Mikä järki on rakentaa omakotitalo asuinalueelle, jossa talot on ihan kiinni toisissaan?

• Viestiketjun aloittaja raksalle
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmmh";24258236]Jaa, naapuri rakens terassin just tänä kesänä itselleen, senhän täytyykin nyt purkaa se, kun ei lupaa kysynyt. :D Samoin toinen naapuri rakensi vähän leikkimökkiä korkeamman ja isomman varaston pihalleen ja se olisi kyllä vaatinut varmaan jo kaupungiltakin luvan. Taloyhtiöltä ei ainakaan kysynyt.[/QUOTE]

Joo, molemmat noista on semmosia, joista pitää kysyä lupa hallitukselta. Meidän äidin taloyhtiössä just on tämä vuosi tapeltu leikkimöksän rakentamisesta... :whistle: (tai no se rakentaja halus rakentaa semmosen pihavarasto kokokoisen "leikkimökin", mikä sitten ei sopinut muulle taloyhtiölle. Niin ja muuten se joutui mökkinsä poistamaan =)).

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Samaa olen ihmetellyt! Noissa vieri viereen rakennetuissa taloissa ei ole mitään hyötyä. Pihat on pieniä, avoimia näyteikkunoita, joissa ei ole ollenkaan omaa rauhaa. Päivät tuijotellaan naapurin seiniä, ikkunoita ja pihaa. Oma yksityisyys on olematonta. Talot vieri vieressä ja kaikki naapurin menemiset ja tulemiset tulee väkisinkin huomattua. Kerrostalossakin on enemmän yksityisyyttä eikä siellä naapuri ole koko ajan tietoinen esim. siitä keitä naapurissa on vieraina.

Haaveilen omakotitalosta ISOLLA pihalla, joka on aidattu niin, ettei kadulta ja naapurista sinne näe eikä kukaan naapurin koira tule pihalle juoksentelemaan. Pihalla täytyy saada olla rauhassa ilman, että kuunnellaan ja katsellaan naapurin menoa.
Aivan samaa mieltä. Asun isossa ok-talossa todella isolla tontilla ja kaupungin keskustaan on n. 4km.

dfdf
[QUOTE="vieras";24256666]Minä en muuttaiisi rivitaloon enää. On aivan eri asia jakaa putkiston äänet ja seinän takaa kuuluvat melut, kuin pelkät pihan yli kantautuvat äänet. Sitä paitsi, uusrakennusalueet puuttomana vaikuttavat vielä sumpulta, mutta kunhan puutarhat kasvavat niin kyllä siinä hyvin rauhaa tulee. Välttyypä vielä taloyhtiöriidoiltakin ja väännöstä pihanlaiton kanssa.[/QUOTE]

Näinpä. Omakotitalossa ei tarvitse vääntää joka asiasta muiden osakkaiden kanssa, vaan saa laittaa mieleisensä postilaatikon, tehdä rempat silloin kuin itselle sopii ja kukkaro antaa myöden, ei tarvitse kuunnella vinkumista autopaikkojen jaosta yms.

Itse en välttämättä haluaisi mitenkään isoa pihaa, mutta ei se nyt oikeasti ole kivaa kun ne naapurin talot on ihan parin metrin päässä. Ei tunnu kyllä omakotitalolta ollenkaan. Niinkuin on sanottu, niin yhdistyy omakotitaloasumisen ja kerrostaloasumisen huonot puolet ilman niitä hyviä. Toki jokainen saa asua ihan siellä missä huvittaa ja tuntuuhan noita ihmisiä noillekin alueille löytyvän. Itse en vaan kyllä ikinä maksaisi itseäni kipeäksi omakotiasumisesta ilman omaa rauhaa ja suojaisaa pihaa.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
"vieras"
Itse en välttämättä haluaisi mitenkään isoa pihaa, mutta ei se nyt oikeasti ole kivaa kun ne naapurin talot on ihan parin metrin päässä. Ei tunnu kyllä omakotitalolta ollenkaan. Niinkuin on sanottu, niin yhdistyy omakotitaloasumisen ja kerrostaloasumisen huonot puolet ilman niitä hyviä. Toki jokainen saa asua ihan siellä missä huvittaa ja tuntuuhan noita ihmisiä noillekin alueille löytyvän. Itse en vaan kyllä ikinä maksaisi itseäni kipeäksi omakotiasumisesta ilman omaa rauhaa ja suojaisaa pihaa.
Halpojahan nuo älvärit on hikisen pienillä tonteilla.

dfdf
[QUOTE="Mä";24257814]Meillä on pinehkö tontti noin 900 neliötä, Kahdella puolella naapuri, kummankaan pihalle ei näe. Takana rajoittuu metsäiseen puistoalueeseen. Hyvin mahdutaan ja tässä pienehkössäkin tontissa on kuitenkin hoitamista. Kukin tavallaan, mä asun miljoon kertaa mieluummin tässä kuin jossain rivarissa![/QUOTE]

Meillä tontti n. 850 neliötä, mutten oli sitä pitänyt mitenkään erityisen pienenä. Meillä on oma suojainen paratiisi takapihalla, jonne näkee vain toisesta naapuristamme ja sieltäkin vain osittain puiden lomasta.

Näköjään on suhteellista, mikä on pieni. Itse pidän 1000 neliön tontteja jo isoina.

"Miu"
Eräässä talonyhtiössä pari eukkoa(hallituksessa molemmat) terrorisoivat koko talonyhtiötä. Kielsivät grillaamisen takapihalla, ajoivat läpi s******n ruman aidan rakennuttamisen kaikkien pihoille ja muutama asukas joutui terassinsakin purkamaan(ei tainnut emännillä olla itsellä vaan varaa omalle pihalle rakentaa moista). En nyt muista mitä muuta lystä keksivät, mutta tästä kaverilta kuullessani voin vain todeta, että olen tyytyväinen asuessani omakotitalossa 750 neliön tontilla. Tässä on kuitenkin lääniä aika paljon enemmän, kuin kälyisessä rivaripihassa. Eikä kukaan tule rakentelemaan aitoja ilman suostumustani tai kiellä grillaamista ym.

"vieras"
En kaipaa isoa pihaa, enkä edes välttämättä omakotitaloa. Minulle luonto ja oma rauha on paljon muutakin kuin iso aidattu nurmipiha. Tällä hetkellä haaveilen ydinkeskustassa sijaitsevasta asunnosta. Tiedän kyllä mitä omakotitaloasuminen on, olenhan parikymmentä vuotta sellaisessa asunut.

"Miu"
[QUOTE="Miu";24258328]Eräässä talonyhtiössä pari eukkoa(hallituksessa molemmat) terrorisoivat koko talonyhtiötä. Kielsivät grillaamisen takapihalla, ajoivat läpi s******n ruman aidan rakennuttamisen kaikkien pihoille ja muutama asukas joutui terassinsakin purkamaan(ei tainnut emännillä olla itsellä vaan varaa omalle pihalle rakentaa moista). En nyt muista mitä muuta lystä keksivät, mutta tästä kaverilta kuullessani voin vain todeta, että olen tyytyväinen asuessani omakotitalossa 750 neliön tontilla. Tässä on kuitenkin lääniä aika paljon enemmän, kuin kälyisessä rivaripihassa. Eikä kukaan tule rakentelemaan aitoja ilman suostumustani tai kiellä grillaamista ym.[/QUOTE]

Niin ja meillä on tiheä orapihlaja-aita koko tontin ympäri. Että valitettavasti joudumme itse tilaamaan oman Hesarin, samoin naapuri :)

"Missu"
Tarpeita on monenlaisia, niin myös asumivaihtoehtoja. Joitain löytyy maksukykyä, toisilta ei. Onneksi on vara mistä valita! Itse nautin omakotitaloasumisesta! Vaikka naapurit ovat lähellä kahta puolta, eikä tontti ei ole suurin suuri, on se kuitenkin rajoittunut puistoon ja juuri sopivan kokoinen pienimuotoiselle puutarhaharrastukselle! Voimme itse päättää, kuinka taloamme huollamme ja pihaamme hoidamme. Rivitaloon en lähtisi uudelleen ikinä, siitä asumismuodosta vain huonoja kokemuksia. Suurta kerrostaloasuntoa voisin hvyinkin jossain vaiheessa harkita, mutta haluamani kokoluokan kerrostalo-osakkeet sopivalta paikalta ovat täälläpäin kalliimpia kuin (uudet) omakotitalot.

"vieras"
[QUOTE="Miu";24258344]Niin ja meillä on tiheä orapihlaja-aita koko tontin ympäri. Että valitettavasti joudumme itse tilaamaan oman Hesarin, samoin naapuri :)[/QUOTE]
Tuommosta 'taloa' en huolis, vaikka ympärillä olis kaks metriä korkeä lauta-aita.

Rivarissa asunut
[QUOTE="Miu";24258421]Olenpa muuten joskus kuullut sanonnan: Rivitaloasumisessa yhdistyvät omakoti- ja kerrostaloasumisen huonot puolet :D[/QUOTE]
Ja pitää paikkansa!

"Miu"
[QUOTE="vieras";24258410]Tuommosta 'taloa' en huolis, vaikka ympärillä olis kaks metriä korkeä lauta-aita.[/QUOTE]

No millaisenkos kelpuuttaisit? Isompi tontti? Talossa itsessäänhän ei ole mitään vikaa :D Ja minä joka en mikään viherpeukalo ole, olisin pulassa yhtään isommalla pläntillä :D Nyt mahtuu mukavasti auto pihaan, 40 neliön terassi, pihasauna, hiekkalaatikko, keinu, pari marjapuskaa ja nurmeakin vielä n. 100 neliön verran. Golfkenttää emme tarvitse, kun kukaan meistä ei osaa golffata :)

Ottaisin ennemmin tuollaisen omakotitalon kuin rivitalo-osakkeen. Kerrostaloasuntokin on hyvä, mutta kaipaisin parempaa äänieristystä sekä autotallia. Muiden äänet eivät haittaa, mutta en pidä siitä että joudun rajoittamaan melua öisin :)

Asunnon valitseminen on joka tapauksessa yleensä kompromissien tekoa ja jokaisella meistä on omat tarpeensa. Luulen että jokaista asuntomuotoa tarvitaan, kun kerran niillä jokaisella on suosiota.

dfdf
[QUOTE="Miu";24258421]Olenpa muuten joskus kuullut sanonnan: Rivitaloasumisessa yhdistyvät omakoti- ja kerrostaloasumisen huonot puolet :D[/QUOTE]

Taitaa pitää paikkansa. Sen verran olen joutunut kuuntelemaan rivarissa asuvan työkaverini valituksia asumismuodostaan. He haaveilevat omakotitalosta, enkä ihmettele yhtään miksi.

entinen rivariasuja

Tämä on niin totta. Sä teet pihatyösi ja lumityösi, kuten omakotitalossakin. Lisäksi osallistut kaikkiin maailman talkoisiin ja jos olet menossa illaksi töihin, etkä pääse, niin mulkoilua saat osaksesi. Äänet kuuluu naapuriin ja joka asiaan pitää olla taloyhtiön lupa. Ei enää koskaan. Kun tullaan vanhoiksi ja ei jakseta taloamme huoltaa, niin kerrostaloon sitten.

rak 07
Koska halutaan omanlainen talo, pikkuisen pihaa ja naapureitakin :) Ja palvelut lähelle. Meille on tärkein se talon SISIN, ei mikään piha. Ei tod olla mitään pihanlaittajia tai hoitajia. Mutta kuitenkin halutaan ettei ketään ole suoraan seinän takana, eikä alla tai päällä.

Meillä nyt tontti 900neliötä, talo 160 neliötä, KAIKKI palvelut 3km päässä, loistavat naapurit. Ihana juttu kaikinpuolin!

"Miu"
Pyykkiä voi pestä keskellä yötä ja suihkussa käydä milloin huvittaa. Koira jos päättää volista yksinollessa, niin ei haittaa ketään. Illanistujaisita ei tarvitse informoida naapureita. Pihalle saa/talolle saa tehdä mitä haluaa tai olla tekemättä. Lista on pitkä. Eli jos se piha ei ole se THE JUTTU, niin onhan tämä monin verroin rivari/kerrostalo asumista mukavampaa. Ja kuinka monessa rivarikämpässä on edes se 600 neliötä pinta-alaa?

"moi"
meillä on noin 4 km päässä tontti kaupungin keskustassa,, valitettavasti täällä ei ole myynnissä mitään isoja tontteja, ellei sitten halua asua jossain 40 km päässä.
itse asiassa tässäkin tontissa on ihan tarpeeksi tekemistä, ruohoa pitää ajaa ja ensin perustaa piha, laatotukset ym istutukset ja pihan korjaustöitä on talven jäljiltä ihan tarpeeksi, en kyllä tarvii yhtään isompaa tähän mahtuu trampoliinit,leikkimökit ja puuvajat talon ja autotallin lisäksi

Yhteistyössä