Miksi pitää imettää julkisesti jos on mahdollisuus mennä syrjään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24221260]No voi kaamee. Onhan siellä sitä tekemistä että imetät vauvaa. Tai voinee ainakin pyytää jonkun lehden lainaksi tai pyytää että voiko laittaa esim. makkarin telkun tai radion päälle jos ei kestä ilman puoli tuntia.[/QUOTE]

:O Sä et vissiin ole kauhean pitkään imettänyt? Kuvittele, että vuosien ajan elämässäsi joka kerta kun tahtoisit kyläillä ystäväperheessä, istua kahvilassa, syödä ravintolassa, viedä isompia sisaruksia leikkipuistoon... Niin joutuisit jokaikinen kerta keskeyttämään, hengailemaan yksiksesi jossakin imettämässä, ettei vaan kukaan huomaa. KIVAA! :headwall: Roudaa samalla niitä isompia sisaruksia mukanasi sen mukaan, että milloin vauva tarvii tissiä. Loistava tapa vähentää sisaruskateutta! :D

[QUOTE="vieras";24221588]No Lue! Monesti sanottu että harvaa haittaa se että imettää jos siitä ei kerran mitään näy. Mutta se haittaa että kaivetaan se utare esiin kokonaan, siis nää henkilöt jotka ei varmaan ole kuulleetkaan imetyspaidoista tai harsoista.[/QUOTE]

Minulla ei ollut varaa imetyspaitoihin - yksi maksaa sen 30-40€, olisi tarvinnut vähintään se 10 kpl, siinä siis 300-400€ uusiin vaatteisiin juuri kun on tipahtanut äitiysrahoille - ja meillä ei ole tapana läiskäistä vaippaa syövän lapsen naamalle :) En siis ole harsoillut.

Kantoliinan tai kaulaliinan osia sen sijaan on usein ollut siinä vähän tissiä peittämässä :) Tai kaksi toppia päällekkäin. Oli miten oli, mä en välitä vaikka jollakin roikkuisi koko tissi esillä. Lapsen ruokkimista varten ne ovat olemassa. Ja kesäisin miehet kävelee ihan kaduillakin tissit esillä.

Mä en oleta, että muiden pitäisi muuttaa täysin normaalia käyttäytymistään tai poistua yhteisestä tilasta siksi, koska MINUA häiritsee jokin asia. Se, joka häiriintyy, voi itse siirtyä toiseen huoneeseen.

Musta on jotenkin naurettavaa, että naiset kouhkaa julki-imetyksen olevan sopimatonta, paljastelevaa ja jopa seksuaalista!
Yhdenkään, en yhdenkään miehen ole kuullut ikinä olevan tuota mieltä.
Tuntemani miehet eivät edes kiinnitä huomiota imetykseen, pitävät sitä täysin luonnollisena juttuna joka ei koske heitä.

Mikä hitto teitä vaivaa? :laugh:

Aika monet miehet katselevat vaivaantuneina seinille tai lattiaan, kun joku nainen imettää seurassa. Mutta siitä olemme samaa mieltä, eivät takuulla kiinnitä huomiota imetykseen.

Imettää voi julkisesti ottaen muutkin läsnäolijat huomioon. Sehän tämän ketjun pointti on ollut. Ei se imetysharso niin paljon tilaa vie hoitolaukussa. Tai olla imetyspaita päällä.

Sitä aina sanotaan, että ne julki-imettäjät/muiden seurassa imettäjät tekee siitä muka kauhean show'n. Musta se on taas ihan päinvastoin. :D Nämä kauhistelijathan tekee asiasta suuren numeron. Eilisessä ketjussakin luki, että jotkut ravintola-asiakkaat jopa valittaa henkilökunnalle imetyksestä. :O

Meillä kävi vuosia sitten eräs pariskunta vauvan kanssa kylässä.Nainen tempasi rinnan esiin kahvipöydässä meidän kaikkien nähden ja alkoi imettämään.Mies meillä säikähti eniten kun meille ns.oudompi nainen alkaa puseroa nostelemaan.
Tuossakin asiassa voisi varmaan kohteliaasti kysyä että haittaako jos imetän tässä vai voisinko mennä jonnekkin muualle.

• Tykkää
Reactions: röppö
Oudoin paikka missä minä imetin, oli kun oltiin kirjoittamassa pankissa asunnonoston kauppakirjoja. Siinä ihan pankinjohtajan pöydän ääressä.
Ei silti ei sitä edes huomannu kukaan muu kuin mieheni. Sen imettämisenkin voi tehdä niin vaihvihkaa. Löysä paita tai huivi, niin sitä ei tiedä kukaan mitä se vauva tekee siellä.

• Tykkää
Reactions: röppö
Sitä aina sanotaan, että ne julki-imettäjät/muiden seurassa imettäjät tekee siitä muka kauhean show'n. Musta se on taas ihan päinvastoin. :D Nämä kauhistelijathan tekee asiasta suuren numeron. Eilisessä ketjussakin luki, että jotkut ravintola-asiakkaat jopa valittaa henkilökunnalle imetyksestä. :O

Itse olen ravintolassa töissä eikä yksi tai kaksi kertaa riitä,kun joku asiakas on lähtiessään kertonut,että ruoka oli hyvää,mutta ruokahalun pilasi vastapäätä imettävä äiti jolla tissi paljaana...
Mua ei häiritse jos osataan käyttää liinaa ym niin,ettei se koko tissi oo paljaana pitkii aikoi siinä... :D
Ja jos mun miestä tai mua alkais mun kotona häiritsee jonkun ystävän tissin paljaana pito,niin meidänkö pitäisi vaihtaa paikkaa? :D

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24223841:
Itse olen ravintolassa töissä eikä yksi tai kaksi kertaa riitä,kun joku asiakas on lähtiessään kertonut,että ruoka oli hyvää,mutta ruokahalun pilasi vastapäätä imettävä äiti jolla tissi paljaana...
Mua ei häiritse jos osataan käyttää liinaa ym niin,ettei se koko tissi oo paljaana pitkii aikoi siinä... :D
Ja jos mun miestä tai mua alkais mun kotona häiritsee jonkun ystävän tissin paljaana pito,niin meidänkö pitäisi vaihtaa paikkaa? :D

Kannattaako pyytää imettävää ystävää kylään jos ei siedä imetystä? Aika törkeää minusta pyytää toinen kylään ja sitten ajaa jonnekin makkariin kun etoo hänen käytöksensä, vaikka tiesi siitä etukäteen.

[QUOTE="Iitu";24223865]Kannattaako pyytää imettävää ystävää kylään jos ei siedä imetystä? Aika törkeää minusta pyytää toinen kylään ja sitten ajaa jonnekin makkariin kun etoo hänen käytöksensä, vaikka tiesi siitä etukäteen.[/QUOTE]

Kyllä mä osaan olla hiljaakin ja sietää ton..ei kai häipyminen oo ainoo vaihtoehto ;)
Ja edelleen mua ei imettäminen häiritse,jos sitä koko utaretta ei heilutella paljaana siinä muiden silmien edessä pitkiä aikoja vaan osataan asia hoitaa huomaamattomasti :)
Oon kai sit tyhmä kun oletan,että ihmisillä olis käytöstapoja sen verran,että osaavat kysyä varsinkin vieraiden miesten ollessa paikalla häiritseekö...
Mutta eipä kaikilta voi olettaa ja odottaa samaa mitä itse on tehnyt...

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Iitu";24223747]:O Sä et vissiin ole kauhean pitkään imettänyt? Kuvittele, että vuosien ajan elämässäsi joka kerta kun tahtoisit kyläillä ystäväperheessä, istua kahvilassa, syödä ravintolassa, viedä isompia sisaruksia leikkipuistoon... Niin joutuisit jokaikinen kerta keskeyttämään, hengailemaan yksiksesi jossakin imettämässä, ettei vaan kukaan huomaa. KIVAA! :headwall: Roudaa samalla niitä isompia sisaruksia mukanasi sen mukaan, että milloin vauva tarvii tissiä. Loistava tapa vähentää sisaruskateutta! :D[/QUOTE]

No kuinka pitkään sitä pitäisi olla imettänyt että saa asiasta puhua?

En mä vaan saa asiasta ongelmaa, eikä ole saanut ykskään sisarus, sukulainen tai ystäväkään. Meillä ei koskaan imetetä kuin omassa perheessä, ja esim. äitini tai parhaan ystävän edessä voisin imettää mutta esim. isäni edessä en.

Siirryn MIELUITEN toiseen huoneeseen tai muuten syrjemmälle. Voin imettää jopa lastenhoitohuoneessa esim. kaupungilla. Jos täytyy imettää "yleisesti" niin valkkaan jostakin kahvilasta nurkkapöydän, ja päällä on aina imetyspaita sekä yleensä kiepautan vaikka kaulahuivin olkapään yli ja vauvan päälle niin että vauva jää ihan piiloon ja saa syödä rauhassa. Minulle on tärkeää että saan imettää rauhassa, ja lapsi saa syödä rauhassa. Mutta tunnenkin lapsen rytmin aika hyvin, harvoin se imetystarve tulee ihan yllättäen kesken kauppareissun kun imetän sitä ennen. Lisäksi osataan käyttää pulloakin. Jollain tietenkään ei mene näin, sen ymmärrän.

Eikä mun ole tarvinnut esikoistakaan mukana roudata, esim. kylässä kysyn että katotteko hetken aikaa perään niin käyn imettämässä. Joskus esikoinen taas itse haluaa tulla mukaan, en mä estä.

Ikinä ei tulisi mieleenkään kaivella tissiä esiin jostain normitopista kyljykset vilkkuen ja siinä asetella tissiä toisen suuhun, samalla kun kaveri vastapäässä koittaa ryystää kaffea.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24223890:
Kyllä mä osaan olla hiljaakin ja sietää ton..ei kai häipyminen oo ainoo vaihtoehto ;)
Ja edelleen mua ei imettäminen häiritse,jos sitä koko utaretta ei heilutella paljaana siinä muiden silmien edessä pitkiä aikoja vaan osataan asia hoitaa huomaamattomasti :)
Oon kai sit tyhmä kun oletan,että ihmisillä olis käytöstapoja sen verran,että osaavat kysyä varsinkin vieraiden miesten ollessa paikalla häiritseekö...
Mutta eipä kaikilta voi olettaa ja odottaa samaa mitä itse on tehnyt...

Mä olen vähän semmonen, että todennäköisesti kysyisin muulta porukalta, häiritseekö imettäminen ja imettäisin mahd. huomaamattomasti. En kuitenkaan millään tavalla paheksu niitä, jotka ei kysy. En kyllä mene mielelläni kylään mihinkään, missä ei voi olla rennosti ja oma itsensä.

Mä olen vähän semmonen, että todennäköisesti kysyisin muulta porukalta, häiritseekö imettäminen ja imettäisin mahd. huomaamattomasti. En kuitenkaan millään tavalla paheksu niitä, jotka ei kysy. En kyllä mene mielelläni kylään mihinkään, missä ei voi olla rennosti ja oma itsensä.

Itsestäni ei vaan kauhean luontevalta tuntuisi paljastella rintaani edes parhaanystävän miehen silmien edessä...

[QUOTE="vieras";24223901]No kuinka pitkään sitä pitäisi olla imettänyt että saa asiasta puhua?

En mä vaan saa asiasta ongelmaa, eikä ole saanut ykskään sisarus, sukulainen tai ystäväkään. Meillä ei koskaan imetetä kuin omassa perheessä, ja esim. äitini tai parhaan ystävän edessä voisin imettää mutta esim. isäni edessä en.

Siirryn MIELUITEN toiseen huoneeseen tai muuten syrjemmälle. Voin imettää jopa lastenhoitohuoneessa esim. kaupungilla. Jos täytyy imettää "yleisesti" niin valkkaan jostakin kahvilasta nurkkapöydän, ja päällä on aina imetyspaita sekä yleensä kiepautan vaikka kaulahuivin olkapään yli ja vauvan päälle niin että vauva jää ihan piiloon ja saa syödä rauhassa. Minulle on tärkeää että saan imettää rauhassa, ja lapsi saa syödä rauhassa. Mutta tunnenkin lapsen rytmin aika hyvin, harvoin se imetystarve tulee ihan yllättäen kesken kauppareissun kun imetän sitä ennen. Lisäksi osataan käyttää pulloakin. Jollain tietenkään ei mene näin, sen ymmärrän.

Eikä mun ole tarvinnut esikoistakaan mukana roudata, esim. kylässä kysyn että katotteko hetken aikaa perään niin käyn imettämässä. Joskus esikoinen taas itse haluaa tulla mukaan, en mä estä.

Ikinä ei tulisi mieleenkään kaivella tissiä esiin jostain normitopista kyljykset vilkkuen ja siinä asetella tissiä toisen suuhun, samalla kun kaveri vastapäässä koittaa ryystää kaffea.[/QUOTE]

Mä olen nyt imettänyt kolme vuotta yhteen putkeen, ja ajatus siitä, että muutenkin lasten tuomien haasteiden mukana ei saisi enää istua paikoillaan syömässä, juomassa kahvia tai lukemassa lehteä, ei saisi suorittaa kauppakierrosta loppuun tai pitäisi repiä isosisarus kotiin leikkipuistosta kun siellä on pari isukkia lastensa kanssa ja vauvalla on nälkä... *Hyrr* Kyllä elämässä on tarpeeksi haasteita useamman lapsen kanssa, en tarvitse mitään tuollaisia rajoituksia tähän touhuun.

Imetän todennäköisesti vielä ainakin vuoden, ehkä enemmänkin, ja voi olla, että perheeseemme syntyy kolmas lapsi. Siitä tulee sitten taas pari vuotta lisää. Kuinka monta vuotta elämästäsi olisit itse valmis uhraamaan siksi, että joitakin häiritsee imetys? Kuinka monta kertaa päivässä olet valmis keskeyttämään sen mitä olet tekemässä imetyksen vuoksi, vaikka voisit yhtä hyvin jatkaa tekemistäsi ja imettää samalla? Kuinka monta kertaa itkisit turhautuneena pimeässä makkarissa kuunnellen muitten keskustelua, naurua ja ilonpitoa olohuoneessa? Mihin dumppaisit sen kolmevuotiaan isosisaruksen jos sinun on mentävä imettämään ja vauva päättää olla tissilliä puoli tuntia, pistätkö sukulaiset, naapurit ja ystävät hoitamaan lasta sillä aikaa kun juokset nurkan taakse imettämään, taas?

Minulla on takana nyt yli 20 000 imetyskertaa. Niistä varmaan kolmasosa jotenkuten "julkisesti". Se tarkoittaa 6000-7000 kertaa kun olisi pitänyt lähteä jonnekin syrjään imettämään, vaikka ihan yhtä hyvin voi jäädä siihen missä on ja jatkaa normaalia elämää vaikka sattuukin olemaan äiti.

Sori, mutta mä en ole valmis ihan niin paljoa uhraamaan tissikammoisten mielistelemiseksi. Mä jatkan ihan normaalia elämääni vaikka satun olemaan imettävä äiti.

Ugh.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24223970:
Itsestäni ei vaan kauhean luontevalta tuntuisi paljastella rintaani edes parhaanystävän miehen silmien edessä...

Kun on takana useampi kymmenen tuhatta imetyskertaa niin ei se enää niin ihmeelliseltä tunnu, että edes sekunnin ajan ajattelisi siinä olevan jotain outoa :) Useamman pitäisi imettää julkisesti ja tissi esillä niin pikkuhiljaa kammoisetkin tottuisivat siihen, eikä kenenkään tarttis enää kärsiä :heart:

[QUOTE="Iitu";24224006]Kun on takana useampi kymmenen tuhatta imetyskertaa niin ei se enää niin ihmeelliseltä tunnu, että edes sekunnin ajan ajattelisi siinä olevan jotain outoa :) Useamman pitäisi imettää julkisesti ja tissi esillä niin pikkuhiljaa kammoisetkin tottuisivat siihen, eikä kenenkään tarttis enää kärsiä :heart:[/QUOTE]

No mä en ainakaan ikinä tottuis esittelee imetyksen tai minkään muun asian yhteydessä rintojani...Eikä mun onneksi tartte,kun voin imettää niin,että imetys on mun ja lapsen välinen asia.

oih ja voi!
meillä taasen sunnuntaina oli tuttavapariskunta kyläilemässä vauvansa kanssa, eikä mulla tullut edes koko imetyshomma mieleen, ehkä siitä on vielä niin vähän aikaa kun lopetti ite imetyksen, etten ollut milläskään kun äiti istuutui vauvansa kanssa olkkarin kulmaan tuoliin ja imetti :D

Mikähän mellakka siitä syntyisi kun joukko imettäviä äitejä asettuisi puistoon piknikille tai varaisivat useamman pöydän / loosin ravintolasta eivätkä olemisensa lomassa katoaisi vessaan tai jonnekin pusikkoon piiloon imettämään :)

Ja kuinka moni ohikulkija tai muu asiakas jäisi tuijottamaan, tirkistelemään tai jopa valittamaan imetyksestä?

Julki imetys on ihan ok jos sitä koko tissiä ei tarvi vilautella. Eli huomaamattomasti osaa hoitaa sen homman. Itse imetän juuri siellä missä vauvalla tulee nälkä, mutta todella yritän tehdä sen vaivihkaa huomaamatta. Ymmärrän myös aloittajan pointin siinä että tulee vaivaantunut olo kun toinen imettää ihan nokan edessä. Itsekkin vaivaannun siitä jos joku kyttää mua ja mun tissejä kohti kun imetän. Suihkutissit omaavana ei paljoa huvita kun sukulaiset ympärillä juttelevat että kylläpä sitä maitoa tulee paljon, oikeen suihkuaa!!

Vauvan kasvaessa isoksi on pakko koitaa imettää rauhallisessa paikassa koska kaikki ympärillä oleva kiinostaa enemmän kun syöminen :)

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24224032:
No mä en ainakaan ikinä tottuis esittelee imetyksen tai minkään muun asian yhteydessä rintojani...Eikä mun onneksi tartte,kun voin imettää niin,että imetys on mun ja lapsen välinen asia.

Tuo rintojen seksualisoiminen on täysin kulttuurisidonnainen asia. Meidänkin kulttuuri vielä sata vuotta sitten oli täysin ok imetyksen kanssa ja naiset imettivät myös miesten edessä. Suurimassa osassa kulttuureja tällä hetkellä on täysin ok näyttää rintoja, jos ei muuten, niin imetyksen yhteydessä. Joissakin kulttuureissa naiset kulkevat yläosattomissa vaatteissa siinä missä miehetkin. Toisissa sekä naiset että miehet käyttävät jonkinlaista yläosaa, mutta imetys on silti ihan ok, ja juuri synnyttänyt nainen saattaa saada vieraakseen koko suvun kun on yläosattomissa ja vauva ryömii rinnalla.

Sinun tissi-suhtautumisesi on perua 1960-1980-luvuilla tapahtuneesta kehityksestä, kun imetys ensimmäistä kertaa koko ihmisen historiassa "unohdettiin" ja tilalle tuotiin teolliset korvikkeet. Rinnoista tuli yhtäkkiä seksisymboleita, kun ne aikaisemmin olivat symboloineet pikemminkin äitiyttä ja sitä naiseuden aspektia. 80-90 luvuilla tulivat silikonit ja rintojenkohotukset. Liittyyköhän mitenkään siihen, että parina aikaisempana vuosikymmenenä syntyneet pojat eivät saaneet äitiensä rintoja, piti sitten hakea niitä puolisosta... ;) Täysiä, maid- eikun silikonin täyttämiä rintoja.

Kun olet tottunut siihen, että (naisen) rintaa pidetään emättimeen verrattavana sukupuolielimenä vaikkei tuossa ole mitään logiikkaa, niin tottuisit kyllä siihenkin, että rinnat palautettaisiin oikealle paikalleen: Ensisijaisesti lasten ruokkimista varten, vasta toissijaisesti muihin funktioihin. Kuten esimerkiksi suu! Suu on erittäin erogeeninen ja sitä käytetään aktiivisesti seksissä, jopa penetraation kohteena. Koska suulla myös puhutaan ja syödään niin pidetään sen julkista esittelyä täysin hyväksyttävänä, siis tässä kulttuurissa. Toki on olemassa pari sellaista kulttuuria jossa naisten ei ole hyväksyttävää näyttää mitään osaa itsestään perheen ulkopuolisille miehille.

[QUOTE="Iitu";24224006]Kun on takana useampi kymmenen tuhatta imetyskertaa niin ei se enää niin ihmeelliseltä tunnu, että edes sekunnin ajan ajattelisi siinä olevan jotain outoa :) Useamman pitäisi imettää julkisesti ja tissi esillä niin pikkuhiljaa kammoisetkin tottuisivat siihen, eikä kenenkään tarttis enää kärsiä :heart:[/QUOTE]

Ja asennemuutoksen myötä imetystilastotkin Suomessa varmasti kaunistuisivat, kun äitien ei tarvitsisi uhrata täysimetystä päästäkseen hetkeksi "tuulettumaan".

Juurikin sekä eilen että toissapäivänä tuuletin itseäni käymällä ravintolassa syömässä, ja molemmilla kerroilla myös imetin pöydässä. Etupuoltani ei nähnyt kukaan muu kuin mieheni, joka on jo nähnyt sen mitä nähtävissä on. Selkäpuolesta en tiedä, koska minulla ei ole silmiä selässä. Puolityhjässä ravintolassa on helppo toimia näin, mutta sen tuhansien kertojen imetyshistorian aikana tulee varmasti niitäkin hetkiä, jolloin ravintola on tupaten täysi ja kuumissaan oleva vauva raivostuu huiveista. Eilistä itseäni siteeratakseni: jos jotakuta haittaa, se on voi voi.

Ikävä kyllä lähtökohtaisesti ainakin itse ajattelen, että imetys on niin luonnollinen juttu, ettei minun tarvitse lähteä piiloon ruokkiakseni lastani. Eiväthän pulloruokkijatkaan pakene paikalta vauvoineen ja pulloineen naapurihuoneeseen sen vuoksi ettei kukaan vain näkisi kun lapsi syö.

Se että jollekin luonnollinen asia on etova, en voi mitään. Mutta en osaa lukea ajatuksia enkä todellakaan ala etukäteen jo piiloutumaan jos jotakuta sattuisi häiritsemään.

Kyllä se jolla on korvien välissä ongelmia tai ei osaa silmiään muualle suunnata, pitää osata avata suunsa ja kertoa asian laita, jottei tarvitse sitten naapureille kuiskia ja pitkin nettiä valittaa kun joku kehtaa imettää ja vieläpä JULKISESTI.

Täysi peesi.

En mä nyt kuitenkaan kahvipöydässä ala imettää, kun siinä on kuumia juomia tarjolla, ettei satu mitään. Ja onhan se vähän epähygieenisen oloista jos ensin kaivelee kuumana kesäpäivänä hikisiä tissejään ja sitten seuraavaksi valikoimaan keksiä.. Jos oltais kahvittelemassa niin varmaan pyytäisin anteeksi ja menisin sohvalle tissittelemään. Kylässä olohuoneessa jutustellesa varmaan toteaisin että mun pitäis ruokkia vauva, mulla on ainakin sen verran sivistyneitä kavereita että osaavat sitten tarjota makkariin rauhaan siirtymistä (tyyliin vauvalle ruokarauha) tai sitten sanovat että ok imetä vaan minäpäs laitan sillä välin nuo kahvit. Jos he eivät tätä lapsenruokkimistoimitusta siis haluaisi millään katsoa. En nyt tiedä miten tästäkin asiasta on pitänyt kehitellä ongelma.. Eihän sitä nyt ihan alastomaksi heittäydytä vauvaa ruokkiessa. Ja tissihän se vaan on, herranen aika sentään. Onneksi näin kesällä on helppoa vaikka riisua mekosta toinen olkain niin on varmasti huomaamatonta. Harso siihen suojaksi vaan niin on vauvallakin ruokarauha. TODELLAKAAN en aio poistua mihinkään haisevaan ravintolan vessaan (saati mihinkään muuhunkaan vessaan) syöttämään vauvaa, enhän itsekään syö siellä.

[QUOTE="Iitu";24223995]Mä olen nyt imettänyt kolme vuotta yhteen putkeen, ja ajatus siitä, että muutenkin lasten tuomien haasteiden mukana ei saisi enää istua paikoillaan syömässä, juomassa kahvia tai lukemassa lehteä, ei saisi suorittaa kauppakierrosta loppuun tai pitäisi repiä isosisarus kotiin leikkipuistosta kun siellä on pari isukkia lastensa kanssa ja vauvalla on nälkä... *Hyrr* Kyllä elämässä on tarpeeksi haasteita useamman lapsen kanssa, en tarvitse mitään tuollaisia rajoituksia tähän touhuun.

Imetän todennäköisesti vielä ainakin vuoden, ehkä enemmänkin, ja voi olla, että perheeseemme syntyy kolmas lapsi. Siitä tulee sitten taas pari vuotta lisää. Kuinka monta vuotta elämästäsi olisit itse valmis uhraamaan siksi, että joitakin häiritsee imetys? Kuinka monta kertaa päivässä olet valmis keskeyttämään sen mitä olet tekemässä imetyksen vuoksi, vaikka voisit yhtä hyvin jatkaa tekemistäsi ja imettää samalla? Kuinka monta kertaa itkisit turhautuneena pimeässä makkarissa kuunnellen muitten keskustelua, naurua ja ilonpitoa olohuoneessa? Mihin dumppaisit sen kolmevuotiaan isosisaruksen jos sinun on mentävä imettämään ja vauva päättää olla tissilliä puoli tuntia, pistätkö sukulaiset, naapurit ja ystävät hoitamaan lasta sillä aikaa kun juokset nurkan taakse imettämään, taas?

Minulla on takana nyt yli 20 000 imetyskertaa. Niistä varmaan kolmasosa jotenkuten "julkisesti". Se tarkoittaa 6000-7000 kertaa kun olisi pitänyt lähteä jonnekin syrjään imettämään, vaikka ihan yhtä hyvin voi jäädä siihen missä on ja jatkaa normaalia elämää vaikka sattuukin olemaan äiti.

Sori, mutta mä en ole valmis ihan niin paljoa uhraamaan tissikammoisten mielistelemiseksi. Mä jatkan ihan normaalia elämääni vaikka satun olemaan imettävä äiti.

Ugh.[/QUOTE]

No onneksi olkoon. Et silti ole ainoa nainen joka on imettänyt eikä sun tapasi ole ainoa oikea.

Sun tekstistä tulee lähinnä mieleen että ei sun ainakaan enempää kannata niitä hankkia, jos täytyy ihan turhautuneena itkeä jos joutuu vauvaa imettämään ilman seuraa. Mulle se on vain mukava hetki, rauhoittumisen hetki. Itse en ymmärrä äitejä jotka imettää lasta samalla kun juoksevat ostamassa vessapaperia meluisassa ostoskeskuksessa. Haluaako se vauva sit muka syödä niin? En mä ainakaan haluaisi!

Eipä ole kenellekkään ikinä ollut ongelma katsoa lapseni perään esim. kylässä, enemminkin ovat mielissään! Jos on vieraampaa porukkaa, niin otan lapsen mukaan. Isommat voisi sitten varmaan jättää jo keskenäänkin viereiseen huoneeseen leikkimään siksi aikaa.

Mä elän kyllä ihan normaalia elämää vaikka olen äiti ja imetän vauvaa. Ei tartte juosta pää kolmantena jalkana, vauva tississä roikkuen. Minusta olisi aika hankalaa jos en voisi mitään keskeyttää kun huomaan että lapsella on nälkä.... jatkaisin vaan hommiani... oli se sitten nurmikon leikkuuta, sukulaisen luona kahvittelua, siivoamista, shoppailua.... aina pitäisi samalla imettää. Huoh, mieluummin keskeytän muut hommat ja ruokin lapseni niin että lapsella on ruokarauha. Sitä vartenhan äidit on. Lapsi ensin, sitten äidin sosiaalihuvit.

Mä imetän kyllä useinkin miespuolisten ystävien edessä, olen joskus pumpannutkin.
Ihan yhtä rentona pysyy tunnelma ja jutut vaikka siinä imetänkin.
Joskus jotain läppää aiheesta on heitetty yhdessä asiasta ja kerran yksi kaveri kysyi pilke silmäkulmassa kun kahvimaito loppui, että voisinko mä vähän jeesata. :D

Niin ja mun mielestä juurikin (julki-)imetyksen vastustaja tekee siitä show'n.

[QUOTE="Iitu";24224096]Tuo rintojen seksualisoiminen on täysin kulttuurisidonnainen asia. Meidänkin kulttuuri vielä sata vuotta sitten oli täysin ok imetyksen kanssa ja naiset imettivät myös miesten edessä. Suurimassa osassa kulttuureja tällä hetkellä on täysin ok näyttää rintoja, jos ei muuten, niin imetyksen yhteydessä. Joissakin kulttuureissa naiset kulkevat yläosattomissa vaatteissa siinä missä miehetkin. Toisissa sekä naiset että miehet käyttävät jonkinlaista yläosaa, mutta imetys on silti ihan ok, ja juuri synnyttänyt nainen saattaa saada vieraakseen koko suvun kun on yläosattomissa ja vauva ryömii rinnalla.

Sinun tissi-suhtautumisesi on perua 1960-1980-luvuilla tapahtuneesta kehityksestä, kun imetys ensimmäistä kertaa koko ihmisen historiassa "unohdettiin" ja tilalle tuotiin teolliset korvikkeet. Rinnoista tuli yhtäkkiä seksisymboleita, kun ne aikaisemmin olivat symboloineet pikemminkin äitiyttä ja sitä naiseuden aspektia. 80-90 luvuilla tulivat silikonit ja rintojenkohotukset. Liittyyköhän mitenkään siihen, että parina aikaisempana vuosikymmenenä syntyneet pojat eivät saaneet äitiensä rintoja, piti sitten hakea niitä puolisosta... ;) Täysiä, maid- eikun silikonin täyttämiä rintoja.

Kun olet tottunut siihen, että (naisen) rintaa pidetään emättimeen verrattavana sukupuolielimenä vaikkei tuossa ole mitään logiikkaa, niin tottuisit kyllä siihenkin, että rinnat palautettaisiin oikealle paikalleen: Ensisijaisesti lasten ruokkimista varten, vasta toissijaisesti muihin funktioihin. Kuten esimerkiksi suu! Suu on erittäin erogeeninen ja sitä käytetään aktiivisesti seksissä, jopa penetraation kohteena. Koska suulla myös puhutaan ja syödään niin pidetään sen julkista esittelyä täysin hyväksyttävänä, siis tässä kulttuurissa. Toki on olemassa pari sellaista kulttuuria jossa naisten ei ole hyväksyttävää näyttää mitään osaa itsestään perheen ulkopuolisille miehille.[/QUOTE]

Täyttä asiaa, kiitokset tästä.

Yhteistyössä