Onko tää "suuripersoonainen lapsi" joku uus synonyymi häiriintyneelle vekaralle?

• Viestiketjun aloittaja lol
  • Ensimmäinen viesti
lol
Taitaa kohta maailma vilistä vain "erityisiä" ja "suuripersoonaisia" pilttejä. :whistle:

Eiköhän kaikilla ihmiseillä (jopa lapsilla) ole ihan yhtä suuri persoona, toiset vaan mölyää ja häiriköi enemmän.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äö;24441722:
Onko tämä ujo lapsi nimitys lapselle joka pelkää oikeasti vanhempia kun nyrkistä tulee ja sanat satuttaa???
Ihan yhtä loukkaavaa tuo teksti on kummaltakin.
No tämä komentti oli ihan asian vierestä...

Mutta joo, samoilla linjoilla kuin ap. Vähän sama jutu kuin asuntoilmoituksessa "pienellä pintaremontilla kiva koti" tarkoittaa räjähtänyttä läävää :D

Mulle tulee jostain syystä suuripersoonallisesta mieleen ennemminkin se horisontaalisesti vaativa.

Mutta jos hetken makustelee sanoja, niin ennemminkin tulee mieleen ihminen, jolla on vaikuttava persoona. Kyllähän me kaikki tunnemme ihmisiä, joiden persoona vetää toisia puoleensa ja heidän ympärilleen kerääntyy sekä kavereita, että kiipijöitä.

Heti ensimmäisenä ei tule mieleen häiriökäyttäytyvä lapsi. Kuten en ujostakaan lapsesta ajattele ensimmäiseksi, että hänet olisi pelokkaaksi hakattu.

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
Kyllä minulla ainakin on 3 hyvin erikokoisilla persoonilla varustettua lasta. On kaksi suuripersoonaista tyttöä, joiden mielestä maailma on olemassa heitä varten ja poika, joka on huomattavasti epävarmempi itsestään.
Tuo kaikkein "pienipersoonaisin" ihminen on kuitenkin ehkä vilkkain, touhuaa eniten ja välillä saattaa itsensä vaikeuksiinkin. On ehkä jopa yllytyshullu; lähtee mukaan juttuihin koska ei kehtaa sanoa ei tai haluaa ostaa kavereilta arvostusta.
Suuripersoonaiset tytöt vaan kertakaikkiaan täyttävät tilan ja huoneen, vaikka eivät puhuisi sanaakaan, se on olemus. heistä uskoo ulos se, että he ovat varmoja siitä, että heillä on oikeus elää ja omata mielipiteitä, vaikka ne eivät olsisi samoja kuin ympäristöllä. heidän ei tarvitse ostaa hyväksyntää keneltäkään. Kuitenkin samaan aikaan vanhempi tytöistä miettii paljonkin sitä, mitä nyt kuuluu tehdä, sanoa, tuntea ja ajatella.

Helena Luukkonen :: Ilon Lapset

Kristallilapset ovat juu niitä hihhulijuttuja. Mutta suuripersoonainen lapsi ei mielestäni ole sama asia kuin häiriköivä/metelöivä lapsi.

Hoitotädit ovat sanoneet, että meidän kaksosista toinen on suuripersoonainen lapsi. Hän on valloittaja, on ollut sitä pienestä pitäen. Menee reippaasti uusiin tilanteisiin, valloittaa hoitotätien sydämet iloisalla, valoisalla ja eloisalla olemuksellaan. Silti lapseni ei ole kuriton häirikkö, vaan tottelee asetettuja rajoja ja leikkii tasapuolisesti kavereidensa kanssa olematta kuitenkaan aina ja iankaikkisesti pomo. Pienemmät hoitokaverit lapseni hakee leikkeihin mukaan, varsinkin jos he ovat vaarassa jäädä yksin leikkimään.

Lapseni näkyy ja kuuluu, hän valloittaa maailmaa! ;) Mitä pahaa siinä on? Silti hän ei ole häirikkö, vaan osaa olla myös hiljaa ja rauhassa paikallaan. Häiriköt eivät siihen taas kykene, koska heillä ei ole kykyä noudattaa ohjeita. Ja se mistä kykenemättömyys johtuu, voi johtua useastakin seikasta...

Mä en tykkää, kun nykypäivänä ei voi asioista puhua niiden oikeilla nimillä. Erityislapsi on erityisen tökerö termi. Paljon kuvaavampaa on käyttää ilmaisuja: häiriintynyt, jälkeenjäänyt jne. Tietenkään ne ei lasten vanhempien mielestä ole tarpeeksi ylentäviä kuvaamaan heidän pilttejään, mutta se olisi muille selkeämpää. Jos päiväkotiryhmässä on erityislapsi, niin sehän voi olla mitä vain psykopaatista kömpelöön. Olisi kuitenkin muiden lasten vanhemmille tärkeää tietää, mistä viasta on kyse, jos oma lapsi siellä samassa tilassa leikkii.

Olisi kuitenkin muiden lasten vanhemmille tärkeää tietää, mistä viasta on kyse, jos oma lapsi siellä samassa tilassa leikkii.

Ja milläköhän tavalla se kuuluu toisten lasten vanhemmille, mikä vieraalla lapsella on vikana? Juuri yksityisyydensuojan vuoksi käytetään nimitystä erityislapsi. Ja sitäpaitsi, hoitotädit / opettajat / muu hoitohekilökunta eivät saa missään nimessä kertoa kuka porukasta on erityislapsi. Se on vanhempien tehtävä siinä tilanteessa, että he itse sen haluavat tuoda julki. Sitä ei mikään laki kuitenkaan velvoita tekemään.

Oletko koskaan kuullut sellaista käsitettä kuin salassapitovelvollisuus?

..
Minua sanottiin lapsena suuripersoonaiseksi ja siitä syystä että olen aina näkynyt ja kuulunut, kyseenalaistanut asioita, ollut asioista omaa mieltä ja tuonut sen julki. En ole ollut avuton hissukka joka hiljaisena vaikenee jos kohdellaan epäoikeudenmukaisesti. Olen ollut aina hyvin aurinkoinen ja ilonen, mutta tuonut ilmoille myös negatiiviset tunteet. Oman lapseni haluan kansvattaa myös juuri näin. Kaikkien ei tarvitse olla niitä hiljaisia nyssyköitä jotka vain hymyilee eikä osoita koskaan mitään anarkiaa mihinkään suuntaan. En pidä tätä aloituksesta, koska mielestäni tässä halutaan väheksyä äänekkäitä, ISO PERSOONAISIA lapsia. Jotkut näkyvät ja kuuluvat enemmän kuin toiset ja ovat vilkkaampia. Se ei ole häiriköintiä.

Yhteistyössä