[QUOTE="Vieras";24342991]Hmm, aika jyrkkää tekstiä. Yleensä olen pitänyt sua ihan viisaana, mutta tää nyt jotenkin tuhoaa sitä kuvaa.
En sano että olisi jotenkin huono vanhempi jos vie lastaan hoitoon/yökylään, mutta en kyllä usko että lapsi saa traumoja tai kokee turvattomuutta, jos ei yökyläile. Itse oon ollut kuulemma 3 vuotiaana ekaa kertaa mummolassa yökylässä ja senkin jälkeen todella harvoin. Siltikin mulla hyvä suhde molemman puolisiin isovanhempii ja luotin / luotan heihin täysin.
Myöskään omat lapseni eivät ole olleet yökylässä vielä ( ovat siis alle 3 vuotiaita), mun vanhemmilla kyläillään kyllä useamman kerran viikossa ja äitini on heitä pari tuntia joskus hoitanut. Toisen puolen mummolassa ollaaan sitten oltu useasti koko perhe yötä, kun asuvat pidemmällä.
Siltikin vaikka julmasti heiltä olen evännyt yökyläilyt yksinään, luottavat lapset isovanhempiinsa. En vain nää tarvetta viedäheitä yöksi hoitoon. Enkä ymmärrä miksi väkisin pitäisi viedä, eihän aikuisetkaan vähän väliä yövy muuala?
Jos vanhemmat jaksavat/ tahtovat olla lastensa kanssa yöt, mikä siinä on väärin? Kaikki eivät kaipaa sellaista omaa aikaa ja lapset kyllä saavat luotua niitä turvaverkkojaan ilman yökyläilyjäkin.[/QUOTE]
Myönnän, että vastasin jyrkästi.
Vähemmän provosoituneena (jos ei olisi siivousaamu
) niin olisin ehkä enemmän painottanut perheiden ja elämäntilanteiden erilaisuutta.
On TODELLA isoja eroja siinä millaisia ihmisiä lapsilla on ympärillään eli millaisia mahdollisuuksia vanhemmillaan on heille omien ihmissuhteiden saralla suoda.
Yhdessä kohdassa olen kuitenkin eri mieltä kanssasi.
Kyse ei ole siitä että vanhemmat eivät jaksaisi olla lastensa kanssa öisin, kun he antavat lapsilleen luvan oppia yöpymään muuallakin kuin kotona.
Kyse on nimenomaan rakkaudesta lasta kohtaan. Siitä, että jaksaa rakkaudesta tehdä ehkä jopa kokonaan toisin kuin oma halu ja mukavuudenhalu sanelisivat.
Taannoin oli uutinen nuoresta parista joka menehtyi auto-onnettomuudessa. Suremaan jäivät mm. 3 v lapsi. Häntä miettiessäni mielessäni rukoilin, että paikka jossa jatkoi elämäänsä olisi ollut tuttu ja turvallinen - ei jokin missä ei edes ikinä yövytty saatikka muuten koettu oloaan kotoisaksi.
Se on tietenkin äärimmäinen esimerkki joka toivottavasti kohtaa kovin harvaa.
Pienemmässä mittakaavassa sama sen sijaan kohtaavat kaikki lapset jossain vaiheessa.
Kyseessä voi olla vain vaikka murkun erimielisyys vanhempiensa kanssa.
Osan vanhemmat ovat rakastaneet lapsiaan kylliksi jotta näillä eväät sen käsittelyyn.
Osan vanhemmat ovat rakastaneet vanhemmuuttaan niin kovin, että lasta on tältä osin laiminlyöty.