Pojasta vähän huolissaan (pitkä, pitkä, pitkä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aila"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aila"

Vieras
Mä oon vähän mun pojasta huolissaan. Se meni nyt lukion tokalle ja koulu menee ihan hyvin. Joissakin aineissa on tosi hyvä, esimerkiksi pitkässä matikassa joka onkin varmaan hänelle se tärkein aine. Joissakin reaaliaineissa sitte ei oikein tunnu kiinnostavan, joissakin taas tosi hyvä niinku historiassa ja maantiedossa. Tuntuu menevän ihan päinvastoin kuin mulla :)

Mut se ei oo se ongelma. Vaan se, että musta tuntuu, että toi poika lukee koko ajan jotain toiseen maailmansotaan liittyvää kirjaa. Ja etenkin Natsi-Saksaan. Nyt hän oli toivonut syntymäpäivälahjaksi 1000-sivuista (??!!!) englanninkielistä kirjaa Hitleristä ! En nyt tiedä kehtaanko ees ostaa tommosta.

Aina kattoo youtubesta ja telkusta tommosia dokumentteja. Pelaa usein kummallisia pelejä, joissa ei sinällään ammuta mutta soditaan. Kaverien kanssa pelaa netissä ja aina jauhaa kaverien kanssa niistä sodista. Tuntuu, että on ihan sairaalloisen kiinnostunut noista jutuista.

Ei oo sinällään mitenkään aggressiivinen eikä taipumuksia väkivaltaan (paitti kyllähän lapsena noi sotaleikit aina oli, mutta kaikilla pojilla kai ne). Mitään rasistisia heittoja en oo siltä juuri kuullut. Luotan poikaan muuten tosi paljon, että esimerkiksi joskus on kaverien luona yötä. Kaverit on "hyvistä perheistä" ja niiden suhteen oon luottavainen. Tosin joskus vaan ihmettää toi touhu kun esim. viikonloppuna saattaa mennä niin että perjantaina illalla menee pelaamaan ja sitten pelataan ja pelataan...

Kyl hän kotonakin pelaa, mutta sanoo että tykkää pelata mieluummin kaverin luona kun siinä on sitten sitä muutakin. Viikolla tuo pelaaminen on aika hyvin aisoissa, sovittu että modeemi sammuu kello 22. Meil on semmonen yksi modeemi, joten ku se sammuu, niin ei kukaan voi mennä nettiin.

No tulipa vuodatus, mutta mitä ajatuksia tulee ?

Etkö voisi puhua asiasta poikasi kanssa. Kysellä, miksi on kiinnostunut noista asioista, mistä näkökulmasta niitä tutkii, mitä poika itse ajattelee. Sinä tiedät ja poika tietää että sinä tiedät, joten olisi minusta vähän hölmöä, jos asiasta ei sen syvällisemmin keskusteltaisi. Sinänsä monet nuoret miehet ovat kiinnostuneet toisesta maailmansodasta. Ja niin kuin Motörheadin Lemmy totesti: minkä sille mahtaa, että natseilla oli parhaimman näköiset univormut. Siis natsiestetiikkakin kiehtoo monia ilman sen syvällisempää aatteellista paloa.

Ihan ok poika ei mitään hätää. Minuakin kiinnostaa se aika historiassa ja ehkä olet huomannut niin moni kaksplussalainenkin on käynyt keskitysleireillä katsomassa historiaa.
Oma lukiolaiseni on muuten ihan samanlainen kuin sinun paitsi että häntä kiinnostaa samurait:)
Ja Kaukoidän historia.

Poikasi on aivan kuin minä olin tuon ikäisenä. Rakastin historiaa yli kaiken ja varsinkin kaikki sodat oli aivan intohimo. Luin hirveästi noista asioista ja keskustelin historianopettajan kanssa. Katsoin kaikki hitler-dokumentit ja myös aivan kaikki sotadokumentit jotka käteeni sain. Berliini kun menin niin voi taivas mikä paratiisi kun piti juosta kaikki mahdolliset historialliset paikat ja muistomerkit ja museot. Ja minä olen nainen ( tyttö silloin ) eikä kukaan pitänyt omituisena. Ei kaverit, ei vanhemmat, eikä opettajat.

No on noista vähän keskusteltukin. Tai ei suoraan, mutta kun on muuten keskusteltu poliitiikasta. Kyllä se ihan selväksi tulee, että hän (kamala sanoa mutta näin se on) jotenkin noita natseja ihailee. Ei hän sitä suoraan sano, mutta kyllä se ilmi tulee. Saksakin oli lukioon kielivalintana ehdoton, vaikka muutenkin raskas ohjelma.

Niin mää on eronnut ja isä ei ole ollut läsnä (alkoholisti, erosin kun lapset oli 5 ja 3). Siis jotain yhteyttä pitää, mutta vähästä se on. Omalla tavallaan onneksi. Sen verran huono esimerkki. Olen siis yksinhuoltaja. Ja parin miehen kanssa on ollut 2-3 vuoden suhde. Enää en uutta miestä haikaile, mutta ehkä noikin vaikuttaa ?

Ketkähän on Korkeajännitysten suur lukijoita eli "korkkareiden"?? Nuoret miehet.
Monet tuntemani normaalit miehet ovat kiinnostuneita Saksan historiasta.
Ja ylipäätänsä sotahistoriasta.
Kenties poikaasi kiinnostaisi Maanpuolustuskorkeakoulu.

Poikasi on aivan kuin minä olin tuon ikäisenä. Rakastin historiaa yli kaiken ja varsinkin kaikki sodat oli aivan intohimo. Luin hirveästi noista asioista ja keskustelin historianopettajan kanssa. Katsoin kaikki hitler-dokumentit ja myös aivan kaikki sotadokumentit jotka käteeni sain. Berliini kun menin niin voi taivas mikä paratiisi kun piti juosta kaikki mahdolliset historialliset paikat ja muistomerkit ja museot. Ja minä olen nainen ( tyttö silloin ) eikä kukaan pitänyt omituisena. Ei kaverit, ei vanhemmat, eikä opettajat.

Niin ja isoveljeni oli aika tavalla samanlainen eli edelleenkin haluaa lahjaksi sotakirjallisuutta, koska on siitä niin älyttömän kiinnostunut.

Mä olin ikävuosina 14-18 erittäin kiinnostunut sarjamurhaajista. Lainasin kirjastosta kaikkia sarjamurhaajiin liittyviä kirjoja, usein montakin kerralla. Ja itse asiassa olen edelleen kiinnostunut näistä psykopaateista, vaikka ikää jo 40 v. ja ihan normaali, terve, töissäkäyvä äiti olen.

En siis olisi kovinkaan huolissani asiasta, keskustelisin kyllä pojan kanssa aiheesta koska kyllä tuo voisi muakin kiinnostaa. Ja olisi mielenkiintoista kuulla pojan ajatuksia asiasta.

[QUOTE="vieras";24464454]Etkö voisi puhua asiasta poikasi kanssa. Kysellä, miksi on kiinnostunut noista asioista, mistä näkökulmasta niitä tutkii, mitä poika itse ajattelee. Sinä tiedät ja poika tietää että sinä tiedät, joten olisi minusta vähän hölmöä, jos asiasta ei sen syvällisemmin keskusteltaisi. Sinänsä monet nuoret miehet ovat kiinnostuneet toisesta maailmansodasta. Ja niin kuin Motörheadin Lemmy totesti: minkä sille mahtaa, että natseilla oli parhaimman näköiset univormut. Siis natsiestetiikkakin kiehtoo monia ilman sen syvällisempää aatteellista paloa.[/QUOTE]

Peesaan. Keskustelkaa aiheesta pojan kanssa. Poikasi on kyllin vanha jotta voitte ihan aikuismaisesti keskustella mitä silloin tapahtui ja vaikka yhdessä arvella että mistä se olisi voinut johtua ym. Veljeni oli myös hyvin kiinnostunut aiheesta nuorena ja hän on ihan kunnon kansalainen nykyään :)

Kyllähän Saksalla oli hetkensä. Ja loppunsa.
Etköhän nyt liioittele ja saa vaikutteita mediasta ja viimeaikojen tapahtumista??
Jos Saksan historia ja menneisyys olisi noin myrkkyä niin se luultavasti kiellettäisiin.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Yks juttu unohtui kertoa. Hänen äidinkielen opettaja otti minuun yhteyttä muutaman hänen aineensa takia. Poikani on ihan hyvä kirjoittamaan, mutta äikän opettaja antaa välillä huonoja arvosanoja (joskus poikani saa hyviäkin, kunhan aihe on oikea.). Poika oli kirjoittanut jotain Natsi-Saksasta ja aineessa oli mainittu aika positiiviseen sävyyn esimerksi jotain semmosta (tämä on suora lainaus opettajan sähköpostista): " Missään maailman valtiossa ei ole koskaan ennen eikä koskaan sen jälkeen, olleet asiat niin hyvin hallinnassa kuin Hitlerin Saksassa". Muitakin vastaavia juttuja.

Lisäksi poika oli kirjoittanut semmoisen aineen, jossa oli kuvannut sellaista Suomea jossa jotkut oli ottaneet väkivalloin vallan ja hallitsivat väkivallalla. Poika oli saanut aineesta hylätyn, mutta sai kirjoittaa sen uusiksi ja saanut ihan ok arvosanan. Itse luin ton aineen ja mun mielestä se oli jopa aika hyvä. Ja ei siinä ainakaan ollut mitään rasismia.

Juu minä en alunperin ole ollut kauheen huolissani. Parempi tuommoinen kuin se, että yöt reuhataan kylillä ja juodaan viinaa. Mutta kylhän se kun opettaja ottaa yhteyttä. Niin toi juttu jotenkin meni ohi kun puhuin pojalle. Se vaan sano, että voi sit kirjoittaa toisenlaisia aineita.

mun mies on samanlainen , hitler opuksia löytyy hyllytolkulla ja aina jos uusi ilmestyy tahtoo sen itselleen. katotaan yhdessä myös paljon sotaleffoja ja dokumentteja ja ne on oikeesti minunkin mielestä tosi mielenkiintoisia.

en koe että tuossa olisi mitään väärää/kummallista, kukin saa olla kiinnostunut mistä haluaa.

Lue itse vaikka ensin se kirja, jonka poikasi haluaa lahjaksi. Jos se on asiallinen kirja (=puolueeton, historiallisiin dokumentteihin pohjautuva) kirja, niin anna poikasi lukea se ja keskustelkaa siitä yhdessä. Voisi olla mielenkiintoista sinullekin huomata, mitkä asiat ko. kirjasta kiinnostaa poikaasi. Kiinnostaako häntä siinä yleisesti ottaen se, mitä on tapahtunut, vai yrittääkö hän löytää kaikkea positiivista, mitä ei siellä välttämättä edes ole.