Minusta masentuneet naiset eivät saisi tehdä lapsia.

• Viestiketjun aloittaja masentuneen lapsi
  • Ensimmäinen viesti
Minulla on ollut sama oikeus kuin muillakin tehdä lapsia, enkä ole koskaan tähän ikään mennessä kärsinyt masennuksesta. Mieheni suku ei ole ikinä kärsinyt masennuksesta eli siltä puolelta suku on terve. Sisareni uskalsi tehdä 2 lasta vaikka äitini puolelta on masennusta ja dementiaa ja hänen miehensä puolelta on myös masennusta ja dementiaa silti lapset ovat terveitä.
Sinulla on sama oikeus kuin, minkä itse määrittelit aloitusviestissäsi.
Minun mielestäni täysi oikeus. (Tosin empatiakyvytömyys ja henkiset rajoitteet kieltämättä mietityttäisivät, jos olisin moisia oikeuksia jossain jakamassa - onneksi en ole.)

Omasta mielestäsi sen sijaan sinulla on hyvin rajallinen oikeus, jos oikeutta ollenkaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia
No jos nyt kerta kaikki on sitten hyvin, niin mitä valitat? Meitä kaksi-kolmekymppisiä naisia tuntuu vaivaavan asenne, että kaikki mikä on ikinä mennyt pieleen, on äidin syytä. On sulle varmaan tapahtunut elämässäsi jotain muutakin ikävää, kuin että on joulujuhlat jääneet väliin. Ketä niistä syytä?

• Tykkää
Reactions: idunnor ja Millenia
"vieras"
Mulle kävikin niin päin, että masennuksen jälkeen opin arvostamaan lastani, yhteistä aikaamme ja ylipäätään elämää enemmän, kuin mitä ikinä muuten olisin voinut! En tietenkään olisi halunnut sairastua, tai toivo sitä kenellekään muullekaan. Alussa aikaa meni hukkaan ja lapsikin varmasti kärsi jonkin verran, mutta nyt ei maailmasta hänelle parempaa, rakastavampaa ja lempeämpää äitiä voisi löytää! Saimme apua. Ja masennukseen sairastuin raskauden viimeiselle kolmanneksella, vakavan traumaattisen tapahtuman takia. Että sillon ei enää aborttikaan ollut mahdollinen. Olen kyllä samaa mieltä, että raskautta suunnitellessaan, olisi hyvä olla kaikin puolin terve. Mutta kun ikinä ei kuule tiedä, miten elämä tulee heittelemään. Oma kokemukseni on myös se, että joskus ihminen voi hieman esittää, ettei halua parantua, koska tuntee vaan niin suurta rakkauden ja hellyyden puutetta ja tuntee, ettei kukaan välitä, tai ymmärrä tilanteen vakavuutta.

Sanotte mitä vaan niin kyllä lapset kärsivät. Muistan kun äiti ei ikinä jaksanut tulla joulujuhlaan, ei vanhempainiltaan tms. ja pääsi hyvin nuorena jo reilusti alle 50v eläkkeelle masennuksen takia. Siitä sai sitten koulussa kuulla koska pienellä paikkakunnalla kaikki tiesi asian.
Mulla on ollut diagnoosi akuutista psykoosista ja masennuksesta.
Ja tein lapsia jota on nyt 5 ja 2 vuotiaat.
Ja mä kyllä jaksan käydä joulujuhlissa ja jalis treeneissä ja muskareissa ja leikkiä noiden kanssa ja viettää ihan normaalia elämää. Hullua olisi että olisin jättänyt lapset tekemättä.
Myönnän että minulla on kummankin syntymän jälkeen ollut jonkinasteista masennusta, mutta niistä olen selvinnyt. Omalla kohdalla unenpuute laukaisee herkästi henkisen pahan olon, mutta olen tiedostanut tämän asian ja osannut katsoa jossain määrin kriittisesti oloani lasten ollessa vauvoja.

Pään sisäisten ongelmien lisäksi mun ja mieheni suvuista löytyy sukurasitteena lapsille verenpainetautia, sydäntautia, reumaa, astmaa, atopista ihottumaa, ylipainoa jne. Nämäkään eivät olleet musta hyviä syitä jättää lapsia tekemättä.

En suinkaan halua vähätellä ap:n kokemuksia omasta elämästään, mutta diagnoosi masennuksesta ei automaattisesti tarkoita että masentuneen lapsien elämä olisi kurjaa ja ikävää.

• Tykkää
Reactions: Gloria
"vieras"
Mua ketuttaa tällä palstalla yli kaiken, kun ihmiset arvostelee asioita, joista heillä ei ole omakohtaista kokemusta. Tässä tapauksessa siis, ap ei ole itse sairastanut masennusta, joten turha odottaakaan, että hän ymmärtäisi siitä tarpeeksi.

En kyllä yhtään vähättele sitä, etteikö elämä masentuneen äidin kanssa voi olla helvettiä ja vahingollista lapselle. Masennus nyt vaan on sellainen tila, joka ei ole jokaisella samanlainen, toinen kykenee hoitamaan lapsensa ja antamaan heille turvallisuutta ja rakkautta, joku toinen ei. Ei kyse ole siitä mikä diagnoosi äidillä on, vaan siitä miten hän kykenee antamaan lapsille turvallisuutta ja rakkautta. Äiti voi olla tunnekylmä ja etäinen vaikkei olisi masentunut.

asdfasdfa
Joskus sairastettu masennus ei pitäisi olla tuomio. Eikä edes se, että sairastaa masennusta. Lapsien hankinta on pitkälti oma valinta. Yksilöiden hyvinvoinnin kannalta on tietysti hyvä, että masennus olisi hallinnassa kun lapsen saa. Ja jos siihen sairastuu lapsien aikana, tärkeää on se, että tunnistaa olevansa sairas ja osaa hakea apua.

Masennuksiakin on erilaisia ja sairastavia ihmisiä erilaisia. Se, että on masentunut ei tarkoita automaattisesti sitä, että lapsi kärsii seurauksista. Mutta toki riskit siihen ovat erityisen suuret. Masentunut vanhempi saattaa jättää jälkensä kehittyvään lapseen.

asdfasdfasd
Masennuksessa on myös sen ikävä puoli, joka on periytyminen (ei geneettisessä mielessä). Asiat joille ei löydy sanoja, jotka ovat tuolla tunteina, tunnelmina ja muistoina jolle ei ole konkreettista muotoa, ovat niitä pahimpia sairastumisen riskitekijöitä sitten niille aikuistuneille lapsille.

masentuneen lapsi
Mulla on ollut niin vaikea elämä että jos olsin masennukseen taipuvainen olisin varmasti jo masentunut. Olen aina jaksanut katsoa eteenpäin, isoista vaikeuksista huolimatta.

Mä voin ainakin sanoa ihan suoraan että olen ilkeä, provo tai ei! Ja ihan vain siitä syystä että ihminen jolla ei ole omakohtaista kokemusta miltä tuntuu olla masentunut, yleistää äitinsä masennuksen perusteella asian niin että kellään masentuneella ei ole oikeutta hankkia lapsia.
Jos hän kärsii äitinsä masennuksesta edelleen ja ilmeisesti kärsii kun täällä asiaa pohtii, niin siihen saa apua sieltä ihan samasta paikasta missä masennustakin hoidetaan.

[QUOTE="vieras";24434006]Huh, huh, provo tai ei, niin harvoin saa näin ilkeitä vastakommentteja lukea, mitä tässä ketjussa muutamalta näppikseltä lähtenyt.[/QUOTE]
Minusta tässä ketjussa ei ole puhdasta ilkeilyä lähellekään niin paljon kuin monissa muissa. Ap itse aloittaa mahdottoman ilkeällä "ei ole oikeutta saada lapsia"-asenteella ja kyllä tuohon saa puuttua, vaikka ap olisikin kokenut kovia. Usein voisi luulla, että itse vastoinkäymisiä kokeneena riittäisi ymmärrystä myös muidenkin vastoinkäymisille. Ja ehkä osaisi myös katsoa sinne peiliin.

Tässä ketjussa asiat sanotaan ehkä suoraan ja sievistelemättä, mutta melko lailla kyseessä on vain totuus, ei ilkeily. Mitä nyt jotkut masennusta ap:lle toivovat ovat vähän turhalla linjalla, mutta ei sekään nyt mitenkään erityisen karskia ole.

"Iines"
Siis lasta ei toki kannata alkaa suunnittelee sillon kun on vakavasti masentunut, kun sillon ei voi tietenkään taata kovin hyviä lähtökohtia lapselle. Mut muuten ei voi koskaan tietää mitä elämä tuo tullessaan, kuten joku jo kirjoittikin. Jopa terve ihminen kun voi periaatteessa sairastua melkein mihin vaan.

Varmaan monet pitäis mieluummin sen masentuneenkin äidin, kuin et ei ois äitiä ollenkaan.

"asdfasdf"
[QUOTE="vieras";24434106]Masennus on hyvin itsekeskeinen olotila. Toisille on helpompi rypeä itsesäälissä kuin elää "ihan oikeaa" elämää.[/QUOTE]

Ei siinä itsesäälissä, itseinhossa ja itsevihassa ryvetä siksi, että se olisi helpompaa kuin hyvä olotila. Siinä ollaan, koska tunnetaan olevansa umpikujassa ilman vaihtoehtoja päästä eteen, sivuilla tai taakse.

"vieras"
Aloitus on aika karmivaa tekstiä... Siis ennakkoluuloista ja mustavalkoista. Tuntuu silti ap todella pahalta, se mitä olet lapsena joutunut kokemaan. Kaikki lapset ansaitsevat onnellisen lapsuuden ja paljon hellyyttä. Äitisi tuskin kuitenkaan itse valitsi sairauden itselleen...

niin surullista
Alkuperäinen kirjoittaja Ei siitä mihinkään pääse;24433522:
Että masentuneiden äitien lapset, etenkin vauvat kärsivät tutkitusti erilaisista tunne-elämän kehityshäiriöistä, koska masentunut hoitaja ei kykene sellaiseen empaattiseen kommunikaatioon lapsen kanssa, mikä on elintärkeää lapsen normaalille kehittymiselle.

Juuri noin, masentunut ei jaksa/halua puhua ilmeikkäästi, mikäli puhuu juuri lainkaan lapselle, lapsestakin tulee apaattinen. Ei opi normaaliin vuorovaikutukseen.
Yhtä paljon lapsi kärsii masentuneesta isästäkin ja kun voivat molemmat vanhemmat olla masentuneita, muuten mielenterveyspotilaita

"vieras"
[QUOTE="vieras";24434106]Masennus on hyvin itsekeskeinen olotila. Toisille on helpompi rypeä itsesäälissä kuin elää "ihan oikeaa" elämää.[/QUOTE]

Ja taas yks, joka ei tiedä asiasta hölkäsen pöläystä, huoh...

masentuneen lapsi
Juuri noin, masentunut ei jaksa/halua puhua ilmeikkäästi, mikäli puhuu juuri lainkaan lapselle, lapsestakin tulee apaattinen. Ei opi normaaliin vuorovaikutukseen.
Yhtä paljon lapsi kärsii masentuneesta isästäkin ja kun voivat molemmat vanhemmat olla masentuneita, muuten mielenterveyspotilaita
Niin en tajua miksi tätä asiaa vähätellään?itsellä esim. perusturvallisuuden tunne oli hyvin järkkynyt, äiti kun ei aina muistanut hakea esim. tarhasta pois.

"vieras"
[QUOTE="Iines";24434118]Siis lasta ei toki kannata alkaa suunnittelee sillon kun on vakavasti masentunut, kun sillon ei voi tietenkään taata kovin hyviä lähtökohtia lapselle. Mut muuten ei voi koskaan tietää mitä elämä tuo tullessaan, kuten joku jo kirjoittikin. Jopa terve ihminen kun voi periaatteessa sairastua melkein mihin vaan.

Varmaan monet pitäis mieluummin sen masentuneenkin äidin, kuin et ei ois äitiä ollenkaan.[/QUOTE]

Suurin osa ketjun kirjoittajista tuntuu olevan erimieltä kanssasi. Tai ainakin heidän kirjoituksistaan saa sen käsityksen, ettei masennus ole mikään syy lykätä lapsenhankintaa jos lapsen haluaa.

Niin en tajua miksi tätä asiaa vähätellään?itsellä esim. perusturvallisuuden tunne oli hyvin järkkynyt, äiti kun ei aina muistanut hakea esim. tarhasta pois.
Ei täällä kyllä masennuksen mahdollisia oireita ja vaikutuksia lapsiin ole vähätellyt. Ainoastaan moittinut sinut tekopyhää asennettasi jakaa ja kieltää oikeutta toisten lapsensaantiin.

• Tykkää
Reactions: Nojaaja
[QUOTE="vieras";24434207]Suurin osa ketjun kirjoittajista tuntuu olevan erimieltä kanssasi. Tai ainakin heidän kirjoituksistaan saa sen käsityksen, ettei masennus ole mikään syy lykätä lapsenhankintaa jos lapsen haluaa.[/QUOTE]

Haha nyt oikeasti. Kukaan ei ole sanonut noin.

masentuneen lapsi
Ei täällä kyllä masennuksen mahdollisia oireita ja vaikutuksia lapsiin ole vähätellyt. Ainoastaan moittinut sinut tekopyhää asennettasi jakaa ja kieltää oikeutta toisten lapsensaantiin.
Saahan sitä kaikki lapsia tehdä, en sitä kiellä. Mietin vain miten se että äiti on masentunut vaikuttaa lapseen? ja se että jos on nuoresta lähtien ollut masentunut kannattaako lapsia hankkia?

"vieras"
[QUOTE="vieras";24434207]Suurin osa ketjun kirjoittajista tuntuu olevan erimieltä kanssasi. Tai ainakin heidän kirjoituksistaan saa sen käsityksen, ettei masennus ole mikään syy lykätä lapsenhankintaa jos lapsen haluaa.[/QUOTE]

Luetun ymmärtämisessäsi on huikeita vikoja. Täällä ollaan kyllä erimieltä ap:n kanssa siitä, että masennusta voisi jostakin ennustaa.

"..."
Ihmettelen minäkin miksi esim. Mummeliisa, joka yleensä kirjoittaa niin fiksusti ja kivasti on ottanut tässä ketjussa näin hyökkäävän kannan- osuuko asia omaan nilkkaan?

Ottamatta varsinaiseen aloitukseen kantaa, niin esim sairastettu masennus (myös kaukaisessa historiassa) estää ehdottomasti esim sekä koti-että ulkomaisen adoption, eli kyllä asiasta on myös asiantuntijatasolla samankaltaista ajatusta.

Yhteistyössä