Nuo ahtaasti asutut omakotialueet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaivaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaivaan

Vieras
Valaiskaa mua!
Käytiin ajelemassa tuollaisella uudella asuinalueella, missä omakotitalot on kylki toisen kyljessä kiinni. Kaikki samannäköisiä ja ah, niin muodikkaasti harmaalla maalattuja :D
Eikö olisi edullisempaa asua rivarissa, kuin omakotitalossa, jos ei kuitenkaan käytännössä juuri omaa pihaa ja rauhaa ole. Vanhoilla asuinalueilla sentään talot eivät ihan kiinni toisissaan ole, vaikkei tilaa nyt niin älyttömästi ole niissäkään. Hieman persoonallisempia taloja kuitenkin.
Sen ymmärrän, ettei niitä tontteja edullisesti oikein saa ihan joka puolella Suomea, mutta onko se omakotiasuminen nyt se kaikentekevä autuus?
Itselle kun omakotiasumisessa on tärkeintä se oma rauha ja avara piha, missä saa elää justiin niinku ite haluaa ja tilaa on.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Rivarissa olet sidoksissa muihin ja muiden tekemiin päätöksiin. Jos yhtiökokouksessa päätetään, että pihalle ostetaan 10000 eurolla kasveja, niin osallistut siihen halusit tai et. Omakotitalossa voit itse päättää hankinnoista ja remonteista eikä sinun tarvitse kysellä lupia. Omakotitalossa ei myöskään naapuerin tekemiset kuulu samaan tapaan kuin rivitalossa, joten omaa rauhaa on huomattavasti enemmän eikä yöllisiä ääniä tarvitse varoa. Pihan koko ei välttämättä ole omakotiasujalle se tärkein juttu, koska mitä isompi piha, sitä enemmän pihtöitä eivätkä kaikki tykkää pihatöistä lainkaan.

Itsekään en kyllä tykkää uusista persoonattomista asunalueista. Vähän luonnetta pitäisi olla.

Kai siitä jotkut tykkää kun niitä taloja sellaisille alueille innolla rakennetaan.

Itse en ole myöskään tuota ikinä ymmärtänyt, pikkuruisessa kaupungissammekin on lukuisia kylki-kyljessä-asuinalueita, vaikka tilaa olisi tönöjä laittaa...

Miksei niitä kunnollisia tontteja ole jos tilaa on rakentaa?
En ymmärrä mitään näistä asioista, ei vain maalaisjärjellä ymmärrä...

• Tykkää
Me ollaan etsimässä isompaa asuntoa, vähintään 5 h + keittiö. Rivari kelpaisi hyvin, mutta sen kokoisia rivareita on tosi vähän tarjolla. Lisäksi monien sellaisten vastikkeet ovat usein todella suuria. Reiluimman kokoiset rivarikämpät on rakennettu usein 60-70-luvuilla, joten niihin on tulossa isot remontit ja niiden jälkeen hinta on äkkiä uuden ok-talon tasoa. Ne harvat uudet isot rivarit taas maksavat jo valmiiksi melkein sen uuden ok-talon verran.

Joten voitaisiin hyvin muuttaa isoon rivariin, mutta ei se näytä tulevan ainakaan merkittävästi edullisemmaksi, jos sellaista edes löytää.

Mun mielestä tuollaiset asuinalueet on jotenkin ahdistavia. Ystävä asuu sellaisessa ja naapurit siellä myös kyttäilevät toisiaan todella paljon. Ystäväni myös pitää paljon verhoja kiinni, koska muuten olo on kuin näyteikkunalla. Rivitalossa sentään naapurin ja oman kodin välissä on seinä eli omaa rauhaa enemmän. Mutta kukin asukoot haluamallaan tavalla, ei se minulle kuulu.

• Tykkää
Mä itse olen aina myös vähän ihmetellyt niitä... itse haluan enemmän tilaa ympärilleni, siksi varmaan asutaankin vähän syrjemmässä. :)

Jokunen vuosi sitten ystäväni muutti tuollaiseen taloon, itsekseni mietin että eikö ole ahdistavaa asua niin kylki kyljessä ja pihakin on tosi pieni. Mutta itse on sitä mieltä että heillä on iso piha ja paljon tilaa. :D Kai se riippuu siitä mihin on tottunut, jos on ikänsä asunut kerrostalossa niin kyllähän varmaan tuollainenkin tuntuu jo tosi väljältä.

Me asumme "vanhalla" alueella 70-luvun omakotitalossa ja ei tästä näe edes kiikarilla naapuriin =) En pystyisi asumaan noin ahtaasti. Nyt on ihanaa saunan jälkeekin istuskella omalla pihalla ihan rauhassa pyyhe ympärillä (tai vaikka alasti).

[QUOTE="vieras";27376521]Ystäväni myös pitää paljon verhoja kiinni, koska muuten olo on kuin näyteikkunalla. Rivitalossa sentään naapurin ja oman kodin välissä on seinä eli omaa rauhaa enemmän.[/QUOTE]

Mun vanhemmat asuu tiiviisti rakennetulla omakotitaloalueella, ja verhoja voi kyllä pitää auki kun pihaa kiertää korkeat ja tuuheat aidat, ja pihassa voi vaikka ottaa kesäisin aurinkoa nakuna kun ei ne naapurit sen aidan läpi näe :) Äänet toki kuuluu. Talvella pensasaidat ei anna ihan samanlaista suojaa, mutta sen verran kuitenkin ettei koe olevansa akvaariossa.

Mun mielestä ahtaallakin omakotitaloalueella on rivariin nähden etuja; äänet ei kuulu seinien läpi, on oma piha jolle saa tehdä mitä haluaa (tai olla tekemättä) ja naapureihin on edes vähän hajurakoa, viitaten vaikka parveketupaikoitsijoihin... Mä en ole mikään pihaihminen, asutaan nyt maalla oktalossa ja vitsit tuolla pihalla yksinään kökkiminen on tylsää. Mutta arvostan todella sitä, että voin laittaa pyykinpesukonene päälle mihin aikaan haluan tai ei tarvii miettiä että häiritseekö lapsen hyppynarulla hyppiminen kovastikin naapuria...

Mun on kyllä vaikea ymmärtää miksi rivitalo olisi parempi vaihtoehto? Ihan yhtä ahtaasti siinä eletään, seinänaapureitten takia pitää varoa metelöimistä jne. Naapuririitoja saa aikaiseksi ihan yhtä lailla rivitalossa kuin omakotitalossa.

Pienet tontit eivät ole kivoja, mutta monesti ne ovat sopivalla etäisyydellä kouluista, hoitopaikoista ja työpaikoista. Toki minäkin mielelläni asuisin järven rannalla kaupungin keskustassa mutta kun se ei kaikkien budjetilla onnistu.

Onneksi voidaan jokainen valita sellainen asumismuoto joka itseä miellyttää. Minä asun omakotitalossa lähiössä pienellä tontilla ja olen siihen tyytyväinen. Meillä on tosi kivat naapurit, ja lapsilla paljon kavereita. Silti omakotitalossa vastaat vain omista kuluistasi ja päätät itse asioistasi. Yhtiökokouksen voi pitää vaikka joka ilta yhdessä oman puolison kanssa.

Meillä on molemmilla työpaikat isossa kaupungissa, toisella keskustassa ja toisella aika lähellä. Haluamme asua niin, että meillä ei mene työmatkoihin paljoa aikaa, julkiset yhteydet ovat niin hyvät, että lapsi pystyy helposti kulkemaan ilman kuskaamista esim. harrastuksiin ja silti pystyy harrastamaan "mitä haluaa". Näillä toiveilla ei pahemmin jää mahdollisuuksia "isoihin väljiin tontteihin, joissa voi olla vaikka alasti", varsinkaan kun emme ole mitenkään varakkaita. Kun haluaa tuollaisia asioita asunnon sijainnilta, on pakko tinkiä pihan koostsa.

Me asutaan sellaisella, tontti on varmaan joku 600 neliötä. Siihen on kuitenkin saatu mahtumaan vajaa 10 marjapuskaa, pari hedelmäpuuta ja pieni kasvimaa. taloyhtiöllä on sitten yhteinen piha, jossa lapset voi leikkia. Taloyhtiössä on paljon lapsia jotka leikkii yhdessä ja aikuiset vähän valvoo yhdesssä kaikkea. Vähän sellaista "koko kylä kasvattaa"-meininkiä, ei mitään kyttäystä. Ja meille on tärkeää, ettei seinänaapureita ole, saadaan rahassa soittaa pianoa silloin kun huvittaa, muutenkin ollaan äänekäs perhe. Toisaalta rahat ei riitä isompaan tonttiin, tällä alueella pienetkin tontit ovat helposti yli 200 000. Eli asuinalue on kompromissi, mutta ollaan tyytyväisiä kun enempään ei rahkeet riitä.

Ihimisellä pittää olla tillaa hengittää, mikkää oo nii vittumaista ku asua kylyki kylesä ja varsinki jos siittä on maksanu helevetin palijo rahhaa.

Tontit on halapoja ja isoja, eikä oo kaupunkiinkaa ku pari kilometriä. Palavelut kivenheiton pääsä. Autuakkaan tarvi.

Tää on elämää.

en pidä sellaisista jotka pellolle rakennttu talot vieri viereen

en kyllä pidä omastakan tontista vaik vanhalla aluelle uutta ja vanhaa sekaisin pk-seudulla kun on kulmatontti ja kävelykatukin :/ eikä tiiliaitaa tai paksua kuusiaitaa
muutoin kyllä mukavan "ilmavaa" joka suuntaan melkein.
vs. moni muu lähellä oleva talo

[QUOTE="vieras";27376670]Ihimisellä pittää olla tillaa hengittää, mikkää oo nii vittumaista ku asua kylyki kylesä ja varsinki jos siittä on maksanu helevetin palijo rahhaa.

Tontit on halapoja ja isoja, eikä oo kaupunkiinkaa ku pari kilometriä. Palavelut kivenheiton pääsä. Autuakkaan tarvi.

Tää on elämää.[/QUOTE]

Mikähän mahtaa olla kaupungin nimi?

Tavallaan hassua että ensin moititaan ihmisiä siitä että elävät yli varojensa ja sitten toisessa ketjussa haukutaan heitä jotka yrittävät elää tavallista elämää tavallisella pientaloalueella. Syyttävä sormi pitäisi osoittaa kaupunkien kaavoitukseen, sillä kyllä ihmiset varmasti ostaisivat isompia tontteja jos niitä olisi tarjolla.

Sen sijaan toi rivitaloasuminen ei kaikkia houkuta, omalla asuinalueella oli suunnitelmia kytketystä omakotialueesta eli käytännössä omakotitalojen välissä olisi ollut aina autotallit ja talot olisivat olleet muuten kiinni toisissaan. Eli vähän kuten rivitalossa. Ketään ei kiinnostanut.

Eli vaikka tontit olisi pieniä halutaan kuitenkin eroon seinänaapureista ja edes se pieni oma piha.

Rehellisesti pitää sanoa että tästä kaupungista meidän rahat ei riittäisi muunlaiseen tonttiin vastaavalla etäisyydellä kaupungin keskustasta. Kauemmas ei haluta juuri harrastusten ja lasten kuljettamisen takia.

Halutaan asua omakotitalossa lähellä palveluita niin että pärjätään yhdellä autolla tai hätätilassa jopa ilman autoa . Kiinteistövero on nostettu täällä niin ylös että harvalla on "varaa " pitää isoa tonttia :(
Jos vaihtoehtona on kerrostalo, rivari tai omakotitalo pienellä tontilla niin meidän päätös on ehdottomasti toi vika.

Minä asuisin mieluummin kerrostalossa kuin postimerkkitontilla. Minua kiehtoo nimenomaan yksityisyys ja iso piha omakotitalossa, joten mihinkään näyteikkunaan en lähtisi, noissa vieri vieressä olevissa taloissa on paljon vähemmän yksityisyyttä kuin esimerkiksi kerrostalossa.

Minä asuisin mieluummin kerrostalossa kuin postimerkkitontilla. Minua kiehtoo nimenomaan yksityisyys ja iso piha omakotitalossa, joten mihinkään näyteikkunaan en lähtisi, noissa vieri vieressä olevissa taloissa on paljon vähemmän yksityisyyttä kuin esimerkiksi kerrostalossa.

On niissä kuitenkin se hyvä puoli kerrostaloon verrattuna, että naapuriin ei kuulu kaikki äänet. Voi vaikka pestä pyykkiä keskellä yötä.

Toi on toki sun mielipiteesi. Kerrostalossa jouduin kuuntelemaan naapureiden seksielämästä aiheutuneita ääniä. Oli muuten joka hemmetin ilta kymmenen uutisten jälkeen niillä toimintaa.

Meitä ihmisiä on erilaisia ja itse nautin siitä tilasta ja vapaudesta soittaa musiikkia mihin aikaan haluan. Eikä kuulu naapuriin tai naapurista meille ylimääräisiä ääniä.

Ihan yhtä lailla voisi päivitellä miksi ihmiset asuvat kerrostalossa, miksi kaikki eivät asu rivitaloissa?

Kun jokainen voi valita itselleen parhaiten sopivan asumismuodon, niin eikö ole hyvä että on erilaista tarjontaa?

Mullekin kävisi kerrostalo, mutta kun niitä isompia kerrostaloasuntojakin on tosi vähän. Tällä hetkellä tästä isosta kaupungista on Etuovella myynnissä n. 10 kpl vähintään 5 h + k kerrostaloasuntoja. Halvin yli 300 000 €, jossa siinäkin mm. putki- ja julkisivuremontti yms. tulossa 10 vuoden sisään.

Eli vahvasti on harkinnassa omakotitalo sillä postimerkkitontilla, se ei ole ainakaan kalliimpaa kuin kerrostaloasuminen.

Niin no, valitettavasti niitä vaihtoehtoja ei täällä kaupungissa nykyään oikein ole, kun kaavoitus on mitä on. Ei löydetty käytettyä, sopivaa taloa eikä missään nimessä haluttu vanhaa. Olisi varmasti jääty tänne nykyiseen paikkaan vaikka 900 neliön tontille mutta kun ne on niin hiton kalliita. Valittiin sitten 15 kilsan päästä yli 2000 neliön melkein ilmainen tontti.

Meillä asumisen kriteerit on jotain ihan muuta, kuin korvessa yksin ja alasti Omalla Pihalla. Asumme keskustan läheisyydessä, hivenen ahtaasti, mutta täydellisen onnellisesti. Bensaan menee rahaa 24€/kk (laskettu keskiarvo), bussikortteja ei tarvita, pyörällä ja kävellen pääsee kouluun, töihin, harrastuksiin, tarhaan, kauppaan yms. KAIKKI on vieressä ja lähellä. Lenkkikaverit, lasten kaverit, lähikauppa näkyy ikkunasta, tarhamatka on 300m, kouluun 600m.

En lähtis mistään hinnasta omaan rauhaan jonnekin korpeen automatkan päähän. Meillä on pieni piha, josta valtaosa on kiveä, asfalttia ja patiota. Vihaan puutarhatöitä, joten en niitä vaivoikseni hanki.

Naapurit on ok. Monenlaista viheltäjää sattuu näillekin kulmille, mutta mitään tirkistely-kyttäysongelmaa emme ole havainneet. Tässä on turvallista, laadukasta ja helppoa olla.

Onneksi meitä on moneksi. Muutenhan te kaikki toisia arvostelevat sekopäät olisitte täällä meidän riesana kitisemässä. Olkaa vain siellä kaukana jossain, kun tuntuu niin vaikealta kestää muita ihmisiä. =)

Yhteistyössä