Ens kesänä mekin sit voidan hakea pienempää asuntoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="äiti";24318293]Taitaa vaikuttaa tähän tytön pois "ajamiseen" että lapsilisä loppuu 17v.[/QUOTE]

Ai jaa, esikoisen huoneen ovella jonottaa pari pikkuveljeä ja ovat jo valmiiksi miettineet miten sisustavat huoneen kunhan se vapautuu. Mies kyselee pojalta harva se päivä onko laukut pakattu jo.:rolleyes:

[QUOTE="harmi";24318315]Kyllä minunkin mielestä yhteisiin kotitöihin ( tiskaus,imurointi yms. ) tulee jokaisten kykyjensä mukaan osallistua,mutta oma huone on hieman eri asia... :)

Mutta mun mielestä ap on kehunut täällä palstalla monasti,kuinka kukin lapsista milloinkin tehnyt mitäkin hommaa jne..[/QUOTE]

Mä en anna lasteni mennä nukkumaan jos huone on rojuja täynnä :P
- ne on siivottava, tosin jos joku monipäiväinen, selvästi suunniteltu jne leikki menossa esim pikkulegoilla niin ei niitä toki tarvitse poisa ottaa, mutta nytkin siellä on ehkä 100 pehmolelua, saman verran salama - pikkuautoja, iso kasa dubloja lattioilla ilman mitään leikkiä, kuhan ovat nakelleet ne sinne lattioille..
Niin tasan tarkkaan siivoavat ne. Hirvee kiukku ja huuto huoneesta kuuluu, mie palstailen ja keittelen valmiiks puuroa, pöytään saa tulla kunhan homma tehty ;)
(pakko kai niitä on kyl auttamaan mennä jos ei ala edistyä :D)

Tuo tytön vähättely ja suoranainen haukkuminen kuulostaa kyllä tosi ikävältä mun korvaan : /

Samoin se, että teini-ikäisen tytön asioista kerrotaan näinkin avoimesti näinkin julkisella keskustelufoorumilla.

Mua myös vähän säälittää miten kylmästi ap suhtautuu tyttäreensä ja se että pienellä vaivalla kuka tahansa saa ap:n tyttären nimen tietoon ja on vaan ajan kysymys että tytön henkilökohtaiset asiat kulkeutuu vääriin korviin.

mitä te sekootte!? Kyllä opintotuella ja asumistuella saa hyvin vuokran maksettua kun kerran ap on pienituloinen. Ja miks automaattisesti rahat muka menis bilettämiseen. Sääli teitä jos ootte lapsenne niin kasvattanu, VITUN SÄKIT!

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24318343:
Ai jaa, esikoisen huoneen ovella jonottaa pari pikkuveljeä ja ovat jo valmiiksi miettineet miten sisustavat huoneen kunhan se vapautuu. Mies kyselee pojalta harva se päivä onko laukut pakattu jo.:rolleyes:

no meillä asuu vielä 22 vuotias ja 20 vuotias, ja kenellekään ei tulis mieleenkään alkaa ajamaan heitä omiin asuntoihinsa, vaikka tuo huone kipeästi tarvittaisiinkin nuoremmille lapsille. lähteevät sitten kun lähtevät. ja se varmaan tapahtuu pian. ei muakaan kukaan kotooni ajanut kun isoksi tulin, ei myöskään miestäni tai hänen siskojaan tai veljiään kukaan ole pois häätänyt, kyllä itse ovat sitten aikanaan lähteneet

Mä en anna lasteni mennä nukkumaan jos huone on rojuja täynnä :P
- ne on siivottava, tosin jos joku monipäiväinen, selvästi suunniteltu jne leikki menossa esim pikkulegoilla niin ei niitä toki tarvitse poisa ottaa, mutta nytkin siellä on ehkä 100 pehmolelua, saman verran salama - pikkuautoja, iso kasa dubloja lattioilla ilman mitään leikkiä, kuhan ovat nakelleet ne sinne lattioille..
Niin tasan tarkkaan siivoavat ne. Hirvee kiukku ja huuto huoneesta kuuluu, mie palstailen ja keittelen valmiiks puuroa, pöytään saa tulla kunhan homma tehty ;)
(pakko kai niitä on kyl auttamaan mennä jos ei ala edistyä :D)

Sun teini-ikäisillä on aika erikoiset kiinnostuksen kohteet....pikkulegot ja pehmolelut :)

Vakavissaan; teinille oma tila, yksityisyys ja sen sellainen on tärkeää. Pikkulapset on asia ihan erikseen.

Sun teini-ikäisillä on aika erikoiset kiinnostuksen kohteet....pikkulegot ja pehmolelut :)

Vakavissaan; teinille oma tila, yksityisyys ja sen sellainen on tärkeää. Pikkulapset on asia ihan erikseen.

meidän nuoret miehet naurais mut pihalle, kun menisin sinne illalla touhuumaan niiden huoneeseen, että enne ette nuku kuin jokainen maton kulma on suorassa ja jokaiden vaate limpattu kauniisti odottamaan huomista jne.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24318388:
no meillä asuu vielä 22 vuotias ja 20 vuotias, ja kenellekään ei tulis mieleenkään alkaa ajamaan heitä omiin asuntoihinsa, vaikka tuo huone kipeästi tarvittaisiinkin nuoremmille lapsille. lähteevät sitten kun lähtevät. ja se varmaan tapahtuu pian. ei muakaan kukaan kotooni ajanut kun isoksi tulin, ei myöskään miestäni tai hänen siskojaan tai veljiään kukaan ole pois häätänyt, kyllä itse ovat sitten aikanaan lähteneet

Ei meiltä ajeta ketään pois hyvänen aika sentään :D

mää lähinnä viittasin tohon aiempaan kommenttiini, että kun täällä monien mielestä 18v ei tarvii pitÄÄ KOTONA ASUESSAAN omaa huonettaan siistinä, niin minä kyykytän kyllä tommosen pikkutermiitikin tekemään sen, ;)
Ihan sama millanan paskasika jokainen omassa kodissaan on, oma tupa, oma lupa - mut niin kauan kun kotikotona asuu niin pitäs sitä nyt olla pelisäännöt joita noudatetaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24318411:
meidän nuoret miehet naurais mut pihalle, kun menisin sinne illalla touhuumaan niiden huoneeseen, että enne ette nuku kuin jokainen maton kulma on suorassa ja jokaiden vaate limpattu kauniisti odottamaan huomista jne.

nyt sinä kyllä liioitelet, EN OLE MENNYT SIIVOAMAAN KOKSAAN TEININ HUONETTA, mutta vaadin että hän sen siivoaa KERRAN VIIKOSSA edes huonosti.

mää lähinnä viittasin tohon aiempaan kommenttiini, että kun täällä monien mielestä 18v ei tarvii pitÄÄ KOTONA ASUESSAAN omaa huonettaan siistinä, niin minä kyykytän kyllä tommosen pikkutermiitikin tekemään sen, ;)
Ihan sama millanan paskasika jokainen omassa kodissaan on, oma tupa, oma lupa - mut niin kauan kun kotikotona asuu niin pitäs sitä nyt olla pelisäännöt joita noudatetaan :)

eihän mun mieskään voi elää täällä niinkuin tahtoo, vaan hänenki on jossain asiassa joustettva. Siloin kun on asunut yksin on voinut halutessan heittää pyyhket lattalle ym. Munmies toisn oli hyvin siisti jo yksinkin asuessaan

Minua ei haittaa lainkaan, jos teinin oma huone on täynnä vaatemyttyjä/astioita/roskia/pölyä. Itsehän se joutuu siinä asumaan, minä pistän oven kiinni. :) Siivouspäivänä siivoan kodin ja jätän imurin teinin ovelle, käyttää sitä sitten kun siihen kompastuu. ;)

Meillä nuo pelisäännöt onkin...yhteisten tilojen suhteen. Omassa huoneessaan jokainen saa itse määrittää sellaisen siisteystason, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Ehkä juuri sen vuoksi mun ei ole tarvinnut teinien kanssa asiasta taistella. Ainoa mua haittaava juttu joskus on, että nuoriso saattaa alkaa pesemään vaatteitaan ja lakanoitaan juuri silloin, kun mä tarvitsisin pesukonetta tai en kaipaisi lakanoita ja peittoja yläkerran käytävälle kuivumaan. Tuo jälkimmäinen tapahtui juuri viime viikonloppuna, kun mulle oli tulossa sunnuntaina vieraita yöksi ja kuopus päätti alkaa siivoamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24318442:
Minua ei haittaa lainkaan, jos teinin oma huone on täynnä vaatemyttyjä/astioita/roskia/pölyä. Itsehän se joutuu siinä asumaan, minä pistän oven kiinni. :) Siivouspäivänä siivoan kodin ja jätän imurin teinin ovelle, käyttää sitä sitten kun siihen kompastuu. ;)
Se että kuvaan tulee tyttö-tai poikaystävä yleensä lisää siivoushaluja kummasti, nuori tahtoo näyttää parhaat puolensa, kun itselle tärkeä ihminen tulee käymään. =)

• Tykkää
Reactions: Jätkä

meilä ku tuppaa KAIKI pyhkeet jäämän tytön huoneesseen.. sit kun itte nitä tarttisin ei ole yhtään.

Jep...samoilla linjoilla olen, samoin oli meillä kun olin teini, ja samalla tavalla tullaan myös omien lasten kanssa menemään.

Teini siivoaa huoneensa jos hänestä tuntuu siltä, ja mä taas rahoitan teinin menoja, tuen teinin muuttamista omilleen, yms jos minusta tuntuu siltä ;). Vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä. Ja teinillä on täysi oikeus yksityisyyteen, ei siis opastettuja kiertoajeluita hänen huoneessaan. Jos teiniä häiritsee se, ettei mitään vaatteita ole puhtaana, niin kaivakoon likaiset vaatemyttynsä jostain sängyn alta esille ja pesköön vaatteensa.

• Tykkää
Reactions: persvakoonasana

meilä ei astioita saa huoneesta löytyä. meillä ei ole sallittua syödä muualla kuin keittiössä-.

• Tykkää
Reactions: kikatus
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24318457:
Meillä nuo pelisäännöt onkin...yhteisten tilojen suhteen. Omassa huoneessaan jokainen saa itse määrittää sellaisen siisteystason, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Ehkä juuri sen vuoksi mun ei ole tarvinnut teinien kanssa asiasta taistella. Ainoa mua haittaava juttu joskus on, että nuoriso saattaa alkaa pesemään vaatteitaan ja lakanoitaan juuri silloin, kun mä tarvitsisin pesukonetta tai en kaipaisi lakanoita ja peittoja yläkerran käytävälle kuivumaan. Tuo jälkimmäinen tapahtui juuri viime viikonloppuna, kun mulle oli tulossa sunnuntaina vieraita yöksi ja kuopus päätti alkaa siivoamaan.

mä aina kerron tytölle koska on pyykkipäivä, sit voi pestä omat pyykinsä. tai tilaa sit ite vuoron pyykkituvalta.
ja kun poika on samanikäinen häne myös alkaa itse hoitamaan pyykkinsä ym. ihansamat säännöt on , sillä ei ole merkitystä ono tyttö vai poika. vaikka aian tyttö vetoaa siihen että ei pikkuveljetkään... No ei tietenkään kun ne on nuorempia, mutta kylä heillä tulee olemaan ihan smat säännöt

Meillä 15 v poika ei siivoais IKINÄ jos en välillä pakottais. Silloinkin siivoaa huonosti. Mä en oikeesti vaan kestä, että talossa on huone, jossa on likaisia astioita, paskasia vaatteita, pölyä, ruuan jämiä jne. Johan ne alkaa haista, eikä siinä auta että laitetaan ovi kiinni.

Olkoon vaan oma valtakunta, mutta PAKKO se on edes välillä ruokota. Ja mä en sitä tee. Teini tekee ja mun mielestä se ei ole millään muotoa teinin halveksimista. Täällä asuu kolme muutakin ihmistä ja meillä on oikeus olla kodissa, jossa ei yhden likainen huone haise.

jos suostuu nodattamaan perhen sääntöjä ja tekaa kotona muutkin kuin keran viikossa siivoaa huoneens ja kerran viikossa tiskaa.. Nämä ovat nytkin häne mielestään liikaa. Myös täysi-ikisen kuuluu ilmoittaa mihin menee ja koska on tulossa kotiin tai jos ei tule ilmoittaa ainakin että suunnitelmat muuttuu. ne tuntuvat nytkin olevan hänellä vaikeita.
hän ei käy edes puyytämällä kaupassa joita pikkuveljet tekee mielellän jopa käskemättä
Jos perheen sääntöjäkin on vaikeaa noudattaa niin kuinka sitten armeijassa?

tulee tai ei, en ole virallisesti enää vastuussa 18-vuotiaan tekemisistä.
Hän kun kerran on ihan varma että pärjä niin kokeilkoot. Tosin huomaa kyllä pian että elämässä ei menekään kaikki niinkuin kuivttelee. hän on sunnitllut elämänsä valmiiksi ja varasuunnitelmia ei oel. Lukoi jälkene mene armeijaan ja sitten polisikouluuun. mitäs siten jos ei pääsekän nihin, ei ole varuilta tehnyt muita suuunnitelmia.

Kannustava asenne sulla :|

mä aina kerron tytölle koska on pyykkipäivä, sit voi pestä omat pyykinsä. tai tilaa sit ite vuoron pyykkituvalta.
ja kun poika on samanikäinen häne myös alkaa itse hoitamaan pyykkinsä ym. ihansamat säännöt on , sillä ei ole merkitystä ono tyttö vai poika. vaikka aian tyttö vetoaa siihen että ei pikkuveljetkään... No ei tietenkään kun ne on nuorempia, mutta kylä heillä tulee olemaan ihan smat säännöt
Meillä ei ole pyykkipäivää vaan pyykkejä pestään tarpeen mukaan. Ei mulla oikein ole muuta tilaakaan likapyykeille kuin yksi pieni pyykkikori. Mä ymmärrän tuon sun pyyheongelman, meillä käy välillä samalla tavalla kahvimukien kanssa. Mutta silloin vaan sanon pojalle, että mukit alkaa käydä vähiin ja jonkin ajan päästä mukit on ilmestyneet lavuaariin/tiskokoneeseen. Pyyhkeiden osalta samaa ongelmaa ei ole, sillä pojalla taitaa olla sen verran vähän vaatteita, että sen on yksinkertaisesti pakko pestä pyykkinsä jo ennenkuin pyyheliinat alkaa käydä vähiin :D

[QUOTE="tirppa";24318515]Meillä 15 v poika ei siivoais IKINÄ jos en välillä pakottais. Silloinkin siivoaa huonosti. Mä en oikeesti vaan kestä, että talossa on huone, jossa on likaisia astioita, paskasia vaatteita, pölyä, ruuan jämiä jne. Johan ne alkaa haista, eikä siinä auta että laitetaan ovi kiinni.

Olkoon vaan oma valtakunta, mutta PAKKO se on edes välillä ruokota. Ja mä en sitä tee. Teini tekee ja mun mielestä se ei ole millään muotoa teinin halveksimista. Täällä asuu kolme muutakin ihmistä ja meillä on oikeus olla kodissa, jossa ei yhden likainen huone haise.[/QUOTE]

Mun pojalla on aina käynyt sen verran paljon kavereita ja moni jäänyt yöksikin, että ei sen huone ole koskaan ehtinyt haisemaan ruveta. Haisevat harrastuskamansa se vie parvekkeelle, jos pesukone ei ole juuri silloin käytettävissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24318583:
Mun pojalla on aina käynyt sen verran paljon kavereita ja moni jäänyt yöksikin, että ei sen huone ole koskaan ehtinyt haisemaan ruveta. Haisevat harrastuskamansa se vie parvekkeelle, jos pesukone ei ole juuri silloin käytettävissä.

No niin käy tollakin kavereita useampana päivänä viikossa. Ne pelailee montakin tuntia putkeen. Yhtään ei tunnu poikaa eikä kavereita haittaavan paskasuus. Mutta mua haittaa.

Yhteistyössä