuspointin yli. Kai mä sitten olen ihan hakoteillä ajatellessani, että valtion pitäis enemmän kannustaa siihen ainoaan elämäntapaan joka mahdollistaa tän yhteiskunnan jatkuvuuden.
Ei hyvää päivää.. Ootkohan huomannut että tää maapallo alkaa olla aika ääriään myöten porukkaa. että ennemmin täällä pitäs kannustaa siihen ettei niitä lapsia tehtäis.
 
ex lapseton
Onkohan ap ajatellut että ko.lapseton pariskunta saattaa olla ap.lle myös kateellinen. kateellinen siitä että heillä ON lapsia. Ehkä kannattaa pitää sekin ajatus mielessä että kaikki eivät voi saada lapsia vaikka kuinka haluaisivat.
 
---
Me kävimme lapsettomuushoidot ja vihdoin saimme rakkaan tyttäremme pitkien ja rankkojen hoitojen jälkeen. Entä ne jotka jäävät tahattomasti lapsettomaksi eivätkä kestä asua naapureiden kanssa, haluavat paljon tilaa tai ovat vaikka muuten liikuntarajoitteisia... ? Itsellä on pahoja ongelmia selässä eikä ne näy ulospäin ja rappuset olisi aika hankalat. Eikö tälläisillä ihmisillä ole oikeutta hankkia taloa vaan sen takia, että ei ole lapsia? Miten se on sinulta pois? Onko teillä luottotiedot pilalla vai miksi ette saa lainaa ? Minusta on tosi epänormaalia ajatella noin. Ei se, että on lapsi ole mikään minkä pitäisi antaa etuoikeutta missään asiassa. Ei niitä lapsia ole pakko tehdä... Yhtälailla minä voisin kadehtia lapsettomia, jotka saavat omaa aikaa ja vapautta miten paljon vaan ja me emme saa koska hoidamme oman lapsemme aina itse, ei mummoja ym. käytössä. Mutta lapsi on oma päätöksemme.

Ps. me emme huutaneet lapsettomuuttamme kenellekään eli mistä sinäkään voit olla varma, että nämä ihmiset ovat vapaaehtoisesti lapsettomia. Joillekin ihmisille on vaan helpompi sanoa, että emme halua lapsia tms.
 
"huoh"
Onkohan ap ajatellut että ko.lapseton pariskunta saattaa olla ap.lle myös kateellinen. kateellinen siitä että heillä ON lapsia. Ehkä kannattaa pitää sekin ajatus mielessä että kaikki eivät voi saada lapsia vaikka kuinka haluaisivat.
Samaa mieltä! Lue ap tämä kommentti ajatuksella läpi ja mietippä uudestaan. Sinä kadehdit materiaa mutta joku toinen saattaa kadehtia lapsiasi jotka ovat paljon arvokkaampi asia kuin minkään kokoinen talo tai palatsi. Kaikki eivät lapsia koskaan saa ja antaisivat mitä vain sen takia, että saisivat. Mutta sitä ei osaa ajatella, jos omat lapset ovat tulleet vaan.

T. yksi joka asuu kaksiossa miehen, lapsen ja liudan eläimiä kanssa eikä ole ollenkaan ahdasta. Maksamme tällähetkellä pois velkoja jotka kasaantuivat lapsettomuushoidoista. Mutta sillä ei väliä sillä meillä on nyt lapsi ja se on kalleinta ja tärkeintä meille. Raha on vain rahaa.


Niin ja kyllä lapsiperhe tuhlaa paljon enemmän yhteiskunnan varoja vaikka kuinka maksaisi verojakin. Jos olet töissä ja lapsesi on päivähoidossa niin verorahasi eivät välttämättä riitä edes oman jälkikasvusi todellisiin hoitokuluihin, jotka ovat paljon enemmän kuin pari sataa. Lapsettomat tekevät paljon enemmän tämän yhteiskunnan eteen. Et voi tietää tuleeko lapsistasi veronmaksajia, entä jos jäävätkin sossun luukulle tai ovat sairaseläkkeellä nuoresta lähtien ? Mikään ei sano, että he hyödyttävät tätä yhteiskuntaa.
 
MiriSiiri
Ehkä talo on rakennettu tai hankittu ja sitten ei ole lapsia saatu. Miksi pitää olla kateellinen? Ehkä nämä omakotitalossa asuvat olisivat halunneet lapsia tai haluaisivat vieläkin, mutta eivät saaneet. Ärsyttää ihmiset, jotka ovat arvostelemassa toisten elämää. Täytyy olla oma elämä kovin vaikeaa ja hankalaa, kun pitää toisia kadehtia. Ehkä pitäisi osata nauttia siitä omasta elämästä ja niistä lapsista jotka teille on suotu. Kaikki ei niitä ole saaneet. Nauti sinä niistä ja opettele elämään. Niin, teen minäkin vaikka olen lapseton, vaikka en niin haluaisi.
 
Meitä kohta 5 ja asutaan 88 neliöisessä rivitalokodissa (omassa).
Miehen sisko avomiehensä kanssa ostivat just 170 neliön talon kahdestaan.

En mä ole kateellinen asunnosta, mutta sen tiedän, että miehen sisko on kateellinen lapsista :(

Mutta, tää pieni asunto on meille oma valinta. Täältä päin samalla rahalla ois saanu kyllä talonkin, mutta moni asia painoi niin päädyttiin tähän.
Kivaa myöskin, kun ei ole omakotitalon kuluja niin nekin rahat voi laittaa elämiseen, lasten vaatteisiin yms. nyt kun lapset pieniä.
 
"huoh"
Ihme ruikuttajia, meidän valinta oli lapset + omakotitalo, ei mikään mahdoton yhtälö vaikka minä olen kodinhoitotuella, mies ollut välillä työttömänä ja töissäkään ei palkka mikään ihmeellinen ollut. Näin vaan nyt ollaan sitten omillamme, ei vuokralla enää. Käyttäkää se kateuden energia tulevaisuuden suunnittelemiseen. Turha ruikuttaa jos ei mitään yritä!
 
jaalsdf
Mun kaveri ja hänen mies omistaa ison omakotitalon, asuvat sielä parin koiran ja kissan kanssa, ei lapsia.. Mitä sitten?? Molemmilla oma firma, menestyneitä vielä, niin väitätkö ettei he hyödytä yhteiskuntaa??
Meillä taas yksi lapsi ja asumme kerrostalossa, ilman hissiä, mut ei kyl ärsytä tai mitään tämä ero meidän välillä.. Mitäs jos itekin menisit pankkiin,painaisit niska limassa pari vuotta töitä 24/7 että firma alkaa menestymään ja saat hommattua työntekijöitä, laajettetua firmaa, et pidä minkäänlaisia lomia sen parin vuoden aikana jne jne..

Oisittehan tekin voinut hommata omakotitalon ennen lapsia ja maksaakin sitä pois, eli ihan turhaa kitinää taas. Mua vi*tuttaa jos tollaset ihmiset!!!
 
Mun sisko miehensä kanssa, lapsettomia siis, asuvat omakotitalossa jossa on 140 neliötä ja 4 makkaria. Me asutaan 100 neliön omakotitalossa jossa on 3 makkaria ja meillä kolme lasta. En mä silti koe olevani jotenkin kade siskolleni kun niillä on monta ylimääräistä huonetta ja me tarvittaisiin jossain vaiheesa se 4. makkari jota tässä ei oo. Valintoja, valintoja.
 
"vieras"
Jännää miten eri tavoin tilanteet tulkitaan. Eiköhän se pitäisi olla niin, että saman tulotason ryhmässä pitäisi miettiä, että "jos he pystyvät tuohon, niin kyllä mekin pystymme". Näin se on ainakin silloin, kun on itseluottamus kohdillaan.

Ja apua tarvitseville on joskus vain sanottava suoraan, että "meillä on jo työt emmekä kerta kaikkiaan jaksa tehdä toista työtä teidän hyväksi vaikka haluaisimmekin". Mieheni joutui sanomaan niin, kun hänen vanhempansa pitivät selviönä, että hän viettää kaikki viikonloput ja lomat tehden töitä heidän tilallaan.
 
tuttavapariskunta rakentaa melkein 300m2 kivilinnaa eikä lapsia ja me asutaan kerrostalossa, ei kylläkään kauheen ahtaasti mutta kumminki.

mut en oo kyl yhtään kades! Arvaa miks:D Meillä menee asumiseen HUOMATTAVASTI vähemmän rahaa ku heillä:D siitä en ole kade.
 
"vieras"
Mekin ostettiin omakotitalo, vaikkei lapsia ollut näköpiirissäkään. Eikö siitä pihasta ja tilasta voi nauttia ilman lapsiakin?

Nyt tosin yksi lapsi tehty ja toinen tulossa, notta jos ap ei kadehtisi sen enempää meikäläistä.

Yksi kysymys; miten ap on ajatellut ratkaista asian? Kumpi lähtee parempipalkkaista alaa tavoittelemaan, että voitte joskus toteuttaa haaveenne? Vai ajattelitteko vain nurputtaa lopun ikää tukien ja rikkaiden verojen noston puolesta syyttäen muita teidän tilanteestanne ja tekemättä itse yhtikäs mitään muutosta sen eteen, että voisitte joskus saadakin sen haaveliemanne okt:n?
 

Yhteistyössä