Minusta karppaus ei OLE ERITYISRUOKAVALIO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Keittiönoita: et liene sitten järjestänyt kemuja kovinkaan isolle joukolle? Jo muutaman kymmenen hengen joukkoon mahtuu hyvällä tuurilla sekä tiukka vegaani, ketokarppaaja että ne pari tavallista laktoosi-intolerantikkoa, keliaakikkoa ja allergikkoa. Siinähän sitten ihmettelet miten väsätä täytekakku joka olisi maidoton, munaton, jauhoton, sokeriton, hiivaton ja liivatteeton...

Äh, en mä osaa selittää. Teen itse usein esim. fetasalaattia, jonne saatan pilkkoa sekaan broiskua ja kipata vaikka jämäriisit tai -pastat jatkeeksi. Lasken sellaisen salaatin ihan oman kategorisoinnin perusteella kasvissalaatiksi vaikka siinä on muutakin kuin kasviksia. Sitten taas esim. perunasalaatti ja sienisalaatti on ihan oma juttunsa, koska niihin ei ns. kuulukaan tulla sitä salaattia.

Mutta ei mun salaatti"jaottelustani" kannata tehdä tämän suurempaa numeroa, en vain ollut kuunaan kuullut tuontyyppisestä salaatista, siksi se huvitti.

älä vaivaudu ees vastaamaan, noi tietyt tyypit vaan aina ottaa silmätikukseen. ihan niinkun sä et saisi mitään kritisoida rollon jutuista. ihan asiallisesti olet tähän kirjoittanut.

minä kirjoitin paljon "pahemmin" eikä nää ääliöt siihen takerru.

ROLLOLAINEN, mikä helkutin salaatti (KOKIN?? tekemänä) on kana/pakastevihannes/riisisotku?? miten sä kehtaat tota paskaa edes tarjota oman lapsesi JUHLISSA?? ootko ikinä kuullut kasviksista? tuoreista? täh?
ja vielä tuolla tietotaidolla ihmettelet ettet saa alasi töitä? edes shellin kuppilassa ei noin onnetonta salaatinkuvatusta huolittaisi listalle!

kaalikeitto diettiki oli aikanansa kova sana, nyt on karppaus :D mikähän on seuraava villitys jolla "varmasti laihtuu"? :D
Enpä osaa arvata, mikä lie.

Mutta minulle karppaus on ruokavalio - ei erityis- - jolla en toivo edes "varmasti laihtuvani", kun painoindeksini on alle 20 muutenkin. Voisiko olla mahdollista hyväksyä erilaisia elämäntapoja?

[QUOTE="trolli";24219220]älä vaivaudu ees vastaamaan, noi tietyt tyypit vaan aina ottaa silmätikukseen. ihan niinkun sä et saisi mitään kritisoida rollon jutuista. ihan asiallisesti olet tähän kirjoittanut.

ROLLOLAINEN, mikä helkutin salaatti (KOKIN?? tekemänä) on kana/pakastevihannes/riisisotku?? miten sä kehtaat tota paskaa edes tarjota oman lapsesi JUHLISSA?? ootko ikinä kuullut kasviksista? tuoreista? täh?
ja vielä tuolla tietotaidolla ihmettelet ettet saa alasi töitä? edes shellin kuppilassa ei noin onnetonta salaatinkuvatusta huolittaisi listalle![/QUOTE]

No sinähän se vasta saatanan fiksu oletkin.

[QUOTE="Kifa";24219209]Keittiönoita: et liene sitten järjestänyt kemuja kovinkaan isolle joukolle? Jo muutaman kymmenen hengen joukkoon mahtuu hyvällä tuurilla sekä tiukka vegaani, ketokarppaaja että ne pari tavallista laktoosi-intolerantikkoa, keliaakikkoa ja allergikkoa. Siinähän sitten ihmettelet miten väsätä täytekakku joka olisi maidoton, munaton, jauhoton, sokeriton, hiivaton ja liivatteeton...[/QUOTE]

Jokaisella jotain muttei kellään kaikkia? Oma vinkkini, jota käytän: tilaan pari kakkua leipomosta; heidän päänsärkynsä saada aikaan tällainen "ihme" ;)

[QUOTE="Kifa";24219209]Keittiönoita: et liene sitten järjestänyt kemuja kovinkaan isolle joukolle? Jo muutaman kymmenen hengen joukkoon mahtuu hyvällä tuurilla sekä tiukka vegaani, ketokarppaaja että ne pari tavallista laktoosi-intolerantikkoa, keliaakikkoa ja allergikkoa. Siinähän sitten ihmettelet miten väsätä täytekakku joka olisi maidoton, munaton, jauhoton, sokeriton, hiivaton ja liivatteeton...[/QUOTE]

no mie en ainakaan yrittäis väsätä yhtä missä nuo kaikki toteutuu vaan tekisin kaks tai usiamman pienen. netistä löytyy yllättävän paljon hyviä ohjeita ja vähän vertailemalla löytää ne hyvät jotka sopivat sitten kaikille. onko sen aina pakko olla täytekakku?

*muoks* tässä esim. erinomainen suklaakakkuohje joka sopii sekä vegaanille että laktoosi-intolerantikolle ja on myös hiivaton ja munaton (koska on vegaaninen), sopii myös kaikille normisyöjille ;) sitte sun tarttis tehä vielä se gluteeniton ja sokeriton (ketokarppaajalle ja keliaakikolle) eli käytät sokerin sijaan makeutusainetta ;) Vegaanin suklaakakku | täytekakut | Leivonta | Ruoka | olotila | yle.fi

problem solved?

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä karppaus on ihme pelleilyä.

No sitten mä olen pelleillyt 5 vuotta. Paino pysynyt kurissa ja olo hyvänä (toisin kuin ennen). Mutta kyllä siihen meni aikaa ennenkuin pääsi hiilareista eroon, varmaan vuoden olin huono karppaaja jolloin söin sekä rasvaaa että liikaa hiilareita (=huono yhdistelmä). Makeanhimosta pääsin eroon kun lopetin makeutusaineiden (light limsat) käytön.

Karppauksen ei tartte olla tiukkapipoista puuhaa kun tavoitepaino on saavutettu. Itse syön esim. perunaa monta kertaa viikossa (pieniä määriä tosin) ja leipääkin välillä. Juhlissa vältän yleensä vain makeaa ja syön vain suolasia (makeista tulee huono olo). Hiilareita menee 30-70 g päivässä, riippuen treenaanko vai en (treenipäivinä siis enemmän hiilareita)

[QUOTE="vieras";24219243]...kirjoittaa eräs, joka kirjoitti karpauksen olevan hömppää (vai mikä se termi kyseessä olikaan, no jotain vastaavaa kuitenkin)... :whistle:[/QUOTE]

Se oli vain mun mielipide, eikä mitenkään erityisen loukkaava!

Itse asiassa oon tehnyt just tuolalista kuin mitä luettelit - ainoa ero on, että laitoin lisäksi mukaan salaattia. Ja täytyy kyllä myöntää, etten ole koskaan kuullut salaatista jossa ei ole salaattia, lukuunottamatta tietty peruna- ja sienisalaatteja yms.

Oppia ikä kaikki, mä en olekaan mikään ruoka-alan ammattilainen.

Ootko kuullut tämmöisistä?:
punajuurisalaatti, italiansalaatti, pastasalaatti, tonnikalasalaatti, kinkkusalaatti...?

[QUOTE="trolli";24219220]älä vaivaudu ees vastaamaan, noi tietyt tyypit vaan aina ottaa silmätikukseen. ihan niinkun sä et saisi mitään kritisoida rollon jutuista. ihan asiallisesti olet tähän kirjoittanut.

ja vielä tuolla tietotaidolla ihmettelet ettet saa alasi töitä? edes shellin kuppilassa ei noin onnetonta salaatinkuvatusta huolittaisi listalle![/QUOTE]

itseasiassa aika monessakin salaattipöydässä on tarjolla tuollaista salaattia.jos sinne sekaan laittaa vihreää salaattia se menee aika nopeasti huonoksi, joten helpompi on tehdä ne kaksi salaattia erikseen.
toiseksi, varsinkin paikoissa missä käy paljon työmiehiä, se riisi, h-m-p, broisku salaatti menee paremmin kaupaksi, kaikki kun ei pupunruokaa syö :saint:

[QUOTE="vieras";24219263]En loukkaamisesta mitään sanonutkaan, tuosta fiksuudesta vain tuumailin.[/QUOTE]

Aha. Miten mun mielipide liittyy fiksuuteen? Ei kuule mitenkään.

no kyllä noita kana/pakastevihannes/riisisalaatteja muutkin näköjään tekee,
Reseptit > ruokaohje: Kanasalaatti - Kotikokki.net
mä olen tehnyt jopa tonnikalasalaattia niin että siinä on riisiä ja HMP-sekoitusta ja tonnikalaa, olisko ollut pätkä kurkkua ja salaattikastike, lisäksi tarjolla keittettyä kanamunaa lohkoina ja tehnyt myös kinkku/makaroni/HMP-salaattia olisko ollut jopa purjoa ja salaattikastiketta siinä, ja kehtasin tarjota sellaista paskaa vieraille, hyvin kelpasi eikä kukaan tietääkseni kuollut järkytykseen sen enempää kuin ruokamyrkytykseenkään

• Tykkää
Reactions: narikka83
Olen järjestänyt ja syksyllä järjestämässä yhdet noin 40 hengen juhlat (joissa on useita vegaaneja...ei siis vain kasvissyöjiä vaan vegaaneja) sekä toiset vähän isommat pippalot. Ja juu, olen tehyt tarjottavia porukalle, joka oli lihaton-kalaton-munaton-maidoton-herneetön-pavuton-pähkinätön-banaaniton-kiwitön-sitrushedelmätön. Ja tein tarjottavat, jotka sopivat kaikille...siinä oli kyllä hieman haastetta :D

Mun siskoni tyttö on moniallerginen. Nyt 17-vuotiaana sillä on enää kymmenkunta kiellettyä ruoka-ainetta, mutta pienempänä sillä oli kymmenkunta ruoka-ainetta, jolle se ei ollut allerginen. Meillä on tapana viettää kaikenlaiset kissanristiäiset nimipäiviä myöten, joten vähintään 6 kertaa vuodessa on tullut laitettua hänellekin sopivat tarjottavat. Ja allergioissa piti tietysti huomioida myös sen hetkinen siitepölytilanne, jotta osaa huomioida myös ristiallergiat. Sen vuoksi en pidä karppeja mitenkään haastavina tarjottavien suhteen...hemmetin paljon hankalammistakin ruokavalioista on selvitty.

*muoks* Ja lisään vielä, että näiden 17 vuoden aikana siskoni poikakin sairastui diabetekseen ja alkuvaiheessa hänellä oli sokerittomat, keinotekoisin makeutusainein makeutetut tarjottavat. Nykyisin onneksi voi jo syödä ihan normaalisti, kun diabetes on saatu tasapainoon.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Nyynä
mä olen tehnyt jopa tonnikalasalaattia niin että siinä on riisiä ja HMP-sekoitusta ja tonnikalaa, olisko ollut pätkä kurkkua ja salaattikastike, lisäksi tarjolla keittettyä kanamunaa lohkoina ja tehnyt myös kinkku/makaroni/HMP-salaattia olisko ollut jopa purjoa ja salaattikastiketta siinä, ja kehtasin tarjota sellaista paskaa vieraille, hyvin kelpasi eikä kukaan tietääkseni kuollut järkytykseen sen enempää kuin ruokamyrkytykseenkään

etkö huomaa eroa tuon esimerkkisalaatin ja rollolaisen kuvotuksen välillä? vinkki, toisessa on oikeasti jotain terveellistä ja hyvänmakuista. siis ei pelkkää pakastepaskaa "vihreänä".

etkö huomaa eroa tuon esimerkkisalaatin ja rollolaisen kuvotuksen välillä? vinkki, toisessa on oikeasti jotain terveellistä ja hyvänmakuista. siis ei pelkkää pakastepaskaa "vihreänä". siis ei tuon linkin salaatissa vaan tuossa mitä kuvailit.

Yhteistyössä