Meidän pitäisi kuulemma lopettaa kissamme, koska naapuripariskunnalle on syntynyt lapsenlapsi, joka

"hei haloo"
Mietit sä ihan tosissas kissasta luopumista jonkun järkensä menettäneen naapurin takia? Jos noin on niin ei olis kannattanut eläintä ottaa ollenkaan. Mä antasin tulla naapurille sen verran tekstiä takasin että tietäs sen jälkeen paikkansa. Mikä velvollisuus sulla on pitää sitä sopua yllä jos naapuritkaan eivät sitä halua pitää yllä?

"mari"
Kuulostaa sille, että kaiken pitäisi pyöriä naapuisi pillin mukaisesti, kun HEILLE on syntynyt lapsenlapsi, niin TEIDÄN TÄYTYY luopua lemmikistä.
Itse en tekisi tilanteessa mitään. Tervehtisin naapureita niin kuin aina. Jos ottavat asian puheeksi, niin silloin sanoisin, että rakkaasta lemmikistämme emme luovu TEIDÄN LAPSENLAPSEN satunnaisten vierailujen vuoksi- varmaan hymähtäisin, kohauttaisin olkapäitä ja poistuisin hakemaan kissan valjaisiin pihalleni.
Ulkoiluttakaa kissa pihalla valjaissa. Meillä naapurilla oli ihana patentti kissain ulkoilemiseen: hiekka.astia oli nostettu pihalle oven viereen ja kisulla oli valjaat ja pitkä naru kiinnitettynä oveen/oksaan. Siinä naapuri sai lukea rauhassa pihatuolissa päivän lehden ja kisu sai ulkoilla pihalla. Luulen, että kissa-aitaus pihalla olisi naapureille katastrofi : / , mutta sekin on toimiva ratkaisu. Kissaa ei siis saa jättää valvomatta naru-ulkoillessa.

"mari"
Kuulostaa sille, että kaiken pitäisi pyöriä naapuisi pillin mukaisesti, kun HEILLE on syntynyt lapsenlapsi, niin TEIDÄN TÄYTYY luopua lemmikistä.
Itse en tekisi tilanteessa mitään. Tervehtisin naapureita niin kuin aina. Jos ottavat asian puheeksi, niin silloin sanoisin, että rakkaasta lemmikistämme emme luovu TEIDÄN LAPSENLAPSEN satunnaisten vierailujen vuoksi- varmaan hymähtäisin, kohauttaisin olkapäitä ja poistuisin hakemaan kissan valjaisiin pihalleni.
Ulkoiluttakaa kissa pihalla valjaissa. Meillä naapurilla oli ihana patentti kissan ulkoilemiseen: hiekka.astia oli nostettu pihalle oven viereen ja kisulla oli valjaat ja pitkä naru kiinnitettynä oveen/oksaan. Siinä naapuri sai lukea rauhassa pihatuolissa päivän lehden ja kisu sai ulkoilla pihalla. Luulen, että kissa-aitaus pihalla olisi naapureille katastrofi : / , mutta sekin on toimiva ratkaisu. Kissaa ei siis saa jättää valvomatta naru-ulkoillessa.

"vieras"
Pidät kissan sisällä, se ei karkaa jos asiasta pitää huolen. Sanot kohteliaasti naapureille et näin teet, ja että lasta ei ole pakko nukuttaa ulkona jos eläimiä pelkää, mainitse oravat tässä yhteydessä. Sitten hiljaa säälit tuon syntyvän lapsen vanhempia, voi olla aikamoiset isovanhemmat ainakin alkuun jos ovat niin tohkeissaan et naapureitakin käskyttävät noin.

muistuipa taas mieleen tästä kun menin synnärille ja sain eka lapseni. anoppini oli sillä aikaa tapattanut kissamme kun olin siellä synnytyslaitoksella. kissaa ei kuulema tarvii kun on vauva, koska se voi raapia ja mennä nukkumaan vauvan vaateiden päälle ja mistä sitä tietää mitä tauteja levittää vauvaan. vaikka oli hyvä anoppi ja meillä hyvät välit oli, niin tuosta asiasta olen ollut aina katkera. ja aina muistan

"minttu"
[QUOTE="hei haloo";24473064]Mietit sä ihan tosissas kissasta luopumista jonkun järkensä menettäneen naapurin takia??[/QUOTE]

Ihan sama kysymys tuli mun mieleeni. Ei kai kukaan ihan oikeasti edes hetkeäkään pohdi tosissaan kissan lopettamista naapurin toiveesta?? Järki käteen, aloittaja!
Mä en muutenkaan ymmärrä ihmisiä, jotka lopettavat lemmikkieläimen heti kun taloon on tulossa lapsi.

En aio kissaa lopetuttaa tai antaa pois, mutta tahtoisin toimia niin että naapurisopu säilyy, ainakin se mitä on jäljellä. Pitää varmaan viedä vauvalahjaksi moinen turvaverkko, jospa se rauhoittaisi vähän mieltä. Eikä kissa tosiaan karkaile jatkuvasti tai oleile pihoilla, mutta en voi 100% taata etteikö se jostain joskus livahtaisi, kuitenkin meillä on neljä lasta + kaverit ja kolme ulko-ovea.. Ja kissaa vahditaan kyllä, eli pidetään mahdollisimman hyvin koko ajan huoli siitä ettei lähde ulos!!!

En aio kissaa lopetuttaa tai antaa pois, mutta tahtoisin toimia niin että naapurisopu säilyy, ainakin se mitä on jäljellä. Pitää varmaan viedä vauvalahjaksi moinen turvaverkko, jospa se rauhoittaisi vähän mieltä. Eikä kissa tosiaan karkaile jatkuvasti tai oleile pihoilla, mutta en voi 100% taata etteikö se jostain joskus livahtaisi, kuitenkin meillä on neljä lasta + kaverit ja kolme ulko-ovea.. Ja kissaa vahditaan kyllä, eli pidetään mahdollisimman hyvin koko ajan huoli siitä ettei lähde ulos!!!

mä en veis yhtään mitään. Toi on jo niin absurdi pyyntö et en reagoisi siihen mitenkään.

"ninni"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24473219:
muistuipa taas mieleen tästä kun menin synnärille ja sain eka lapseni. anoppini oli sillä aikaa tapattanut kissamme kun olin siellä synnytyslaitoksella. kissaa ei kuulema tarvii kun on vauva, koska se voi raapia ja mennä nukkumaan vauvan vaateiden päälle ja mistä sitä tietää mitä tauteja levittää vauvaan. vaikka oli hyvä anoppi ja meillä hyvät välit oli, niin tuosta asiasta olen ollut aina katkera. ja aina muistan
Siis ei voi olla totta! Voiko joku olla noin hullu?
Jos mun anoppini olisi tehnyt tuollaisen tempun, olisivat välit katkenneet totaalisesti (ja varmasti myöskin mieheni välit äitiinsä). Olisin myös tehnyt rikosilmoituksen asiasta.
Onneksi tuollaista ei koskaan voisi meillä tapahtua, koska eläinihmisiä ollaan koko suku. Meillä on 2 kissaa, mun vanhemmillani koira ja anopilla ja apilla yksi kissa :)

"hei haloo"
No hyvä. Äläkä vie mitään tai korkeintaan viet sille postilaatikkoon vanhoja lehtileikkeitä kuinka orava puri nukkuvaan lasta vaunuissa tai kyy löyty lastenvaunuista ym. muuta mukavaa luettavaa.

[QUOTE="ninni";24473255]Siis ei voi olla totta! Voiko joku olla noin hullu?
Jos mun anoppini olisi tehnyt tuollaisen tempun, olisivat välit katkenneet totaalisesti (ja varmasti myöskin mieheni välit äitiinsä). Olisin myös tehnyt rikosilmoituksen asiasta.
Onneksi tuollaista ei koskaan voisi meillä tapahtua, koska eläinihmisiä ollaan koko suku. Meillä on 2 kissaa, mun vanhemmillani koira ja anopilla ja apilla yksi kissa :)[/QUOTE]no anoppi sai mitä tilasi taloon muutti kaksi uutta kissaa ja yksi lehmän kokoinen koira.

"Apsi"
No kissanne jää todennäköisesti auton alle kuitenkin jos annatte kuljeksia vapaana. On laitonta päästää kissa vapaaksi. Joten jos kissan ottaa niin miksei sitä voi pitää sisällä? Tosi vastuutonta.

lasipää
[QUOTE="hohhoijaa";24473175]No sehän se onkin kaiken takuu. Musta nikki.[/QUOTE]

Olisin provoksi luullut, jos ei olisi näkynyt mustaa nikkiä :)
Tässä ei ole kyse mistään kaiken takuusta. Hohhoijaa. Älä usko ihan kaikkea, mitä täällä kirjoitellaan :)

Ap.n tapauksessahan on tämä naapuri-ilmiö kyseessä. tuon sarjan naapurit on todella aika monessa isommassa yhtiössä totta, kun on enemmän asukkaitakin.

Näitä naapureita siis haittaa kuitenkin vain se yksi kissa, ei muut lukuisat kissat.
Näillä oli tämä vallanhalu myös entisistä asumisjärjestelyistä ym. peräisin.

Olen törmännyt vastaaviin juttuihin ihan tosielämässä.
Aina on näitä pihapoliiseja ja pikkuisännöitsijöitä, jotka kuitenkin poikkeuksetta saavat itse tehdä ihan mitä haluavat, jopa samoja juttuja, jotka he kieltävät muilta asukkailta.'
Ja vailla mitään valtuuksia.
Esim. sellaiseen syyhyn olen törmännyt, että kun "me ollaan asuttu täällä kauemmin kuin te".

Ja tämä nyt ei liity kissoihin edes, välttämättä.

[QUOTE="Apsi";24473312]No kissanne jää todennäköisesti auton alle kuitenkin jos annatte kuljeksia vapaana. On laitonta päästää kissa vapaaksi. Joten jos kissan ottaa niin miksei sitä voi pitää sisällä? Tosi vastuutonta.[/QUOTE]

Laitetaan vielä, alla oleva on lainattu Helsingin el

Metsästyslaki: kissan heitteillejättö kielletty, kotikissalla lain suoja

Vuonna 1993 voimaan tulleessa metsästyslaissa säädetään, että kotikissalla on lain suoja koko maassa. Vain villiintyneen kissan saa tappaa maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija. Villiintynyt kissa tunnistetaan sen käyttäytymisen ja elinpiirin perusteella. Villiintynyt kissa mm. hankkii kaiken ravintonsa luonnosta. Sen tappamiseen sovelletaan rauhoittamattomien eläinten pyynnistä annettuja säädöksiä. Metsästyslaki kieltää seuraeläimeksi otetun kissan heitteillejätön.

Huom! Yksin ulkona liikkuva kissa ei ole sama kuin villiintynyt kissa.

Järjestyslaki: lemmikkieläinten liikkumista rajoittavat säännöt

Vuonna 2003 Suomessa tuli voimaan järjestyslaki, joka sallii kissan pitämisen vapaana muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.

Järjestyslaki näyttää aiheuttavan kissan kannalta kaikkein eniten väärinkäsityksiä. Kissaa koskeva kohta on pykälässä 14, jonka otsikko on koirakuri. Pykälän viimeinen kappale sanoo kuitenkin selvästi, että kissaa koskee vain momentin 2 kohta: ”pidettävä huolta siitä, ettei pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua.” Kissalla on siis vapaa liikkumisoikeus koko maassa eikä kissaa lain mukaan tarvitse pitää kytkettynä taajamassakaan.

Eläinsuojelulaki: löytöeläinten talteenotto, hyvä kohtelu, lopetustavat

Vuonna 1996 tuli voimaan eläinsuojelulaki, jonka tärkein uudistus oli kunnille asetettu velvollisuus ottaa talteen löytöeläimet ja pitää niitä hoidossa 15 vuorokauden ajan. Jokaisen kunnan on siis
osoitettava paikka, johon löytöeläimen voi toimittaa hoitoon. Määräajan kuluttua löytöeläin voidaan myydä, luovuttaa edelleen tai lopettaa.

Eläinsuojelulaki määrää eläinten yleisestä kohtelusta. Se myös kieltää eläimen mykistämisen ja määrää ulkonäköä muuttavista toimenpiteistä: mm. hännän ja korvien typistäminen on kielletty.

Eläinsuojelulakikin kieltää kissan heitteillejätön: hoidossa olevaa eläintä ei saa jättää hoidotta tai hylätä. Vapaana ulkoileva kotikissa ei ole heitteillejätetty.

Kissan sallitut lopetustavat ovat eläinlääkärin tekemä lopetus ja
aivoihin ampuminen. Vain alle kolmen päivän ikäiset poikaset voidaan lopettaa päähän lyömällä siten, että poikanen kuolee välittömästi.

Eläinsuojeluasetus: kissan pitopaikoille asetettavat tarkemmat vaatimukset

Eläinsuojeluasetus vuodelta 1998 tarkentaa eläinten pitopaikoille asetettavia vaatimuksia. Se määrää eläinten pitopaikan materiaaleista, koosta, rakenteesta ja turvallisuudesta sekä muista pitopaikan olosuhteista. Asetus tarkentaa myös eläinten muusta hyvinvoinnista huolehtimista mm. ruokintaa, liikunnantarpeen tyydyttämistä, hoitotoimenpiteitä ja laumojen muodostamista.

Kissan pitoa asetus tarkentaa vielä mm. seuraavasti: ”Kissan pitoon tarkoitettujen tilojen on oltava sellaisia, että kissalla on kuulo- ja näköyhteys pitopaikassa tai sen ympäristössä tapahtuvaan toimintaan sekä mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen. Kissan pitopaikassa on oltava sopivia rakenteita tai paikkoja kiipeilyä ja kynsimistä varten. Lisäksi pitopaikassa on oltava hiekkalaatikko tai hiekkalaatikoita taikka muita sopivia tiloja ulostamista ja virtsaamista varten.”

Asetus kieltää myös kissan pitämisen kytkettynä muutoin kuin tilapäisesti ja lyhytaikaisesti. Tällöin kissan tulee olla jatkuvassa valvonnassa.

Yhteistyössä