Uskon Jumalaan. Juuri siihen, mikä Raamatussa esitellään. Kysyttävää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uskis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jenny";24347686]En tiedä. Usko ei ole päällimmäisina ajatuksina mielessäni. Tiedän vain sen, että jossakin on lempeä ja anteeksiantavainen Jumala. Kadun aidosti syntejäni ja yritän olla tekemättä syntiä. Raamattu on osiltaan isossa ristiriidassa opiskelemieni luonnontieteiden kanssa. Raamattu on ihmisen kirjoittamaa Jumalan sanaa, osa kirjoitettu hyvin myöhään sen jälkeen kun sana on alunperin saatu. Jutut ovat muuttuneet ja sen aikaisten ihmisten mailmankatsomus on varmasti vaikuttanut teksteihin. Uskon enemmänkin Raamatun henkiseen antiin, Jumalan antamiin arvoihin joita meidän tulisi noudattaa.
Sekavasti selitetty, mutta en ole itsekään mitenkään kristaalinkirkkaana uskossa.[/QUOTE]

Jumala on nimenomaan lempeä ja anteeksiantava. Mutta Hän on myös pyhä ja oikeudenmukainen. Se, että koitat olla tekemättä syntiä, on varmasti aivan hieno asia, mutta Raamattu sanoo, että meidän parhaimmatkin teot ovat kuin saastainen vaate Jumalan edessä. Jumala Rakkaus tulee ilmi Jeesuksessa. Syntimme johtavat kuolemaan ja yskikin synti jo erottaa Jumalasta, joka on täydellisen pyhä. Mutta se synti on sovitettu rsitillä. Kun vain otat sen vastaan lahjana. Jumala rakastaa sua, sä oot Hälle aivan mielettömän tärkeä. Mutta niin kauan kuin Jeesus ei ole elämässäsi, sä olet erossa Jumalasta.

[QUOTE="hmmh";24347671]Niin, mutta mutta. Raamatussakin on monia käskyjä joita et varmaakaan noudata, kuten uhraaminen ym. Ja kohtia joissa käsketään samasta asiasta eri tavoin. Hyväksytkö homot, avioeron, esiaviollisen seksin? Peitätkö pääsi aina kun käyt kirkossa?[/QUOTE]

Oisko sulla esimerkkejä, missä käsketään eri tavoin? Kyllä mä homot hyväksyn, niinkuin kaikki muutkin ihmiset. Avioero ei ole Jumalan tahdon mukaista, koska Hän vihaa hylkäämistä. Mutta en todellakaan tuomitse, en ole mikään tuomari. Seksi on tarkoitettu avioliittoon ja kunnioitan heitä, jotka haluavat säilyttää sen avioliittoon. En peitä, en elä lain alla ;).

[QUOTE="vieras";24347765]missä seurakunnassa käyt?[/QUOTE]

Olen yhteiskristillinen ja käyn kaikissa niissä srk:ssa, missä tunnustetaan Jeesuksen jumalisuus, Hänen kuolemansa meidän syntiemme edestä ja kerrotaan, miten ihminen voi syntyä uudesti ;).

[QUOTE="uskis";24347773]Oisko sulla esimerkkejä, missä käsketään eri tavoin? Kyllä mä homot hyväksyn, niinkuin kaikki muutkin ihmiset. Avioero ei ole Jumalan tahdon mukaista, koska Hän vihaa hylkäämistä. Mutta en todellakaan tuomitse, en ole mikään tuomari. Seksi on tarkoitettu avioliittoon ja kunnioitan heitä, jotka haluavat säilyttää sen avioliittoon. En peitä, en elä lain alla ;).[/QUOTE]

Jos et peitä päätäsi kirkossa ja olet nainen, toimit raamatun eli samalla jumalan tahdon vastaisesti. Eli valikoit, mikä sopii sulle ja mikä ei.

[QUOTE="hmm";24347774]Oletko lukenut raamatun läpi kokonaan?[/QUOTE]

Kyllä, mutten aivan systemaattisesti. Eli että oisin aloittanut sivulta 1 ja jatkanut siitä aina 2..3..4...444..445

[QUOTE="hmmh";24347781]Jos et peitä päätäsi kirkossa ja olet nainen, toimit raamatun eli samalla jumalan tahdon vastaisesti. Eli valikoit, mikä sopii sulle ja mikä ei.[/QUOTE]

Kuten sanoin, en elä enää lain alla. Ja samaa suosittelen sinulle :).

[QUOTE="uskis";24347773]Oisko sulla esimerkkejä, missä käsketään eri tavoin? Kyllä mä homot hyväksyn, niinkuin kaikki muutkin ihmiset. Avioero ei ole Jumalan tahdon mukaista, koska Hän vihaa hylkäämistä. Mutta en todellakaan tuomitse, en ole mikään tuomari. Seksi on tarkoitettu avioliittoon ja kunnioitan heitä, jotka haluavat säilyttää sen avioliittoon. En peitä, en elä lain alla ;).[/QUOTE]

hmmh:lle vielä. Vastaisitko tuohon ensimmäiseen kysymykseeni?

[QUOTE="Jenny";24347686] Raamattu on osiltaan isossa ristiriidassa opiskelemieni luonnontieteiden kanssa.
[/QUOTE]
Minä ajattelen niin, että usko alkaa siinä, missä tieto loppuu. Oma uskoni ei ole ristiriidassa tieteellisen maailmankuvani kanssa. Raamatussa ei ole päivämäärää siitä, milloin maailma sai alkunsa, ja ne Raamatunkertomusten pohjalta tehdyt päätelmät maailman alkuhetkestä ja sen ajankohdasta ovat tulkintaa. Voin ohittaa ne.

Yhtä lailla myös tiede on eräänlainen uskonto. "Tämänhetkisen tietämyksen perusteella oletamme, että..."

Minä ajattelen niin, että usko alkaa siinä, missä tieto loppuu. Oma uskoni ei ole ristiriidassa tieteellisen maailmankuvani kanssa. Raamatussa ei ole päivämäärää siitä, milloin maailma sai alkunsa, ja ne Raamatunkertomusten pohjalta tehdyt päätelmät maailman alkuhetkestä ja sen ajankohdasta ovat tulkintaa. Voin ohittaa ne.

Yhtä lailla myös tiede on eräänlainen uskonto. "Tämänhetkisen tietämyksen perusteella oletamme, että..."

Tää on kyllä totta. On myös monia tiedemiehiä, myös luonnontieteilijöitä, jotka aivan sulavasti uskovat Raamatun olevan Jumalan Sanaa ja tekevät tiedettä siltä(kin) pohjalta.

[QUOTE="ttt";24347710]Tuliko usko sulle sillain nopeasti ja vavisuttavasti vai pikkuhiljaa? Onko sulla ollut uskoon tulemisen jälkeen epäilyksen hetkiä?[/QUOTE]

Kyllä se melko nopeati sit lopulta tuli. Tai sanoisko yllättäen, "nurkan takaa". Oli elämäni hienoin ja vaikuttavin kokemus. Oli kerran (!) epäilyksen hetki, jonka jälkeen Jumala ilmestyi yliluonnollisesti.

[QUOTE="uskis";24347790]Kuten sanoin, en elä enää lain alla. Ja samaa suosittelen sinulle :).[/QUOTE]

Itse luin raamatun läpi jo heti rippikoulun jälkeen ja erosin samantien kirkosta.

[QUOTE="hmm";24347866]Itse luin raamatun läpi jo heti rippikoulun jälkeen ja erosin samantien kirkosta.[/QUOTE]

Kirkkoohan ei ketään pelasta ja en usko, että Jumalalle paljon merkkaa kuulutko sä kirkkoon. Enemmän se,l kuulutkos sä Jeesukselle. Kun Raamattua lukee, kannattaa rukoilla että Pyhä Henki avaa Sanaa. Raamattu on kirjoitettu Jumalan Hengen vaikutuksesta ja sitä voidaan ymmärtää Hengen kautta "parhaiten". Mä en ennen uskoon tuloani saanut Raamatusta irti juurikaan mitään. Heti uskoon tultuani kun avasin Raamatun, se avautui mulle, ja ikäänkuin tuo Sana alkoi lukea minua. Se oli tosi outo ja ihmeellinen kokemus.

Onnea uskostasi! :) Minäkin yritän parhaani mukaan uskoa, mutta välillä se on kovin vaikeaa.

Kiitos :). Ootko sä saanut ottaa Jeesuksen ihan henkilökohtaisena Vapahtajana elämääsi? Usko ei tule meistä vaan se on Jumalan lahja. Sitä ei voi itsestä puristaa, mutta se tulee, kun pyytää ja nöyrtyy Jumalan edessä vilpittömin mielin ja sydämin :). Siunausta sinulle :heart:

[QUOTE="uskis";24347794]hmmh:lle vielä. Vastaisitko tuohon ensimmäiseen kysymykseeni?[/QUOTE]

No ihan ekana tulee mieleen miesten tukanleikkuu. Toisaalla käsketään ajamaan parta ja leikkaamaan tukka, ja toisaalla taas hurskas ei poista kumpaakaan. Juudaan kuolema on myös tällainen. Armahtaa kaikki, mutta sitten ei armahdakkaan kaikkia. 'Älä tapa' mutta kuitenkin myös 'Jos joku lyö kuoliaaksi ihmisen, kenen hyvänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla.' Toiko jeesus rauhan, vai sittenkin miekan? Näitä on lukemattoman paljon. Jos olet todella lukenut raamatun, miten et ole itse huomannut?

[QUOTE="hmm";24347900]No ihan ekana tulee mieleen miesten tukanleikkuu. Toisaalla käsketään ajamaan parta ja leikkaamaan tukka, ja toisaalla taas hurskas ei poista kumpaakaan. Juudaan kuolema on myös tällainen. Armahtaa kaikki, mutta sitten ei armahdakkaan kaikkia. 'Älä tapa' mutta kuitenkin myös 'Jos joku lyö kuoliaaksi ihmisen, kenen hyvänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla.' Toiko jeesus rauhan, vai sittenkin miekan? Näitä on lukemattoman paljon. Jos olet todella lukenut raamatun, miten et ole itse huomannut?[/QUOTE]

VT:n aikana nasiirit eivät leikanneet hiuksiaan. Mutta Ut:ssa todella sanotaan, että pitkä hiukset ovat miehelle häpeäksi. Jumala armahtaa jokaisen, mutta ei vöäkisin. Meidät on jokainen laitettu valinnan paikalle. Jeesuksen uhrin voi ottaa vastaan tai hylätä. Juddas valitsi jälkimmäisen. UT.ssa puhutaan Juudaksesta, että saatana meni häneen ja hän oli varas. VT:ssa on todella tavallaan hammas hampaasta-laki, mutta Jumalan tahto on, ettei kukaan tapa ketään. Miekka kuvaa Sanan miekkaa, joka erottelee luut ytimistä. Tämä kohta on ehkä niistä eniten väärin ymmärretyistä. Jeesus on Rauhan ruhtinas, muuta Hänen tuomansa Sanoma on niin radikaali, että se erottaa uskon ja epäuskon.

[QUOTE="uskis";24347925]VT:n aikana nasiirit eivät leikanneet hiuksiaan. Mutta Ut:ssa todella sanotaan, että pitkä hiukset ovat miehelle häpeäksi. Jumala armahtaa jokaisen, mutta ei vöäkisin. Meidät on jokainen laitettu valinnan paikalle. Jeesuksen uhrin voi ottaa vastaan tai hylätä. Juddas valitsi jälkimmäisen. UT.ssa puhutaan Juudaksesta, että saatana meni häneen ja hän oli varas. VT:ssa on todella tavallaan hammas hampaasta-laki, mutta Jumalan tahto on, ettei kukaan tapa ketään. Miekka kuvaa Sanan miekkaa, joka erottelee luut ytimistä. Tämä kohta on ehkä niistä eniten väärin ymmärretyistä. Jeesus on Rauhan ruhtinas, muuta Hänen tuomansa Sanoma on niin radikaali, että se erottaa uskon ja epäuskon.[/QUOTE]

Ainahan sitä voi kaikkea selittää... Mutta raamatun pitäisi olla jumalan sana! Ei sinun tai jonkun muun ihmisen tulkintaa siitä. Ja matkan varrella kaiken maailman kuninkaat ja piispat yms. on käyneet käpälöimässä tekstit itselleen sopiviksi, poistelleet ja lisäilleet jne. En ikinä voisi uskoa raamattuun 'jumalan pyhänä sanana'
Pikku googletuksella löytyy tätä samaa loputtomasti.
Tietoa

Minä uskon vain itseeni.

[QUOTE="uskis";24347748]Jumala on nimenomaan lempeä ja anteeksiantava. Mutta Hän on myös pyhä ja oikeudenmukainen. Se, että koitat olla tekemättä syntiä, on varmasti aivan hieno asia, mutta Raamattu sanoo, että meidän parhaimmatkin teot ovat kuin saastainen vaate Jumalan edessä. Jumala Rakkaus tulee ilmi Jeesuksessa. Syntimme johtavat kuolemaan ja yskikin synti jo erottaa Jumalasta, joka on täydellisen pyhä. Mutta se synti on sovitettu rsitillä. Kun vain otat sen vastaan lahjana. Jumala rakastaa sua, sä oot Hälle aivan mielettömän tärkeä. Mutta niin kauan kuin Jeesus ei ole elämässäsi, sä olet erossa Jumalasta.[/QUOTE]
Kuulostaa kyllä todella lempeältä ja anteeksiantavaiselta. "Minä olen ihan kiltti ja mukava, mutta mielestäni kaikki, mitä teet, on silkkaa paskaa."

Mitä jos sä pääset sinne taivaaseen ja sun perhe ja ei-uskovat ystävät joutuu kadotukseen? Ja mä toivoisin että vastaat tähän jotain muuta kun et sä uskot että ne vielä tulee uskoon..

[QUOTE="hmm";24347965]Ainahan sitä voi kaikkea selittää... Mutta raamatun pitäisi olla jumalan sana! Ei sinun tai jonkun muun ihmisen tulkintaa siitä. Ja matkan varrella kaiken maailman kuninkaat ja piispat yms. on käyneet käpälöimässä tekstit itselleen sopiviksi, poistelleet ja lisäilleet jne. En ikinä voisi uskoa raamattuun 'jumalan pyhänä sanana'
Pikku googletuksella löytyy tätä samaa loputtomasti.
Tietoa

Minä uskon vain itseeni.[/QUOTE]

No, omaan itseen uskominen voi horjua, kun viimeinen hengenveto on käsillä :(. Jos vaivautuu, huomaa kyllä että Raamattu on paljon muuta, kuin ihmisen krjoittama. Jo profetiat Jesajan kirjasta, jolloin ennustettiin Jeesuksen syntymä ja kuolema. Elämänsä aikana Jeesus täytti satoja profetioita. Mutta väittelemään kanssasi en ala, vaan nostan kohteliaasti hattua ja toivotan kaikkea hyvää elämääsi. Toivottavasti vielä joskus näet Jumalan suuren rakkauden, joka on sinullekin varattu :heart:

Yhteistyössä