Minusta karppaus ei OLE ERITYISRUOKAVALIO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei karppaus ole mikhään allergia.. jos ei tarjottavat kelpaan niin olkhoot syömättä :)

ensviikonloppuna ois meno laithaan juhliin sapuskaa, juhlien emäntä on ottan uvastaan ilmotukset allergioista. tiän että osa porukasta ei syö "pottua".. joten saapi nähän mitä ottavat :D menu on tehty ajat sitte, muuttamalla käy niille jotka on allergisia.

Ihn samaa mieltä!
Kasvissyöjä vegaanitkin on ihme pelleja. On se kumma jos ei karjalapaisti nille maistu!
Olkoot syömättä!

Alkuperäinen kirjoittaja kappas vaan:
Minäkin teen salaattia missä pastaa, paprikaa, sipulia, herneitä, maissia, jotain lihaa , viinirypäleitä, mandariinia tai ananasta lihan mukaan.
Mikä ihmetyttää? Etkö ole itse tajunnut moista tehdä koskaan? Ja se on ja sitä kutsutaan salaatiksi vaikka sinä ei sitä vihreää olekaan.
Teet itsestäsi tyhmemmän kuin oletkaan.

:D
meillä on kans töissä useasti riisi/pasta/ohrasuurimo-salaattia jossa seassa juurikin herne-maissi-paprikaa ja kanaa/tonnikalaa/lohta ja hyvin putoaa ruokailijoille.

Minäkin teen salaattia missä pastaa, paprikaa, sipulia, herneitä, maissia, jotain lihaa , viinirypäleitä, mandariinia tai ananasta lihan mukaan.
Mikä ihmetyttää? Etkö ole itse tajunnut moista tehdä koskaan? Ja se on ja sitä kutsutaan salaatiksi vaikka sinä ei sitä vihreää olekaan.

Itse asiassa oon tehnyt just tuolalista kuin mitä luettelit - ainoa ero on, että laitoin lisäksi mukaan salaattia. Ja täytyy kyllä myöntää, etten ole koskaan kuullut salaatista jossa ei ole salaattia, lukuunottamatta tietty peruna- ja sienisalaatteja yms.

Oppia ikä kaikki, mä en olekaan mikään ruoka-alan ammattilainen.

[QUOTE="vieras";24216957]No minun mielestäni olisi ollut huomattavasti fiksumpaa ja helpompaa tehdä siskolle valmiiksi pieni annos karppiruokaa kuin pistää sisko nyppimään riisinjyvät eroon salaatista..[/QUOTE]

Minäkin teen karppaaville omat annokset - arjessa.
Mutta jos olisi suuret ja työläät juhlat, niin en todennäköisesti tekisi vaan odottaisin vastaantulemista myös vierailta.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
[QUOTE="Kifa";24219013]Allergiat ja keliakia sentään ovat varsin yksiselitteisiä mutta kun näitä karppi-, kasvis- sun muita erikoisdieettejä on vähän joka lähtöön niin mistä ihmeestä emännän pitäisi tietää mitä kukakin tarkalleen ottaen suostuu syömään? Yhdelle riittää kun tarjolla on kinkkuleipien sijaan niitäkin joissa on pelkkää juustoa, toinen suostuu syömään vain täysvegaanista luomusapuskaa. Yhdelle kelpaa karppivaihtoehdoksi salaatti ja lihapullat ja toinen ei niihin koske kun salaatinkastikkeessa on mukana sokeria ja lihapullissa korppujauhoa. Selvänäkijä noissa saisi melkein olla.[/QUOTE]

Mulla ainakin on suu paitsi syömistä varten niin myös puhumista varten. Kun kutsun vieraita, jotka eivät ole meillä ennen käyneet, kysyn mahdolliset allergiat, muut erikoisruokavaliot ja lisäksi myös "inhotukset". Jos vieraani ei saa alas vaikkapa oliiveja, niin en todellakaan halua sitten lätätä sapuskan sekaan just oliiveja. Ystäväni ja tuttavani myös tietävät, että jos heidän ruokavaliossaan on sitten viime tapaamisen tapahtunut muutoksia, niin asiasta voi mulle sanoa.

En pidä monenlaistenkaan erikoisruokavaliota noudattavien kutsumista ongelmana. Kun tiedän, keitä on tulossa, ensimmäisenä joko teen listan tai käyn mielessäni läpi raaka-aineet, joita joku kutsutuista ei syö. Sen jälkeen mietin, mitä raaka-aineita jää jäljelle ja niistä sitten suunnittelen tarjottavat.

Itse asiassa oon tehnyt just tuolalista kuin mitä luettelit - ainoa ero on, että laitoin lisäksi mukaan salaattia. Ja täytyy kyllä myöntää, etten ole koskaan kuullut salaatista jossa ei ole salaattia, lukuunottamatta tietty peruna- ja sienisalaatteja yms.

Oppia ikä kaikki, mä en olekaan mikään ruoka-alan ammattilainen.

Siis olethan kuullut salaatista, jossa ei ole salaattia. Juuri mainitsit niitä.

Ihn samaa mieltä!
Kasvissyöjä vegaanitkin on ihme pelleja. On se kumma jos ei karjalapaisti nille maistu!
Olkoot syömättä!

mie en ole koskaan törmänny vegaaniin joka ois valittanu tarjoilusta. yleensä heidän ruokavalionsa on tiedossa ja monesti he tuovat omat eväät. mutta minulle ei ole mikään ongelma tehä esim. ruokaisaa salaattia vegaanikaverille illanistujaisiin tai vaikka piirakkaa.

asiat on justiinsa niin vaikeita ku niistä haluaa tehä.

• Tykkää
Reactions: Kurmeli

Kutsutko sinä ihan oikeasti aloittajan kana+riisi+hemapa -yhdistelmää salaatiksi? Meillä se on kyllä ihan vain kanaa, riisiä ja pakastevihanneksia, ei todellakaan salaattia, jota voi tosiaan tehdä monenlaisista aineksista ja jopa ilman sitä vihreää.

tässä vaan mietin että koska mulle lähes aina käy niin että tarjolla on vain kahvia ( no hyvä että on sitä kumminkin) niin onkohan ne mun toiveet olleet oikeasti hankala toteuttaa, kun on kysytty mitä voin syödä ja olen kertonut, esim karjalanpiirakoita ilman munavoita (sehän kai voisi olla piirakoiden vieressä tarjolla), tai voileipäkakun sijaan vaikka juustovoileipää, pullan ja kakun sijaan rinkeleitä ( sellaisia kaupasta saatvia ,niissä ei ole munaa eikä kardemummaa) niin ei kuitenkaan ole ollut mitään näistä tai mitään sinnepäinkään mitä voisin syödä....

tässä vaan mietin että koska mulle lähes aina käy niin että tarjolla on vain kahvia ( no hyvä että on sitä kumminkin) niin onkohan ne mun toiveet olleet oikeasti hankala toteuttaa, kun on kysytty mitä voin syödä ja olen kertonut, esim karjalanpiirakoita ilman munavoita (sehän kai voisi olla piirakoiden vieressä tarjolla), tai voileipäkakun sijaan vaikka juustovoileipää, pullan ja kakun sijaan rinkeleitä ( sellaisia kaupasta saatvia ,niissä ei ole munaa eikä kardemummaa) niin ei kuitenkaan ole ollut mitään näistä tai mitään sinnepäinkään mitä voisin syödä....
mulle tuo ei olis ollut ongelma. kyse oli nyt van alunperin siitä että sisko sanoi tuovansa omat eväät ja siten vinkui facebookissa etttä hänele ei ollut herkkuja. EIpä kertonut mitä olis voinut syödä.

eikös sole suurtalouskokki?

miksi sie muuten joka julmetun välissä nälvit rolloa? itte kuiten itkit jossaki ketjussa saahneesti haukkuma viestejä? pistäkkö sie "pahhaa kieroon" vai onko sulla jotaki rolloa vastaan muutoin?

Miten mie oon nälvinyt?

Mä oon luullut, että Rollo on ammatiltaan keittiöapulainen tai keittäjä, en ole koskaan kuullut, että olisi kokki. Siksi kysyin. Ja toinen juttu on, että en ole koskaan kuullut ns. kasvissalaatista jossa ei ole salaattia, mutta niin kuin sanoin, niin oppia ikä kaikki. Mua tulkitaan nyt sen kautta, että olen muka aina ilkeä Rollolle. Se ei pidä paikkaansa, todellakaan.

• Tykkää
Reactions: Minskii

no ei oo hankalia toteuttaa. meillä on aina tarjolla munavoi erikseen kulhossa ei koskaan valmiiksi annosteltuna piirakan päälle. enhän mie voi tietää kuinka paljon kukakin sitä munavoita haluaa laittaa (jos haluaa). sama voileipäkakun kanssa, yleensä mie olen tehny ne munattomiksi mutta jos tiiän että tulossa on vaan ihmisiä joilla ei ole kananmuna-allergiaa niin sitten siellä välissä on munavoitaki.

tervetuloa meille kaffelle, saat ihan sinulle sopivaa särvintäki kaffen kera :D

• Tykkää
Reactions: Wicked Mary
mulle tuo ei olis ollut ongelma. kyse oli nyt van alunperin siitä että sisko sanoi tuovansa omat eväät ja siten vinkui facebookissa etttä hänele ei ollut herkkuja. EIpä kertonut mitä olis voinut syödä.

eli sie sanot siskolles että seuraavalla kerralla kertoo mitä herkkuja hän voi syyä että voit varautua paremmin, eikö?

[QUOTE="vieras";24217156]Minä karppaan mutta ei tulisi mieleenkään että juhlissa vaatisin omia tarjottavia. Ellei ole mitään mitä haluan syödä, en sitten syö ja ihan hyvillä mielin olen juhlissa ihan normaalilla ruokavaliolla, pidänhän muutenkin sillon tällön hiilaripäiviä. Mutta mulla ei oo monessa muussakaan asiassa tiukka nuttura, lapsetki saavat kaakaota ja tikkarin käteen alle 1v.[/QUOTE]

Juuri näin :)

Täällä seuduin karjalanpiirakat on ihan yleinen juhlatarjottava, ja tietysti munavoi on tarjolla erikseen. Ei olla Wicked Maryn kanssa ihan lähinaapureita, ilmeisesti siis.

Miten mie oon nälvinyt?

Mä oon luullut, että Rollo on ammatiltaan keittiöapulainen tai keittäjä, en ole koskaan kuullut, että olisi kokki. Siksi kysyin. Ja toinen juttu on, että en ole koskaan kuullut ns. kasvissalaatista jossa ei ole salaattia, mutta niin kuin sanoin, niin oppia ikä kaikki. Mua tulkitaan nyt sen kautta, että olen muka aina ilkeä Rollolle. Se ei pidä paikkaansa, todellakaan.

En mä mitään ole tehnyt :saint:

Miten mie oon nälvinyt?

Ai et ole kuullut salaatista, jossa ei ole salaattia :D No juu, kyllä minä teen esim. kinnku- ja perunasalaatit vailla sitä vihreää salaattia, samoin italiansalaatti, punajuurisalaatti ja vaikkapa kaisersalaatti on vailla vihreää salaattia.

• Tykkää
Reactions: Nyynä ja narikka83
[QUOTE="vieras";24219146]Niin no rollolaisen salaatissa oli kanaa, joten mistä sä ton kasvissalaatin nyt repäisit tähän? Ei kana ole kasvis muutenkaan...[/QUOTE]

Äh, en mä osaa selittää. Teen itse usein esim. fetasalaattia, jonne saatan pilkkoa sekaan broiskua ja kipata vaikka jämäriisit tai -pastat jatkeeksi. Lasken sellaisen salaatin ihan oman kategorisoinnin perusteella kasvissalaatiksi vaikka siinä on muutakin kuin kasviksia. Sitten taas esim. perunasalaatti ja sienisalaatti on ihan oma juttunsa, koska niihin ei ns. kuulukaan tulla sitä salaattia.

Mutta ei mun salaatti"jaottelustani" kannata tehdä tämän suurempaa numeroa, en vain ollut kuunaan kuullut tuontyyppisestä salaatista, siksi se huvitti.

[QUOTE="vieras";24219162]Täällä seuduin karjalanpiirakat on ihan yleinen juhlatarjottava, ja tietysti munavoi on tarjolla erikseen. Ei olla Wicked Maryn kanssa ihan lähinaapureita, ilmeisesti siis.[/QUOTE]

täälläkin yleinen tarjottava mutta lähes aina on ollut piirakoissa munavoi valmiina päällä

Yhteistyössä