Mikä järki on rakentaa omakotitalo asuinalueelle, jossa talot on ihan kiinni toisissaan?

• Viestiketjun aloittaja raksalle
  • Ensimmäinen viesti
"Miu"
[QUOTE="Miu";24258580]Pyykkiä voi pestä keskellä yötä ja suihkussa käydä milloin huvittaa. Koira jos päättää volista yksinollessa, niin ei haittaa ketään. Illanistujaisita ei tarvitse informoida naapureita. Pihalle saa/talolle saa tehdä mitä haluaa tai olla tekemättä. Lista on pitkä. Eli jos se piha ei ole se THE JUTTU, niin onhan tämä monin verroin rivari/kerrostalo asumista mukavampaa. Ja kuinka monessa rivarikämpässä on edes se 600 neliötä pinta-alaa?[/QUOTE]

Ääääh, siis rivaripihassa se 600 neliötä ei kämpässä ;D

"pilvi"
Joku jo aiemmin toi ketjussa esiin, että ainakin suurista kaupungeista löytyy erillistaloyhtiöitä. Nämä kai on ne, missä omalta "takapihalta" alkaa suoraan toisen etupiha. Omakotitalot rakennetaan usein kuitenkin hieman eri tavalla, vaikka tontit pieniä olisivatkin.

Kyllä minäkin haaveilen isosta tontista, jolle rakentaisin ihanan ison kivitalon, ja yksityisyyttä olisi. Paha vaan, että suurempi haaveeni on kuitenkin asua Etelä-Suomen kasvukeskuksessa, missä lapsilla on mahdollisuuksia ja valinnanvaraa koulujen ja harrastusten suhteen sekä itselle haastavia työpaikkoja. Sen vuoksi joutuu tekemään kompromissejä, ja tulevaisuus näyttää siltä, että asumismuoto on juurikin rakennutettu omakotitalo pienellä tontilla hyvien kulkuyhteyksien päässä ja suht lähellä keskustaa. Ihan korpeen tai maalle haluaisin mökin, mutta en vakituisesti.

"Miu"
Ainoa ero on se että asunnot eivät ole kiinni toisissaan. :p
No tästähän seuraa jo monia etuja, jotka tuossa äsken mainitsinkin. Ja täällä päin on jo ihan paloturvallisuus syistä taloilla oltava ainakin se 8m väliä. Meidän tapauksessamme 1 naapuri on juurikin tuon matkan päässä ja muut sitten kauempana. Tosin meillä tuossa lähimpänä asuu sukulainen, että sinäänsä ei tuo "tiheys" juurikaan haittaa :)

"Hansu"
Siis en ymmärrä! Samaa olen miettinyt monesti, kun olen tuollaisten asuinalueiden ohi ajellut.. Joku kommentoi, että lasten takia.. noh.. tietty, jos lapsilla pitää koko ajan olla kavereita.. meidän lapset on päivät hoidossa, eikä tosiaankaan kaipaa hoitopäivän jälkeen enää muuta leikkiseuraa kuin toisensa. Ihanaa, kun on oma iso piha, ulkorakennuksia, joihin on ollut mahdollisuus ottaa pari lammastan, kanoja, vuohi jne :) Kyllä siinä on lapsille tekemistä. Ja täällä maalla (korvessa) lapset pysyy kauemmin lapsina, kuin keskustoissa..

Lunatic
Ei siinä mitään järkeä olekaan, kammottavia ok-talo slummeja suoraan sanoen sellaset ryppäät.:x
Ok-talonhan ainoa idea on juuri pihassa, että on isohko piha ja oma rauha siellä pihalla.. en näe ok-talossa muuta funktiota.

Oho, tuli isolla en jaksa korjata.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
LLM
[QUOTE="Miu";24258625]No tästähän seuraa jo monia etuja, jotka tuossa äsken mainitsinkin. Ja täällä päin on jo ihan paloturvallisuus syistä taloilla oltava ainakin se 8m väliä. Meidän tapauksessamme 1 naapuri on juurikin tuon matkan päässä ja muut sitten kauempana. Tosin meillä tuossa lähimpänä asuu sukulainen, että sinäänsä ei tuo "tiheys" juurikaan haittaa :)[/QUOTE]

Mä olen asunut koko ikäni kerrostalossa. En ikuna halua asua omakotitalossa. Rivaria voisin harkita.

"vieras"
Samaa naureskellut, täällä pk-seudulla yleinen rakennustapa. Ikkunoista näkyy naapuri ja kaikki meteli kuuluu kuten rivarissa. Ja maksaa kaksin-kolminkertaisesti.

En ikinä hommaisi omakotitaloa, jos siinä ei voi saavuttaa okt:n tärkeimpiä plussapuolia: omaa rauhaa ja tilaa. Kaikki muut viritykset ovat rivitaloja omilla seinillä :D

Kiinnirakennetuissa omakotitaloissa on kaikki asumisen huonot puolet: kalleus, pieni tontti, naapurit nenän alla, meteli, kaikki työt tehtävä ja maksettava itse, usein uusilla alueilla myös pitkät välimatkat/huonot yhteydet ja tylsä peltomainen tontti. Blaah.

Mielummin rivari hyvältä paikalta tai oikea omakotitalo.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
"Miu"
Ei siinä mitään järkeä olekaan, kammottavia ok-talo slummeja suoraan sanoen sellaset ryppäät.:x
Ok-talonhan ainoa idea on juuri pihassa, että on isohko piha ja oma rauha siellä pihalla.. en näe ok-talossa muuta funktiota.

Oho, tuli isolla en jaksa korjata.
No kyllä meillä tässä kauttaaltaan aidatussa pihassa on paljon enemmän rauhaa, kuin edellisessä asunnossamme(rivari), jossa naapurit kuikuilivat aidan yli päivän menuta, kun grillattiin ja muutenkin olivat kovin "tuttavallisia" aina kun takapihalle samaa aikaa eksyttiin. Piha taisi meillä olla talonyhtiön suurin, eli n. 30 neliötä. Tässä nykyisessä töllissä on pihaa se 600 neliötä. Tosin tämä ei ole uudisrakennusalue, jossa on kivilinnaa kivilinnan perään, vaan idyllinen rintamamiestaloalue. Tontit ovat alunperin olleet niin isoja, että moni on laittanut omansa puoliksi. Puustoa ja vehreyttä löytyy, mitä ei välttämättä ole alueella, joka on vast ikään kaavoitettu...

Siinähän ei oo omaa rauhaa nimeksikään, kun naapuritalo on ihan omassa kiinni. Ja pihat on sellaisia länttejä.
Eikö se olisi sama asua rivarissa, halvemmalla pääsisi ja ihan yhtä paljon on omaa rauhaa siinäkin. Ihan tosissaan oon miettinyt, että miksi ihmiset rakentaa tollaisille alueille? Pelkkä tonttipula ei selitä asiaa, koska meilläkin on tontteja täällä vaikka kuinka (ja halpoja) niin silti ne talot pääsääntöisesti rakennetaan yhteen sumppuun.
Valottakaa mulle tätä, että miksi halusitte asua "omassa rauhassa yhdessä sumpussa"
Itse en rakentais taloani kuvailemallasi talvalla. Kun on asunut maaseudun rauhassa, niin sitä on jotenkin tottunut siihen, ettei naapuri ole ihan heti niskaan hengittämässä. Sitä kun ei tiedä minkälainen se naapuri siinä viereisellä tontilla on. Joskus kohdalle saattaa osua mukavakin naapuri, mutta on niitä ikävämpiäkin. Toiset kyttää naapurin tekemisiä, toisen lapset ei osaa pysyä omalla tontillaan jne. Ennen kuin talonsa rakentaa minnekkään kannattaa ensin ottaa selville millaista seutua se on. Ite asutaan rivitalossa ja on aika värikästä porukkaa. Ulkoseinissä ei minkään laisia äänieristeitä. Kovin äänekästä puhumista kannattaa välttää :saint:

Muutamme kyllä omaan taloon kun on vaan mahdollisuus,

"vieras"
[QUOTE="Miu";24258735]Minä olen asunut vuoden kerrostalossa ja muuten joko rivarissa tai omakotitalossa. Kerrostaloon minua ei saisi enää ikä päivänä. Mutta kai se on se mihin on tottunut. Jokainen tyylillään :)[/QUOTE]
Ekan oman asunnon isä osti kerrostalosta, kun olin opiskelija. Kerrostalossa asun nytkin. Lieneekö sitten viimeinen asunto. Siinä välillä oli rivari (nou nou) ja omakotitalo lasten ollessa vielä pieniä.

Nyt tää asunto tässä elämän vaiheessa on niin ihana.

no nää uudet asuinalueet on pieniä mutta niihin pitää tumpata mahdollisimman paljon taloja. Taitaa niiden tonttien keskimääräinen neliömäärä olla jotain 750m2 hujakoilla.

hyvänä esimerkkinä lahden karisto.

saini
Meidän tontti on uudella omakotitaloalueella. Neliöitä on vajaa 900. Vierusnaapurit on sen lainmääräämän matkan päässä. Takapihan puolella on myös naapuri. Mä silti voin tehdä omalla pihalla ihan mitä tykkään. Jos naapuria kiinnostaa kyylätä mitä me tehdään niin siitä vaan. Rajapensasaita aikanaan alkaa antaa näkösuojaa.
Ja kyllä meillä muksut kaipaa leikkikaveria myös pk ja koulupäivän jälkeen. Eikä mua haittaa naapurilasten leikkiminen meidän pihalla. Siihen se näköjään täälläkin on menny ettei joidenki naapureiden pihoilla lapset saa leikkiä, vaikka omiakin heillä on. Mutta niin kauanku lapset viihtyy omalla pihalla niin saavat leikkiä.

Me tykätään asua näin. Eikä niitä tontteja keskeltä ei mitään voi kaikille riittää. Me painutaan mökille kun haluamme omaa rauhaa ja hiljaisuutta.

LLM
[QUOTE="Miu";24258735]Minä olen asunut vuoden kerrostalossa ja muuten joko rivarissa tai omakotitalossa. Kerrostaloon minua ei saisi enää ikä päivänä. Mutta kai se on se mihin on tottunut. Jokainen tyylillään :)[/QUOTE]

Jep =)

Turkilmas
Ainoastaan ap:n kuvailemassa tilanteessa voisin kuvitella asuvani omakotitalossa....

En ikimaailmassa haluaisi suurensuurta pihaa (lue: hitosti työtä) tai pitkiä välimatkoja naapureihin (tulisin hulluksi, tarvitsen ihmisiä ympärilleni).
Ei iso tontti ole automaattisesti isotöinen :). Meillä on 5000 neliön tontti, mutta metsän keskellä. Ei nurmikon leikkausta jne.jne. Toki vielä on töitä kun pihan tekeminen on kesken.

Naapureita tapaa usein, vaikka eivät (onneksi) ihan vieressä asukaan. Tämmöisessä pienessä kylässä on ihana yhteisö, vieraillaan puolin ja toisin, ilman että pitää aikaa kalenterista varata.

Täällä saa kulkea kelteisillään vaikka pitkin pihaa ja ainoastaan metsän eläimet saattaa ihmetellä :D. Jokaisella on tarpeensa. Mä en olis edes halunnut uutta taloa, mutta lupasin miehelle että jos saadaan tontti täältä (minkä mä koen paratiisiksi), niin suostun raksaamiseen. Lähiöön, pieniin tontteihin ja tiukkoihin sääntöihin maalien,mallien jne.jne. en olis ikinä suostunut.

On tässäkin silti huonot puolet: pitkä matka keskustaan ja vanhemmalle pojalle vähän kavereita.

Ei iso tontti ole automaattisesti isotöinen :). Meillä on 5000 neliön tontti, mutta metsän keskellä. Ei nurmikon leikkausta jne.jne. Toki vielä on töitä kun pihan tekeminen on kesken.

Naapureita tapaa usein, vaikka eivät (onneksi) ihan vieressä asukaan. Tämmöisessä pienessä kylässä on ihana yhteisö, vieraillaan puolin ja toisin, ilman että pitää aikaa kalenterista varata.

Täällä saa kulkea kelteisillään vaikka pitkin pihaa ja ainoastaan metsän eläimet saattaa ihmetellä :D. Jokaisella on tarpeensa. Mä en olis edes halunnut uutta taloa, mutta lupasin miehelle että jos saadaan tontti täältä (minkä mä koen paratiisiksi), niin suostun raksaamiseen. Lähiöön, pieniin tontteihin ja tiukkoihin sääntöihin maalien,mallien jne.jne. en olis ikinä suostunut.

On tässäkin silti huonot puolet: pitkä matka keskustaan ja vanhemmalle pojalle vähän kavereita.
Kai metsätontillakin on jotain kukkaistutuksia ja talvisin lumitöitä?

Mä haluaisin itse asiassa asua kerrostalossa jossain suht lähellä keskustaa ja Tyksiä. Mutta lasten takia olen vielä toistaiseksi täällä. Vaikka kai nuo ystäviä saisivat nopsaan jostain kerrostalo-pihapiiristäkin. Toinen syy mikä pitää minut täällä on ihanat naapurit: aina löytyy juttuseuraa, kun vaan ovesta ulos astuu :)

Mä oon aina sanonut, että yhden unelma on toisen painajainen :D

Turkilmas
Pitäävielä lisätä, että ymmärrän toki tarpeiden olevan meillä kaikilla erilaiset. Ymmärrän siis heitä/ teitä, joilla unelma on omakotitalo taajamassa. Jokaiselle jotakin :).

Hassu käsitys on muuten myös se, että syrjässä tontit on halvempia. Ei se aina mene niin. Me oltais saatu perinteinen peltotontti keskustan läheisyydestä selvästi halvemmalla kuin mitä sitten tämä metsätontti syrjässä kustantaa. Täälläpäin tonttien hinnat on arvossaan, tosin niitä aika todella harvoin on kaupan.

Turkilmas

Mä haluaisin itse asiassa asua kerrostalossa jossain suht lähellä keskustaa ja Tyksiä. Mutta lasten takia olen vielä toistaiseksi täällä. Vaikka kai nuo ystäviä saisivat nopsaan jostain kerrostalo-pihapiiristäkin. Toinen syy mikä pitää minut täällä on ihanat naapurit: aina löytyy juttuseuraa, kun vaan ovesta ulos astuu :)

Lumitöitä on sen verran mitä pienilläkin tonteilla :). Ja kukkaistutuksia... olis kait niitä jos jaksais laittaa :snotty:.

Mut niinhän se on, eipä tämä ole kuin meidän unelmien täyttymys. On meillä moni taivastellut ihan suoraankin että ei ikinä muuttais tänne :D.

"Miu"

Jos jotain jäin rivariasumisssa kaipaamaan, niin juurikin juttuseuraa. Samassa talonyhtiössä oli paljon lapsiperheitä ja mammoja kaveriksi hiekkalaatikon reunalle. Nyt on hieman yksinäistä = Omaa rauhaa :D Ja kännykkälasku on varmaan tuplaantunut muuton jälkeen...

"vieras"
[QUOTE="Hansu";24258646]Siis en ymmärrä! Samaa olen miettinyt monesti, kun olen tuollaisten asuinalueiden ohi ajellut.. Joku kommentoi, että lasten takia.. noh.. tietty, jos lapsilla pitää koko ajan olla kavereita.. meidän lapset on päivät hoidossa, eikä tosiaankaan kaipaa hoitopäivän jälkeen enää muuta leikkiseuraa kuin toisensa. Ihanaa, kun on oma iso piha, ulkorakennuksia, joihin on ollut mahdollisuus ottaa pari lammastan, kanoja, vuohi jne :) Kyllä siinä on lapsille tekemistä. Ja täällä maalla (korvessa) lapset pysyy kauemmin lapsina, kuin keskustoissa..[/QUOTE]

Onko lapset ikuisesti tarhaikäisiä?

Jos koulukaverit ei ole edes fillarimatkan päässä niin ei naurata.

Kyl mua ainakin harmitti lapsena ku koulukaverit oli 5km päässä.

"Siiri"
Ei sitä omaa rauhaa tarvi landelta lähtee hakeen. Meillä pieni tontti, naapureita joka puolella, mutta omaa rauha on 100 prosenttisesti. Etupuolen ikkunoista näkee (toistaiseks) yhteen naapuritaloon ja se on ainut. Muuten kukaan ei tiedä mitä tontillamme tapahtuu tai me ei tiedetä mitä naapureissa touhutaan. Täällä ei todellakaan ihmisiä kiinnosta naapurin tekemiset toisin kun landella laitetaan joka liikehdintä tarkasti muistiin ja syyniin. Lapsia ei tarvitse jatkuvasti kuljettaa harrastuksiin tai kavereille koska pääsevät nopeampaa kävellen tai fillarilla. Päivät ovat tarhassa tai kolussa, mutta iltaisin kavataan kaveria tai site harrastetaan. Itse en halua rankan työpäivän päätteeksi ajaa tuhattasataa kotiin, laittaa hätäseen ranskikset uuniin ja lähtee kuskaan lapsia ja kohta taas hakeen. Siinä se ilta menikin.

Mieheni asunut lapsuutensa landella, ajoittain sinne kaipaa mutta tietää miten paljon kätevämpää lasten kannalta on asua näin.

"eee"
[QUOTE="vieras";24258144]Mistä rivarissa pitäis päättää sitten itse? Korjaukset yms. nyt on tehtävä tietyin väliajoin, oli asumismuoto mikä tahansa. Tietysti jos jotain seiniä haluaa ruveta purkamaan, mutta toisaalta, miksi ostaa sellaista asuntoa alunperinkään johon ei ole tyytyväinen.[/QUOTE]

Taloyhtiöltä tarvitsee luvan esimerkiksi jos haluaa istuttaa taloyhtiön laittaman kuusiaidan tilalle kataja-aidan... Siis aika monenlaiseen pieneen askareeseen.

"vieras"
Vaikka haluaa oman talon niin ei sitä välttämättä halua sulkeutua erakoksi kauas muista. Oma talo on kumminkin aina oma talo, niinkuin se pieni plänttikin on omaa. Omassa talossani voin esim nikkaroida ja imuroida keskellä yötä, rivarissa en voi.

Yhteistyössä