Ens kesänä mekin sit voidan hakea pienempää asuntoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei sinun ehkä pitäisikään esitellä tyttäresi huonetta tuolla tapaa, se on hänen aluettaan. Ymmärrän, että epäsiisteys ärsyttää, mutta silti se on hänen aluettaan.

olkoon vaan, koti on yhteinen ja KOTONA on säännöt joita noudatetaan. vaikka se koskis omaaa huonetta. Mulla on oikeus myös mennä tytön huoneeseen, onhan hänkin usein aikusiten makuhuoneessa, eikö tää sit oo meidän tilaa ?

olkoon vaan, koti on yhteinen ja KOTONA on säännöt joita noudatetaan. vaikka se koskis omaaa huonetta. Mulla on oikeus myös mennä tytön huoneeseen, onhan hänkin usein aikusiten makuhuoneessa, eikö tää sit oo meidän tilaa ?

Okei, en ala riidellä kanssasi. Ajattelen tästä eri tavoin. Minulle teinin huone on hänen aluettaan, jossa hän vastaa sen tilasta.

Meillä taas oman huoneensa saa pitää just sellaisessa kunnossa kuin haluaa. Toki sillä ehdolla, että mitään ötököitä ei siellä ala pesimään. Yhteisiä tiloja siivoillaan yhdessä, omat huoneensa jokainen siivoaa itse. Mutta meillä ei teineillä ole ollut tarvetta käydäkään mun makkarissa muulloin kuin hakiessaan puhtaita lakanoita... liinavaatekaappi kun on mun makkarissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24318033:
Meillä taas oman huoneensa saa pitää just sellaisessa kunnossa kuin haluaa. Toki sillä ehdolla, että mitään ötököitä ei siellä ala pesimään. Yhteisiä tiloja siivoillaan yhdessä, omat huoneensa jokainen siivoaa itse. Mutta meillä ei teineillä ole ollut tarvetta käydäkään mun makkarissa muulloin kuin hakiessaan puhtaita lakanoita... liinavaatekaappi kun on mun makkarissa.

meilä tyttö saatta tula meiän makkaraiin muuten van makoilemaan ja kuuntelemaan radioita, sit vielää kääntää sne väärälle kanavalle =)
Meillä kaikki viihtyy täällä vanhempien huoneessa, mysö yksi tietsikoista on täällä joten välillä nuo lapsukaiset pelaavat tällä tai katosvat jotakin leffaa....

[QUOTE="vieras";24318022]Tota menoa ei kutsu kyläänkään :( Itsetunto varmasti kärsinyt.[/QUOTE]

varmasti kutsuu jos tahtoo joskua että vanhemmat tuovat pussillisen ruokaa =)

Mä en ymmärrä, miten jotkut vanhemmat jaksaa paasata päivästä toiseen teini-ikäisten lasten huoneen kunnosta ja pakottaa siivoamaan. Se huone on sen teinin OMA huone, vaikkei hän siitä maksakaan. Ei teini pysty asumaan omillaan ilman tuloja ja koulut kesken, mutta se huone on teinin ikioma tila, josta teini itse vastaa ja huolehtii. Mun vanhemmat teki sen virheen, että siivosivat aina huoneen mun puolesta. Kyllä mä sen olisin varmasti jossain vaiheessa siivonnut, kun olisi ollut tarpeeksi paskaista. Oman huoneen saa sisustaa just niinkuin haluaa, ja liimata vaikka seinät täyteen jeesusteippiä (jos omistusasunto). Siellä huoneessa kuitenkin asutaan aika pitkä aika elämästä, tapetit tai maalit voi vaihtaa sitten teinin muutettua omaan kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24318040:
Mä ajattelen sun kanssasi samoin. En esittele teinien huoneita ystävilleni eivätkä teinitkään esittele mun makkariani tai työhuonettani omille ystävilleen.

Kyllä minä käyn teinin huoneessa, jos minulla on sinne asiaa, kummankin huoneessa on komeroita, joissa on muitakin kuin heidän tavaroitaan. Joskus saatan sanoa nuoremmalle, että ai jaa, tornaato on käynyt sulla kylässä ja oletan että pyykit löytyy kodinhoitohuoneessa, vuodevaatteiden vaihdossa autan, koska heillä on isot peitot, mutta jos huoneessa on hyrskynmyrskyn, niin omapa on häpeänsä. Kaikki muut tilat kotona on jokaisen perheenjäsenen käytössä.

[QUOTE="äiti";24318024]Kuka maksaa tytön takuuvuokran?[/QUOTE]

En mä van tiiä, jos kerran tahotot pois niin sa itte senkimaksaa. on säästänyt ajokorttia varten niilä rahoilla voii sit sen takkuuvuokran maksaa.

[QUOTE="vieras";24318056]Mä en ymmärrä, miten jotkut vanhemmat jaksaa paasata päivästä toiseen teini-ikäisten lasten huoneen kunnosta ja pakottaa siivoamaan. Se huone on sen teinin OMA huone, vaikkei hän siitä maksakaan. Ei teini pysty asumaan omillaan ilman tuloja ja koulut kesken, mutta se huone on teinin ikioma tila, josta teini itse vastaa ja huolehtii. Mun vanhemmat teki sen virheen, että siivosivat aina huoneen mun puolesta. Kyllä mä sen olisin varmasti jossain vaiheessa siivonnut, kun olisi ollut tarpeeksi paskaista. Oman huoneen saa sisustaa just niinkuin haluaa, ja liimata vaikka seinät täyteen jeesusteippiä (jos omistusasunto). Siellä huoneessa kuitenkin asutaan aika pitkä aika elämästä, tapetit tai maalit voi vaihtaa sitten teinin muutettua omaan kotiin.[/QUOTE]

mä en siivoa teinin puolesta, hän siivoaa itte. tietää et keran vikossa o siivouspäivä., hune oysyy sistinä tasan 10 minuuttia

Jos lapsi opiskelee ja asuu muualla niin vanhemmat on elatusvelvollisia 21-vuotiaaseen asti.

Näin se ainakin oli sillon, kun mä muutin 16-vuotiaana pois.

Ei kai tuolla elatusvelvollisuudella ole mitään merkitystä tässä tapauksessa. Eikös aloittajan tapauksessa joka tapauksessa koko perheen elatus tule yhteiskunnalta?
Tietääkö se tyttö muuten, mitä täällä kirjoittelet? Jos tietää, niin ei mikään ihme, että haluaa äkkiä pois kotoa. Itse luen tätä palstaa vain satunnaisesti, mutta tiedän rollolaisen perheestä enemmän, kuin vaikkapa työkavereideni.

No jos mä asuisin kotona ja olisin muuttamassa pois ja vanhemmat olis heti innoissaan muuttamassa pienempään asuntoon, niin kyllä mulla tulis tunne että en enää kuulu sinne kun mun "tilasta" siellä luovutaan.

Jaa, no mun äiti muutti samalla viikolla yksiöön kun muutin pois kotoa. Haikeetahan se oli mutta minkäs teit, ei ollut järkeä äidin yksin jäädä isompaan. Enkä mä enää kuulunut sinne.

mä voin lyödä vetoa että työn asunto ei ole siisti. mutta onneksi mun ei tarvitse siellä asuakaan

Tota mäkin sain kuulla. Vähän sellaisella "haistappa ämmä paska"-asenteella siivosin omassa kotonani useammin kuin vanhemmat. Nykyään olenkin heitä siistimpi monessa asiassa.
En ymmärrä näitä ihmisiä jotka ovat joka asiassa "ootappa vaan" "näkis vaan" "sittenhän näet" asenteella mukana.

Kyllä minä käyn teinin huoneessa, jos minulla on sinne asiaa, kummankin huoneessa on komeroita, joissa on muitakin kuin heidän tavaroitaan. Joskus saatan sanoa nuoremmalle, että ai jaa, tornaato on käynyt sulla kylässä ja oletan että pyykit löytyy kodinhoitohuoneessa, vuodevaatteiden vaihdossa autan, koska heillä on isot peitot, mutta jos huoneessa on hyrskynmyrskyn, niin omapa on häpeänsä. Kaikki muut tilat kotona on jokaisen perheenjäsenen käytössä.
Mä käyn kuopuksen huoneessa vain silloin, kun mulla on asiaa parvekkeelle tai kun tarvitsen retkisängyn, joka on vaatehuoneessa. Ja tietysti silloin, kun sillä on luurit korvilla eikä kuule, kun karjun keittiössä "SYÖMÄÄÄÄÄÄÄN!!!". Viime jouluna sain isältäni lahjaksi pinkin työkalupakin, joten nykyisin ei tarvitse enää edes ruuvimeisseliä tai vasaraa metsästää pojan huoneesta.

[QUOTE="vieras";24317322]opiskelevaan nuoreen on elatusvelvollisuus 21 vuoteen saakka[/QUOTE]

Kyllä mulla päättyy siihen kun täyttää 18v.On päättynyt kahden edellisen nuoren opiskellessa ja päättyy nytkin kun kolmas täyttää 18.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24318121:
Mä käyn kuopuksen huoneessa vain silloin, kun mulla on asiaa parvekkeelle tai kun tarvitsen retkisängyn, joka on vaatehuoneessa. Ja tietysti silloin, kun sillä on luurit korvilla eikä kuule, kun karjun keittiössä "SYÖMÄÄÄÄÄÄÄN!!!". Viime jouluna sain isältäni lahjaksi pinkin työkalupakin, joten nykyisin ei tarvitse enää edes ruuvimeisseliä tai vasaraa metsästää pojan huoneesta.

:D

Yhteistyössä