G: käytätkö paljon suolaa ruoanlaitossa?

Mä voin sanoa että en. Siinä missä äitini aikanaan terveysintoilijana tiputti rasvojen käytön minimiin, minä olen aikalailla luopunut suolasta.

Tästä saa kärsiä jopa miesparkani, joka on useamman vuoden jälkeen tottunut nykyiseen suolaisuustasoon...

Käytiin jopa yli vuoden taistelua suostunko lisäämään puuroon suolaa. Lopputuloksena hänen annokseen laitan puolet siitä mitä hän itse kippaisi ja omaani en lainkaan :heart:

Mielestäni nykyään käytetään ihan liikaa suolaa, kas kun ei myydä suolattua jäätelöäkin kioskeilla.
 
Riippuu tosi paljon ruoasta.
Ja en ilmeisesti ainakaan ihan kamalasti kun kaveri lisäili suolaa viimeksi ruokaan mihin olin mielestäni laittanut aika paljon... :D
Mutta puuroon suolaa??? No en lisää. :O Eipä ole tullut edes mieleeni. :D
 
suolaton
Itse opettelin vuosia sitten syömään ruoan ilman lisättyä suolaa. Tarpeellisen määrän suolaa kun saa lisäämättä sitä mihinkään. Mutta koska sitten myöhemmin opiskelin kokiksi oli minun pakko opetella käyttämään suolaa uudestaan. Nykyisinkin käytän sitä vähemmän kuin monet muut, mutta olen miettinyt vähentämistä taas.
 
Höpsis. Kyllä sitä suolaa saa laittaa, mutta määrää voi tiputtaa. Esim. itse työstetty liharuoka on oikeasti mauton ilman minkäänmoista suolahippusta, mutta ei sitä tarvi puolta purkkia kauhoa joukkoon :)

nim. olen saanut joskus kunnian maistaa ruokaa jonka jälkeen tosissaan oli silmät valkosena.. huh.
 
Käytän merisuolaa ja myös puuron keitinveteen laitan ripauksen, maistuu paremmalta :) eikä riisipuuroakaan voi ilman suolaa tehdä, mielestäni. Pöydässä purkki jos haluaa lisätä eli mielummin laitan vain vähän ruoan valmistusvaiheessa.
 
täällä
Itse taas kuuluun siihen pieneen ryhmään, joka syö varmasti reilusti yli suositusten suolaa. Syy on yksinkertaisesti se, että verenpaineet runsaalla suolallakin tosi alhaalla. Nytkin olen 7 kk raskaana ja verenpaine oli viimeksi 96/60. Runsaan suolan avulla ei huippaa niin helposti.

Mutta sitä en ymmärrä kuin joku voi syödä puuron ilman suolaa.
 
En käytä.
Käytän paljon muita mausteita ja hiukan suolaa. Enkä käytä mausteseoksia muuten kuin itse tehtyjä.

Mun kokemuksen mukaan nykyään käytetään vähän suolaa.
Suola on oikeesti pöytämauste, jota voi halutessaan lisätä valmiiseen ruokaan.
 
Meillä käytetään mineraalisuolaa, en ole mitenkään hysteerinen suolankäytön kanssa.
Mut toki niin että ruoassa maistuu muut mausteet enemmän kuin suola.
Tönkkösuolatut ruoat ovat aivan kamalia, tosin niin myös mauttomat.
Kohtuus kaikessa.
 
"shihtzu"
Käytän suolaa varmaan monen mielestä liikaa, mutta omasta mielestä ihan sopivasti :) Nykyäänhän suolattomuus on in, mutta ollaan jo menty liiallisuuksiin ja suomalaiset syö liian vähän jo suolaa.
 
lh
Riippuu ruuasta ja muiden mausteiden määrästä.
Mutta helteiden aikana huomasin, että suolalisä on tarpeen; uuvuttavan työpäivän jälkeen jalat kramppasivat öisin, auts :(
 
"miiu"
Käytiin jopa yli vuoden taistelua suostunko lisäämään puuroon suolaa. Lopputuloksena hänen annokseen laitan puolet siitä mitä hän itse kippaisi ja omaani en lainkaan :heart:
QUOTE]

Miksi ihmeessä sinä suolaat miehesi puuron? Eikö hän saa laittaa itse suolaa siihen sen verran kuin haluaa?

Itse en käytä paljon suolaa ruoanlaitossa. Usein maustan ruoat aivan muilla mausteilla. Saamme suolaa tarpeeksi juustoista, leivistä, sipseistä jne.

Mutta kokonaan en ole suolasta ruoanlaitossa luopunut. Esim. uusien perunoiden kanssa suola (ja voi) on ehdoton.
 
Käytiin jopa yli vuoden taistelua suostunko lisäämään puuroon suolaa. Lopputuloksena hänen annokseen laitan puolet siitä mitä hän itse kippaisi ja omaani en lainkaan :heart:
QUOTE]

Miksi ihmeessä sinä suolaat miehesi puuron? Eikö hän saa laittaa itse suolaa siihen sen verran kuin haluaa?

----
Tykkään itse syödä puuroni.. no suht rakeisena, piisaa kun hiutaleet kuumenee nesteessä ja se on siinä.
Miehelle pitää se loppu hauduttaa ja minä siinä liedellä touhuan ja hoidan maustamiset. Mies tekee sitten suolaisempaa puuroa jos sattuu itse keittelemään. Ois tuolla toki mahdollisuus lisätä itse sitä suolaa mutta ei tee sitä.

Mut elä pelkää, en oo mikään pirttihirmu, olemme kumpikin oppineet toisiltamme parempia elintapoja jne. ja mieheni tosiaan käytti aikoinaan suolaa ja paljon.. :)
 
"vieras"
Mä voin sanoa että en. Siinä missä äitini aikanaan terveysintoilijana tiputti rasvojen käytön minimiin, minä olen aikalailla luopunut suolasta.

Tästä saa kärsiä jopa miesparkani, joka on useamman vuoden jälkeen tottunut nykyiseen suolaisuustasoon...

Käytiin jopa yli vuoden taistelua suostunko lisäämään puuroon suolaa. Lopputuloksena hänen annokseen laitan puolet siitä mitä hän itse kippaisi ja omaani en lainkaan :heart:

Mielestäni nykyään käytetään ihan liikaa suolaa, kas kun ei myydä suolattua jäätelöäkin kioskeilla.
voit korvata suolan käytön muilla mausteilla. Itsellä ei suolaa ollenkkaan käytössä, en osaa maustaa suolalla.
 
[QUOTE="vieras";24319607]voit korvata suolan käytön muilla mausteilla. Itsellä ei suolaa ollenkkaan käytössä, en osaa maustaa suolalla.[/QUOTE]

Tiedän kyllä, en halua elää täysin suolatonta elämää. Siis siinä määrin etten voisi itse tekemiäni ruokia maustaa. Mutta käytän vähemmän koska sitä suolaa tulee kaupan leivistä ym. ihan tarpeeksi. Etten ihan äärimmäisyyksiin jaksa tätä vetää, vaikkei kai kaukana olekaan. Olisi noloa kun ei sietäisi yhtään suolaa ja joutuisi yökkimään jossain vieraspöydässä lihapadan ääressä.. :D
 
Suolan kanssa mun paheeni on ranskalaiset, niitä ei nyt vaan voi syödä ilman suolaa.
Muuten meillä käytetään aika vähän, tottapuhuakseni mä unohdan usein laittaa sitä esim leipätaikinaan vaikka tarkoitus olisi (sinällään ikävää koska se leipä kyllä maistuisi oikeasti paremmalle jos laittaisi ripauksen suolaa sekaan).
Toisaalta tungen sitten paprikajauhetta lähes kaikkialle.
 

Yhteistyössä