Voiko 7 vuotiaalta odottaa pienten kotitöiden tekemistä?

Siis esim. pyykkikoneen ja astianpesukoneen tyhjentämistä? Meillä näitä vaaditaan tytön tekevän ja aina syntyy kinastelu asiasta ja kaikille paha mieli. Onko noiden tekeminen liikaa vaadittu? Ei siis aina joudu tekemään vaan toisinaan.

"äippä"
Jos lapsi ylettää laittamaan pyykit kuivumaan ja laittamaan astiat kaappiin edes jakkaran avulla, niin mun mielestä voi vaatia. Auttaisko, jos muutamia kertoja tekisitte nämä asiat yhdessä ja sitten välillä sinä yksin ja vuorostaan hän yksin? Vai oletteko näin jo tehneetkin? Meillä reilu 2v siivoaa lelujaan, mutta tarvii siinä kyllä vielä vähän sanallista ohjausta. Astioiden kanssa en juuri anna vielä auttaa, kun on rikkonut jo niin paljon astioita :D Mutta kovasti hän auttaa mm. tuomalla pikkusiskon harsoa, tuttipulloa jne...

"höh"
No tietysti voi! Ja pitääkin. Suomalainen äiti ja isä uskaltavat harvoin odottaa ja vaatia lapsiltaan mitään.

Itse odotan 3-vuotiaalta muutamien selkeiden asioiden (pikkuautojen yms. lelujen kerääminen leikin jälkeen) hoitamista osaksi yksin, osaksi kanssani.

"vieras"
Kysyin kerran lapsipsykiatrilta, että mitä voi odottaa lapselta, oma oli juurikin 7v silloin ja todella itsepäinen. Eli voiko olettaa, että lapsi esim. siivoaisi oman huoneensa niin, että sinne pääsisi aikuinen imuroimaan. Lapsipsykiatri ja kaupungin lapsiperheyksikössä töissä oleva nainen oli sitä mieltä, että ei voi odottaa itsenäistä tekemistä, vaan lapsen kanssa pitää siivota yhdessä, jos ei siivous muuten maistu. Itse olin sitä mieltä, että 7v pitäisi jo siivota sotkunsa itse, mutta psykiatri oli tosiaan toista mieltä. Oli muutenkin sitä mieltä, että lapsilta voi vaatia vain hyvin vähän mitään.

Ei tarvitse sit ihmetellä että miksi nurisee kun kaverit saa. ;)
Miten muuten opetat että töitä tekemällä ansaitsee rahaa??
Tota, ei meilläkään anneta viikko tai kuukausirahaa. Eikä kotitöistä makseta. Rahaa saa kyllä oikeestaan aina kun tarvitsee tai perustelut on hyvät. ;)

Eikä noi lapset kauheesti nurise tästä järjestelystä. Tai kotitöiden tekemisestä. Toki aina välillä sitten nuristaan ihan urakalla. :D

Yhteistyössä