Miten lestadiolaiset suhtautuvat yhteisön sisäiseen pedofiili-tapaukseen?

  • Viestiketjun aloittaja meriley
  • Ensimmäinen viesti
meriley
Onko kellään "sisäpiirin tietoa" siitä, miten itse lestadiolaiset suhtautuvat tähän järkyttävään lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön? Tuomitsevatko vai miten?
 
hhhhhhh
Jotenki musta tuntuu että sulkevat silmänsä ja korvansa asialta. Ite en oo kuullu/lukenut yhdenkään vl:n kommenttia asiaan. Omat porukatkaan ei oo kommentoinu (en oo kyllä kysynykään).
No voin kyllä vl:nä kertoa että ei olla suljettu silmiä ja korvia tältä... ainakaan minun kaveripiirissä. Aivan kauhea juttu ja paljon ollaan kyllä puhuttu tuosta. Järkyttäähän se kauheasti, etenkin kun itselläkin nyt pieni lapsi...
 
Huojuva talo
Ovatko ylipäätään antaneet lausuntoa "julkisesti"? (En ole huomannut tai se on vain mennyt itseltä ohitse.)
Herätysliikkeen johto (kaikki miehiä) on tunnustanut julkisesti että vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä on 1980-luvulta alkaen tullut sisäisesti tietoon 70 – 100 lasten seksuaalisen hyväksikäytön tapausta, joista noin kolmenkymmenen tekijän oikeusprosessi on vireillä tai on ollut oikeuskäsittelyssä 2000-luvulla. Monet tapaukset ovat olleet hyvin vakavia ja ne ovat kohdistuneet useisiin alaikäisiin perheenjäseniin.

Herätysliikkeen kannalta nöyryyttävintä on se, että hyväksikäyttäjien joukossa on ollut 10 – 15 puhujaa.

SRK.n johtokunnan mukaan hyväksikäyttötapauksissa ei ole osattu toimia oikein ja asianosaisille on annettu ristiriitaisia tai vääriä ohjeita.

“Rippisalaisuuden merkitys on joissain tapauksissa ymmärretty väärin ja uhreja on muun muassa sen varjolla pyritty vaientamaan ja sopimaan asiat ilman rikosprosessia. Hyväksikäyttöasioita hoidettaessa on asiantuntija-apua käytetty puutteellisesti.” SRK:n varapuheenjohtaja Matti Taskila myönsi tiedotustilaisuudessa suoraan, että työvaliokunnan teettämä selvitys vahvistaa kaikki tässä asiassa vanhoillislestadiolaisliikettä kohtaan esitetyt syytökset todenperäisiksi.

SRK antoi lehdistötiedotteen 7.4.2011 ja tämän jälkeen keskusrikospoliisi käynnisti välittömästi tutkimukset asiassa. Epäillään rikosta.
 
Lehdenlukija
Käytännössä peittelevät.
Herätysliikkeen johtaja (SRK:n pääsihteeri) oli antanut julkisesti lausunnon, joka rinnastaa lasten raiskaamisen mihin hyvänsä syntiin...

Lastensuojelun tutkija, itse lestadiolainen Johanna Hurtig kertoi HS:n haastattelussa:

“Osallistuin keväällä 2009 tilaisuuteen, jossa oli SRK:n työntekijä paikalla. Hän viittasi esille tulleeseen insestitapaukseen sanomalla, että vaikka me olemme kauhuissamme siitä, että uskovainen perheenisä on syyllistynyt omien lastensa hyväksikäyttöön, se ei ole sen pahempi synti kuin mihin me jokainen olemme omassa sydämessämme valmiita.

- Minusta sellainen puhe on vaarallista väkivallan normalisointia. Kirjoitin siitä SRK:lle ja kysyin, miksi tällaista opetetaan.

Johto ei tunnistanut ilmaisemaani huolta tai keskustelun tarvetta, vaan näki tapaukset yksittäisinä.”

Vika johtotasolla on jo asenteissa, mikä on erityisen huolestuttavaa. Kuinka asenteet muuttuvat? Muuttuvatko ne?

Hurtigin haastattelua ei löydy nettilehdestä, löytyy tästä:
http://freepathways.files.wordpress.com/2011/04/hslastensuojelija.jpg
 
"kkkk"
Osa on sitä mieltä että rikos on rikos vaikka mikä on. Eli rikokset kuuluvat rikosoikeuteen.

Osa valitettavasti (esim äitini) on sitä mieltä, että synnit on anteeksiannettu, mitä sitä vanhoja kaivelemaan ja asiasta ei saisi puhua.
 
5550000
Onko kellään "sisäpiirin tietoa" siitä, miten itse lestadiolaiset suhtautuvat tähän järkyttävään lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön? Tuomitsevatko vai miten?
Kerrotaan että nyt on Espoon rauhanyhdistyksen piiristä paljastumassa toinen hyväksikäyttötapaus.

Päiväkotiyrittäjä-mies jonka takia Helsingin kaupunki otti lapset pois kahdesta miehen omistamasta päiväkodista. Päiväkodin palkattu henkilöstö ei ole syyllistynyt mihinkään rikokseen mutta omistaja-miestä epäillään ja on kuulustteltu. Hän oli parisen viikkoa pidätettynä.

Omistaa päiväkoteja yhdessä vaimonsa kanssa.
 
vl
Itse ainakin olen ehdottomasti sitä mieltä, että järkyttävää, sairasta ja täysin tuomittavaa.
Toki on myös synti sen lisäksi, että on rikos ja on tärkeää, että rikokset käsitellään oikeuden edessä ja tärkeää (ja välttämätöntä) on myös asia syntinä korjata.

Olen valitettavasti törmännyt siihen, että näitä tekoja ajateltaisiin "vain" synteinä ja että olisi riittävää saada nämä "vain" anteeksi. En ymmärrä itse tätä ollenkaan.
Onneksi liikkeen viralliset lausunnot korostavat myös tekojen rikollisuutta ja että nämä teot tulee käsitellä myös lain edessä.

Yleinen kanta ei missään nimessä ole (eikä voi olla) hyväksyvä, sillä väärin tekee sekin, joka hyväksyy.
Rikos on aina myös synti.
 
[QUOTE="mila";23031792]On tottakai sanottu että se on ehdottomasti väärin, sairasta ja rikos..[/QUOTE]
Ovat tarkoittaneet, että se on ehdottomasti väärin, sairasta ja rikos, että se tulee yleiseen tietoisuuteen. Hus hus, maton alle kaikki paha. Olemmehan hurskaita jumalanpalvojia! Aamupäivällä rukoilua, iltapäivällä kevyttä perseraiskausta.
 
Aika huolestuttavalta tuntuu että heidän omissa "tutkimuksissaan" on tullu 100 tapausta ilmi. Mikähän mahtaisi olla tulos jos niitä alkaisi joku puolueeton taho tutkimaan? Kun normaalistikin vain noin 10% rikoksista tulee ilmi niin olisiko tapauksia tosiasiassa vähintäänkin 1000? Ja todennäköisemmin paljon enemmänkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Gaijin
Oikeus ja kohtuus
Aika huolestuttavalta tuntuu että heidän omissa "tutkimuksissaan" on tullu 100 tapausta ilmi. Mikähän mahtaisi olla tulos jos niitä alkaisi joku puolueeton taho tutkimaan? Kun normaalistikin vain noin 10% rikoksista tulee ilmi niin olisiko tapauksia tosiasiassa vähintäänkin 1000? Ja todennäköisemmin paljon enemmänkin.
Kun katolisessa kirkossa Irlannissa paljastui että 60 pappia oli syyllistynyt lasten hyväksikäyttöön, enää ei tyydytty siihen että kirkko teki itse selvityksen. Nyt vaaditaan että ulkopuolinen rippumaton taho tekisi selvityksen uhreista. Uhrien määrä voi kasvaa koska sielläkin salattiin rikoksia kauan.

Miten vanhoillislestadiolaisuudessa? Riittääkö yhteiskunnalle Suomessa että he ovat itse tehneet jonkin sisäisen selvityksen, jota he eivät edes antaneet julkisuuteen?

Mielestäni nämä asiat tulee selvittää perinpohjin. Syylliset tulee tuomita korvauksiin uhreille.
 
Tuiralainen
Kun katolisessa kirkossa Irlannissa paljastui että 60 pappia oli syyllistynyt lasten hyväksikäyttöön, enää ei tyydytty siihen että kirkko teki itse selvityksen. Nyt vaaditaan että ulkopuolinen rippumaton taho tekisi selvityksen uhreista. Uhrien määrä voi kasvaa koska sielläkin salattiin rikoksia kauan.

Miten vanhoillislestadiolaisuudessa? Riittääkö yhteiskunnalle Suomessa että he ovat itse tehneet jonkin sisäisen selvityksen, jota he eivät edes antaneet julkisuuteen?

Mielestäni nämä asiat tulee selvittää perinpohjin. Syylliset tulee tuomita korvauksiin uhreille.
Eikö juuri se olisi totuuden nimessä oikeus ja kohtuus, että herätysliike tuomittaisiin maksamaan korvauksia uhreile. Rikollisethan noudattivat vaan liikkeen anteeksianto opetusta.

Uhrit vaiennettiin erittäin törkeällä tavalla, ja monet rikokset päästettiin änäin vanhenemaan. esimerkiksi ns. Minnan tapaus.

Hyväksikäytetty Minna – valtakunnansyyttäjä ottanut asian selvitettäväksi | Omat polut © – etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Tämän että uhrit on sivuutettu, näkyy myös SRK:n johtomies myöntäneen uusimman Rauhan Tervhehdyksen hastattelussa.
 
Syylliset vankilaan
Kun katolisessa kirkossa Irlannissa paljastui että 60 pappia oli syyllistynyt lasten hyväksikäyttöön, enää ei tyydytty siihen että kirkko teki itse selvityksen. Nyt vaaditaan että ulkopuolinen rippumaton taho tekisi selvityksen uhreista. Uhrien määrä voi kasvaa koska sielläkin salattiin rikoksia kauan.

Miten vanhoillislestadiolaisuudessa? Riittääkö yhteiskunnalle Suomessa että he ovat itse tehneet jonkin sisäisen selvityksen, jota he eivät edes antaneet julkisuuteen?

Mielestäni nämä asiat tulee selvittää perinpohjin. Syylliset tulee tuomita korvauksiin uhreille.
Hyväksikäytöstä langetetut tuomiot ovat aivan liian lieviä!
 
"ulla"
kuinkakohan moni ev.lut.uskontoa tunnustava on tehnyt rikoksen viime aikoina? Tehdäänkö siitä mitään haloota, vaikka kyseessä on sentään valtionuskonto. Te olette niin raukkia, haukutte kyllä pieniä uskontoja, vaikka omanne on läpimätä!
 
"Mummeli"
Minä muistan appeni isän joskus kertoneen suvulle, että oli aivan tapana, että nämä puhujamiehet veivät nuoria tyttöjä kulman taakse. En tiedä sitä, pidettiinkö näiden siemeniä jotenkin pyhinä, ettei asiasta tehty numeroa.
 
Vapaakristitty
[QUOTE="ulla";25299268]kuinkakohan moni ev.lut.uskontoa tunnustava on tehnyt rikoksen viime aikoina? Tehdäänkö siitä mitään haloota, vaikka kyseessä on sentään valtionuskonto. Te olette niin raukkia, haukutte kyllä pieniä uskontoja, vaikka omanne on läpimätä![/QUOTE]

Onko lestadiolaisuus siis erillinen uskonto?
 
"huhhuh"
[QUOTE="Mummeli";25299282]Minä muistan appeni isän joskus kertoneen suvulle, että oli aivan tapana, että nämä puhujamiehet veivät nuoria tyttöjä kulman taakse. En tiedä sitä, pidettiinkö näiden siemeniä jotenkin pyhinä, ettei asiasta tehty numeroa.[/QUOTE]

Eli siis rokkitähtimeiningin ja pedofilian yhdistämistä ja kaikki oikeutetaan sillä, että ollaan parempia, viisaampia, hyväätarkoittavia? Ei hyvä...
 
yöks
Eikä lakaista maton alle - ei ainakaan omassa tuttavapiirissäni. Iljettää ja inhottaa aivan kuten muitakin ja uhreille taas toivoisi kaiken mahdollisen saatavilla olevan avun. Lestadiolaiset ovat nyt suurennuslasin alla, mutta tasaisestihan tällaista karmeutta paljastuu milloin minkäkin vakaumuksen/uskonnon piiristä.
 

Yhteistyössä