[QUOTE="vieras";24393824]Chef, sulla on kyllä tässä keskustelussa ihan järjettömän huonoja mielipiteitä ja kannanottoja, verrattuna aiempiin koirakeskusteluihin joissa olet vaikuttanut osaavalta koiraihmiseltä.
"Mä olen monasti sanonut, että vasta sen ikäinen on mielestäni kykenevä ulkoiluttamaan koiraa valvomatta, joka kestää nähdä tilanteen, jossa se oma koira joutuu onnettomuuteen...esim. toisen koiran raatelemaksi tai auton alle. Ei meinaan ole aikuisellekaan herkkua katseltavaa, saati lapselle."
-Moniko AIKUINEN koiranomistaja ei järkyttyisi jos oma koira raadellaan kuoliaaksi omistajan joutuessa katsomaan vierestä? Itsekin menetin yöuneni joksikin aikaa siitä hirveästä näystä vaikka paljon kamalaa olen elämäni aikana nähnyt.
Ajokortti vain niille, joita ei haittaa onnettomuuden sattuessa nähdä silpoutunutta kuollutta uhria?
"Älkää käsittäkö väärin, amstaffin omistajalla on järkevää juttua, mutta ei normaali, tervepäinen koira saa elinikäisiä traumoja ja muutu varautuneeksi tai peräti aggressiiviseksi siitä syystä, että sen päälle käydään."
- Juuri näin on käynyt MONEN koiran kohdalla. Varsinkin jos uhkaus on kohdistunut känniseltä ihmiseltä, usein koira varautuu ja pelkää jälkeenpäin kaikkia humalaisia.
Sama pätee toisen koiran hyökkäyksen kohteeksi joutumiseen, usein koira vielä profiloi hyökänneen koiran ja pelkää jatkossa esim. samaa rotua, sukupuolta jne. olevia koiria.
Ja pelkäävän koiran aggressio on vaarallista koska voi olla erittäin arvaamatonta.[/QUOTE]
Niin, enkö mä nimenomaan kirjoittanut (saivartelijoita varten), ettei moni aikuinenkaan kestä, saati lapsi.
Jos saat valkata, näetkö ennemmin itse koirasi raatelun, vai annatko lapsesi nähdä sen? Tästä oli kyse, ei sen syvällisemmästä.
Jos lapsi on remmin päässä, hän kaiken lisäksi kokenee vielä syyllisyyttäkin, enkä totisesti haluaisi asettaa omaa lastani niihin kenkiin. Ja uskon siis muutoinkin, että vaikka se olisi aikuiselle ihan helkutin kova pala (ja varmasti onkin) niin lapselle kuitenkin vielä pahempi.
Jos sinä aikuisena menetit yöunesi, niin mitäköhän sen lapsen psyykkeelle käy?!?
Mikäli koirasi ovat kohdanneet toistuvasti hyökkäyksiä, niin siinä kohtaa toki ymmärrän että koira alkaa pelkäämään ja muuttuu sitä kautta araksi tai jopa ihan agressiiviseksi. Mutta ymmärtänet varmasti itsekin, että tuntuu hyvin hassulta, että YHDEN ihmisen USEAMPI koira on tullut niin monta kertaa hyökkäyksen kohteeksi, että se on jättänyt koiriin pysyvät henkiset vauriot.
Kuten jo kerroin, mielestäni omistajalla on järkevää juttua, mutta kyllä tuo stoori melko uskomattomalta kuulosti siltä osin, että useampi koira on yhden ihmisen kohdala peloteltu piloille. Mä kun en tunne oman edesmenneen koirani lisäksi kuin pari koiraa, joille on aidosti jäänyt arpia ja tunnen kyllä useamman sata omistajaa koirineen.
Mulla on ollut pelkoagressiivinen rotikka (potkittu ja hakattu piloille) ja kun me kohdattiin vähääkään hyökkäävä juoppo, me juostiin karkuun niin paljjon, kun mun jaloistani vaan vähääkään irtosi. Mä en ikinä, milloinkaan anna yhdenkään juopon uhata mun jo valmiiksi piloille kiusattua koiraani. Ihan sen koiransa itsensä vuoksi ja lisäksi siksi, ettei mulla ole rahaa maksaa kenellekään uutta naamaa. Olen siis varsin tietoinen mitä on elää ja olla pelkoagressiivisen koiran kanssa ja kulkea joskus juoppojenkin läheisyydessä.