[QUOTE="kukaties";24310209]Meillä on nyt vajaa 8kk takana uusperhekuviota: Kummallakin on pari lasta aiemmista liitoista ja kaikki on, olosuhteisiin nähden, mennyt varsin hyvin. Siispä yhteen ollaan muuttamassa ja vakaa aikomus on yhdessä jatkaa.
Pikkusen ajoissa tuli jostain syystä puhetta ens joulusta, joka siis olisi ensimmäinen yhteinen. Molempien lapset ovat tapaamissopimusten mukaan silloin ex-puolisoilla, joten kai olettanut, että me vietämme joulun uuden mieheni kanssa yhdessä. Mies kuitenkin ilmoitti, että viettää joulun todennäköisesti ex-vaimonsa ja lastensa kanssa "lasten toiveesta". Minä saan joko tulla mukaan tai sitten olla yksin?! Ei kuulemma ole reilua vaatia muuta, kun tämä on siis lasten toive.
Olen yrittänyt olla kaikessa joustava, ymmärrän, että lapsilla on toiveita ja tarpeita jne.jne. Mutta ylireagoinko, kun en pysty nyt hyväksymään tätä? Miten te toimisitte ja mitä asiasta ajattelisitte? Mielipiteitä nyt nopsaan, tästä tulee kauhee kriisi :/[/QUOTE]
Mielestäni et ylireagoi, en itsekään hyväksyisi asiaa ja varmasti harkitsisin tarkkaan, haluaisinko sittenkään muuttaa miehen kanssa yhteen.
Ensimmäiseksi jäin kuitenkin miettimään, onko kukaan kysynyt ex-vaimon mielipidettä. Lapsethan eivät nimittäin tuota asiaa päätä, vaikka se miten herttaista olisikin - vaan aikuisten ihmisten on otettava vastuu erosta ja eron jälkeisistäkin päätöksistä. Ex-vaimolla voi olla ihan omia suunnitelmiaan ja hän voi olla autuaan tietämätön siitä, mitä hänen selkänsä takana suunnitellaan tai riidellään. Miehesi kannattaisikin aivan ensimmäiseksi hyväksyä se, että ex-vaimolla on nyt oma elämänsä ja tällä on oikeus itse päättää, miten hän viettää lasten kanssa joulun tai muut ajankohdat.