---
[QUOTE="vieras";24282101]Meilläpäin esim. Mira, Sara, Luka, Mika ymv. O-kirjaimeen loppuvat.[/QUOTE]
Häh?
Häh?
Lausumisongelma.. Mirraa, Sarraa, Lukkaa, Mikkaa, eli niinkuin nimet olis Mirra, Sarra, Lukka, Mikka. O-loppuiset esim. Aino-Ainua, Juho-Juhua jne. eli niinkuin nimet olis Ainu ja JuhuHäh?
Täälä Oulun seuvulla mennään tappaan Mirraa ymv.tuota voisin vähän peesailla, savossa kun on tapana sannoo että meen tappaamaan Mirraa...
Miksi sun pitää miehes nimeä tavata vaikka menisitte naimisiin?Miehen sukunimi päättyy -kvist. Eli siis esim Sundkvist, ei Sundqvist. Ahistaa jo nyt, sillä jos joskus mennään naimisiin, saan olla tavaamassa sitä kaikille.
Ja sit ku mies joutuu sen tavaamaan, että KVIST K:lla, niin se kirjoitetaan ilman D:tä välissä. Sunkvist.
Perkele.
René on poika, Renée tyttö. Lausuessahan sitä ei kyllä erota.Renee on hankala koska ei voi tietää onko kyseessä tyttö vai poika.
Ei ainakaan amerikanenglannissa h:ta nimen lopussa lausuta voimakkaasti tai ollenkaan. Tässä yksi linkki Sarah-nimen lausumiseen, eikä siinä tosiaan lausuta h:ta lopussa.No ei Suomessa tollasia nimiä käytetä ja kyllä kaikki mun tuntemat suomalaiset Sarahit ovat itse sanoneet että nimi sanotaan Sara.
Joo ja useimmalla muulla paikkakunnalla, mutta esim. Meillä Oulun seutuvilla sanotaan ihan yleisesti Lukkaa jne. Kuuluu Oulun murteeseen. Muilta murrealueilta muuttaneet on asia erikseen.Alkuperäinen kirjoittaja Lukan äiti;24282872:Jaa, kyllä meidän Lukan nimi lausutaan ihan vaan "luka"... eikä millään kahdella koolla...
Se johtuu juuri siitä, että yhteenaikaan, olisko ollut 1970-luvun loppu ja 1980-luvun alku lapsista tehtiin Ninoja, Pioja, Rioja jne. mutta vokaalit PITI lausua pitkinä. Kun nimen näkee kirjoitettuna, tulee sen lausumismuoto selkäytimistä. Toki olen nyt oppinut kysymään, kuinka nimi lausutaa mutta on vaikeaa aina muistaa, lausutaanko juuri tämä Rosa niinkuin kirjoitetaan vai pitääkö ensimmäiäistä vokaalia venyttää. Kun lapset tulevat murkkuikään heidän omat mielipiteet nimen lausumisesta voivat vaihdella päivittäin.Meillä Nina ja Rosa. Monet ei osaa lausua tyttöjen nimiä oikein, vaan lausuvat Niina ja Roosa.