Mikä järki on rakentaa omakotitalo asuinalueelle, jossa talot on ihan kiinni toisissaan?

• Viestiketjun aloittaja raksalle
  • Ensimmäinen viesti
raksalle
Siinähän ei oo omaa rauhaa nimeksikään, kun naapuritalo on ihan omassa kiinni. Ja pihat on sellaisia länttejä.
Eikö se olisi sama asua rivarissa, halvemmalla pääsisi ja ihan yhtä paljon on omaa rauhaa siinäkin. Ihan tosissaan oon miettinyt, että miksi ihmiset rakentaa tollaisille alueille? Pelkkä tonttipula ei selitä asiaa, koska meilläkin on tontteja täällä vaikka kuinka (ja halpoja) niin silti ne talot pääsääntöisesti rakennetaan yhteen sumppuun.
Valottakaa mulle tätä, että miksi halusitte asua "omassa rauhassa yhdessä sumpussa"

• Tykkää
Reactions: Akaatti
"vieras"
Koska kunnat ja kaupungit määrittävät asuinalueet ja tonttien koot, mitä enemmän yhdellä alueella, sen helpompi pitää roskahuolto ja katuhuolto yms. onhan sitä toki myynnissä isompiakin tontteja, mutta kaikki ei halua sen enempää tonttia.

meillä näin
Haluamme asua lähellä kaupungin keskustaa, tontteja hyvin vähän jäljellä. Tonttimaa kallista ja siksi pieniä. Kaupungissa, jossa asumme ei todellakaan ole tontteja "vaikka kuinka" ja oikeasti on tonttipula. Myyjä haluaa maksimaalisen tuoton ja ei ole kyllä isompaankaan tonttiin varaa. Sopivaa rivitaloa ei vuosien etsinnällä löytynyt. Ei myynnissä tai sitten meni tiskin alta niin ettemme päässeet väliin. Lisäksi saamme enemmän neliöitä samalla rahalla kuin olisimme valmiit maksamaan rivarista. On kuitenkin oma rauha itse valittujen seinien sisällä ja se pieni turvallinen piha lapsille ja kaasugrillille. Rauhallista vanhaa omakotitaloaluetta jossa paljon kasvillisuutta.
Siinä meidän perusteet.

Kyllähän monien kaupunkien tonttipolitiikka ohjaa rakentamista pieniin sumppuihin missä minustakaan ei ole siinä mielessä järkeä, jos lääniä olisi ympärillä enemmänkin. Eri asia sitten kunnan kannalta joka joutuu kustantamaan vesijohtoverkot, jätevesiverkot ym. alueell.

"vieras"
Ollaan miehen kanssa tätä monesti mietitty, että miksi ihmeessä halutaan asua omakotitalossa ihan kiinni toisissa eikä omaa rauhaa.. NO nyt meillä on neljä lasta ja asumme ahtaasti rivitalossa, etsimme tilavampaa asuntoa eli omakotitaloa ja emme halua lasten kavereiden takia muuttaa maalle. Eli lapsiperheenä mieluusti asumme näillä omakotitalo alueilla joissa lapsille on kavereita ja pääsevät kulkemaan omiin harrastuksiin.

Kun lapset muuttaa pois kotoota ni sitten me muutetaan maalle !!!

Vastaus on että lasten takia :)

Jouluihminen
Samaa olen miettinyt itseasiassa minäkin :) Luulen että mielummin asuisin rivitalossa kuin omakotitalossa jossa kaikki on ihan ripirinnan.
Asuimme rivitalossa perheemme kanssa monta vuotta vuokralla. Eikä hullumpi vaihtoehto ollut sekään kun löydettiin rivitaloasunto aivan luonnon rauhasta eikä toista rivitaloa ollut 7 km säteellä. Omakotitaloistakin lähinmmät oli 1km päässä. :heart: Siellä todella viihdyttiin vaikka neliöitä oli vain 75 ja perheeseen kuului 2 aikuista, 3 lasta, iso koira ja 2 kissaa :) Suunniteltiin jopa että jos ei omaa taloa löydy niin voitaisiin ostaa tuo asunto omaksi :)

Mutta sitten se löytyi... meidän unelmien talo. Vanha, laajennettu rintamamiestalo. Oma puutarha. Suuri piha. Navetta. Metsää... Lähin naapuri on 50m päässä mutta siitäkään ei ole haittaa kun on sankkaa metsää tuo 50m :D Täällä on aivan ihanaa!

Mutta jos siis tahdottaisiin asua aivan keskustan tuntumassa niin asuttaisiin kyllä rivitalossa ennemmin kuin omakotitalossa 500neliön tontilla, muutaman metrin päässä naapurista :)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;24256485:
tarpeita on monenlaisia.
Tuon en usko olevan kenenkään tarve. Lienee kustannuskysymys; oma talo pitää olla vaikka sitten metrin päässä seuraavasta.

Itse kyllä säästäisin jokusen vuoden, että saisin kunnon tontin ja sen talon sitten siihen.

oma rauha
Onhan omakotitalossa pienelläkin tontilla oma rauha siten, ettei ole ketään seinän takana ja on kuitenkin oma piha ja talo, joihin täysi määräysvalta. Toisin kuin taloyhtiöissä. Meilläkin on uudessa okt:saa niin hyvät eristykset, että ulkoa ei kuulu mitään ääniä. Ah, hiljaisuus :)

Ja toinen hyvä puoli on se, että kaikki eivät edes halua isoa pihaa hoidettavaksi, vaan pitävät pienestä puutarhasta.

"Kaisa"
riippuu kunnasta ja sen rakennusviranomaisista et mihin saa rakentaa! Tääl meillä tontit on haja-asutusalueella, mut tiedän kuntia jos ei saa rakennuslupaa edes erikois menettelyillä haja-alueelle (ite en lähtis kaavoitusalueelle asumaan)

[QUOTE="vieras";24256462]No ei yhtään mitään! Sehän on rivari. Tosin se hyöty on, että ei tarvitse tilata omaa lehteä, vaan sen voi lukea keittiön ikkunasta naapurin pöydältä.[/QUOTE]

:LOL:

"Milla"
Sen takia kun ei halua kauhean kauas keskustasta. Ja jos oisin miljönääri voisihan sitä ostaa vaikka millasen tontin mutta raha on tiukilla niin pitää ostaa sitä mihin on varaa.

Tönt
[QUOTE="vieras";24256525]Tuon en usko olevan kenenkään tarve. Lienee kustannuskysymys; oma talo pitää olla vaikka sitten metrin päässä seuraavasta.

Itse kyllä säästäisin jokusen vuoden, että saisin kunnon tontin ja sen talon sitten siihen.[/QUOTE]

ei se ole uskon asia.
tiedän monia jotka haluaa okt:n muttei ole aikaa eikä energiaa fiilata pihaa. tai istua päivät pitkät kuistilla lukemassa naistenlehtiä. ne ovat meneviä ihmisiä joilla on paljon muutakin tekemistä ja viihtyvät kaupungissakin. ja kaikki ei pelkää ihmisiä. kaikkia ei häiritse se että naapurikin viihtyy omalla pihalla siinä vieressä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;24256601:
ei se ole uskon asia.
tiedän monia jotka haluaa okt:n muttei ole aikaa eikä energiaa fiilata pihaa. tai istua päivät pitkät kuistilla lukemassa naistenlehtiä. ne ovat meneviä ihmisiä joilla on paljon muutakin tekemistä ja viihtyvät kaupungissakin. ja kaikki ei pelkää ihmisiä. kaikkia ei häiritse se että naapurikin viihtyy omalla pihalla siinä vieressä.
Mulla on omakotitalo 5 kilsan päässä lähimmän kaupungin keskustasta, enkä fiilaa pihaa.
Tontti on kallioinen ja aika luonnontilassa; nurmikkoa ei tarvitse leikata, eikä kukkia nyppiä.
Naistenlehtiä en lue ja työssäni nään ihan tarpeeksi ihmisiä.

"sasa"
[QUOTE="xyz";24256473]Kaikki vaan ei halua asua jossain korvessa.[/QUOTE]

Yleensä nämä pakettitalopellot vain ovat käytännössä korvessa. Kaikki korvessa asumisen huonot puolet ilman yhtään etua, kun räystäiden koskiessa toisiaan, voi lukea naapurin lehden omasta keittiöstä.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
"hippi"
Se on maan tapa. Meidän kiinteistöosakeyhtiöitä koskevat lait sallivat niin paljon perseilyä, että osakkaiden kesken jaettu asuminen ei toimi. Se pakottaa tiiviiseen pientaloasumiseen.

"vieras"
[QUOTE="hippi";24256638]Se on maan tapa. Meidän kiinteistöosakeyhtiöitä koskevat lait sallivat niin paljon perseilyä, että osakkaiden kesken jaettu asuminen ei toimi. Se pakottaa tiiviiseen pientaloasumiseen.[/QUOTE]
MIKÄÄN ei pakota 'sillit purkissa' -asumiseen.

kukin tavallaan
[QUOTE="vieras";24256525]Tuon en usko olevan kenenkään tarve. Lienee kustannuskysymys; oma talo pitää olla vaikka sitten metrin päässä seuraavasta.

Itse kyllä säästäisin jokusen vuoden, että saisin kunnon tontin ja sen talon sitten siihen.[/QUOTE]

Maksoin tontista 170 000 euroa. Viereinen kunta olisi myynyt kaksi kertaa suuremman eurolla, maksanut 1000 euroa jokaisesta lapsesta rahaa ja ei olisi ollut naapureita.

"vieras"
Minä en muuttaiisi rivitaloon enää. On aivan eri asia jakaa putkiston äänet ja seinän takaa kuuluvat melut, kuin pelkät pihan yli kantautuvat äänet. Sitä paitsi, uusrakennusalueet puuttomana vaikuttavat vielä sumpulta, mutta kunhan puutarhat kasvavat niin kyllä siinä hyvin rauhaa tulee. Välttyypä vielä taloyhtiöriidoiltakin ja väännöstä pihanlaiton kanssa.

ihmettä onn....
Jos haluaa asua kaupunkialueella omakotitalossa niin kai tuo on ihan ok asia! Minä ihmettelen sitä että joku asuu korvessa eikä talo ole järven rannalla. Siis oikeesti, miksi ihmeessä asua jossain maalla kaukana kaikesta jos talo ei ole edes järven rannalla!!?

Tönt
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettä onn....;24256677:
Jos haluaa asua kaupunkialueella omakotitalossa niin kai tuo on ihan ok asia! Minä ihmettelen sitä että joku asuu korvessa eikä talo ole järven rannalla. Siis oikeesti, miksi ihmeessä asua jossain maalla kaukana kaikesta jos talo ei ole edes järven rannalla!!?
jos ei tarvi/halua järvimaisemaa.

loppujen lopuks kyse on siitä että ymmärtää että jotkut tarvii/haluaa eri asioita ku ite. :)

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
Millipidetär
Asutaan uudella alueella jossa tontin koot luokkaa 1100-1500m2 ja muutama jättisuurikin tontti on joukossa. Valittiin alue sijainnin mukaan, meille tärkeää päästä jalkaisin ja pyörällä liikumaan töissä, kaupassa yms. Lisäksi koen että tontti on sen verran iso (1150) että siitä saa kasvistolla tehtyä suojaisan ja saa omaa rauhaa. Haluttiin tontti myös tältä alueelta koska lapsella kavereita naapurustossa ja pienet välimatkat. Nautin siitä että on elämää ympärillä. Meillä ainakin korttelisa on talot sijoitettu niin että kukaan ei ole ihan toisessa kiinni.

"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettä onn....;24256677:
No meillä ongelmaksi muodostuu se, että talomme on meren rannalla.

Maailmaa on oman pihan ulkopuolellakin.

Yhteistyössä