Pohditaan perheen voimin koirarotua mikä olisi hyvin seurallinen.*veljen surullinen pyyntö*

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24381501:
10 vuotias lentää perässä vaan kun vie sakemannia ulos...
Ja pienempi solmii hihnalla nippuun... siis taluttajan.

Koira ei voi olla koskaan vain lapsen vastuulla. Oli koko mikä tahansa.
 
Mudi voisi olla myös hyvä jos paimenkoirista tykkää. Meidän saku kuoli pari vuotta sitten, enkä kuuna kullan valkeana olisi antanut sitä 10v käsiin vaikka kiltti olikin.
Mudi meille varmaan tulee kun nuo mukelot tuosta vähän kasvavat. Sakun hommaan, kun on lapset teini-ikäisiä ja itsellä aikaa panostaa koulutukseen.
 
Ja pienempi solmii hihnalla nippuun... siis taluttajan.

Koira ei voi olla koskaan vain lapsen vastuulla. Oli koko mikä tahansa.
Se on totta. Monesti vaan isoakaan koiraa ei sitten kouluteta kunnolla ja tulee semmonen päätön juoksija, jota on kauheaa aikuisenkaan ulkoiluttaa. Pieniä koiria sitten laiminlyödään kun jotkut luulee, että pientä ei tarvii kouluttaa, vaan että pienen koiran kuuluukin aina purra kaikkia.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24381524:
Se on totta. Monesti vaan isoakaan koiraa ei sitten kouluteta kunnolla ja tulee semmonen päätön juoksija, jota on kauheaa aikuisenkaan ulkoiluttaa. Pieniä koiria sitten laiminlyödään kun jotkut luulee, että pientä ei tarvii kouluttaa, vaan että pienen koiran kuuluukin aina purra kaikkia.
Olet kyllä inhottavan oikeassa.
 
^vierailija^
Jos paimenkoiran haluaa, niin löytyyhän niitä pienempiäkin kuin saku! On se aika hurja rotu 10-vuotiaalle. Onko äiti ollenkaan tutustunut sakemanneihin, siis niihin nuoriin (0,5-2-vuotiaat). Nehän ei todellakaan ole niitä rauhallisia pihavahteja jotka tottelee pienintäkin elettä. Eikä ne kouluttaudu ihan itsestään toko-valioiksi...

Corgihan cardigan ois vähän samanmallinen kuin saku (siis päästä jos ei muualta :D ), jalat vain kaapattu lyhyemmäksi. Nekin aika kovapäisiä mutta sakuun verrattuna varmasti aika helppo rotu :D
Muita hauskoja ois varmaan pyreneittenpaimenkoira, mudi, pumi. Tai ehkä hollanninpaimenkoira?
 
"Vieras"
Sori, että kyselen ja puutun melkein kaikkeen...

Mutta minua arveluttaa terrieri rotuna, siis sehän on alkujaan terävä ja kipakka metsästyskoira, onko sen luonne sopiva seurakoiraksi? Käsittääkseni se saattaa vaatia todella paljon toimintaa.

Kertokaa, jos tiedätte.

*pohtii samalla Fifille lemmikkiä ja kyselee paljon*

Meillä aussi, ihana rotu, ihana tyyppi:)
Todella lapsirakas, ja erittäin miellyttämishaluinen, joten yleensä tekee niin kun pyydetään. Löytyy kuitenkin luonnetta, etenkin muiden koirien seurassa. Nyt toi meidän poitsu täyttää 6 ja pikkuhiljaa alkaa onnistua leikit muiden koirien kanssa ilman tappeluita.

Mutta ei mikään räkyttävä pikkipiski siis :)
 
Hauvakone tarjosi tätä: Tiedosto:Csalfa Sommer 07 10 A.jpg – Wikipedia

:LOL: Sori, reggae koira :heart:

Alaskanmalamuuttiakin tarjosi, mutta en mä kyllä sellasta suosittelis :O Vaativa koulutettava ja mä laitoin, että helppo koulutukseltaan... Hmm... Äiti nyt vaan jahkaa sakemannin perään ja mä huudan hoosiannaa täällä |Oeieieieieiei!
Kannattaa kyllä tutustua puleihin rotuna. Ne on aika mukavia otuksia, vaikka ulkonäkö on ehkä tottumattiman silmään erikoinen. =)
 
Keittiönoita
Hauvakone tarjosi tätä: Tiedosto:Csalfa Sommer 07 10 A.jpg – Wikipedia

:LOL: Sori, reggae koira :heart:

Alaskanmalamuuttiakin tarjosi, mutta en mä kyllä sellasta suosittelis :O Vaativa koulutettava ja mä laitoin, että helppo koulutukseltaan... Hmm... Äiti nyt vaan jahkaa sakemannin perään ja mä huudan hoosiannaa täällä |Oeieieieieiei!
Ilman tuota agilityä ja sitä, että koira olisi 10-vuotiaan koira, olisin minäkin suositellut alaskanmalamuuttia. Meille sellainen tuli, kun poika oli 4 v. Ja nuo olivat niin hyvät kaverukset, melkein kuin identtiset kaksoset, että pääsi itku 19-vuotiaalta nuorelta mieheltäkin, kun mammutille eläinlääkäri tuli antamaan viimeistä piikkiä.
 
On, mutta ainakin ne joita itse olen nähny (pitkäkarvaisia) ovat olleet oikein sirorakenteisia. Toki varmaan on niitä siroja saku-linjojakin.
Suomen Hollanninpaimenkoirat ry Eipä tuo juuri pienempi ole kuin monet käyttölinjaiset sakemannit. Belkkari ehkä aavistuksen pienempi, kuin holsku tai sakemanni, mutta en kyllä sitäkään 10v koiraksi suosittelisi.
Collie voisi mennä... ja jos turkin kanssa haluaa päästä helpolla niin nahkacollie :D Lyhytkarvainen collie – Wikipedia
 
"kojootti"
englanninspringerspanieli. Erittäin hyväluontoisia ja mukavia kavereita, kiintyvät kovasti ja seuraavat sitten ihan joka paikkaan :) Helppo harrastaa kaikenlaista, ja myöskin motivoituu ruuan avulla kuin itsestään ;)
 
"omppu"
Itse en kyllä yhtään syty tuolle labradorinnoutajalle. Tosin kokemusta on vain yhdestä mutta se on ollut pennusta saakka patalaiska. Polkuanturat sillä tulehtui heti ja lonkat meni paskaksi. Lenkkeilykielto plus ahneus merkkasi heti ylipainoa. Nyt se koira käy akupunktiossa ja syö laihdutuslääkkeitä. Kyseistä narttua ei voida edes leikata ylipainon takia. Kannattaa siis ehdottomasti ottaa joku terveempi rotu!

Sheltti ja villakoira olisivat minun ehdotukseni.
 
Labbis
Älkää hyvät ihmiset sortuko siihen yleiseen harhaluuloon että labbis on joku rauhallinen löllykkä. Erittäin aktiivinen ja vaativa rotu. Kolmesta on nyt kokemusta ja kaikki ne on ollu aikamoisia sählääjiä 6v. asti...
 
  • Tykkää
Reactions: narikka83
Älkää hyvät ihmiset sortuko siihen yleiseen harhaluuloon että labbis on joku rauhallinen löllykkä. Erittäin aktiivinen ja vaativa rotu. Kolmesta on nyt kokemusta ja kaikki ne on ollu aikamoisia sählääjiä 6v. asti...
Meillä tällähetkellä 10v labbiscoctail ja meno on edelleen kuin pennulla ikään. En ole koskaan tavannut rauhallista labbista ja niitä on tullu tavattua mooooonta :D
 
jepujee..
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24381518:
Mudi voisi olla myös hyvä jos paimenkoirista tykkää. Meidän saku kuoli pari vuotta sitten, enkä kuuna kullan valkeana olisi antanut sitä 10v käsiin vaikka kiltti olikin.
Mudi meille varmaan tulee kun nuo mukelot tuosta vähän kasvavat. Sakun hommaan, kun on lapset teini-ikäisiä ja itsellä aikaa panostaa koulutukseen.
Mudi on erittäin aktiivinen ja herkkä rotu, joten ei todellakaan lapselle. Ovat suht epäsosiaalisia, mikäli kasvatus ei mene ihan putkeen. Ja sille ei todellakaan riitä mikään "ehkä agilitya.."-lupaukset vaan se kaipaa toimintaa, eikä peruslenkitys ja kerran viikossa treenaus ole sille tarpeeksi.

Minäkin ehdottaisin pojalle shelttiä :)
 
0
Nuoressa sakussa riittää täysi työ aikuisellekkin. Varsinkin uroksen kanssa saa varautua myös tiukkoihin valtataisteluihin. En lähtisi suosittelemaan lapsen "omaksi" koiraksi, vaikka upea perhekoira onkin. Saksanpaimenkoira tahtoo vielä useimmiten valita itselleen sen yhden ihmisen jota seuraa ja se tuppaa olemaan se joka huushollissa jöötä pitää. Voi siis olla pojalle pettymys jos koira valitsee isän/äidin omaksi ihmisekseen ja leimaantuu ensisijaisesti tähän.
Koko perheen koiraksi sen sijaan suosittelen. Mikäli omaa rautaiset hermot ekan parin vuoden ajalle :D
 
Mudi on erittäin aktiivinen ja herkkä rotu, joten ei todellakaan lapselle. Ovat suht epäsosiaalisia, mikäli kasvatus ei mene ihan putkeen. Ja sille ei todellakaan riitä mikään "ehkä agilitya.."-lupaukset vaan se kaipaa toimintaa, eikä peruslenkitys ja kerran viikossa treenaus ole sille tarpeeksi.

Minäkin ehdottaisin pojalle shelttiä :)
Juu ei mudista kyllä sohvaperunaksi olekkaan :) Aloituksesta käsitin, että tarkoitus olisi aktiivisesti harrastaa, mutta uudestaan luettuani huomasin, että tosiaan "ehkä agilityä" siellä seisoo.
Tosin ei ole sakustakaan sohvatyynyksi. Erona tässä, että saku kyllä vie kymmenvuotiasta kuin märkää rättiä, jos sille päälle sattuu. Mudi olisi vielä pideltävissä :D
Voisiko aloittaja hieman tarkentaa, kuinka paljon koiran kanssa tultaisiin lenkkeilemään/touhuamaan, onko omaa pihaa ym.? Aiempaa koirakokemusta vanhemmilla?
 
[QUOTE="vieras"";24381724]bison frise..jos ei muuta niin ei tarvii ainakaa pelätä seuran puutteesta :D Aivan ihana,kiltti ja erittäin seurallinen koira[/QUOTE]

Eikö se oo vähänn kuin paksu villakoira? :) Onko se samantapainen, kiltti ja iloinen?
 
"Vieras"
Älkää hyvät ihmiset sortuko siihen yleiseen harhaluuloon että labbis on joku rauhallinen löllykkä. Erittäin aktiivinen ja vaativa rotu. Kolmesta on nyt kokemusta ja kaikki ne on ollu aikamoisia sählääjiä 6v. asti...
Juu, ei oo :) meillä oli labbis, joka sähläsi kymmenvuotiaaksi asti. Eikä ollut mikään siro mallinen, joten innostuessaan onnistui aina kaatamaan yms. Jotain :) tosi ihana kyllä luonteeltaan, mutta hössö mikä hössö.
 

Yhteistyössä