Lutkamarssi lauantaina -aiotteko osallistua?

Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24322142:
Ei ollenkaan. Kuten aiemmin jo tässä ketjussa kerroin, niin läheltäpititilanteita on elämäni varrella ollut, näistä varotoimista huolimatta. Silti en ole raiskatuksi joutunut. Kyllä on siis kannattanut. Ei ole iso juttu määritellä itselleen käyttäytymisen rajat ja elää niiden mukaan. Toki tässä minua auttaa myös se luontainen ominaisuuteni, että en juo juurikaan alkoholia. En siis konttaa tuolla koskaan hameenhelmat hampaissa ja räkä poskella.

Lähipiirissäni on naisia jotka ovat joutuneet raiskatuiksi. Monia erilaisia kertomuksia, yhteinen nimittäjä kuitenkin hyväuskoisuus ja joskus myös siihen yhdistettynä alkoholi.

Pitää siis kunkin itse ratkaista, kumpaa asiaa pelkää enemmän: sitä että joku pitää sinua liian pelokkaana kun vahdit lasiasi vaiko sitä, että joku raiskaa sinut.
Tarkotin tota ulkomaalaispelkoa. sama kai se on raiskaako sut suomalainen vai ulkomaalainen, yhtä kamalaa on molemmissa tapauksissa.

Niin. Ihan varmasti puolet kaikista muistakin rikoksista olisi estettävissä uhrin käytöksellä. Se ei ollut nyt se oleellinen pointti tässä asiassa.

Ja ei, itse en myöskään jätä juomia vahtimatta, juo itseäni vieraassa seurassa tolkku pois tai hoipertele yksinäni ties missä. En käytä minihameita enkä tissit paljastavia toppeja, mutta minusta on oksettavaa, kuinka naisia syyllistetään näistäkin asioista.
Minua vähän ihmetyttää.. Miten kieroutunut ihmisen pitää olla, että saa väännettyä lausahduksen "omalla käytöksellä voi vaikuttaa rikoksen uhriksi joutumisen todennäköisyyteen" syyllistämiseksi? Sehän on hitto soikoon fakta.

Vai mennäänkö siihen, että ketään ei saa ohjeistaa turvallisen käyttäytymisen kanssa? Ei syyllistetä pyöräilykypärää käyttämättä jättäneitä ruhjoutuneita sanomalla ikinä, että pyöräilykypärä ehkäisee hyvin pään ruhjoutumista?

Minua on houkuteltu autoihin ja "ajelulle" ja "oletko kokeillut mustaa miestä". Enimmäkseen ulkomaalaisten taholta, jonkun verran myös keski-ikäisten suomalaismiesten. Nämä kaksi miestyyppiä ovat iät ja ajat tunteneet vetoa minuun ja ovat käyneet "kuin sika limppuun" vaikka vieressä olisi muitakin naisia. Ensimmäisen kerran minua houkuteltiin autoon rahalla ja viinalla kun oli 9-vuotias.

Onneksi mitään ei ole kuitenkaan sattunut. Aika ällö olo noista on tullut ja ikävältä tuntuu, että joku muu on saattanut lähteä mukaan. 9-vuotiaana en tajunnut poliisille ilmoittaa, myöhemmin sitten ei ole ollut mitään ilmoitettavaa, mukaan pyytäminen ei ole rikos. Ja eiväthän kaikki nuo pyytäjät olisikaan varmasti raiskanneet, mutta vähän turhan riskaabelia kuitenkin.

Kavereista ollaan aina pidetty huolta, kaveripiiri on sellainen, että siellä ei kenellekään oikeastaan satu mitään. Kerran oli sellainen ulkopuolinen solukämppis kovasti kantamassa sammunutta kaveria huoneeseensa, niin kyllä piti koko kööri huolta, että tämä tyttö ei liikkunut tasan minnekään. Palstalogiikan mukaan olisi pitänyt antaa viedä ja seuraavana aamuna vittuilla että "hähää, joitko vähän liikaa idiootti, miltäs nyt tuntuu?".

äiti 45 v
Ja näiden, joilla motiivina alistaminen ja valta, voisi kuvitella raiskaavan nimen omaan juuri siksi, että nainen pukeutuu ja käyttäytyy vapautuneesti -raiskaajan mielestä siten, että sietääkin tulla raiskatuksi.
Ihan takuulla joku niistä ajattelee juuri noin.

Ei tämä asia mielessä ole marketin kassajonossa, mutta kyllä minä esim. koiria yksin ulkoiluttaessa otan huomioon tämän raiskauspointin edelleen kun kävelyreittejä valitsen.

Kävipä tässä vuosituhannen alussa naapurilleni siten että hän meinasi tulla raiskatuksi keskellä päivää tuossa ihan lähellä, kun oli koiriaan ulkoiluttamassa. Hänet pelasti oma koira. Hänellä oli ketjun nokassa vanha, puolikuuro bullterrierinarttu joka inhosi sitä että kaulapannassa tuntui vetämistä. Kun raiskaaja alkoi jo omia vaatteitaan vähentää, niin nainen muisti koiran inhon vetämistä kohtaan ja alkoi hiljalleen kiristää koiran kaulapantaa ja ketjua jolloin koira alkoi uhkaavasti murista. Sillä seurauksella että raiskuri alkoi epäröimään ja lähti lipettiin. Ja tämä todellakin keskellä kirkasta kesäpäivää ja keskellä tiheää asutusta, mutta ryteikköisellä koiranulkoilutusalueella jonne on huono näkyvyys.

Tusta raiskaajayrittäjästä tehtiin ilmoitus paikalliselle poliisille, vaikka mitään varsinaisesti ei ehtinyt tapahtua.

Minua vähän ihmetyttää.. Miten kieroutunut ihmisen pitää olla, että saa väännettyä lausahduksen "omalla käytöksellä voi vaikuttaa rikoksen uhriksi joutumisen todennäköisyyteen" syyllistämiseksi? Sehän on hitto soikoon fakta.

Vai mennäänkö siihen, että ketään ei saa ohjeistaa turvallisen käyttäytymisen kanssa? Ei syyllistetä pyöräilykypärää käyttämättä jättäneitä ruhjoutuneita sanomalla ikinä, että pyöräilykypärä ehkäisee hyvin pään ruhjoutumista?
Se muuttu syylistämiseksi siinä vaiheessa, kun asiaa hierotaan uhrin naamaan. Eiköhän se uhri jo itse kadu ja mieti kovasti kaikkea mitä olisi voinut tehdä eri tavalla? Ketä se auttaa, että lyötyä vielä lyödään?

Etukäteen jos neuvotaan, niin senkin voi sanoa niin, että "älä käyttäydy typerästi tai sinut raiskataan" tai sitten voi vaan neuvoa fiksua käytöstä yleisesti sen sijaan, että toteaisi raiskauksen olevan normaali ja todennäköinen seuraus minihameesta ja baari-illasta.

• Tykkää
Reactions: persvakoonasana
Nipaa
Yritin kaivaa sitä juttua missä puhuttiin kuinka kaverin kanssa kulkeminen vaikuttaa siihen, että ei joudu raiskatuksi tai sen yrityksen kohteeksi. Voi olla, että ei yhtään on liioittelua mutta väittäisin kuitenkin että paljon paljon harvinaisempia tapauksia nämä ovat kuin yksin liikkuvien raiskaukset.

Olen ihan varma, että sama pätee myös ryöstöissä ja pahoinpitelyissä, kaverin kanssa liikkuminen on turvallisempaa.

äiti 45 v

Sekin ihme tapahtuu nyt että peesaan dechsiä. Varoittaminen, ohjeistaminen ja faktojen kertominen on välittämistä! Ei syyllistämistä tai pelottelua!

Nipaa
Toinen kuuma aihe viime vuosina on ollut ulkomaalaistaustaisten miesten tekemät raiskaukset.

"Ulkomaalaistaustaisten miesten osuus raiskauksista epäiltyjen joukossa on yllättävän suuri suhteutettuna maahanmuuttajien osuuteen Helsingin väestöstä. Syy saattaa liittyä kulttuurisiin eroihin"

Se muuttu syylistämiseksi siinä vaiheessa, kun asiaa hierotaan uhrin naamaan. Eiköhän se uhri jo itse kadu ja mieti kovasti kaikkea mitä olisi voinut tehdä eri tavalla? Ketä se auttaa, että lyötyä vielä lyödään?

Etukäteen jos neuvotaan, niin senkin voi sanoa niin, että "älä käyttäydy typerästi tai sinut raiskataan" tai sitten voi vaan neuvoa fiksua käytöstä yleisesti sen sijaan, että toteaisi raiskauksen olevan normaali ja todennäköinen seuraus minihameesta ja baari-illasta.
Koko juttuhan lähti liikkeelle siitä, että joku (amerikkalainen?) poliisipäällikkö oli todennut tiedotusvälineille nimenomaan, että rikoksen uhriksi joutumisen todennäköisyyteen voi vaikuttaa. Ei siinä ole mitään uhrien naamaan hieromista, mutta paikalliset tyhjäpäät älähtivät siitä ja samanhenkiset järjestivät kansainvälisen liikkeen.

Ketä vastaan tässä ylipäänsä osoitetaan mieltä? Jotain mielikuvitusolentoa? En minä ole lukenut lehdistä mitään "sinä raiskatuksi joutunut, se oli oma vikasi" -syyllistämisartikkeleita. Varmaan kiva osoittaa mieltään jotakin sellaista vastaan, jota ei ole edes nimetty. Voi väittää onnistuneensa tavoitteessa, kun ei ole mitään tapaa mitata tulosta :D

äiti 45 v
Tarkotin tota ulkomaalaispelkoa. sama kai se on raiskaako sut suomalainen vai ulkomaalainen, yhtä kamalaa on molemmissa tapauksissa.
En minä ulkomaalaista muuten enemmän tässä asiassa pelkää, otan vain huomioon ns. "kulttuurierot" ja sen, että tilastojen mukaan sieltä tulee pakkomunaa todennäköisemmin.

Sillä ei varmasti ole siinä vaiheessa enää sitten väliä kun joku jo raiskaa, että onko se raiskaaja minkä värinen ja minkä uskontoinen, totta.

Et ole tainnut lukea koko ketjua ajatuksella. Rikoksia tapahtuu ylipäätään tietyissä olosuhteissa enemmän kuin toisissa -totta. Kuitenkin, iso osa raiskauksista tapahtuu edelleen uhrin omassa kodissa, parisuhteessa. Raiskaus avioliitossa kriminalisoitiin vasta 1994, mikä on järjetöntä.

Pointti on se, että ihmisen kehon tulee olla koskematon tilanteessa kuin tilanteessa ja muiden ihmisten tulee ottaa vastuu ja kunnioittaa tätä koskemattomuutta. Uhrin syyllistäminen ei helpota uhrin tilannetta lainkaan, ainoastaan lieventää raiskaajan mahdollisia syyllisyyden tunteita.

Et ole tainnut lukea koko ketjua ajatuksella. Rikoksia tapahtuu ylipäätään tietyissä olosuhteissa enemmän kuin toisissa -totta. Kuitenkin, iso osa raiskauksista tapahtuu edelleen uhrin omassa kodissa, parisuhteessa. Raiskaus avioliitossa kriminalisoitiin vasta 1994, mikä on järjetöntä.

Pointti on se, että ihmisen kehon tulee olla koskematon tilanteessa kuin tilanteessa ja muiden ihmisten tulee ottaa vastuu ja kunnioittaa tätä koskemattomuutta. Uhrin syyllistäminen ei helpota uhrin tilannetta lainkaan, ainoastaan lieventää raiskaajan mahdollisia syyllisyyden tunteita.
Palataan asiaan sitten, kun joku on syyllistänyt niitä uhreja. Sittenhän tuolla marssilla olisi pointtikin. Which would be nice.

Nipaa
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24322283:
Sekin ihme tapahtuu nyt että peesaan dechsiä. Varoittaminen, ohjeistaminen ja faktojen kertominen on välittämistä! Ei syyllistämistä tai pelottelua!
Poliisit ovat todella ahtaalla jos he eivät saa kertoa faktoja tai varoittaa ihmisiä. He kuitenkin haluvat valistaa ihmisiä vaaroista ja yrittävät tätä kautta vähentää rikollisuutta.

Kun ihmiset raivoavat ja kilahtavat jatkuvasti kun poliisi kertoo jotain, niin kohta he eivät kerro tosiasioita eivätkä valista ketään, vaikka sillä oltaisiin voitu estää rikoksia.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24322283:
Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että ohjeistaminen, opastaminen ja valistaminen on paikallaan. Syyllistäminen on kuitenkin eri asia.

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että ohjeistaminen, opastaminen ja valistaminen on paikallaan. Syyllistäminen on kuitenkin eri asia.
Hienoa. Ikävä kyllä lutkamarssi sai alkunsa siitä, että ohjeistamisesta, opastamisesta ja valistamisesta ei tykätty, vaan alettiin kiukutella syyllistämisestä. Joka, kuten sanoit, on täysin eri asia. Lutkamarssi on oikea kollektiivisen typeryyden huipentuma.

äiti 45 v
Olikos se vielä niin, että Suomessa ei ole tapahtunut yhtään raiskausta tai sen yritystä jos nainen on kaverin kanssa. Tälläistä muistan myös lukeneeni.
Minut on yritetty raiskata, vaikka olin kaverin kanssa. Kaverini lähti pakoon ja jätti minut yksin. Minut "pelasti" yksi poika siitä joukosta, joka tuli kimppuuni. Olin 13v silloin.

Sukulaiseni joutui koulun discossa raiskatuksi vaikka porukkaa oli läsnä kuin pipoa. Eli ei se aina niin mene että kaveriporukassa olo estäisi raiskauksen.

Nipaa
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24322369:
Minut on yritetty raiskata, vaikka olin kaverin kanssa. Kaverini lähti pakoon ja jätti minut yksin. Minut "pelasti" yksi poika siitä joukosta, joka tuli kimppuuni. Olin 13v silloin.

Sukulaiseni joutui koulun discossa raiskatuksi vaikka porukkaa oli läsnä kuin pipoa. Eli ei se aina niin mene että kaveriporukassa olo estäisi raiskauksen.
Hitto kun ei muista mistä kuulin tai luin tuon jutun, kirjoitin jo kommentin tuonne aikaisemmin. Kyllä minun maalaisjärki sanoo, että kaverin kanssa kulkeminen on turvallisempaa.

Varsinkin jos kulkee niinkuin minä 120 kiloisen entisen nyrkkeilijän kanssa stadissa, niin yllättävän rauhassa saa olla :D

Hienoa. Ikävä kyllä lutkamarssi sai alkunsa siitä, että ohjeistamisesta, opastamisesta ja valistamisesta ei tykätty, vaan alettiin kiukutella syyllistämisestä. Joka, kuten sanoit, on täysin eri asia. Lutkamarssi on oikea kollektiivisen typeryyden huipentuma.
Millä lailla se opastaminen tehtiin? Syyllistämällä vai asiallisesti?

Viimeksi muokattu:
Mutta onko teko silloinkaan mielestäsi oikeutettu?
Ei se ole oikeutettua, mutta noin se vaan on käytännössä ja siksi juuri aina kannattaa miettiä milloin, mihin , kenen kanssa ja missä kunnossa on lähdössä.
Minun puolestani ne jotka uskoo marsseilla sun muilla asioihin vaikutettavan marssikoot vaikka maailman tappiin, tosiasia vaan on ettei se vaikuta lainkaan niihin a) jotka raiskaavat b) niihin jotka ajattelevat että raiskaus on joka tapauksessa naisen oma vika, olosuhteista riippumatta.

ja niin nainen kuin olenkin, niin olen todella sitä mieltä että järkeä saa ja pitää käyttää sen suhteen minkälaiseen seuraan lähtee mukaan.
Puketuminen taas on aivan eri asia kuin tuntemattomien miesten mukaan lähteminen.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä