Ens kesänä mekin sit voidan hakea pienempää asuntoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tirppa";24318597]No niin käy tollakin kavereita useampana päivänä viikossa. Ne pelailee montakin tuntia putkeen. Yhtään ei tunnu poikaa eikä kavereita haittaavan paskasuus. Mutta mua haittaa.[/QUOTE]
Auts :D Kyllä kuopuksen huonekin usein on kuin pommin jäljiltä, mutta siivoaa se aina astiansa ja mahdolliset ruuanjämät pois ennenkuin kavereita tulee. Yökylään jos joku tulee, niin myös raivaa huoneen, imuroi ja pesee lattiat.

keittiönoita, rollolla ei ollu kai omaa konetta joten ihan fiksultahan toi kuulostaa et aika milloin pyykkikone varattu ilmoitetaan tytölle.
Jep, mutta kuten Rollo itsekin sanoi, niin se tyttö voisi itse varata ajan pyykkitupaan, jos äidin ehdottama aika ei kelpaa. Pesen minäkin pojan vaatteita, JOS ne ovat pyykkikorissa silloin, kun alan pesemään pyykkiä. Jos eivät ole, poika saa huolehtia likapyykistään itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24318614:
Auts :D Kyllä kuopuksen huonekin usein on kuin pommin jäljiltä, mutta siivoaa se aina astiansa ja mahdolliset ruuanjämät pois ennenkuin kavereita tulee. Yökylään jos joku tulee, niin myös raivaa huoneen, imuroi ja pesee lattiat.

Sulla on fiksu poika :) Jospa toi munkin joskus... Kai sit siin vaiheessa kun tyttöjä alkaa tuomaan, hope so :D

[QUOTE="vieras";24318528]Jos perheen sääntöjäkin on vaikeaa noudattaa niin kuinka sitten armeijassa?[/QUOTE]

niinpä. armeijassa kun hiljaisuus/ nukkumaanmenoaika on klo 22.
siellä jos yks möhli, kaikki kärsii.

[QUOTE="ninni";24318649]Mutta jos kerran äiti pesee koko muun perheen pyykit, niin on aika epäreilua, että tyttö joutuu pesemään omansa itse. Vai peseekö Rollon mieskin itse omansa? Eikö tytön pyykit menisi siinä muiden kanssa sekaisin?[/QUOTE]

Näin tyttö opettelee sitä omaa elämäänsä. JA kun hän aina sanoo että pilaan hänen pyykkinsä ( mitä en koskaan ole tehnyt) niin saa pestä itte. eipä sit tarvi mulle valittaa jos just se määrätty paita on likasena kun itte ei musianut sitä pyykkikoriin tuoda.
vuoden päästä pikkuveli saa itte myös opetella omia pyykkejään pesemään, vaikka onhantuo nytkin olut jo mukana usinkin auttamasa pyykituvalla. jopa tuo 11v osaa pyykkiä pestä. ei siinä oo mitän pahaa jso lapsi osaa pyykkiä pestä
Ja jos koneeseen vahingossa eksyy tytän vaatteita niin totakai en pesen, mutta tyttö ei vahingossakan pese esim pikkuveljen judogia samaan aikaan kuin omaansa, vaikka ne mahtuis smaan koneeseen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="tirppa";24318645]Sulla on fiksu poika :) Jospa toi munkin joskus... Kai sit siin vaiheessa kun tyttöjä alkaa tuomaan, hope so :D[/QUOTE]
Luultavasti poika vaan aikoinaan huomasi, että kavereiden kanssa on mukavampi viettää aikaa, jos pöydillä ei ole homeisia leivänkannikoita :D 16-vuotiaana tuo oli 12 päivää täällä koiran kanssa kaksisteen, kun mä olin työmatkalla Orlandossa. Tyhjät pitsalaatikot se oli unohtanut olohuoneen pöydälle, mutta muuten huusholli oli ihan yhtä siisti kuin mun lähteissänikin.

niin mut jos tyttö ei saa vaatteita edes likapyykkikoriin niin ei se rollon tehtävä oo niitä kai siinä tapauksessa pestä?

mä en ota tässä mitään puolta mut ihan kannattaa varmaa asettua vähä apn asemaan :)

niin mut jos tyttö ei saa vaatteita edes likapyykkikoriin niin ei se rollon tehtävä oo niitä kai siinä tapauksessa pestä?
mä en ota tässä mitään puolta mut ihan kannattaa varmaa asettua vähä apn asemaan :)

Ei minunkaan mielestäni. Mulla on molemmat lapset alkaneet 14 v lähtien huolehtia itse siitä, että heillä on seuraavaksi päiväksi puhtaita vaatteita. En ole kysellyt likapyykkien perään, mutta näytin aikoinaan, miten pesukone toimii.

Ihan todella inhottavaa kirjoitella omasta tyttärestään tuolla tavalla. Tottakai pitää osallistua kotitöihin, mutta ei se oikeuta mitenkään lyttäämään toisen urahaaveita tai muita tulevaisuuden suunnitelmia.

Onko tullut mieleen, että Rollo sun tyttäresi voi lukea näitä juttuja ja todennäköisesti lukeekin. Ja että ei sulla ole edes mitään oikeutta levitellä täällä alaikäisen tyttäresi asioita, vaikka kuinka sieppaisikin.

Se, että sua ottaa päästä likaisuus ei mitenkään oikeuta sua lyttäämään täällä tytärtäsi.

miks mun pitää TÄYSI-IKÄISEN vuokra maksaa? jos muuttais nyt niin toki sen maksaisin.

Vaikka siksi, että se on täysi-ikäisenäkin sun lapsi, ja vanhemmilla on tapana osoittaa välittämistä ESIMERKIKSI auttamalla tuollaisissa isoissa rahanmenoissa, jos suinkin pystyvät. Jos rahaa ei ole, silloin voi keksiä muita keinoja auttaa ja olla tukena.

Itsenäistyminen on välttämätön kehitystehtävä, joka jokaisella nuorella on edessään. Siihen vaiheeseen kuuluu ehdottomuus ja varasuunnitelmien puute, koska itsenäistymisikään kuuluu tietyllä tapaa samanlainen kaikkivoipaisuuden tunne kuin pienillä, kävelemään opettelevilla lapsilla. Ei kukaan uskaltaisi lähteä lapsuudenkodistaan minnekään, ellei voisi luottaa, että vanhemmat seisovat selän takana ottamassa (henkisesti) vastaan, jos ja kun tulee kupsahduksia.

Ootko, Rollo, koskaan kokeillut kiittämisen ja kehumisen taktiikkaa tyttöösi? Sen sijaan että mollaisit häntä. Onko mahdollista, että kiität poikiasi enemmän kuin tyttöäsi? Pidätkö itsestäänselvyytenä, että tyttö tekee enemmän kotitöitä kuin pojat, ihan jo sukupuolensakin takia?

• Tykkää
Reactions: persvakoonasana
Vaikka siksi, että se on täysi-ikäisenäkin sun lapsi, ja vanhemmilla on tapana osoittaa välittämistä ESIMERKIKSI auttamalla tuollaisissa isoissa rahanmenoissa, jos suinkin pystyvät. Jos rahaa ei ole, silloin voi keksiä muita keinoja auttaa ja olla tukena.

Itsenäistyminen on välttämätön kehitystehtävä, joka jokaisella nuorella on edessään. Siihen vaiheeseen kuuluu ehdottomuus ja varasuunnitelmien puute, koska itsenäistymisikään kuuluu tietyllä tapaa samanlainen kaikkivoipaisuuden tunne kuin pienillä, kävelemään opettelevilla lapsilla. Ei kukaan uskaltaisi lähteä lapsuudenkodistaan minnekään, ellei voisi luottaa, että vanhemmat seisovat selän takana ottamassa (henkisesti) vastaan, jos ja kun tulee kupsahduksia.

Sä osasit hyvin sanoa tän mitä mä ajattelin. Luulin että olin ainoa joka oli tota mieltä.

Ootko, Rollo, koskaan kokeillut kiittämisen ja kehumisen taktiikkaa tyttöösi? Sen sijaan että mollaisit häntä. Onko mahdollista, että kiität poikiasi enemmän kuin tyttöäsi? Pidätkö itsestäänselvyytenä, että tyttö tekee enemmän kotitöitä kuin pojat, ihan jo sukupuolensakin takia?

Ja mulla tulee mieleen että tytön käytöksessä voi olla jotain sellaista huomion ja hyväksynnän hakemista. Ihminen joka saa ainoastaan negatiivista huomiota, hakee sitä negatiivista huomiota koska se on ainoa huomio mitä saa.

• Tykkää
Reactions: persvakoonasana

:heart: Aivan ihanasti sanottu, peesaan joka sanaa. :) Näin itsekin ajattelen. Aikuistuminen ja itsenäistyminen ovat melko vaiherikkaita prosesseja, ja kupsahdukset kuuluu asiaan. Lapsi on silti minun lapsi, vaikka onkin täysi-ikäinen.

Ja ihanko tosi et rollolainen aio maksaa lapsesi ajokorttia? :o

Vakavissaan; teinille oma tila, yksityisyys ja sen sellainen on tärkeää. Pikkulapset on asia ihan erikseen.

Tätä mäkin mietin. Tytär varmasti kiljuisi riemusta jos tietäisi äitinsä kertovan täällä hänen yksityisasioitaan ja tapojaan melko epäkunnioittavaankin sävyyn.

Tämä Rollon ylenpalttinen avoimuus ja pakonomainen tarve toimittaa joka ainoa perheensä asia ja yksityiskohta tänne ja vielä mahdollisimman epäselvästi, on alkanut ärsyttää melkoisesti. Elämän täytyy tosiaan olla todella köyhää jos ei ole ketään kelle voisi näitä asioitaan IRL jutella - Rollon tyylillä tosin ei ihmetyttäisi jos kukaan ei jaksa kuunnella.

Ja mulla tulee mieleen että tytön käytöksessä voi olla jotain sellaista huomion ja hyväksynnän hakemista. Ihminen joka saa ainoastaan negatiivista huomiota, hakee sitä negatiivista huomiota koska se on ainoa huomio mitä saa.
Ei välttämättä noinkaan. Meillä ilmeni Rollon kuvailemaa tyttärensä käytöstä kummallakin lapsella, kun lapset olivat about 12-13 v. Silloin alkoivat kyseenalaistaa mun sääntöjeni järkevyyttä ja tarpeellisuutta. Mutta se vaihe meni nopeasti ohi, kun mietittiin yhdessä säännöt sellaisiksi, että ne kaikkien mielestä on ok. Ja yksi niistä oli juuri tuo, että oman huoneensa siisteystasosta vastaa jokainen itse. Alussa teinien huoneet olivat välillä melko pöyristyttävässä kunnossa, mutta varsin nopeasti oppivat sen, että mitä sekaisempi huone, sen kauemmin huoneen siivoamiseen menee.

Miksi Rolloa haukutaan. Itte muutin kotoa pois 17 v ja pärjäsin mainiosti, avioon pääsin just 19 täytettyä. Ja kyllä se mun äiti mietti mun pärjäämistä. Itte oon työllä maksanu kaiken mitä eteen tuli. Ku loppu rahat, eikun marjamettään kerään puolukoita ja taas pärjäsi seuraavaan syksyyn asti. Tukia sai (asumistuki ja opintotuki) ja nuukasti ko eli, pärjäsi. Ajokortin maksoi työssäkäyvä mieheni. Naimisissa ko oltiin jo.

Mä en tajuu, miks kaikkien nuorien kotoa muuttavien odotetaan sössivän asiansa, ellei vanhemmat avusta pullamössösukupolven odottamalla tavalla. Minusta siinä tehdään nuorelle karhun palvelus. Osaapa arvostaa työllä ja hiellä ansaitsemia lantteja. Ja harkiten niitä sitten käyttää.

• Tykkää
Reactions: kikatus
[QUOTE="jep";24318917]Miksi Rolloa haukutaan. Itte muutin kotoa pois 17 v ja pärjäsin mainiosti, avioon pääsin just 19 täytettyä. Ja kyllä se mun äiti mietti mun pärjäämistä. Itte oon työllä maksanu kaiken mitä eteen tuli. Ku loppu rahat, eikun marjamettään kerään puolukoita ja taas pärjäsi seuraavaan syksyyn asti. Tukia sai (asumistuki ja opintotuki) ja nuukasti ko eli, pärjäsi. Ajokortin maksoi työssäkäyvä mieheni. Naimisissa ko oltiin jo.

Mä en tajuu, miks kaikkien nuorien kotoa muuttavien odotetaan sössivän asiansa, ellei vanhemmat avusta pullamössösukupolven odottamalla tavalla. Minusta siinä tehdään nuorelle karhun palvelus. Osaapa arvostaa työllä ja hiellä ansaitsemia lantteja. Ja harkiten niitä sitten käyttää.[/QUOTE]

Et varmaan lukenut ketjua tarkkaan, jos et huomannut että hän itse kyseenalaisti tyttärensä pärjäämisen. Lue esimmäiset viestit. Epäili vuokranmaksukykyä, kykyä pitää järjestystä yllä jne.

Yhteistyössä