Lasten vaatteiden kunto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neil
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sellaisen vaatteen jossa esim. valkoiset hihat, mutta muu paidasta on punainen, pesen valkoisten joukossa. Tällainen vaate ei värjää muita valkoisia vaatteita, eihän se punainen värjää niitä paidan valkoisia hihojakaan. Sama muiden osittain valkoisten ja osittain värillisten vaatteiden kanssa.

Käytän vain nestemäisiä pesuaineita, koska pesupulvereiden hiukkaset ja niiden sisältämä zeoliitti harmaannuttavat vaatteita, koska huuhtoutuvat huonommin pois kuin nestemäinen pesuaine.

Käytän myös huuhteluainetta, aina.

Kuivatuksen hoidan aina telineellä, koska kuivausrumpu haalistaa ja kuluttaa vaatteita oikein urakalla. Jopa enemmän kuin pesukone jossa sentään on vesi pehmentämässä vaatteeseen kohdistuvaa hankausta.

Pakko kommentoida näitä.

Mä pesen samalla tavalla nuo "valkoiset hihat, punainen kuvio"-tyyppiset vaattet. Eli pesen sen vaalemman värin mukaan.
Tosin ekalla kerralla pesen yksinään.

Sitten tuo nestemäinen vs. jauhe. Myös jauheissa on zeoliitittomia vaihtoehtoja, joskin vähän. Mutta tuo mun käyttämä serto ainakin on zeoliititon. Eikä serto meillä ole harmaannuttanut pyykkiä lainkaan.

Minä en käytä enää ollenkaan huuhteluainetta ja tuntuu että vaatteet pysyvät parempana kun aiemmin kun huuhteluainetta käytettiin (meillä oli aina jotain vihreää comfortia).

Kuivausrummusta saa jatkuvasti kuulla että se pilaa vaatteet. Mutta ei meillä nyt mikään superkuivuri ole kuitenkaan, eikä se meillä pilaa pyykkiä.
Minäkin olen paljon antanut lasteni vanhoja vaatteita eteenpäin kavereille ja kaikki aina kehuvat kun vaatteet ovat niin hyvässä kunnossa kahden lapsen jälkeen.

En tiedä sitten mistä se voi johtua, kun näitä tapoja on näinkin erilaisia, hyvillä tuloksilla..:)

Meillä pysyy kaikki lastenvaatteet kuin uusina pesusta pesuun. Missään vaatteissa ei ole pesusta tulleita nyppyjä, venymää ja haalistumaa ja meillä käytetään ainoastaan hm ja lindex kauppojen vaatteita.

Sorry - tätä en usko. Tai siis tässä näkyy se tulkintaero. Jollekin nyppy ja haalistuma on sitä että ne ovat jotain isoja näkyviä pompuloita ja värejä ei enää erota. Minä kyllä näen sen nypyn tai oikeastaan nukan paljon aikaisemmin (ja jos sinä käytät silitystä peittääksesi nukan, niin tunnustat että nukkaa tulee...). Kyllä se käyttö ja pesu aiheuttaa vaatteeseen kuin vaatteesen heti pienoisen merkin ja sen jälkeen se ei ole minusta kuin uusi. En käytä kuivausrumpua ja värit lajittelen erittäin tarkkaan. Käännän paidat. Uusi ja laadukas pesukone (Miele).

Lindexillä on mulla ollut tasan yhden sarjan t-paitoja, joissa värilliset paidat ovat selvinneet todella pienellä nukalla. Niissäkin ongelmaksi koitui printin halkeaminen ajan myötä. Velour kestää kohtuullisesti, mutta ei se nukka uudenveroista todellakaan ole pesujen jälkeen. Sen näkee kun vertaa sitä uuteen. Hyväkuntoinen se toki on jonkin aikaa. Myöskin kun käyttää eri merkkejä niin näkee, miten jotkut hyvät merkit todellakin kestävät aivan eri tavoin kuin Lindex. Ei toki kaikki, esim Småfolkilla haalistuu trikoo kohtuu helposti. Yksikin kerta kääntämättä pesussa koituu tappioksi. Jos käyttää vain paria merkkiä, niin vaikea verrata muihin merkkeihin.

Froteevaatteet (Metsola) ovat mielestäni harvoja, jotka voi myydä uudenveroisena rankan käytön jälkeen eteenpäin.

[QUOTE="totta";24326036]Tämä aiheuttaa mulle aina kovasti päänvaivaa.. Valkoinen vaate jossa esim ruskealla tehty iso kuvio, eli 2/3 valkoinen loput muuta väriä. Miten pestään? Valkoisten kanssa, vai värillisten?[/QUOTE]

Itse pesen yleensä tuollaiset eka kerralla yksin tai samantyylisten vaatteiden kanssa. Jatkossa sitten vaaleiden, jos ei päästä väriä. Yleensä ei päästä.

Sorry - tätä en usko. Tai siis tässä näkyy se tulkintaero. Jollekin nyppy ja haalistuma on sitä että ne ovat jotain isoja näkyviä pompuloita ja värejä ei enää erota. Minä kyllä näen sen nypyn tai oikeastaan nukan paljon aikaisemmin (ja jos sinä käytät silitystä peittääksesi nukan, niin tunnustat että nukkaa tulee...). Kyllä se käyttö ja pesu aiheuttaa vaatteeseen kuin vaatteesen heti pienoisen merkin ja sen jälkeen se ei ole minusta kuin uusi. En käytä kuivausrumpua ja värit lajittelen erittäin tarkkaan. Käännän paidat. Uusi ja laadukas pesukone (Miele).

Lindexillä on mulla ollut tasan yhden sarjan t-paitoja, joissa värilliset paidat ovat selvinneet todella pienellä nukalla. Niissäkin ongelmaksi koitui printin halkeaminen ajan myötä. Velour kestää kohtuullisesti, mutta ei se nukka uudenveroista todellakaan ole pesujen jälkeen. Sen näkee kun vertaa sitä uuteen. Hyväkuntoinen se toki on jonkin aikaa. Myöskin kun käyttää eri merkkejä niin näkee, miten jotkut hyvät merkit todellakin kestävät aivan eri tavoin kuin Lindex. Ei toki kaikki, esim Småfolkilla haalistuu trikoo kohtuu helposti. Yksikin kerta kääntämättä pesussa koituu tappioksi. Jos käyttää vain paria merkkiä, niin vaikea verrata muihin merkkeihin.

Froteevaatteet (Metsola) ovat mielestäni harvoja, jotka voi myydä uudenveroisena rankan käytön jälkeen eteenpäin.

Ei ole mikään pakko uskoa jos ei halua, mutta näin kuitenkin on. Olen todella tarkka vaatteiden kunnosta, tarkempi kuin lähes kukaan tuntemistani äideistä, sen takia kukaan ei uskalla antaa mulle lastensa vanhoja vaatteita enää, kun pelkäävät ettei kelpaa =D En pidä lapsillani nukkaisia vaatteita ollenkaan, edes kotona, enhän haluaisi sellaisia pitää itsekään. En sanonut, että yritän peittää vaatteisiimme tulleen pesunukan silittämällä. Sanoin, että silittämällä on mahdollista saada vaate näyttämään uudemmalta silloin jos nukkaa on sattunut tulemaan. Ja mulla on siis käynyt tuuri, kun sitä nukkaa ei ole tullut, mutta ihan miten vaan. Ostan aina noiden halpojen kauppojen vaatteita ja itse ainakin erotan siellä ne vaatteet kangaslaadusta joihin sitä nukkaa tulee ja mihin ei ja tähän mennessä olen osannut valita ne joihin ei tule.Täällä on kyllä aina joku viilaamassa pilkkua ihan turhista asioista... Nämä jutut mä nyt vaan olen kokenut todella toimiviksi.

Teen usein noiden 'punaisten paitojen joissa valkoiset hiat' kanssa niin, että pesen vaatteen käsin muutaman kerran jolloin suurinosa ns. Irtoväristä lähtee ja sitten pesen joko vaaleiden tai tummien, riippuen irtovärin määrästä... Heh, vaikea selittää mutta toimii!

Oon liian laiska tuohon joten laitan ohjelämpötilaan ja valkoisten kanssa mutta värilliselle tarkoitettua pesuainetta niin ei haalistu.

Tietysti jos pesulapussa lukee että pestään samanväristen kanssa niin sit sekalaisten kasaan. (meillä kun tuota pyykkiä riittää.)

Mulla hm vaatteet kestäneet, väritkin säilyneet tosi hyvin ja jo neljännellä käytössä. Käyttöikä yhteensä varmaan jo 5 vuotta. Ja muutamaan kertaan on pesty...

Ei ole mikään pakko uskoa jos ei halua, mutta näin kuitenkin on. Olen todella tarkka vaatteiden kunnosta, tarkempi kuin lähes kukaan tuntemistani äideistä, sen takia kukaan ei uskalla antaa mulle lastensa vanhoja vaatteita enää, kun pelkäävät ettei kelpaa =D En pidä lapsillani nukkaisia vaatteita ollenkaan, edes kotona, enhän haluaisi sellaisia pitää itsekään. En sanonut, että yritän peittää vaatteisiimme tulleen pesunukan silittämällä. Sanoin, että silittämällä on mahdollista saada vaate näyttämään uudemmalta silloin jos nukkaa on sattunut tulemaan. Ja mulla on siis käynyt tuuri, kun sitä nukkaa ei ole tullut, mutta ihan miten vaan. Ostan aina noiden halpojen kauppojen vaatteita ja itse ainakin erotan siellä ne vaatteet kangaslaadusta joihin sitä nukkaa tulee ja mihin ei ja tähän mennessä olen osannut valita ne joihin ei tule.Täällä on kyllä aina joku viilaamassa pilkkua ihan turhista asioista... Nämä jutut mä nyt vaan olen kokenut todella toimiviksi.

olisi kiva nähdä missä kunnossa teillä on joku lindexin ahkerasti käytetty trikoopaita vajaan vuoden käytön jälkeen - uuden veroinen siiskö?

Yhteistyössä