Jotkut lapset on kauheita... (millaiset ihmiset heitä oikein kasvattaa!?) - meillä kyläili oikein "tapaus"..

• Viestiketjun aloittaja liss
  • Ensimmäinen viesti
liss
Juuri tänään saatiin kokea oikein esimerkillisen kasvatuksen tulos.. Meillä ei ole paljon rahaa eikä muutakaan "materiaa", mutta olemme onnellisia. Mies käy töissä ja minä olen kotona tällä hetkellä 6-vuotiaan ja vauvan kanssa. Tyttö toivoi nukketaloa ja ihaili aina ystävänsä hienoa nukketaloa, puhui siitä usein oltuaan leikkimässä ystävällään. No, meillä ei ole varaa ostaa hienoa monikerroksista taloa, joten rakensimme sellaisen itse tytölle: vanerista ja pahvista isoon pahvilaatikkoon. Tyttö oli oikein tyytyväinen ja onnellinen nukketalostaan.

Kunnes. Meillä kävi tänään tämä ystävä kylässä, jolla myös on nukkekoti: tyttö innoissaan esitteli omaansa niin arvatkaapa mitä lastenhuoneesta kuuluu: "ai tuommoinen, tuo on pelkkä pahvilaatikko!" meidän tyttö pahotti tietysti mielensä. Eikä ihme!

Miettikääs vähän millaisia hienohelmoja te kasvatatte...!

"liisa"
Miettikääs vähän millaisia hienohelmoja te kasvatatte...!
Ajattelin, että kerrankin joku puhuu asiaa, kunnes luin viimeisen rivin :(

Ap:lle, meillä on paljon itsetehtyä, enkä anna lasteni vähätellä muiden juttuja. Mutta ymmärrän myös sen, että perheitä on erilaisia, sellaisiakin, jotka HALUAVAT panostaa lapsillensa kalliita hienoja leluja. Se ei tee heistä huonoja vanhempia, aivan kuten pahviset nukkekodit (meillä pahvilaatikosta on tehty hella) tai hellat ei tee meistä parempia vanhempia.

"niin"
Jotkut kasvattavat hienohelmoja, sen huomaa kommenteista. Ne ovat niitä näsäviisaista huomauttelijalapsia, joilla ei ole minkäänlaista tajua hienotunteisuudesta tai siitä mitä on sopivaa sanoa ja mitä ei. He yleensä saavat kaikkea hienoa uutena ja jos näkevät jotain poikkeavaa omasta elämästään, kehtaavat avata pikkuruisen turpansa ja huomautella. Tosin nuo säälittävät kakarat ovat oppineet vähättelyn taidon ihanilta vanhemmiltaan.
Lapselle on hyväksi näyttää luovuutta. Sitä kuinka pahvilaatikosta taiotaan vaikka mitä. Ei kaikkea kannata eikä tarvitse ostaa uutena. Voipi olla että nämä "pahvilaattikkovanhemmat" ovatkin parempia vanhempia kuin ne jotka kiireesti töiden jälkeen kipaisevat kaupasta hakemassa taas uuden hienon Barbie-talon tyynnyttääkseen huonoa omatuntoaan, kun aika ei oikein lapsille riitä.

"wtf"
[QUOTE="niin";24466670]Jotkut kasvattavat hienohelmoja, sen huomaa kommenteista. Ne ovat niitä näsäviisaista huomauttelijalapsia, joilla ei ole minkäänlaista tajua hienotunteisuudesta tai siitä mitä on sopivaa sanoa ja mitä ei. He yleensä saavat kaikkea hienoa uutena ja jos näkevät jotain poikkeavaa omasta elämästään, kehtaavat avata pikkuruisen turpansa ja huomautella. Tosin nuo säälittävät kakarat ovat oppineet vähättelyn taidon ihanilta vanhemmiltaan.
Lapselle on hyväksi näyttää luovuutta. Sitä kuinka pahvilaatikosta taiotaan vaikka mitä. Ei kaikkea kannata eikä tarvitse ostaa uutena. Voipi olla että nämä "pahvilaattikkovanhemmat" ovatkin parempia vanhempia kuin ne jotka kiireesti töiden jälkeen kipaisevat kaupasta hakemassa taas uuden hienon Barbie-talon tyynnyttääkseen huonoa omatuntoaan, kun aika ei oikein lapsille riitä.[/QUOTE]

Bitter much?

"heh"
Lapsen itsetunnon vahvistaminen olisi hyväksi ap:n tapauksessa. On hyvä oppia ottamaan muiden kommentit siten, ettei aina pahoita mieltään. Ja ihan siis jo lapsena olisi hyvä osata sanoa sille kaveri et hei, tää on mun mielestä tosi magee vaik onkin "vaan" pahvilaatikko, eipähän oo muilla samanlaista... Lapset ilmaisevat mielipiteensä aika suorasanaisesti, harva tuon ikäinen vielä osaa mielistellä ja kaunistella, etenkään tosiasia on, että pahvilaatikko on pahvilaatikko. Luovuutta kannattaa lapsille aina opettaa, ja askartelu on hyväksi niin aikuisille kuin lapsillekin, mutta ei se silti tosiasioita muuta.

Moni 6vee sanoo jotain *tyhmää* päivittäin. Ei se tee hänestä tyhmää, eikä sinusta pyhimystä. Eikä tytön vanhemmissa ole mitään vikaa, etkä ole 'se parempi vanhempi'.

Aikuiset osaavat ottaa toisiaan huomioon, lapsi näkee pahvilaatikon, joten lasta pitää opastaa, selittää että nyt vois kehua jne Ja tämä prosessi jatkuu ala-asteellakin, lapset oppii mitä saa sanoa ja mitä ei.

mun tytöllä on ton kaltainen kaveri. se saa kaiken mitä pyytää, ja vanhemmat ostaa ja jos vanhemmat ei osta, niin sitten mummo ostaa. se aina leuhkiin tavaroillaan, joita saa. totta kai meidn tyttö sitten pahoitti mielensä. mutta mä selitin sille asian, ja sanoin, ettei se maallinen mammona ketään onnelliseksi tee. että jos asiat ei ole muuten kunnossa, niin ei voi olla onnellinen vaikka sais kuun taivaalta. nyt tyttö kun on kasvanut isommaksi, on itsekin huomannyt, että vaikka hän ei kaikkea saa, vaan saa sen minkä tarvii ja jotain extraa, niin hänellä on sentään rakastava koti, josta häntä ei aina sysätä mummolaan tai jonnekin, että isä ja äiti saa viettää aikaa kahdestaan. kuten tämä tyttö joka kaiken saa niin sysätään

Pettiina
No minä nyt en ymmärrä miksi LAPSEN kommentista piti ottaa nokkiinsa (vaikkakin omalles tuli paha mieli) mutta kun ne lapset on lapsia enkä minä usko että heti kasvatuksessa olis vikaa jos jonkun lapsi sanoo ajatuksensa ääneen.

"niin"
[QUOTE="wtf";24466738]Bitter much?[/QUOTE]

Niinhän sinä luulet. En vaan tiedä mitään kuvottamampia lapsia kuin näsäviisaat hienohelmat, jotka eivät osaa edes leikkiä tai käyttää luovuutta. Niitäkin kun valitettavasti näkee. Omat lapsemme saavat kyllä hienoa uutta mutta osaavat myös rakennella pahvilaatikoistakin vaikka mitä. Jotenkin vaikuttais että mitä enemmän on itse luovuutta käytetty, sitä ihanampi juttu.

Sit on tosiaan noita perheitä jotka eivät tiedä pahvilaatikkorakentelusta pätkääkään, koska koskaan ei ole ollut aikuista rakentelemassa heidän kanssaan. Siitä syystä huomauttelevat koska se on heille täysin vieras maailma. Sairasta suoraan.

Lapsi sanoi totuuden ääneen; se ON pahvilaatikko.

Sen sijaan että alkaa pillittämään, haukkumaan lapsen kasvatusta ja lasta itseään niin voisi vaikka olla aikuinen ja sanoa lapselle että "kyllä, se on pahvilaatikosta ihan itse tehty nukketalo, eikö XXX olekin taitava, itse tekemällä saa vaikka mitä kivaa aikaiseksi" tms?

• Tykkää
Reactions: aurora81
Huom harmaana
Moni 6vee sanoo jotain *tyhmää* päivittäin. Ei se tee hänestä tyhmää, eikä sinusta pyhimystä. Eikä tytön vanhemmissa ole mitään vikaa, etkä ole 'se parempi vanhempi'.

Aikuiset osaavat ottaa toisiaan huomioon, lapsi näkee pahvilaatikon, joten lasta pitää opastaa, selittää että nyt vois kehua jne Ja tämä prosessi jatkuu ala-asteellakin, lapset oppii mitä saa sanoa ja mitä ei.
Niiin samaa mieltä. Kurjaa haukkua tuolla tavoin liiotellen 6-vuotiasta lasta, joka vasta opettelee "ihmisten tavoille".

"vieras"
[QUOTE="niin";24466800]Niinhän sinä luulet. En vaan tiedä mitään kuvottamampia lapsia kuin näsäviisaat hienohelmat, jotka eivät osaa edes leikkiä tai käyttää luovuutta. Niitäkin kun valitettavasti näkee. Omat lapsemme saavat kyllä hienoa uutta mutta osaavat myös rakennella pahvilaatikoistakin vaikka mitä. Jotenkin vaikuttais että mitä enemmän on itse luovuutta käytetty, sitä ihanampi juttu.

Sit on tosiaan noita perheitä jotka eivät tiedä pahvilaatikkorakentelusta pätkääkään, koska koskaan ei ole ollut aikuista rakentelemassa heidän kanssaan. Siitä syystä huomauttelevat koska se on heille täysin vieras maailma. Sairasta suoraan.[/QUOTE]

Eh. Aika sairasta nimitellä lapsia kuvottaviksi saati vieä useammassa asteessa.

[QUOTE="niin";24466800]Niinhän sinä luulet. En vaan tiedä mitään kuvottamampia lapsia kuin näsäviisaat hienohelmat, jotka eivät osaa edes leikkiä tai käyttää luovuutta. Niitäkin kun valitettavasti näkee. Omat lapsemme saavat kyllä hienoa uutta mutta osaavat myös rakennella pahvilaatikoistakin vaikka mitä. Jotenkin vaikuttais että mitä enemmän on itse luovuutta käytetty, sitä ihanampi juttu.

Sit on tosiaan noita perheitä jotka eivät tiedä pahvilaatikkorakentelusta pätkääkään, koska koskaan ei ole ollut aikuista rakentelemassa heidän kanssaan. Siitä syystä huomauttelevat koska se on heille täysin vieras maailma. Sairasta suoraan.[/QUOTE]

Hyi kuinka ilkeeltä ihmiseltä kuulostat. :x

"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24466822:
Tehkää sen toisen tytön kanssa pahvista jotain kivaa nukkekotiin. Vaikka hyllyjä sun muita. Jos niitä osaa tehdä hyvin, ne ei ole pelkkää pahvia, vaan ne kelpaa ihan oikeaan nukkekotiinkin mainiosti.
PölyEsteri, sä tunnut aina vastaavan niin nätisti kaikkien kysymyksiin. En oo tainnut ikinä törmätä sulta mihinkään ilkeään vastaukseen ja lähes päivittäin täällä palstailen.

"niin"
Hyi kuinka ilkeeltä ihmiseltä kuulostat. :x
Ajatella ;) Olen niin ilkeä ihminen että osaan leikkiä ja touhuta lasten kanssa ja lapset ovat aina tykänneet minusta.
En ymmärrä miksi puolustelette 6-vuotiasta lasta joka ei selvästikään osaa käyttäytyä ja on ilmiselvä hienohelma. Normaali lapsi ihailisi toisen tekelettä. Tuon ikäisen tosiaan pitäisi osata jo hiukan arvioida mitä sanoo. Mutta kertonee jotakin teistä puolustelijoista ;)

kello
Miten täällä aina onkin niin, että ne lapset joilla on ne uudet lelut, urheiluvarusteet, merkkivaatteet ym, ym, on aina näiden aloittajien mielestä just niitä jotka on törppöjä ja huonosti kasvatettuja. Niiden vanhemmat hankkii aina niille näitä juttuja kun ne ei ikinä ole lastensa kanssa ja ne viettää aina aikaa vaan keskenään ja lapset on hoidossa tai laiminlyötyjä. Niin ja niitä lapsia rakastetaan paljon vähemmän. Ja kateellisiahan täällä palstalla ei olla koskaan..

[QUOTE="niin";24466937]Ajatella ;) Olen niin ilkeä ihminen että osaan leikkiä ja touhuta lasten kanssa ja lapset ovat aina tykänneet minusta.
En ymmärrä miksi puolustelette 6-vuotiasta lasta joka ei selvästikään osaa käyttäytyä ja on ilmiselvä hienohelma. Normaali lapsi ihailisi toisen tekelettä. Tuon ikäisen tosiaan pitäisi osata jo hiukan arvioida mitä sanoo. Mutta kertonee jotakin teistä puolustelijoista ;)[/QUOTE]

Aika pitkälle vietyjä johtopäätöksiä yhden pikkuriikkisen tiedonmurenan perusteella.

Jotkut aikuiset ovat ammattimaisia mielensäpahoittajia, ja se joskus siirtyy vanhemmilta lapsille. Ei voi olettaa, että 6 v lapsi osaisi olla aina poliittisesti korrekti. Jos on ollut puhetta upeasta nukketalosta, ja sitten esiin tuodaankin pahvilaatikko (vaikka kuinka olisi koristeltu ja kaikkea), niin miksei lapsi saisi todeta että tuohan on pahvilaatikko? Se, kokeeko sen hämmästyneenä tokaisuna vai halveksuvana tuhahtamisena on aika usein kuulijasta kiinni, ja tuohan olisi ollut oiva tilaisuus opettaa lapsille tärkeitä ihmissuhdetaitoja - mutta se taisi jäädä tekemättä, kun oli niin kova kiire pahoittaa mielensä ja alkaa ihmettelemään millaisia kasvattajia jotkut oikein ovatkaan, millaisia hienohelmoja jotkut kasvattavatkaan, ja millainen tapaus oikein kävikään kylässä.

"niin"
Miten täällä aina onkin niin, että ne lapset joilla on ne uudet lelut, urheiluvarusteet, merkkivaatteet ym, ym, on aina näiden aloittajien mielestä just niitä jotka on törppöjä ja huonosti kasvatettuja. Niiden vanhemmat hankkii aina niille näitä juttuja kun ne ei ikinä ole lastensa kanssa ja ne viettää aina aikaa vaan keskenään ja lapset on hoidossa tai laiminlyötyjä. Niin ja niitä lapsia rakastetaan paljon vähemmän. Ja kateellisiahan täällä palstalla ei olla koskaan..
No tuota katsos, elämän varrella on tullut nähtyä yhtä jos toista kasvattajaa ja lasta. Jotkut saavat kaiken mitä haluavat, joka kerta ostetaan kaupasta jotain ettei vaan lapsi kiukustuisi. Sehän olisi noloa.
Sitten on perheitä joissa saadaan välillä jotain hienoa PLUS tehdään itse, käytetään jopa vanhoja ja iloitaan niistä.
Kun oikeasti on olemassa valitettavasti niitä perheitä joissa se ura ja oma elämä on kaikkein tärkeintä, siinä hötäkässä ei aikaa jää yhteiselle näpertelylle ja kaikki pitää olla uutta ja kallista.
Onneksi on vielä terveitä perheitäkin joissa eletään välimaastossa. Joissa lapset riemastuvat jopa toisten lasten vanhoista ja itse tehdyistä jutuista, joissa osataan leikkiä. Kaikki lapset eivät sitä nykyään osaa.

"vieras"
[QUOTE="niin";24466937]A
En ymmärrä miksi puolustelette 6-vuotiasta lasta joka ei selvästikään osaa käyttäytyä ja on ilmiselvä hienohelma. Normaali lapsi ihailisi toisen tekelettä. Tuon ikäisen tosiaan pitäisi osata jo hiukan arvioida mitä sanoo. Mutta kertonee jotakin teistä puolustelijoista ;)[/QUOTE]

Normaali 6 v ei kyllä ihaile toisen tekelettä, jos se ei ole hänestä oikeasti hieno. Ja makujahan on monenlaisia. Kyllä se 6 v vielä vähitellen oppii kertomaan valkoisia valheita, ettei vaan pahoita kenenkään mieltä, 6v on vielä aika suorasukainen puheissaan.

Ja jos kuka kuulostaa hienohelmalta, niin se on tämän aloituksen ap.

Yhteistyössä