Kumpi sulla auttaa paremmin masennukseen/alakuloon, mässäily vai liikunta?

• Viestiketjun aloittaja huomiohuokailija
  • Ensimmäinen viesti

Kumpi sulla auttaa paremmin masennukseen/alakuloon, mässäily vai liikunta?

• Kunnon mässäily, roskaruokaa, suklaata, ihan mitä vaan.

Ääniä: 2 12,5%
  • Reipas liikunta auttaa aina.

Ääniä: 9 56,3%
  • Ei kumpikaan jos oikeen masentaa.

Ääniä: 4 25,0%
  • Riippuu täysin tilanteesta, masennuksen syystä ym.

Ääniä: 4 25,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    16
"vieras"
Ns. kliinisen masennukseen auttaa liikunta, jos on siinä kunnossa, että pystyy mihinkään lähtemään (jos on masennuksen takia ihan puhki, kevytkin liikunta voi tarkoittaa sitä että mitään muuta sinä päivänä ei enää jaksa tehdäkään - mulla siis masennus oireili myös äärimmäisenä fyysisenä väsymyksenä ja rasituin todella helposti pienestäkin rasituksesta, tuntui että pumppu pettää portaat noustua ja lähikauppareissun jälkeen en moneen tuntiin jaksanut muuta kuin maata, liikunta ainoastaan syvensi sitä valtavaa uupumuksentunnetta). Parannuttuani jo suht hyvään kuntoon liikunta tuki lisää paranemista ja on nyt terveenä varmasti toiminut ennaltaehkäisevästi masennusta vastaan silloin kun masennusoireet ovat vaikuttaneet olevan palaamassa.

Sydänsuruihin ja muuhun elämäntilanteesta aiheutuvaan ohimenevään normaaliin mielipahaan auttaa itsensä hemmottelu mässäämällä. Se on tavallaan osa katarttista itsesäälissä rypemistä lyödä ruokavaliokin läskiksi. Sit kun kyllikseen on rypenyt ja mässäillyt, tulee jo vastareaktio että nyt riittää, elämässä eteenpäin. Tuo rypemisvaihe on itselleni kuitenkin välttämätön siinä välissä, sen jälkeen liikuntakin taas maistuu.

"Ansku"
Jos ihan todella on sairastunut masennukseen, niin lääkärille ja lähetä psykoterapiaan + lääkitys, minulla nämä auttavat. Pahasta kriisistä aikaa 3v, jonka johdosta masennus puhkesi

"vieras"
Ei kumpikaan, makaan pimeässä huoneessa peittojen ja tyynyjen alla enkä tee yhtään mitään, en syö, en lähde ulos, hyvä jos wc:n saan itseäni...

Mulla on todettu toistuva masennus ja elämä minun kanssa on välillä tosi rankkaa, kun kaikki jää tekemättä..

"vieras"
Liikunta. Mässäily lisää masennusta ja alakuloa, sen hetken päästä kun on vatsansa täyteen mättänyt.
Liikunta ei tätä tee, vaan olo on hyvä pitemmän aikaa. Eriasia sitten, miten saa itsensä lähtemään liikkumaan, sen sijaan että alkaisi mässäämään.

plm
Ehdottomasti kunnon hikiliikunta, sen päälle lämmin suihku tai sauna ja hyvää, terveellistä ruokaa.
Sitten on mahtava olo! Päälle vielä kunnon yöunet niin johan taas elämä hymyilee.
Kyseessä siis alakulo, mitään ms. oikeaa masennusta en ole sairastanut.

huomiohuokailija
[QUOTE="mässy";24313731]Mässäily tuo pika helpotusta ja auttaa hetkeksi. Liikunnalla enemmän ennalta ehkäisevä vaikutus. Mielummin peiton alle, kuin lenkkipolulle, kun masis iskee.[/QUOTE]

Meinasin laittaa ton vaihtoehdoksi, mut halusin tuoda esiin vastakkainasettelun mässäily vs. liikunta.

Tiedän, että liikunta on se oikea vastaus minulle, mutta mässään silti joskus ratkaisuksi, siirrään kurjan olon poistumista sillä, ei fiksua. Heti kun menisi lenkille ja sen päälle kylmään järveen, niin ihan varmasti on hetken päästä parempi olo, kuin ennen lähtöä.

Eipä edes tullu moinen vaihtoehto mieleen ku ite en harrasta. :D Auttaako se? Mä oon kuullu vaan että ryyppäämnen pahentaa tai siirtää masennusta.
Äh, en mäkään harrasta, mut eikös suomalainen niin usein hukuta murheita alkoon :( Siis ei mitenkään hyvä juttu...Joskus nuorena oli nollauskännit jees, mut oikeesti se ei mitään jelppinyt. Nyt vanha ja viisas on siirtynyt suklaaseen :D

huomiohuokailija
Äh, en mäkään harrasta, mut eikös suomalainen niin usein hukuta murheita alkoon :( Siis ei mitenkään hyvä juttu...Joskus nuorena oli nollauskännit jees, mut oikeesti se ei mitään jelppinyt. Nyt vanha ja viisas on siirtynyt suklaaseen :D
Niin se taitaa valitettavasti olla. :( Ja sitte sorrutaan epätoivoisiin tekoihin...

Oishan tonne voinu laittaa myös seksin, mut se kai lasketaan liikunnaks. :D

Liikunta auttaa pidempään ja paremmin, mässäilystä tulee entistä pahempi olo vaikka se hetkellisesti auttaakin. Kun käy edes pienellä lenkillä, olo on mukavampi. Paitsi kun kyse on sairaudesta, kuten minulla, ei välttämättä auta mikään.

Yhteistyössä