Olenko ainoa, joka ei ymmärrä "omia" rahoja parisuhteessa/perheessä?

• Viestiketjun aloittaja en ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
Fleur de la Cour
[QUOTE="vieras";24364688]Väitätkö oikeasti, että aviopuolison kuollessa olet yhtä heikoilla kuin avopuolison kuollessa?[/QUOTE]

En yhtä heikoilla, mutta kuolemantapaus on hankala juttu näissä asioissa. Leskeneläkkeisiin ja muihin etuihin kun kestää aikansa ennen kuin niitä saa ja perinnönjako määrittelee yhteisten varojen käytön, ennen perinnönjakoa varoihin ei ole lupa koskea.

"vieras"
Minusta rahat on yhteiset siinä vaiheessa kun on yhteinen tili, johon molemmat pistävät palkkansa ja muut tulonsa ja josta maksetaan kaikki menot. Jos molemmilla on omat tilit ja omat kortit, joihin toisella ei ole käyttöoikeutta, rahat eivät ole yhteisiä vaan molempien omia.
Perusteella että?? Meillä omat tilit ja omat kortit, silti mä voin mennä miehen tilille netin kautta ja siirtää omalle tililleni rahaa, jos sitä tarvitsen ja toisin päin. Meillä ei katsota kuka maksaa mitäkin, eikä ole mitään yhteistä taloustiliä, johon kumpikin laittaa tietyn summan rahaa. Mä en todellakaan pidä sitä, että vaikka on omat tilit, niin rahatkin olisi omia, meillä ne ainakin on yhteisiä.

[QUOTE="vieras";24364761]Perusteella että?? Meillä omat tilit ja omat kortit, silti mä voin mennä miehen tilille netin kautta ja siirtää omalle tililleni rahaa, jos sitä tarvitsen ja toisin päin. Meillä ei katsota kuka maksaa mitäkin, eikä ole mitään yhteistä taloustiliä, johon kumpikin laittaa tietyn summan rahaa. Mä en todellakaan pidä sitä, että vaikka on omat tilit, niin rahatkin olisi omia, meillä ne ainakin on yhteisiä.[/QUOTE]

Eiköhän se käyttöoikeus ollut siinä se pointti.

"vieras"
En yhtä heikoilla, mutta kuolemantapaus on hankala juttu näissä asioissa. Leskeneläkkeisiin ja muihin etuihin kun kestää aikansa ennen kuin niitä saa ja perinnönjako määrittelee yhteisten varojen käytön, ennen perinnönjakoa varoihin ei ole lupa koskea.
Avopuolison kuollessa ei saa lainkaan leskeneläkettä, joten ei todellakaan ole samanarvoinen asema. Jos siis nyt puhutaan vaan pelkästä puolisosta ilman lapsia.

Minä tai mieheni ei edes seurustelisi ihmisen kanssa, joka on jotenkin "huvikseen" kotona elelemässä toisen siivellä. Sitten taas jos hoidetaan vauvaa/taaperoa, ei löydy töitä tai tulot on olemattomat esim. opiskelun kautta, niin on melkoinen kusipäisyyden huippu pantata niitä omia palkkatulojaan muulta perheeltä. Ei voi sanoa kuin hyi helvetti ja pysykää yksin jos ei kiinnosta tukea omaa puolisoa ja perhettä.
Näitä vaihtoehtojahan on vain kaksi, että miten se menee.

yhteiset
[QUOTE="eee";24364665]Entäs jos sä ap ansaitsisit vaikka 5000€/kk ja miehesi elelisi työttömyystuella? Olisivatko rahat edelleen yhteiset, ja mies saisi käyttää niitä kuin omiaan, lupia kyselemättä?[/QUOTE]
Tai jos toinen sairastuu pitkäaikaisesti tai jos tulee työkyvöttömäksi. Etenkin silloin rahojen pitäisi olla yhteisiä. Sillä ei ole väliä, onko paremmin ansaitseva mies tai nainen. Normaalihankintoihin ei tarvitse kysellä lupia, mutta muista hankinnoista keskustellaan yhtäläisesti riippumatta siitä, kuka rahat on ansainnut ja kuka ne käyttää. Näin on ainakin meillä, kun minä olen työssäkäyvä ja mies on kotona työttömyystuella.

"aapee"
[QUOTE="vieras";24364710]Ehkä tässä onkin kyse sitten siitä miten eri ihmiset näkevät asian omat rahat...tuon sun sepustuksen perusteella mun käsityksen mukaan teillä ei ole ne omat rahat vaan käytännössä yhteiset, jos molemmat makselee laskuja ja maksuja eikä niitä tasita missään vaiheessa...[/QUOTE]

Tässä hyvä kommentti! Itse näen myös, että suurimmalla osalla tähän ketjuun vastanneista on yhteiset rahat, kun kerran menoja ei lasketa tarkasti eikä tasata laskuja. Omassa lähipiirissäni on meinaan valitettavan paljon pareja/perheitä, joissa kaikki menot tasataan sentilleen tuloeroista huolimatta. Aina jaksan ihmetellä, kuinka sellainen suhde voi toimia, jossa puolisoilla on eri tulotasot, mutta menoja pitää kattaa tasan yhtä paljon.

Fleur de la Cour
[QUOTE="vieras";24364773]Avopuolison kuollessa ei saa lainkaan leskeneläkettä, joten ei todellakaan ole samanarvoinen asema. Jos siis nyt puhutaan vaan pelkästä puolisosta ilman lapsia.[/QUOTE]

En puhunut misssään kohtaa että olisi samanarvoinen. Sanoin vaan oman kantani siihen, että haluan välttää tilanteen, jossa aviopuolisoni kuollessa olisin edes hetkellisesti rahallisissa ongelmissa. Siksi pidän omat rahat ja oman tilin.

Huom harmaana
[QUOTE="vieras";24364761]Perusteella että?? Meillä omat tilit ja omat kortit, silti mä voin mennä miehen tilille netin kautta ja siirtää omalle tililleni rahaa, jos sitä tarvitsen ja toisin päin. Meillä ei katsota kuka maksaa mitäkin, eikä ole mitään yhteistä taloustiliä, johon kumpikin laittaa tietyn summan rahaa. Mä en todellakaan pidä sitä, että vaikka on omat tilit, niin rahatkin olisi omia, meillä ne ainakin on yhteisiä.[/QUOTE]

Avainsana tässä lienee se, että voit mennä miehesi tilille ja maksella sieltä mitä haluat. Miksi teillä sitten ylipäänsä on omat tilit eikä yhteinen jos tämä on käytäntö...? Miten toinen pysyy ajan tasalla siitä paljonko rahaa tilillä on, jos haluaa vaikka ostaa jotain itselleen, jos toinenkin käyttää sitä kuin omaansa?
Meillä ei ole kummallakaan käyttöoikeutta toisten tiliin eikä tulisi mieleenkään antaa pankkitunnuksia toiselle, vaikka luotettavista ihmisistä onkin kyse.

Jebs
Kannattaa olla varauksellinen noitten yhteistilien suhteen. Meillä kävi niin, että talon kuluille yms oli oma tili, jossa oli jopa lainaakin remonttia varten. Eron tullen mies meni ja tyhjensi tilin. Sinne meni 6000e rahaa, josta puolet tietysti kuuluisi mulle. Pankki taikka poliisi ei voi asialle mitään, koska oikeudet tilille oli molemmilla eikä oltu laitettu mitään nostorajaa sinne. Sanottakoon nyt vielä, että tää äijä oli yks saatanan näyttelijäsekopää, joka varsin taitavasti sai mut ensin pauloihinsa ja sitte alko höykytys. Minä-tyttö en paskaa niskaan ota, joten erohan siitä tuli. En siltikään olisi uskonut, että paskiainen olisi ollut niin kiero, että tyhjentää tilinkin.. Ikinä enää en luota kehenkään!

"vieras"
Avainsana tässä lienee se, että voit mennä miehesi tilille ja maksella sieltä mitä haluat. Miksi teillä sitten ylipäänsä on omat tilit eikä yhteinen jos tämä on käytäntö...? Miten toinen pysyy ajan tasalla siitä paljonko rahaa tilillä on, jos haluaa vaikka ostaa jotain itselleen, jos toinenkin käyttää sitä kuin omaansa?
Meillä ei ole kummallakaan käyttöoikeutta toisten tiliin eikä tulisi mieleenkään antaa pankkitunnuksia toiselle, vaikka luotettavista ihmisistä onkin kyse.
Alun alkujaan molemmilla ollut omat tilit ennen kuin on tavattu ja asia on sitten vaan jäänyt niin. Molemmat ollaan rahan suhteen maltillisia ja aina siellä tilillä on rahaa ja tiedetään missä mennään. Kuten aikaisemminkin olen sanonut, että mä en voisi olla edes parisuhteessa tuhlarin kanssa, oli rahat yhteisiä tai omia. Mutta joko ymmärrät sen, että yhteiset rahat voi olla, vaikka molemmilla on omat tilit ilman varsinaista käyttöoikeutta toisen tiliin?

No jaa. Omat rahat meillä periaatteesa aina oli, mutta toisen tililtä sai ottaa rahaa kyselemättä. Eli sinälleen joo kuitenkin yhteiset. Miehen rahoista ostin aina ruokaa lapsille ja perheelle, omasta kotihoidontuesta maksoin osan laskuja ja ostin mm vaipat.

Ymmärrän omat rahat parisuhteessakin, mutta en ymmärtäisi niitä omassa parisuhteessani tai tässä elämäntilanteessa. En silti katso eläväni miehen rahoilla tai omaisuudella yhtään sen enempää kuin hän minun.

"vierailija"
[QUOTE="eee";24364665]Entäs jos sä ap ansaitsisit vaikka 5000€/kk ja miehesi elelisi työttömyystuella? Olisivatko rahat edelleen yhteiset, ja mies saisi käyttää niitä kuin omiaan, lupia kyselemättä?[/QUOTE]

En ole ap, mutta vastaan tähän silti. Vaikka tienaisin kuinka paljon enemmän kuin mieheni, niin rahamme olisivat yhteiset. Meillä on yhteinen perhe eikä kumpikaan raha-asioissa mieti vain omaa etuaan, vaan meillä on yhteiset päämäärät ja tavoitteet ja yhteinen elämä. Tällä hetkellä mieheni tienaa enemmän ja todennäköisesti en tule koskaan yhtä paljoa tienaamaankaan. Tilanne on kuitenkin ollut myös toisin, kun mies opiskeli, minä olin töissä ja maksoin enemmän. Meidän perheessä tämä toimii erinomaisesti, emme koskaan riitele rahasta :) Tosin ymmärrän ap:sta poiketen niitä perheitä, joissa tämä ei toimi. Jokainen perhe siis toimikoon niin kuin parhaakseen näkee :)

"joku"
No en ymmärrä sellaista, että toinen on kotona hoitamassa lapsia, eikä tienaa yhtään mitään ja sitten toisen tienaamat rahat on täysin sen omia.

Mutta en ymmärrä sitäkään, jos on kaksi työssäkäyvää aikuista ihmistä, että heillä ei ole omia rahoja ollenkaan. Olisi kyllä aika ahdistavaa ja holhoavaa. Olldaan oltu parisuhteessa 11 vuotta ja naimisissa 4 vuotta, omistetaan yhdessä asunto ja meillä on omiakin rahoja. On toki yhteisetkin rahat, joista maksetaan ruuat yms. taloustarpeet ja yhteisiin menoihin menevät kulut sekä asunnon kulut ja on yhteisiä säästöjä. Mutta sitten on ihan omatkin tilit ja säästöt ja hyvin toimii meillä. Uskoisin tietäväni sinua paremmin, kuinka sitoutuneita ollaan toisiimme. Jotenkin todella typerää sinulta kuvitella tietäväsi toisten parisuhteista ja sitoutumisista mitään raha-asioiden hoitamisen perusteella.

Voihan tuo olla tosiaan eri asia sellaisissa perheissä, joissa ei juurikaan tienata tai toinen ei tienaa. Mutta mitä väliä sillä on sitoutumisen kannalta, jos molemmilla on hyvät tulot, että jos on myös täysin omia rahoja, yhteisten lisäksi?

"joku"
[QUOTE="aapee";24364633]Kuinka teillä sit käytännössä sujuu? Lasketteko esim. jokaisen kauppakuitin sentilleen puoliksi? Vai sen mukaan mitä kukakin syö? Kuka elättää lapset? Mites lomamatkat? Joutuuko toinen säästämään pitempään yhteistä reissua varten, jos on eri tulotasot? Minä en vain ymmärrä kuinka tuo voi käytännössä toimia.. eikö se ole hirveän hankalaa?[/QUOTE]

Molemmat laittavat yhteiseen käyttöön tietyn summan rahaa kuussa. Toinen laittaa enempi, koska tienaa enempi. Yhteisistä rahoista maksetaan kaikki yhteinen, lomamatkat, ruuat, ihan kaikki yhteinen. Kyllä meillä ihan yhteisiä ruokia on kaikki mitä jääkaapista löytyy, joten yhteisesti ne maksetaan. Molemmat tienaa kyllä ihan tarpeeksi että omallekin tilille ihan jää rahaa ja säästöön myös, sekä itselle että yhteisiin säästöihin. Ei ole ollenkaan hankalaa. Omalta tililtä maksetaan jos on omia menoja, viihteellä, omia matkoja tai vaatteita itselle tai mitä nyt vaan ihan itse haluaa ja tarvii.

omat ja yhteiset
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;24364579:
Eikös perhe ole yksi yksikkö, jossa on yhteiset menot? Joten eikö se ole vain loogista, että myös kaikki talouteen tuleva raha on yhteistä?
En mä kyllä nää tuossa mitään logiikkaa? Musta perhe muodostuu yksilöistä, joten on vain loogista, että on omia tuloja ja menoja. Meillä on toiminut omat ja yhteinen tili (josta maksetaan yhteiset menot). Yhteiselle tilille rahaa laitetaan suhteessa tuloihin, joten siinä mielessä enemmän tienaava kustantaa enemmän menoista. Mutta omaa rahaa jää kummallekin. Jos tienaa vähemmän, jää toki sitten vähemmän omaan käyttöön. Reilua musta.

En usko, että kukaan hirveästi kummastelee saati sitten hirvittelee tilannetta, jossa kaksi työssäkäyvää ihmistä maksavat yhteiset menot ja pitävät loput rahat itsellään. Eihän siitä nyt ole kenellekään haittaa. Ongelma siitä tulee sitten jos toinen näistä menettää työpaikkansa tai jää kotiin hoitamaan lapsia tms. eikä puoliso ole valmis tulemaan vastaan. Ne puolison hyvät tulot kun karsii toisen tukia, kenenkään ei ole tarkoitus elää pelkästään sillä kotihoidontuella tai työmarkkinatuella. Pienituloiset saa siihen lisät, on yh-lisät, asumistuet jne. Nämä osuudet on laskettu saatavaksi puolisolta (ja yleensä oletetaan että sieltä saa vielä vähän enemmänkin).

"vieras"
[QUOTE="joku";24364890]

Mutta en ymmärrä sitäkään, jos on kaksi työssäkäyvää aikuista ihmistä, että heillä ei ole omia rahoja ollenkaan.

[/QUOTE]

meidän omat rahat on niiden yhteisten rahojen joukossa. Omia rahoja omiin menoihin ei tarvita, kun on ne yhteiset rahat, joista voidaan ne omatkin menot maksaa.

Meidän mielestä on paljon helpompaa kun on vain yhteinen tili. Näkee heti paljonko rahaa on, eikä tarvii kysellä, että hei, onks sulla rahaa vai maksanko minä.
Toki kukin tekee niin kun itelle parhaiten sopii =)

Yhteistyössä