Pohditaan perheen voimin koirarotua mikä olisi hyvin seurallinen.*veljen surullinen pyyntö*

ranskis
Ei agilityyn mutta muutoin loistava luonne on ranskanbulldogilla. Kannattaa tutustua rotumääritelmään. Ja vain hyvältä kasvattajalta jotta terveysongelmat saatais minimiin.
 
JONSERED Karhunkantaja
Karhunkantaja ei vissiin ole tavannut nuoria labbiksia... Kaikkea muuta kuin löllyköitä :D Pojista voi tulla sellaisia 40 kg paketteja ja siihen vielä reippaasti pentuintoa päälle niin mietitääs kykeneekö 10vee pitelemään sellaista? Kyllä mä tosissaan lähtisin katselemaan pieniä koiria. Enemmän pitäisi listata vaatimuksia... Millainen turkki saa olla? Pitääkö olla lenkkikaveri? Nopea? Hidas? Ketterä? Millaiset vietit (paimen, ajo, saalis...)

Iltalehden hauvakone on aika hauska ja suosittelen kokeilemaan:
Hauvakone - Koirat - Ilta-Sanomat

Kerro sit, mitä koiraa teille suositeltiin :)
Meidän labbiksemme kyllä toimitettiin pentuna. :) Ja minusta pointti ei ole pelkästään se, pystyykö 10-vuotias fyysisesti pitämään koiraa kiinni. Aikuisen tehtävä on huolehtia sekä lapsesta että koirasta. Ja kyllä labbiskin leikkii agilityä mielellään, vaikkei huippuhyvä siinä ole, jos pääasia on, että yhdessä harrastetaan, ei koiralta ole pakko vaatia niin paljoa. 8-vuotias, pienehkö, tyttäreni taluttaa malamuuttimixiä ihan sujuvasti. Kyseinen koira on minuakin painavampi ja takuulla myös vahvempi, mutta peruskoulutettu ja niin luotettava, kuin luontokappale voi olla.

Tuosta cotonista minulla on hyvin vähän kokemusta: ainoa tietämäni on hyvin paimennusviettinen ja haastava luonteeltaan, isottelee kaikille. Ja kouluttajassa ei ole vikaa, on tottunut koiriin ja osaa käsitellä niitä ja tekee jatkuvasti työtä tuon hurtan kanssa, eli kyllä siitäkin varmaan salonkikelpoinen kouliintuu. :)
 
Mä tiedän et nyt saan päänpyöristystä mutta mun ehdoton valinta on saksanpaimenkoira. Mulla on ja on tooosi lapsirakas. Kaverilla jolla on 3 lasta iät 8-16vuotiaat on myös ja nuorimmankin uskaltaa helposti päästää koiran kanssa ulos. On helppo koulutettava ja takuulla luotettava. Toki koulutus vaatii selkeän laumanjohtajan ja määrätietoisuutta.Sakemannit oppii ihan mitä vaan.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="mie";24381114]Cavalier, Kingcharlesinspanieli. Erittäin seurallinen ja todella hyvä agilityssä.
Tykkää kaikista ihmisistä.[/QUOTE]

Miten spanielien terveyden laita nykyään on?
 
Villakoirat on agilityssä myös ihan mainioita. Ja niitä saa kaikenkokoisia. Ainakin meidän villakoira on tosi ihana ja kiltti. Nukkuu yöt mun vieressä peiton alla. Ikinä ei tarvi olla yksin. Tai siis saa olla, koira tassuttelee aina perässä.
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24381137:
Mitenkäs australianterrieri? Australianterrierikerho ry Vekkuleita otuksia. Tuttavapiirissä on pari.
Sori, että kyselen ja puutun melkein kaikkeen...

Mutta minua arveluttaa terrieri rotuna, siis sehän on alkujaan terävä ja kipakka metsästyskoira, onko sen luonne sopiva seurakoiraksi? Käsittääkseni se saattaa vaatia todella paljon toimintaa.

Kertokaa, jos tiedätte.

*pohtii samalla Fifille lemmikkiä ja kyselee paljon*
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24381161:
Villakoirat on agilityssä myös ihan mainioita. Ja niitä saa kaikenkokoisia. Ainakin meidän villakoira on tosi ihana ja kiltti. Nukkuu yöt mun vieressä peiton alla. Ikinä ei tarvi olla yksin. Tai siis saa olla, koira tassuttelee aina perässä.
Kevytrakenteinen, pomppii hyvin. Lintukoira, mutta ei ihan lennä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24381161:
Villakoirat on agilityssä myös ihan mainioita. Ja niitä saa kaikenkokoisia. Ainakin meidän villakoira on tosi ihana ja kiltti. Nukkuu yöt mun vieressä peiton alla. Ikinä ei tarvi olla yksin. Tai siis saa olla, koira tassuttelee aina perässä.
Villakoiraa voisin myös suositella. Ovat TODELLA oppivaisia. Varsinkin joku keskikokoinen voisi olla hyvä. Ei heti mene "rikki" jos on muita pienempiä lapsia taloudessa, mutta ei ole mikään jättikään. Kompakti pakkaus sanoisin :D Ja turkkiahan ei tarvitse trimmata sellaiseksi pumpulipalloksi, jos ei käy näyttelyissä :)
 
JONSERED Karhunkantaja
Minäkin olisin villakoiran kannalla. Labbiksesta lähtee karvaa kaksi kertaa vuodessa: ensin puoli vuotta ja sitten 6 kk... :saint: Ja niitä löytyy sitten kananmunien sisältäkin...
 
Sori, että kyselen ja puutun melkein kaikkeen...

Mutta minua arveluttaa terrieri rotuna, siis sehän on alkujaan terävä ja kipakka metsästyskoira, onko sen luonne sopiva seurakoiraksi? Käsittääkseni se saattaa vaatia todella paljon toimintaa.

Kertokaa, jos tiedätte.

*pohtii samalla Fifille lemmikkiä ja kyselee paljon*
"ikaisemmin australianterrierin oli käyttökoirana todella ansaittava paikkansa tai häivyttävä. Nykyisin useimmiten kaupunkilaisperheen australianterrieri on enemmän seurakoira kuin metsästäjä. Sopeutumisessaan uuteen käyttötarkoitukseen australianterrieri on menettänyt kiihkeää terrieriluonnettaan, piirrettä, jonka kanssa ihmisten on toisinaan ollut vaikea elää. Rodun alkuperäinen käyttötarkoitus on muuttunut. Tänä päivänä australianterrieri on käyttötarkoitukseltaan seurakoira. Käyttötarkoituksen muuttuminen on asettanut rodun luonteelle uusia haasteita. Australianterrierin on oltava yhteiskuntakelpoinen, lempeä ja ystävällinen, mutta yhä se on luonteeltaan peloton ja itsevarma." Sanotaan yhdistyksen nettisivuilla.
Tuntemani yksilöt ovat selvästi keskiverto terrieriä "helpompia". Eivät niin teräviä ja kovapäisiä. Toisaalta kyllä aussistakin ripaus terrieriä löytyy, mutta vain positiivisessa mielessä :)
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;24381209:
Älä kuule rupee mulle, et ole vielä edes toimittanut sitä erään kypsyneen naisen anoppia tänne meillepäin, vaan oot tainnut pitää sitä kaapissa jemmassa kaikki nämä kuukaudet :mad:

Jos siis muistat tapauksen.
:LOL:

Muistan, yhä odottelen, koska lisäanoppi arvio kolahtaa postilaatikkoon. Enhän minä mitään itselleni, vaan hankaluuksia muille... :saint:
 
:LOL:

Muistan, yhä odottelen, koska lisäanoppi arvio kolahtaa postilaatikkoon. Enhän minä mitään itselleni, vaan hankaluuksia muille... :saint:
Juu, sitä ei kyllä tule unohdettua, oli jotenkin niin hauska ketju, ja varsinkin kun aloittaja sai mitä halus, paremmat fiilarit.

Jumankauta, pitääkö tässä alkaa Keittistä ahdistelemaan, on tainnu olla hän joka tuon anopin on jemmannut, sille kun ei omien puheidensa mukaan enää uutta anoppia (virallista sellaista) kaivat, saa vaan niitä kettumaisia miniäkokelaita passata.
 
"jaa"
MIten olisi lapinkoira? Se menee intona agilitya eikä ole liian suuri koira.
Älykäs koira koulutettavaksi ja uskollinen ystävä. Varmasti tulisi tuollaisen lapsen paras ystävä, joka kulkee paikkaan kuin paikkaan mukana. ei ole ylienerginenkään, mutta tarpeeksi pirteä ja näpsäkkä lenkeille mukaan jne jne.
 
  • Tykkää
Reactions: Erina ja Uudi
No ei 10 vuotiaalle sakemannia, vaikka helppo koulutettava onkin, mutta onko se nyt tulossa äidin mieltymysten mukaan, vaiko oikeasti lähinnä pojalle.
Toisekseen gorgihan juurikin on aikas samatyyppinen pääkopaltaan kuin sakemanni, jopa ulkoisesti ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;24381489:
No ei 10 vuotiaalle sakemannia, vaikka helppo koulutettava onkin, mutta onko se nyt tulossa äidin mieltymysten mukaan, vaiko oikeasti lähinnä pojalle.
Toisekseen gorgihan juurikin on aikas samatyyppinen pääkopaltaan kuin sakemanni, jopa ulkoisesti ;)
Äiti on halunnut sakemannia jo kauan. Ei tunnu pääsevän siitä yli ja nyt oli jonkun sopivan kuulemma löytänyt... Pojalle se silti tulossa olisi.
 

Yhteistyössä